Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:29:48
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17995 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #45 Gepost op: 16 February 2010, 23:04:59 »
Ik weet ook niet hoe het zit met het Belgische beveiligingssysteem zit.
Wel is er sprake van een sterk verouderd systeem, dus dat zou wel eens kunnen.

Zo spreken wel diverse bronnen dat wel een van de machinisten een rood sein zou hebben genegeerd.
Maar ik wacht liever het officiele onderzoek af.
Vandaar deze vraag.
Uit dat onderzoek kan van alles komen, en zelfs een communicatiefout kan dan niet uitgesloten worden denk ik.

Jos.
Dat zal net zoals in Nederland zijn, een wissel meld na het omlopen altijd of het zich in de eindstand bevind en welke eindstand dat is.
Zolang dat niet gebeurt is, zal de rijweg niet vrijkomen, en de Mcn dus geen veilig sein krijgen.

transmission

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #46 Gepost op: 16 February 2010, 23:45:27 »
Het is een dramatische ramp.
Ik wens de slachtoffers en hun familie mijn medeleven.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #47 Gepost op: 17 February 2010, 17:06:56 »
Dat zal net zoals in Nederland zijn, een wissel meld na het omlopen altijd of het zich in de eindstand bevind en welke eindstand dat is.
Zolang dat niet gebeurt is, zal de rijweg niet vrijkomen, en de Mcn dus geen veilig sein krijgen.

Het blijft allemaal speculaas eten.
Een wissel in de eindstand meldt zich inderdaad.
Maar of de rijweg vrijkomt? Er waren daar werkzaamheben, 1 verkeerd geplaatste strop in een beveiligingskast kan tot rampzalige gevolgen leiden.
Laten we de uitkomst van het onderzoek maar afwachten (verhoor machinist, treindienstleider, onderzoek installaties, onderzoek logboeken) voordat er ook maar iemand naar een machinist wijst.
De vakbond in Belgie werkt in alle hevigheid mee aan het beeld dat, zonder enige vorm van bewijs, al een machinst schuldig wordt verklaard

En Thom, een sein is altijd veilig, of het sein nu rood, geel of groen toont.
Anders kun je en mag je er niet op vertrouwen.
Rood = stop
Geel = voorbijrijden toegestaan en rekenen op stoptonend sein
Groen = Voorbijrijden toegestaan
Oftewel, het sein is in de stand STOP of uit de stand STOP.

Henk B

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #48 Gepost op: 17 February 2010, 21:37:06 »
Uiteraard, maar je begrijpt wat ik bedoel met en veilig sein, en vele anders spoormensen ook...  ;)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #49 Gepost op: 17 February 2010, 22:32:36 »
Een stopsein op rood betekent in Belgie dat het voorgaande sein groen geel gaat vertonen, enkel geel geld niet in het blokstelsel, in stations is dit wel een geel vertoon, daar dit niet in het blokstelsel opgenomen is, de betekenis blijft het zelfde , rekenen op rood.
Het feit det Belgie achterop hinkt met de seingeving komt gewoon door het prestiege project, Belgie zou en moest ook een hoge snelheids trein hebben zoals de TGV, nu Thalys en Eurostar.
Vele banen zijn inmiddels geschrapt, onderhoud van locomotieven is verminderd, controle van het net word ook nog maar halvelings uitgevoerd, dit alles ten bate van het HST project, in Brussel zuid staat een voledige HST te verkommeren, deze werd aangekocht voor onderdelen, deze heeft nog geen meter in dienstverband gereden.
Waar men moet over versteld staan, dat is dank zij de machinisten dit niet meer voorvalt, ergens logisch dat ze er een stakings dag op nahouden door het jammerlijk overlijden van hun collega.
Matheus.
Hoop nu maar dat ik de staats veiligheid niet op mijn dak krijg door dit te schrijven, in Belgie weet je nooit.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #50 Gepost op: 18 February 2010, 02:56:44 »
Ik dacht dat er een lijn door de Ardennen is met ERMT niveau 2. Die lijn zou ook voorzien zijn van een hoger voltage op de bovenleiding.

groeten Alexander

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #51 Gepost op: 18 February 2010, 13:34:59 »
Ik denk dat jij doelt op Athus Meuse lijn. Die heeft 25Kv bovenleiding maar geen ERTMS.
vr gr. Mark7758

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #52 Gepost op: 18 February 2010, 13:53:05 »

De treinbestuurder die het overleefde is door een rood sein gereden , maar heeft, nadat hij een nood-remming maakte , zich verwijdert uit de bestuurderspost en is in het rijtuig gelopen.

Beide treinbestuurders waren jonge dertigers , de overleden treinbestuurder had 8 jaar dienst, de treinbestuurder die het ongeval overleefde had 1 jaar dienst.
Er word op teletekst gemeld dat de bestuurder heeft verklaard gewoon een veilig sein te hebben gehad

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #53 Gepost op: 18 February 2010, 14:20:50 »
Op nu.nl staat dat hij het sein van 'oranje' zag overgaan op groen.
Hij schijnt inmiddels meermaals ondervraagd te zijn.

Verondersteld dat het sein inderdaad op groen stond, dan is er mogelijkerwijs een heel groot probleem met de veiligheid op het spoor in België.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6453
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #54 Gepost op: 18 February 2010, 14:26:51 »
Waar ik al eerder aan zat te denken.
Zie een paar berichtjes terug.
Als dat werkelijk zo is dat beide seinen groen toonden, dan moeten de belgen zich eens serieus zorgen gaan maken.
Zal echt spijtig zijn als dit ook uit het onderzoek gaat voorkomen.

Maar ik denk eigenlijk meer aan de wissel.
Als deze blokkeerde, en hierdoor geen terugmelding gaf.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #55 Gepost op: 18 February 2010, 14:40:50 »
Is al een keer eerder gebeurd, meen me nog een ongeluk te herinneren waarbij een trein in een station achterop een andere trein reed, omdat men bij werkzaamheden de draadjes had verwisseld en het sein groen toonde ipv rood.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3680
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #56 Gepost op: 18 February 2010, 14:48:37 »
Is al een keer eerder gebeurd, meen me nog een ongeluk te herinneren waarbij een trein in een station achterop een andere trein reed, omdat men bij werkzaamheden de draadjes had verwisseld en het sein groen toonde ipv rood.
Bijna, in dat voorbeeld waren de seinen verplaatst, maar de 'potjes' nog niet of verkeerd, waardoor de voorste trein een sectie was binnengereden en dat niet werd gedetecteerd. Gevolg was dus een zware botsing, waarbij het veel geluk was dat de achteropkomende trein (met stuurstand voor) leeg was en de voorste trein met loc achterop stond. Was het anderom geweest, dan waren ook hier veel slachtoffers gevallen.

Volgens mij wordt ene technisch probleem ook nog niet uitgesloten bij het zware ongeval in Mons van november vorig jaar, waarbij een IC-stel volledig werd vernield en het wederom een geluk bij ene ongeluk was dat die trein zo goed als leeg was op dat moment.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27075
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #57 Gepost op: 18 February 2010, 16:02:16 »
Op nu.nl staat dat hij het sein van 'oranje' zag overgaan op groen.
Heeft de verslaggever het woord "oranje" hier ingevoegd, of heeft de machinist dat woord zelf gebruikt?
In het laatste geval moeten we ons serieus zorgen gaan maken over de opleiding van de machinisten.
De juiste kleurbenaming is geel, ook in België.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #58 Gepost op: 18 February 2010, 16:16:56 »
Volgens het laatste radionieuwsbericht in België is de overlevende machinist van de ongevalstrein nog niet verhoord door het parket (d.w.z. door de gerechtelijke instanties). De speculaties over de oorzaak van het ongeval berusten voorlopig op hetgeen de kranten melden. Zolang er geen officiële verklaringen zijn van de gerechtelijke instanties blijft alles puur speculatie en worden er discussies gevoerd zonder dat men echt over de situatie ter plaatse of zelfs maar de situatie in België kan oordelen.

MVG

Casper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #59 Gepost op: 18 February 2010, 16:20:33 »
Klaas, ik gok erop dat de journalist dat ervan gemaakt heeft.
In de Spits en Metro van afgelopen dagen stonden ook van die "mooie" uitleggen.
Zo werd er melding gemaakt dat een van de treinen door een rood stoplicht gereden was.
Verder werd het beveiligingssysteem uitgelegd waarbij het erop neer kwam dat de borstel onder de trein een belletje gaf naar de conducteur die daar vervolgens op moest reageren.
Zegt meer over de kennis van journalisten dan over het opleidingsniveau van machinisten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric