Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Jolly - (Baanplan H0)  (gelezen 80687 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #150 Gepost op: 11 februari 2010, 12:39:35 »
Hallo Martin en Zsjoske,

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties...

Weet je ik heb het gevoel weer terug bij af te zijn, op zich vind ik dat niet zó erg, maar ik zit, buiten jullie, met verschillende adviezen, de een vind het niks, de ander waardeerd het ontwerp............wat moet ik ermee?
Ieder heeft natuurlijk een eigen kijk daarop, terecht.... maar ik heb zoiets van de BASIS moet toch gelijk zijn om te starten en dat scheeld hier en daar nog al, ondanks goede bedoelingen!
Zoals Zsjoske aangeeft om te beginnen, met die basis punten, daar kan ik wel iets mee, anderen hebben dat ook hier en daar aangegeven en met Martin (+ de rest) als ondersteuning wil ik best een nieuw ontwerp maken.............vind ik nog leuk ook, heb daar geen moeite mee.
Opbouwende kritiek sta ik voor open, nogmaals...juig dat toe, leer ervan, maar als de een zegt je moet links en de andere zegt rechts.....tsja?
Let wel van mijn kant niet negatief bedoeld, ben opzich blij dat dit forum er is en we zijn hier om elkaar te helpen.....toch?
Misschien ben ik wel te eigenwijs of zo en ligt het aan mij, waardeer oprecht jullie meningen,......dus ga weer aan de slag, want Keulen en Aken zijn ook niet in een dag gebouwd, door schade en schande leert men... (y)

BVD
Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #151 Gepost op: 11 februari 2010, 12:52:23 »
Weet je ik heb het gevoel weer terug bij af te zijn, op zich vind ik dat niet zó erg, maar ik zit, buiten jullie, met verschillende adviezen, de een vind het niks, de ander waardeerd het ontwerp............wat moet ik ermee?
Ieder heeft natuurlijk een eigen kijk daarop, terecht.... maar ik heb zoiets van de BASIS moet toch gelijk zijn om te starten en dat scheeld hier en daar nog al, ondanks goede bedoelingen!

Ja Jos,
Zoveel mensen zoveel meningen. Jij vraagt advies en die krijg je. Het gaat er niet om dat wij blij zijn met de baan maar jij. Uiteindelijk is het jouw baan. Jij moet je er happy bij voelen.
De een vindt een 1:1 uitbeelding van een stukje werkelijkheid tot op het laatste grasspietje het einddoel. Een ander vindt rangeren op een stuk spaanplaat voldoende. Zijn twee uitersten maar voor ieder ligt daar ergens tussenin zijn/haar doel.

En de basis. Ja daar is al veel over gezegd, ook in dit draadje.
Begin met een eenvoudige ovaal met een paar inhaal/kopspoortjes. Leef je daar helemaal op uit om het digitaal rijden en bouwen van een baan onder de knie te krijgen.
Niets zo demotiverend om er na meerdere jaren bouwen achter te komen dat je het eigenlijk anders had moeten doen.

Uit eigen ervaring kan ik je melden dat ik ook al jaren aan het bouwen ben zonder dat ik een volledig rondje kan rijden. En dan ben ik nog niet eens toe aan de scenery. Heb zelfs een spiraal afgebroken om nu opnieuw op te bouwen met het juiste stijgings/dalingspercentage. Waarom? Omdat ik dacht dat het wel zou werken met een steilere helling. Niet dus. Dus maar overnieuw beginnen. Niet leuk maar ik zie het maar als voortschrijdend inzicht  8) Hoop ik eindelijk na jaren eens een volledige treinenloop uit te kunnen testen en dan dor te gaan naar het aankleden van de baan. En tussentijds heeft het meerdere keren stil gelegen omdat de motivatie op een laag pitje stond.

Dus mijn advies, begin simpel maar ga ondertussen door met je uiteindelijke baan ontwerpen en verwerk gaandeweg je ervaringen erin.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #152 Gepost op: 11 februari 2010, 12:59:26 »
Bedankt Eric,....zal dat zeker doen!
Je hoort en ziet nog van me.  (y)

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #153 Gepost op: 11 februari 2010, 13:00:47 »
Ik hoop dat ik je niet teveel op een dwaalspoor heb gebracht  :-[

Maar.. de hobby kent nou eenmaal vele beoefenaars en net zoveel verschillende inzichten en uitgangspunten. De kunst is om je eigen voorkeuren te ontdekken en daarmee aan de slag te gaan. 'Goedkeuring' krijgen van ervaren bouwers op een ontwerp heeft dus niet zoveel zin, jij bent de baas!
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #154 Gepost op: 11 februari 2010, 13:32:16 »
Hallo Martin en Zsjoske,

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties...

Weet je ik heb het gevoel weer terug bij af te zijn, op zich vind ik dat niet zó erg, maar ik zit, buiten jullie, met verschillende adviezen, de een vind het niks, de ander waardeerd het ontwerp............wat moet ik ermee?
Ieder heeft natuurlijk een eigen kijk daarop, terecht.... maar ik heb zoiets van de BASIS moet toch gelijk zijn om te starten en dat scheeld hier en daar nog al, ondanks goede bedoelingen!
Zoals Zsjoske aangeeft om te beginnen, met die basis punten, daar kan ik wel iets mee, anderen hebben dat ook hier en daar aangegeven en met Martin (+ de rest) als ondersteuning wil ik best een nieuw ontwerp maken.............vind ik nog leuk ook, heb daar geen moeite mee.
Opbouwende kritiek sta ik voor open, nogmaals...juig dat toe, leer ervan, maar als de een zegt je moet links en de andere zegt rechts.....tsja?
Let wel van mijn kant niet negatief bedoeld, ben opzich blij dat dit forum er is en we zijn hier om elkaar te helpen.....toch?
Misschien ben ik wel te eigenwijs of zo en ligt het aan mij, waardeer oprecht jullie meningen,......dus ga weer aan de slag, want Keulen en Aken zijn ook niet in een dag gebouwd, door schade en schande leert men... (y)

BVD
Gr. Jos

Jos, zoveel mensen, zoveel ideeën..... ons pleidooi was meer gericht op het feit dat je zo groot wilde beginnen. Het staat je vrij om daar gewoon mee door te gaan. Het is jou baan, weet je nog? Jij moet het mooi vinden, niet wij. Kern echter in ons advies is dat je beter met iets simpels in de vorm van een module o.i.d. je technieken en ideeën uit kunt voeren zonder daarbij in de valkuilen te raken waarin zovelen je zijn voorgegaan. Je bent in mijn ogen te ambitieus en onervaren om je op zo een groot project te storten. Kijk zelf eens kritisch naar de vragen die je stelt? Dan kom je denk ik tot een gelijke conclusie.

Begin klein, leer alles wat je weten wilt, breng jezelf de nodige vaardigheden bij en ga dan aan deze baan beginnen. Echt, je zult zien dat het je een hoop ellende bespaard....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #155 Gepost op: 11 februari 2010, 14:14:37 »
Hallo Jos,

Ik lees je verhaal over je ontwerp en ik heb het gevoel dat je er bijna niet meer uitkomt... In ieder geval moet jij jouw baanplan mooi vinden om het te bouwen. Klein beginnen is altijd het devies... En je kan volgens mij toch wel delen weer gebruiken in een vaste baan...

Als je toch nog een "grote" baan wil hebben: dan is misschien dit idee een leuke basis:

Even de opzet: Een station aan een hoofdlijn met een aansluiting naar een zijlijn. Op het station zijn een aantal goederensporen, een losplaats en een kleine lokloods voor het overnachten van een lok. Vanuit het station is er nog een kleine fabrieksaansluiting.



Mogelijke wijzigingen: De zijlijn van linksboven, via de rechterzijde laten lopen en dan naar onderen laten lopen. De lokloods vervangen door een kleine draaischijf. Achter het station een deel van het dorp maken. Voor het rijden: je kan nog een aantal inhaalsporen maken op de verdekte gedeelte van de baan. Het schaduw station kan je denk ik wel zelf ontwerpen :)

Het is dus maar een idee... Doe ermee wat je wil doen... Dit gedeelte van het baanplan kost iets van 300 - 350 euro aan alleen wissels zonder aandrijving... Dan komt de rails daar nog bij....

Succes met je nieuwe ontwerp!

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2010, 14:20:33 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #156 Gepost op: 11 februari 2010, 14:24:36 »
Ronald, ik sta versteld van je aandacht voor mijn ontwerp..........hartstikke bedank, dat noem ik nu eens een voorzetje geven (y) , wil de rest natuurlijk niet te kort doen!
Zal dit hoe dan ook meenemen in het nieuwe ontwerp.....klasse, nogmaals hartelijk dank hiervoor!

Gr. Jos

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #157 Gepost op: 11 februari 2010, 14:24:50 »
Kijk, een stuk simpeler. Waarbij de stationsporen een stuk soepeler verlopen, en langer zijn, maar waarbij ook de rest vloeiender ligt.

Overzichtelijk, met 2 niveau's en zonder die onbenullige spiralen. Ik heb alleen 2 plekken aangegeven die m.i. wel een engels wissel kunnen gebruiken:



Kijk, we denken met je mee  (y) Je doet mij niet tekort, hoor  ;)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #158 Gepost op: 11 februari 2010, 14:26:05 »
Zie reactie van mij boven.......Ronald ;)
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #159 Gepost op: 11 februari 2010, 14:27:40 »
ffe een reactie op Marc en Ronald Halma........

Nee Marc, je hebt me niet op een dwaalspoor gebracht, waardeer je mening en zal het meenemen in mijn nieuw ontwerp........thanks!

En Ronald.....snap jullie pleidooi, kan daar niets aan toe voegen!
Ja en helaas door m'n enthousiasme ga ik toch aan een nieuw ontwerp beginnen en dan kijk ik met een schuin oog naar jullie adviezen, hoop dat het ontwerp realistischer over zal komen, heb ondertussen toch het een en ander geleerd....... :-X

Gr. Jos

PS: Is het raadzaam om a.s. zaterdag naar die beurs in Arnhem te gaan?
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #160 Gepost op: 11 februari 2010, 14:38:27 »
Er zijn waarschijnlijk geen banen. Maar om je te oriënteren wat er allemaal te koop is misschien een goed idee.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #161 Gepost op: 11 februari 2010, 14:41:52 »
Hallo Jos!

Dank je... Het gaat er om dat jij een leuk ontwerp krijgt waarbij je veel plezier beleeft... ik heb even de ontwerpwijzigingen van Ronald Halma er ingezet...



Het ontwerp is trouwens gebaseerd op roco-line rails (zonder bedding) met standaard bochten... de kleinste bocht is 420mm daar kan je met iedere lok goed door komen :) Merk ook op dat de baan kleiner is dan je vorige baan... Het schaduwstation zou ik gewoon binnen de maten van de baan houden...

Ik zou zaterdag niet naar die beurs in arnhem gaan.. het is meer een verkoopbeurs dan banen... ik zou eerder volgende week naar Ontraxs gaan daar staan veel banen. Hele mooie kleine banen :)

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2010, 14:43:59 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #162 Gepost op: 11 februari 2010, 14:46:54 »
Jullie brengen me weer op het juiste spoor merk ik...(y) klasse!

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #163 Gepost op: 11 februari 2010, 14:51:25 »
Hoi Jos.
Kun je het nog een beetje bevaten.
Jij vroeg of het raadzaam is om naar de beurs in Arnhem te gaan.
Als je daar zin in hebt,zou ik het zeker doen,een gezelig dagje eruit.
Zo,n beurs heeft altijd nut.
De rest is al gezegt door de mede collega modelbouwers.

              Martin de Deugd

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #164 Gepost op: 11 februari 2010, 15:13:48 »
Citaat
Dank je... Het gaat er om dat jij een leuk ontwerp krijgt waarbij je veel plezier beleeft... ik heb even de ontwerpwijzigingen van Ronald Halma er ingezet...

Dank je ;)

Citaat
ik zou eerder volgende week naar Ontraxs gaan daar staan veel banen. Hele mooie kleine banen :)

Ik zou een week later gaan..... 26 t/m 28 Februari. Volgende week de 20e is Houten. Ook leuk waarbij je de verschillende mensen van BNLS kunt leren kennen, een aantal zijn er meestal wel te bespeuren. Om 12 uur in het restaurant zelfs een speciale meeting! ;)