Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 53741 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #45 Gepost op: 01 February 2010, 23:56:29 »
En deze ligt er ook nog



gr jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #46 Gepost op: 04 February 2010, 10:54:11 »
Pfff, inderdaad aanstekelijk! Heb al tijden diverse kits liggen, waarvan de 3300 me aan ligt te staren en 's nachts roept "bouw me, bouw me!". Heb er slapeloze nachten van, maar als ik dan weer lees dat ik niet alles zomaar klakkeloos er op kan solderen ivm het suiten (wat natuurlijk logisch is), dan is die drempel om te beginnen weer eens een paar meter verhoogd!  ;D

Nou ben ik altijd ervan geweest dat goed gereedschap je een aantal dingen stukken gemakkelijker laat verwerken, dus ik ben nog steeds stapje voor stapje bezig om dit allemaal goed voor elkaar te krijgen. En daarnaast ben ik een pietlut, wil dat het meteen goed is of anders niet. Dan maar heel langzaam en secuur werken met de juiste gereedschappen, dan zo'n ding in elkaar flansen en me er de hele tijd aan te ergeren...

Hoe dan ook, allemaal excuses om het ding nog steeds in de kast te hebben liggen  :P
Spoor 0 adept

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #47 Gepost op: 04 February 2010, 13:55:16 »
Tja iedereen heeft zo wel een excuses  ;D

Ik zit ook wel eens tegen dingen aan te hikken en achteraf blijkt het dan helemaal niet
zo'n probleem te zijn als dat ik wel dacht.

Goed, vandaag in iedergeval verder met de 5500, ik zal de stroomafnamestrips eens onder
het locframe zetten, deze lijm ik wel gezien daar zo'n plasic isolatortje bij zit die
geklemd zit op de bodemplaat. (lijm: Bison automatic pen secondelijm)

Tevens vandaag het frame solderen zodat het geheel lekker stevig is, daarbij heb ik nog wel
een vraag met betrekking tot het asje van de aandrijving.
Blijft deze los in het frame zitten? Ik ben bang dat wanneer ik deze soldeer het tandwiel smelt.
Of kan ik het asje beter aan bijvoorbeeld 1 kant lijmen?

Ik zet in ieder geval wat foto's online van soldeerwerk vandaag.
Solderen van het frame doe ik gewoon met de bout en een rolletje harskernsoldeer.
Dat voldoet mij uitstekend.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #48 Gepost op: 04 February 2010, 14:42:35 »
Je moet de aandrijving weer demonteren voor je de boel gaat solderen natuurlijk. Als het frame gesoldeerd is, kun je de aandrijving weer opbouwen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #49 Gepost op: 04 February 2010, 15:05:18 »
De aandrijving demonteren  :-X

Helemaal vergeten  8)

Die is er al netjes uit, het frame is al geheel gesoldeerd en ik heb ook direct de vering van
de achteras afgemaakt. Daar moesten nog 2 stukjes 0,4 mm messing draad in.
Verder alle soldeerrestjes aan de buitenzijde van het frame weggevijlt.

Nu de motor vast voorzien van bedrading en deze weer inbouwen alvorens de aandrijving
weer de assembleren, andersom geeft problemen met het vast zetten van de motor.

Foto's gemaakt, nu nog uploaden!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #50 Gepost op: 04 February 2010, 15:49:53 »
En nu de plaatjes!


Het onderstel, gesoldeerd, dat is goed te zien, maar omdat het de binnenzijde is die alleen voor de bouwer
zichtbaar is, lekker laten zitten. Wegvijlen is ook verzwakken van het frame, en kans dat bij het vijlen een
soldering kapot gaat.
Tevens te zien dat de remwerkimitaties op de vouwen ook gesoldeerd zijn, gezien dat erg zwakke puntjes zijn
en ik liever niet wil dat ze na 2 keer buigen in duigen liggen  ;D


Achterste loopas, met veerring van 0,4 mm messing.

De draadjes zijn voor de motor en stroomafname, zojuist getest, grijs van de losse geisoleerde stroomafnemer
naar de motor en oranje vanaf het frame, en het werkt!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #51 Gepost op: 04 February 2010, 17:39:38 »
Die achteras heb ik nooit goed verend gekregen op de manier die DJH bedacht heeft, maar ik heb er ook nooit goed naar gekeken om het anders te doen eigenlijk. Het voorloopdraaistel heb ik niet op de gebruikelijke manier gemaakt, maar met een "boom" verbonden aan het frame. Nu loopt ie veel beter door wissels enzo.

Die remwerk imitaties kunnen best wat hebben omdat het frame van nieuwzilver is. Ik heb ze niet verstevigd in iedergeval. Het zijn ook best lijvige dingen, in vergelijking met een opstaptrede van een philotrain rijtuig... bijvoorbeeld.

Als de wielen draaien, let dan op dat de stroomafnemers niet een stukje meegenomen worden en dan tegen het frame aandrukken. Evt. anders met iets isoleren.

Maar het ziet er goed uit tot zover. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #52 Gepost op: 04 February 2010, 18:19:47 »
Opzich is de achteras niet eens echt lastig verend te krijgen, ik heb het onderdeel in het frame
met de gaatjes voor de stukjes 0,4 mm messingdraad van te voren geboord en pas nadat alles
van de aandrijving en dergelijke goed paste de messingdraad veren ingezet.

Met de voetplaat er op, waardoor iets meer gewicht op de loc komt te staan veert de achteras
al iets in en komt ook de achterste aangedreven as netjes op het spoor.
Deze hangt nu heel lichtjes in de lucht en doet niet echt mee.

Met de stroomafname zit het wel goed, ik heb de standaard stroomafnemer strip gebruikt en bevestigd
zoals aangegeven in de handleiding, maar wel een beetje verbouwd zodat echt alleen de
uiteinden de wielband raken, ik zal nog even een duidelijke foto maken.
Het past allemaal precies en het frame wordt ook niet geraakt als ik de assen zijdelings beweeg.

Het idee om de bogie middels een boom aan het frame te bevestigen bevalt mij wel, dat levert een
loc op met een compeet gescheiden bovenbouw en frame, wel zo makkelijk!
Ik ga deze optie ook bekijken, misschien dat er een foto van deze constructie geplaatst kan worden?

Zojuist alle onderdelen voor de bovenbouw schoongemaakt en ontdaan van bramen etc.
Nu alle gaten voorboren, lekker makkelijk met een boorhoudertje en een 0,5 mm boor.
Dat is als je de draaddikte bekijkt 0,1 mm te groot maar als je een stukje draad van 0,4
mm afknipt is het draadje altijd iets plat aan het uiteinde waardoor deze niet door een gaatje
van 0,4 heen wil, en nu wel. Het verschil is later toch niet meer zichtbaar en het vergemakkelijkt het
werk aanzienlijk.

Foto's volgens wederom.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #53 Gepost op: 04 February 2010, 18:32:31 »
Vorige week begreep ik van Maykel dat hij waarschijnlijk een ets met een nieuw chassis gaat uitbrengen, waarbij het hele chassis scharnierend onder de lok zit, waardoor deze ook door wat kleinere bogen kan (diameter 80cm).

Ja, dat zegt ie van de 5500 inmiddels ook al een paar jaar... ;D Ik heb er nog niks van gezien...

Oke, de proefets ligt al een tijdje hier om eens in elkaar in knutselen. ::)
Een eerdere proefets is al jaren geleden gebouwd en rijd goed.


Dit is een kompleet frame voor een 5500.
Het draaistel is gekompenseerd met de voorste drijfas, de achterste drijfas is star.
Hierop is ook de motor aangebracht. De achterste as is schuifbaar en word afgeveerd.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #54 Gepost op: 04 February 2010, 18:49:15 »
ah, tis ook gelijk min of meer een superset zo te zien, leuk!  (y)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #55 Gepost op: 04 February 2010, 19:06:29 »

Mijn 5500 reed redelijk, maar de afstelling van het draaistel en de drijfassen was een probleem.
Wil je trekkracht stel je het draaistel zacht afgeveerd in, maar dan loopt de voorste as uit de rails. Andersom verlies je trekkracht.
Mijn lokken moeten kunnen rijden op een modulebaan op een beurs, waar de aansluitingen niet altijd goed liggen.

Daarom de constructie, om het draaistel te compenseren op de eerste aandrijfas. hierdoor staan de wielen ten alle tijden op de rails, en is de trekkracht gewaarborgd.

Ook een voordeel van een frame. ik had de ketel los gehouden voor het spuiten.
Door de zwakte van de witmetalen voetplaat boog de lok net na de waterkasten door en veroorzaakte kortsluiting. Nu zit er bij mij een geheel messing bodemplaat onder.
Met dit onderstel zou dit ook goed moeten gaan.

foto van het eerste proefets frame met compensatie op het draaistel


foto van de achterste as, schuifbaar en afgeveerd.


Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 04 February 2010, 19:14:48 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #56 Gepost op: 04 February 2010, 19:11:03 »
Dit is een kompleet frame voor een 5500.

Ik zal hem nog maar eens benaderen dan, kan er wel 2 of 3 gebruiken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #57 Gepost op: 04 February 2010, 19:39:18 »
Ja een nieuw frame is natuurijk helemaal mooi werk, maar goed, mijn frame voldoet voorlopig.
Straks even testen met de bogie er voor en kijken wat of ze doet op mijn Flm baan.

Ik heb nog even een foto gemaakt van de stroomafname, dan is dat ook een duidelijk verhaal.


Zolang de koperen strip niks raakt (en dat heb ik getest) moet het gewoon goed werken.


En ik kon het niet laten om even alles los in elkaar te zetten voor een statiefoto  ;D
(en ja de drijfstangen zitten verkeerd om  ::) )


En nog een plaatje iets meer vanaf de achterzijde genomen, het is toch wel een strakke
loc als je haar zo bekijkt.

@7216

Zeer nette set door MK en zeker toepasbaar als vervanging van.
Ik verkies het gebruiken van het originele onderstel en zal eens kijken wat deze allemaal doet
bij het gebruik op de baan. Kan ik later altijd nog wel een aanpassing doen.


Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2010, 19:51:10 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #58 Gepost op: 04 February 2010, 20:41:34 »
Oke, de proefets ligt al een tijdje hier om eens in elkaar in knutselen. ::)

Ik wil ook een proefets  ;) En een proefje van het 6300 chassis mag ook wel.

Belangrijk detail voor de kenner: frame en koppelstangen zitten in dezelfde ets, waardoor de afstemming van de koppelstangen op het frame tenminste goed is. Zo hoort een chassis ets te zijn (zie de boeken van Iain Rice verkrijgbaar bij GM&S)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #59 Gepost op: 04 February 2010, 21:11:11 »
Wanneer is dat mooie etsplaatje leverbaar (y) (y) (y)


Grts