Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 53750 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2010, 17:26:04 »
Ja de achteras zit inderdaad star gemonteerd, dat levert inderdaad bij een boog van rond de R1 (365)
wel problemen op, dan loopt de flens zo over de bovenkant spoorstaaf heen.
Bij grotere bogen, geen problemen tot zover, zelfs wissels van Flm geen last.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2010, 17:38:49 »
Krappe bogen zijn sowieso stom. Vermijden dus. Verder zit er wel een beetje zijdelingse speling op, dus zal wel los lopen. Loopt mooi dat korte stukje. Maar nu met stroomafname via de rail.  ;D

Zo'n schroevendraaier moest ik ook fabriceren inderdaad. Welkom bij de kitbouwers!

Is dit een recent gefabriceerde kit, of heeft deze al lang ergens op de plank gelegen? Mijn wielen waren niet blank.

Heb je bij het monteren van de motor op het tandwiel een vloeipapiertje tussen de tandwielen gehouden om "afstand" tussen de delen te bewaren? Een draadje om het worm wikkelen werkt ook.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2010, 17:46:54 »
Ja de stroomafname via de rail moet nog even gefabriceerd worden, daarnaast
was het even testen van de motor op de trafo niet alleen om het rijden te beproeven maar
ook om op de rails te meten of er ook stroom vanaf de motorcontacten op het frame staat.
Gelukkig is dit niet het geval en kan ik het locje eventueel ook digitaal maken.

De kit is denk ik al van een eerdere serie, gezien er ook geen DJH Model Loco op staat maar alleen
Model Loco. de beschrijving bevat wel een aanknopingspunt, 1991 staat er in.

De motor heb ik zo ingebouwd, naderhand de speling tussen worm en tandwiel bekeken, dat
is voldoende, het tandwiel kan iets verdraaien ten opzichte van de worm dus daar zit
redelijke speling op.

Morgen even naar de winkel voor een tube lijm, aanraders misschien?

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2010, 17:54:12 »
Morgen even naar de winkel voor een tube lijm, aanraders misschien?

Ja, solderen! Nee, geen idee. Ik heb voor de details gewoon superlijm van m'n werk gebruikt. Van Locktite geloof ik.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2010, 19:56:38 »
hoop dat jij hem wel afbouwd,
een tijd terug zijn meerdere mensen met een Model Loco begonnen,
maar tot nu toe heeft niemand hem ( zover ik weet ) hem afgebouwd.

Uhm..........



3700, 6000, 5500, 6200, 9500, 5300, 7000, 8200
Doe je best maar eens.......







We horen het wel wanneer je klaar bent ;D ;D

Dit forum bestaat nog niet lang genoeg om veel modellen af te bouwen.

@Robert-Jan,

Solderen kun je al, want je wilt ook het chassis solderen. Als je twijfelt over witmetaal, bel snel GM&S 023-5333105 en bestel het boekje solderologie en een pijpje witmetaal soldeer en fosforzuur. Een simpele Weller 40 a`60 Watt soldeerbout en een dimmer en solderen maar. Grote voordeel: model is als een huis, naden kun je vlekkeloos weg solderen en je wilt noooooooooooit meer lijmen.

Je maakt hele goede vorderingen aan het chassis  (y) , dus de volgende stap is de voetplaat met waterkasten solderen en je hebt ineens een lok. Details lijmen? Welnee, goed kijken en je vindt altijd een mogelijkheid om die ook te solderen.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #35 Gepost op: 01 February 2010, 20:30:13 »
Ivo, toch wel. Jij brengt toch ook wel eens onderdelen aan nadat je het grote geheel in de lak hebt gezet? Tuurlijk, luchtpomp (philo-messing) loclantarens (philo-messing) etc. gesoldeerd. Eerst messing voorvertinnen, daarna met witmetaalsoldeer aan de loc solderen. Lockrikken gewoon gelijmd. Beetje zinloos om die te solderen. Maakt alleen het lakken moeilijker. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #36 Gepost op: 01 February 2010, 20:50:44 »
Klopt, maar toch echt het minimum ivm spuiten of soms dat je er echt niet bij kan. Krikken soldeer ik ook, alleen leidingen zet ik er later op. En natuurlijk de messing dom en veiligheid. Van de leidingen soldeer ik de handrailhouders wel vast alleen de leidingen gaan er voor het spuiten weer uit. Maar het wisselt per lok en constructie. Omdat de ketel meestal een los onderdeel is met spuiten kun je de voetplaat lekker vol zetten met onderdelen en dat geheel wordt toch zwart behalve de bekleding van de voorwarmer, de luchtpomp en de Knorr pomp, maar dat is nog wel af te plakken. Bij de 5500 zit de ketel volgens mij wel vast.

Sommige loks zijn nog niet af, omdat ik ergens niet uit ben. Bijvoorbeeld een oude DJH 6300 met binnenliggend funtionerend (!) drijfwerk en schuifbeweging. Hoe te spuiten? En door welke boog gaat deze nog. Vorige week begreep ik van Maykel dat hij waarschijnlijk een ets met een nieuw chassis gaat uitbrengen, waarbij het hele chassis scharnierend onder de lok zit, waardoor deze ook door wat kleinere bogen kan (diameter 80cm). Of de aandrijving bevalt me nog niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #37 Gepost op: 01 February 2010, 20:58:32 »
Uhm..........

3700, 6000, 5500, 6200, 9500, 5300, 7000, 8200

Wauw :o  toch wel een fraaie collectie..... dan heb je ineens niet meer zo'n behoefte aan de laatste nieuwe plastic doos uit China. Solderen moet het zijn!
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #38 Gepost op: 01 February 2010, 21:02:23 »
Vorige week begreep ik van Maykel dat hij waarschijnlijk een ets met een nieuw chassis gaat uitbrengen, waarbij het hele chassis scharnierend onder de lok zit, waardoor deze ook door wat kleinere bogen kan (diameter 80cm).

Ja, dat zegt ie van de 5500 inmiddels ook al een paar jaar... ;D Ik heb er nog niks van gezien...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dave81

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • Curaçao ->zucht<-
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #39 Gepost op: 01 February 2010, 21:05:54 »
Prachtvol!

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #40 Gepost op: 01 February 2010, 21:15:44 »
Solderen, dat moet het dan gaan worden!

Ik ga wel eens even achter een boekje aan met de practische tips en trucs.
En witmetaalsoldeer met het fosforzuur.
Het frame zal, als ik er morgen aan toe kom ook gesoldeerd worden, alles past nu goed
en de onderdelen zitten op hun plek.

Ondertussen een beginnetje gemaakt met de voetplaat, en dat is me toch een
partij werk, er zaten ongeveer 6 voetjes van de gietmal op die allemaal
weggevijlt/sneden moestten worden. goed het past nu allemaal en ook het drijfwerk
heeft ruimte genoeg zodat het niet aanloopt.

Overigens @ Ivo Tb te ketel zit inderdaad met een schroefje vast op een zeer
waardeloos te bereiken plek, preces naast de schroef van het draaipunt van de bogie.

Zojuist even de ketel er op gezet, en de overige delen van de opbouw gepast, en geconcludeerd
dat ook daar nog wel wat werk op mij ligt te wachten. Goed de zijwanden zijn niet geheel recht
en moeten rechtgezet worden.

Morgen verder!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #41 Gepost op: 01 February 2010, 21:29:48 »
Volhouden, we zijn heel benieuwd naar je resultaten! (y)

@ Ivo, nu moét je eigenlijk die 3300 wel even afmaken.... ;)

Bessel
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #42 Gepost op: 01 February 2010, 21:48:21 »
Ja euh, als het makkelijk was geweest, zouden meisjes het ook doen... ;D Ik heb het ze nog niet zien doen, dus...  (y) Maarre, bewaar dat stuk afval uit de voetplaat, daarop kun je fijn de temperatuur van je bout regelen. Daar is niks verloren aan. En de 5500 is nog een van de makkelijkste kits.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #43 Gepost op: 01 February 2010, 22:52:57 »
@ Ivo, nu moét je eigenlijk die 3300 wel even afmaken.... ;)
Jaha, en de 6300 en Tommy en de Blokkendozen en de Beneluxhondekop en een Backertje en de Sik en de 1300 en... en........ dan nog een fors aantal waarvan jullie niets weten.

Kortom ik ben van de straat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #44 Gepost op: 01 February 2010, 23:29:51 »
nou ja ivo  je schreef al eens dat je alle philobouwsets had liggen dusssss
ik heb alleen Bello liggen maar daar zie ik als een berg tegen op  :(
overigens gaan bij mij alle losse pompen ,voorverwarmers ,leidingen en lantaarns er met sec lijm op
vind ik veel makkelijker spuiten
overigens is dit geleuter zo aanstekelijk ,ben ook weer aan  prutsen geslagen

sorry voor de slechte foto
gr jan
« Laatst bewerkt op: 01 February 2010, 23:52:55 door roadster36 »