Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Jolly - (Baanplan H0)  (gelezen 80886 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #120 Gepost op: 08 februari 2010, 16:12:25 »
Hoi!

Een perronlengte van ongeveer 1.30 - 1.50 meter zowiezo.... een wagon is namelijk 303mm, lok is ongeveer 250mm dus 4x300 is 1200 + 250 kom je op ongeveer 1450mm...

Groet Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #121 Gepost op: 08 februari 2010, 16:28:03 »
Set nagemeten:

1x Lok=25 cm
3x Wagon=23 cm=69 cm
1x Wagon=17 cm

Totaal: 111 cm!

Houd dus in dat er een perronlengte moet komen van min. 110 - 120 cm................of is dat té kort?


Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #122 Gepost op: 08 februari 2010, 17:40:35 »
Hallo,

Naar aanleiding van een opmerking dat het perron te kort was is dit bij deze aangepast!
Lengte van het perron is nu 120 cm, door deze iets schuin te leggen heb ik iets ruimte kunnen creëren zonder benoemingswaardig veel sporen hoeven te verleggen.

Mijn vraag is dan.............is dit wel realistisch nu het schuin ligt, of moet het stationsgebouw gewoon recht en het zogenaamde goederenspoor (onderste) ook recht?
Zie tekening.

   Aangepast tov het ROCO-set, lok met 4 wagons, lengte:111 cm, perronlengte nu:120 cm


Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #123 Gepost op: 08 februari 2010, 18:44:31 »
Dat ziet er beter uit, Jos. Het station ligt inderdaad niet meer evenwijdig aan de kant van de tafel, maar dat maakt het juist speelser. (Niet op mijn eigen baanplan letten 8)).

Groet,
Basilicum

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #124 Gepost op: 08 februari 2010, 18:46:48 »
Hallo Jos.

Daar heb je behoorlijk werk aan gehad.
Maar het resultaat mag er weer zijn.
Dit gaat goedkomen,ik heb er een zeer goed gevoel over. ;)
Sucses Jos met de volgende fase,s die gaan komen.

      Martin de Deugd

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #125 Gepost op: 08 februari 2010, 22:49:31 »
Hallo,

Het perron heb ik nu aangepast en dus langer gemaakt, door de schuinte kan ik het station niet écht plaatsen.(midden)
Nu heb ik geen ervaring over de positie/lokatie van een station, mijn vraag is eigenlijk of een station "centraal" moet liggen tov de perrons en sporen of maakt dat niet zoveel uit?
Bij mij zou het uitkomen als het station meer rechts komt te liggen, of is dat in de werkelijkheid nooit?

Zie tekening.




Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #126 Gepost op: 08 februari 2010, 23:38:55 »
Hoi Jos
Dat kan prima, een stations gebouw op de plaats die je aangeeft.
Het komt in het echt ook voor,dat zo,n gebouw niet altijd in het midden staat.
Bij mij komt het ook niet in de midden te staan maar a symetrisch.
Nee, dat is geheel correct.

        Martin de Deugd.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #127 Gepost op: 08 februari 2010, 23:41:38 »
He Jos,

Voor voorbeelden bekijk eens Enschede Centraal of Maastricht.

Beiden gebouwen liggen niet evenwijdig aan alle sporen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #128 Gepost op: 08 februari 2010, 23:49:48 »
He Jos,

Voor voorbeelden bekijk eens Enschede Centraal of Maastricht.

Beiden gebouwen liggen niet evenwijdig aan alle sporen.

Oké Marcel..........doe ik, heb natuurlijk wel verschillende voorbeelden gezien, maar zoals bij mijn ontwerp had ik het idee dat het wel erg ver van het perron kwam te staan..........vandaar!

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #129 Gepost op: 08 februari 2010, 23:50:09 »
Thanks Martin,

Het kon zo maar zijn dat zoiets niet voorkomt, dat hield dan in dat ik wéér alles zowat opnieuw moest meten en intekenen........pfff :(.......op zich wel leuk werk om te doen, maar wil wel eens aan die handleiding beginnen over die Multimaus snap ie!

Heb jij met het digitale gebeuren ook alles op papier staan of ingetekent, mij lijkt het wel handig om het voor jezelf herkenbaar te maken, zeker ik als leek over het digitale, want daar moet ik me nog écht in gaan verdiepen.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #130 Gepost op: 09 februari 2010, 09:42:09 »
Hoi Jos.
Ja en nee zijn de twee antwoorden.

Ja ik heb de handleidingen ook net als jij van internet afghaald.
Ik ben mij tussen de bouw aan de baan er ook mee bezig aan het houden.
Schema,s en dergelijke zijn ontkombaar dus die komen er zeer zeker.
Een deel is voorzien van blokken en draden in kleuren,waar ik verder op ga voort werken
Maar er moet nog een ringleiding worden gemaakt,erg belangrijk.

Nee ik heb dat deel nog niet op papier staan.
Omdat ik de boel eerst analoog test zonder digitale toeters en bellen.
Zodra dit goed werkt ,storingsvrij en naar mijn zin.
Dan vervolgens stukje bij beetje digitaal te gaan.
Nog niet op deze baan.
Eerst ga ik dan een proefbaan bouwen,volgens het koploper systeem voor beginners.
Cv,s enzo,decoders programmeren op een appart stukje rails,programeerspoor genoemd.
Kortom ik ben zo een,twee,drie niet klaar.
Er komt nog heel erg veel werk,daar gaan wel jaren overheen.


  Martin de Deugd

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #131 Gepost op: 09 februari 2010, 09:56:55 »
Morgen Martin,

Als ik het goed begrijp hoeven we ons de komende jaren niet te vervelen en heeft de vrouw geen last meer van ons...............en andersom! :-X

Gr. Jos


PS: Heb het station gedeelte toch nog iets laten zakken, kwam iets beter uit..............ik blijf bezig he!

   Het station ligt nu iets "mooier", voor mijn gevoel.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #132 Gepost op: 10 februari 2010, 10:09:37 »
Dat hoort bij deze hobby.  Ook ik weet na jaren bouwen nog lang niet alles.

Toch vraag ik mij af, en dat heb ik in één van mijn eerste antwoorden al gezegd, waarom je met zo'n ontzettend ingewikkelde baan begint en niet een start maakt met een simpel ovaaltje o.i.d. waarin je alles kunt uitproberen zoals: rails, wissels, wisselaandrijving, rijden met Multimuis, elektronica, scenery, huisjes, enz. enz.
 
De baan die je wilt gaan bouwen gaat duizenden Euro's  kosten, er van uitgaand dat je met een aantal treinen gaat rijden.
Ik ben zo bang dat je na verloop van tijd, door de hoeveelheid van nieuwe onbekende zaken waar je geen ervaring mee hebt, de hobby voor gezien houdt. En dat zou heel jammer zijn.

Misschien toch iets om te overwegen bij je bouwplannen.

Groet Jaap




@ Jaap (en Jos)

je zegt wat ik al steeds dacht. ik voel mezelf nog flink beginner in veel dingen en dit baanplan doet mij duizelen. Als je dingen nog niet goed in de vingers hebt, heb ik gemerkt, dan levert een klein baanplan al genoeg hoofdbrekens.

Ik bewonder je lef Jos, om wat je wilt bereiken, maar bijt je niet stuk inderdaad. Ook als je van plan bent om er een langdurige hobby van te maken is het alsnog wijs om stap voor stap te beginnen. Met plantjes kweken begin je ook met een zaadje in een klein potje te doen en niet gelijk in een grote kuip. Misschien een idee om te beginnen met een testovaal te maken waar al het stationsgedeelte in zit zoals je nu bedacht heb. En dat je na testen, proberen en aankleden dat stationsgedeelte in een volgend stadium eruit kunt tillen voor je grotere baanplannen. Als een soort uitneembare module dus. Het geeft je de kans dingen te leren, en toch alvast met aankleding te beginnen. Als je dan het rijden in de vingers begint te krijgen kun je alsnog aan de slag met de boel te compliceren.


Maarten


Hallo Jaap en Maarten,

Jullie goede bedoelingen/raad heb ik terdege overwogen, zoals Jaap reeds eerder al aangaf bij het starten van dit draadje.
Bij het ontwerp ben ik ook niet over een nacht ijs gegaan, heb me goed afgevraagd waar ik aan zou beginnen.
Vorig jaar heb ik me georienteerd op het modelspoor gebeuren, rond gesurft op internet, bouwmodelletjes, zoals boerderijtjes, oud kerkje etc, gekocht in elkaar gelijmd en een oude look gegeven, dat ging me best goed af en had er nog veel plezier in ook.
Nu is het bij modelspoor niet alleen maar huisjes etc. in elkaar lijmen en bewerken, nee ik ben me er terdege van bewust dat er veel en veel meer bij komt kijken, maar de drang om iets mooi's neer te zetten in de vorm van een oud of nostalgisch landschap, heeft me er toe bewogen om toch te starten met dit ontwerp.
Zoals ik al eerder zei, het rijdend materieel is niet mijn prioriteit, het landschap gebeuren, dat wil ik meer aandacht geven......zoals bergen, watervallen, beekjes, oude boerderijtjes/huisjes......."gewoon" nostalgie proberen uit te beelden....vandaar aandacht voor tijdperk I en II.
Ook dát vergt veel energie en kennis en het rijdend materieel hoort er eenmaal bij en moet me daar ook nog veel in gaan verdiepen zoals het digitale gebeuren....weet ik!

De ruimte heb ik straks, mijn bedoeling is om het geraamte van de onderbouw te maken zoals het ontwerp aangeeft, daarna en hoop ondertussen wat kennis opgedaan te hebben, ga ik in zogenaamde "blokken" de baan opbouwen, bij elk "blok" kan ik me uitleven en/of dingen uitproberen wat wel en niet kan, eigenlijk wat Maarten zo'n beetje bedoelde.
Ik weet zoiets heeft tijd nodig hééééél veel tijd en ja Jaap.......het zal veel euries kosten, dat besef ik.
Maar je hebt wel een doel, een doel om dit te realiseren, iets heel mooi's.............en..................................om straks de kleinkinderen te laten genieten!  (y).....over nostalgie gesproken!


Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2010, 10:11:09 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #133 Gepost op: 10 februari 2010, 10:34:42 »
Ik wil er nog 1 ding aan toe voegen, Jos:

Citaat
De ruimte heb ik straks, mijn bedoeling is om het geraamte van de onderbouw te maken zoals het ontwerp aangeeft, daarna en hoop ondertussen wat kennis opgedaan te hebben, ga ik in zogenaamde "blokken" de baan opbouwen, bij elk "blok" kan ik me uitleven en/of dingen uitproberen wat wel en niet kan, eigenlijk wat Maarten zo'n beetje bedoelde.
Ik weet zoiets heeft tijd nodig hééééél veel tijd en ja Jaap.......het zal veel euries kosten, dat besef ik.

Ik lees veel, en bouw veel. Ik weet inmiddels dat het idee met die blokken niet gaat werken. Als je de interesse bij dit soort grote projecten wilt vasthouden moet er zeker "iets" klaar zijn. Je gaat geen 2 jaar aan de onderbouw werken en amper progressie zien, laat staan treintjes rijden. Tegen die tijd zak je in, dat zul je zien.

Tijd: is een beperkt gegeven. Ja, leuk om al aan de kleinkinderen te gaan denken maar zie er eerst maar eens te komen. Zoals ik en anderen waaronder Jaap al eerder hebben aangegeven is het veel beter wat kleins te gaan bouwen en waarbij je alle aspecten van het bouwen in de vingers kunt krijgen. Electronica, pc, koploper, scenery, baanbouw, etc. Als dat kleine baantje nou na een jaar of 1,5 klaar is doneer je dat aan je mogelijke toekomstige kleinkinderen en begin je aan het grote avontuur. En dan weet je zeker dat je de meest noodzakelijke bagage aan boord hebt.
Nu heb je een project dat gewoon teveel en te groot is voor een beginner. Dat is al te zien aan de vragen die je als beginner stelt. Met alle respect; een spiraal op een pc tekenen is 1 ding, maar het gevaarte bouwen is iets heel anders. En je hebt er 3.......

Geld: reken maar eens uit wat dit gevaarte gaat kosten...... als het dan op een fiasco uitdraait is dat toch jammer van het geld?

Bouwen: mijn vrouw heeft voor OntraXS een stukje Indonesisch gebouwd. Na een weddenschap, dat wel, maar zij is van nature uit best creatief ;). Dat stukje is 125 bij 30 groot. Dat kostte haar al ruim 4 maanden om alles uit te fiegelieren en te bouwen tussen de huiselijke bedrijven door. En spoortechnisch stelt dat weinig voor. Wat denk je nodig te hebben voor jou plan......?
Je zegt het zo mooi; je hebt veel gezocht naar info en opgeslagen op schijf en in je hoofd. Maar het echte bouwen is iets heel anders. Dan moet je je ideeën omzetten naar je handen, en dat vraagt meestal veel tijd en geduld en kennis. Dat kun je dan veel beter op een klein en overzichtelijk project doen.
Komt trouwens nog bij dat na verloop van de jaren je eigen inzichten gaan veranderen door de ervaring die je opdoet en opgedaan hebt. Dat maakt vaak dat voorgaand werk niet meer aan jou eigen eisen voldoet en meestal dan weer afgebroken wordt. En ook dat is iets waarin veel modelbouwers jou voorgegaan zijn.

Nogmaals, een advies uit ervaring en uit mijn hart gegeven....... ;) Doe er iets mee  :) Ik vind het lovenswaardig wat je wilt gaan doen, maar raad het je sterk af.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2010, 10:45:53 door Ronald Halma »

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #134 Gepost op: 10 februari 2010, 10:55:15 »
Hallo Jos.
Ik heb er vol vertrouwen in.
Ik heb gezien wat voor tekeningen en plannen je reeds hebt gemaakt.
Op dat nivo sta je reeds goed in de schoenen.
Modelspoor en alles wat er mee te doen is.
Of het nu analoog of digitaal is best gecompliseerd.
Daar zal jij ook wel achter komen.
Maar dat gaat je zeker lukken.
Mijn vader neem ik nu even als voorbeeld.
Die komt graag bij mij op de zolder kijken naar mijn bouw actieva,s
Zelfs hij begint het princiepe te begrijpen,hoe het te mee digitaal zal gaan werken.
En daarom wil ik hem er zeer graag bij betrekken.
Dat deel wil ik samen met mijn vader gaan uitvogelen.
Hij vindt het ook heel leuk.
Nee dit komt helemaal goed
Net als bij jou, Jos.
Maar ik moet wel zeggen.
Ik ben ook als beginner klein en eenvoudig begonnen.
Met een startset.
Dus wat de rest je aanbeveeld.
Ik zou het inderdaad zo starten.
En dan geleidelijk uitwerken naar dit nivo.
Een geweldig goed nivo.
Waar je dan nog veel meer plezier aan gaat beleven.
Dat is gegarandeerd.
Maar dat moet je geheel zelf bepalen,hoe of wat je doet.
We willen je beslist niet ontmoedigen,in tegendeel juist.

          Martin de deugd