Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Jolly - (Baanplan H0)  (gelezen 80890 keer)

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #135 Gepost op: 10 februari 2010, 11:08:55 »
Met alle respect........jullie maken het me wel moeilijk én aan twijfelen!  :-[

Als ik nu jullie advies opvolg, is het dan niet zonde als ik bijvoorbeeld een module onder de knie heb en deze dan weer af moet breken om vervolgens aan iets nieuws of anders te beginnen en weer bouwen en afbreken?
Lijkt me zo zinloos, tenminste zinloos wat het resultaat betreft, oké je leert ervan, maar uiteindelijk is het dat niet wat je wil..........toch?
Is het dan niet zinvoller om modules te bouwen die later in je ontwerp terug komen, dan heb je weer een doel. ??? 

Kijk....dat hetgene wat ik wil niet morgen af moet of kan zijn, dat snap ik, het uiteindelijke resultaat van mijn ontwerp zie ik zo voor me en vergt zeer veel werk, maar is wel een uitdaging en die uitdaging zou ik graag, met behulp van jullie, willen realiseren!
Graag neem ik jullie advies aan, weet dat ik nog afhankelijk ben, maar nogmaals die zogenaamde "blokken" lijken me toch iets zinvoller..........wil niet eigenwijs zijn maar.......... wat denken jullie!!!

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #136 Gepost op: 10 februari 2010, 11:16:49 »
Maar je hebt wel een doel, een doel om dit te realiseren, iets heel mooi's.............en..................................om straks de kleinkinderen te laten genieten!  (y).....over nostalgie gesproken!

Ik vergelijk modelbouwen wel eens met mijn fietsvakanties. Doel is niet de eindbestemming bereiken, maar het genieten van de reis... nieuwe dingen ontdekken en zien. Met heb bereiken van de eindbestemming is de pret over.

Je wil je hoofdzakelijk storten op de landschapsbouw en dat is prima, doe ik ook. Je ontwerp biedt de mogelijkheden voor een realistisch landschap echter niet. Ik zie alleen een hoop sporen met een weinig realistisch gehalte en hoe het landschap daarom heen moet komen is niet duidelijk, het is in elk geval niet in dit draadje geplaatst. De grote valkuil waar je dan in kunt lopen is dat je na 1 of 2 jaar bouwen tot de conclusie komt dat je in dit ontwerp je inmiddels opgedane kennis en ervaring niet kwijt kunt, en dan of stopt, of opnieuw begint.


Marc

P.S.: we blijven zeuren omdat we het beste met je voor hebben, hoop niet dat het te negatief over komt.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #137 Gepost op: 10 februari 2010, 11:20:42 »
Jos, begrijpelijk dat je graag dat wilt wat je in je hoofd hebt en op papier gezet hebt. Maar het is wat Jaap al zei: de angst bestaat dat je je interesse zult verliezen..... Als beginner in een dergelijk project stappen vergt nogal wat moed. Zeker gezien jou (met alle respect) beperkte ervaring.

Een module: prima begin! Zoals ik al aangaf voor jou ideaal om alle aspecten van de modelbouw te laten ervaren. Ja, misschien zonde, maar je hebt wel een schat aan ervaring opgedaan, plus je kunt daar de fouten maken die je in je huidige project niet eens maken wilt omdat ze daar catastrofaal uit zullen pakken.

Nogmaals, het staat je vrij om te doen wat jij wilt. Maar de adviezen van o.a. Jaap en mij zijn gegeven uit opgedane ervaring. Wat denk je hoe vaak wij al op onze plaat zijn gegaan in dat wat we tot nu toe gebouwd en gedaan hebben? Zelf ben ik met 2 modules begonnen na daarvoor maar wat aan gerommeld te hebben. Met die 2 modules heb ik een schat aan ervaring opgedaan. Toevallig was dat een tentoonstellingsbaan, maar dat maakt in de uitvoering weinig uit. Die baan heeft mij geleerd stabiel maar toch sterk en licht te bouwen. Ook qua bedrading heb ik daar mijn Waterloo gevonden, want de door mij gemaakte fouten kwamen er stelselmatig uit op shows waar ik ze niet gebruiken kon.... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Na een levensduur van 8 jaar was ze op, maar nogmaals, de opgedane ervaring pakt niemand je dan meer af. En bied enige garantie en vaardigheden voor komende projecten.

Citaat
Met alle respect........jullie maken het me wel moeilijk én aan twijfelen

Niet de bedoeling. We willen je alleen goed na laten denken of dit is wat jij wilt. Nogmaals, iedereen moet een keer beginnen, en alle begin is moeilijk. Dat was het voor ons ook. Maar als ik nu de verschillende vragen zie die je stelt en de "problemen" waar je digitaal tegenaan loopt is ons advies denk ik een heel goede ;) Denk er maar eens goed over na.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #138 Gepost op: 10 februari 2010, 11:23:53 »
Nee Marc, Ronald (en de rest), komt niet negatief over, juig het alleen maar toe, neem jullie advies in overweging om misschien mijn enthousiasme te dempen!
Zal er toch maar ffe goed over nadenken........

GR. Jos
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2010, 11:26:42 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #139 Gepost op: 10 februari 2010, 11:28:04 »
Oei,Jos.
Entousiasme nooit temperen,dat is juist heel erg nodig.
Niet twijfelen A.U.B.
Doe ons geen verdriet.
Wij allen hebben juist zo,n ontzettend veel vertrouwen erin.
Het is alleen maar een advies.
Of je er wat mee doet is jou eigen zaak.
Niet van ons.
Maar plies niet twijfelen,toe.
Het gaat juist zo goed.
Ik leef vol met je mee ;)
Doe wat je hart je ingeeft.

     Martin de Deugd
Ik ben fan van je ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #140 Gepost op: 10 februari 2010, 11:35:40 »
Jos,

Je idee van modules bouwen om te integreren in een groter geheel is een goede en een bestaande:
Kees-Jan, voor velen een goede bekende op dit forum, noemt het een S.M.A.R.T.-baan: klik
En Jaap doet het op dezelfde manier: klik (onderste plaatje)

2 inspirerende bouwers!

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #141 Gepost op: 10 februari 2010, 14:34:56 »
Ben ik weer, moest ffe weg, tsja.......ondertussen alleen maar aan jullie adviserende woorden gedacht en kan eigenlijk alleen maar concluderen dat ik jullie daar gelijk in moet geven, per slot van rekening hebben jullie niet voor niets al die jaren ervaring op gedaan en kan niets anders doen dan het alleen maar aannemen......toch? :-\

Inderdaad lijkt het me dan verstandiger om modules te gaan bouwen maar dan toch in de "vorm" van het ontwerp..........althans in die richting, net zoals Marc aangeeft bij Kees-Jan en Jaap, dat lijkt me best motiverend.
In eerste instantie was dat ook mijn insteek om stap voor stap tot een geheel te komen, nogmaals met medewerking van jullie en tuurlijk het bezichtingen van beursen waar verschillende modules tentoon gesteld worden en waar vragen vrij is.

Het moduleren van een bepaald landschap lijkt me wel op het lijf geschreven (zonder op m'n borst te kloppen), met kerst wordt mij door verschillende mensen elk jaar gevraagd de stal met alle toebehoren, zoals grotpapier, stalletjes, dennen, kleine rotsformatie en al wat er bij hoort, te maken en dat zijn meestal afmetingen van 200x80 cm of groter, is natuurlijk niet te vergelijken met het huidige modelspoor gebeuren, maar toch......je moet er wel kijk en handigheid in hebben lijkt me.
Diverse keren wordt ook gevraagd om bepaald houtsnijwerk oud te maken, zoals beelden etc., dit doe ik dan samen met mijn vrouw, ook zij is creatief en heeft vaak meegeholpen met schilderen en oud maken van modelspoor huisjes en boederijtjes.

Maar goed neemt niet weg dat ik jullie advies maar in de wind moet slaan, dus mocht ik beginnen met bouwen......dan met modules.
Zo, eerst maar het ROCO-setje uitproberen, kom er maar niet aan toe, als er nog tips zijn....graag, maar dat weten jullie ondertussen wel!

Gr. Jos


PS: Hoop niet, door mijn vele vragen, dat jullie denken....."Oh God, daar heb je Jos weer", zal proberen zoveel mogelijk zelf te ontdekken......bij voorbaat dank!
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2010, 15:40:59 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #142 Gepost op: 10 februari 2010, 17:21:27 »
Jos ik ben verbaast, ??? dat vindt je toch niet erg.
Je kunt beter 2000 vragen teveel stellen.
Dan 1 te weinig.
De vragen maken jou en ons wijzer.
Dus plukken we er allen vruchten van.
Trouwens dat plan wat je nu hebt,niet in de prullenbak gooien,a.u.b.
Dat is jou droom,die mag niet stuk gaan,ga daar naartoe werken.
Ik vindt dat zo vreselijk geweldig mooi.
Ik moedig je aan.
Sucses Jos,je verdiend het echt.
Dat meen ik oprecht. ;)
Ik leef altijd met iedere hobbyist mee.
Daar dit zo,n geweldig leuke hobby is.

   Martin de Deugd

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #143 Gepost op: 10 februari 2010, 21:38:59 »
Marc tramt zei:"Je wil je hoofdzakelijk storten op de landschapsbouw en dat is prima, doe ik ook. Je ontwerp biedt de mogelijkheden voor een realistisch landschap echter niet. Ik zie alleen een hoop sporen met een weinig realistisch gehalte en hoe het landschap daarom heen moet komen is niet duidelijk"


Na het nalezen van mijn topic, viel me deze uitspraak van Marc op!
Zou je dat nader willen verklaren, zou niet inzien waarom niet. ???


   Zichtbare sporen. /  Maten berglandschap zijn gerichte maten.
                                                                                                                             

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #144 Gepost op: 10 februari 2010, 22:50:04 »
Tuurlijk, met plezier  :D

Landschap, sporen en gebouwen vormen in het echt één geheel. In jouw ontwerp zie ik alleen maar de sporen en een 3-tal spoorgebouwen staan. Verder staan er alleen gebieden aangeduid: stad/dorp en landschap. Hoe wegen moeten gaan lopen, waar de overige gebouwen moeten komen te staan, riviertjes of bergbeken stromen, bruggen komen is (nog) niet duidelijk. Dat zijn zaken die ik altijd in een ontwerp mee neem want nu kun je nog beoordelen of er eigenlijk wel ruimte voor is. Voorbeeld: rond het station is er nauwelijk ruimte voor aanvoerwegen of een plein(tje). Achter het stationsgebouw (wat dus voor reizigers de voorkant is) begint gelijk een rotswand, danwel een achterwand. Is dat mooi/realistisch/wat je wil?

Een landschap vormt een geheel doordat er over het algemeen logica zit in de plaats van dingen. Spoorwegen, bruggen, tunnels en gebouwen zijn dure zaken die daarom (over het algemeen..) op een logische plaats worden gebouwd of aangelegd. Zeker spoorlijnen lopen niet zomaar willekeurig door een (berg)landschap.

Waar ik echter hoofzakelijk op doel met mijn opmerking is het het ontwerp van de sporen. Die vind ik, zoals ik al eerder heb gezegd, niet realistisch. De perrons zijn te kort, de bogen in het zicht zijn erg krap, en bij het station komen 3 lijnen bij elkaar zonder dat er van enige verbinding onderling sprake is. Volgens mij kun je nooit een realistisch landschap maken als het belangrijkste onderdeel van het landschap, namelijk de sporen, dat niet zijn.

Maar nogmaals.... belangrijkste is dat jij tevreden bent met het ontwerp en de mogelijkheden (ik hoef er niet tegenaan te kijken  ;D). Ik wil je voor eventuele valkuilen en teleurstellingen behoeden.
No dress rehearsel, this is our life.

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #145 Gepost op: 11 februari 2010, 09:32:48 »
Hoi Jos.

Wat Marc Tramt Hier duidelijk uitlegt is inderdaad een goed punt.
Dat ben ik inderdaad met hem eens.
Wellicht is dat iets om bij jou baanplan ook nog te bekijken.
Waar je het natuurschoon bosen landbouw en de dorpstafreljes hun plek wilt geven.
En het gebied rondom het station,goederen verzorging,postpakketjes enzo
Daar gebeurd ook meestertijden van alles.
Bussen,toeristen de gewone bewoners en hun doen.
De detai,s ,landbouw,boeren bedrijfjes,fabriekjes.
Dieren, autowegen, landwegen.
Ik zelf doe dat voornaamlijk tijdens de opbouw van mijn baan.
Sucses en ik hoop dat je weer wat iedeen hebt.

         Martin de Deugd.

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #146 Gepost op: 11 februari 2010, 10:17:55 »
Landschap, sporen en gebouwen vormen in het echt één geheel. In jouw ontwerp zie ik alleen maar de sporen en een 3-tal spoorgebouwen staan. Verder staan er alleen gebieden aangeduid: stad/dorp en landschap. Hoe wegen moeten gaan lopen, waar de overige gebouwen moeten komen te staan, riviertjes of bergbeken stromen, bruggen komen is (nog) niet duidelijk. Dat zijn zaken die ik altijd in een ontwerp mee neem want nu kun je nog beoordelen of er eigenlijk wel ruimte voor is. Voorbeeld: rond het station is er nauwelijk ruimte voor aanvoerwegen of een plein(tje). Achter het stationsgebouw (wat dus voor reizigers de voorkant is) begint gelijk een rotswand, danwel een achterwand. Is dat mooi/realistisch/wat je wil?

Een landschap vormt een geheel doordat er over het algemeen logica zit in de plaats van dingen. Spoorwegen, bruggen, tunnels en gebouwen zijn dure zaken die daarom (over het algemeen..) op een logische plaats worden gebouwd of aangelegd. Zeker spoorlijnen lopen niet zomaar willekeurig door een (berg)landschap.

Waar ik echter hoofzakelijk op doel met mijn opmerking is het het ontwerp van de sporen. Die vind ik, zoals ik al eerder heb gezegd, niet realistisch. De perrons zijn te kort, de bogen in het zicht zijn erg krap, en bij het station komen 3 lijnen bij elkaar zonder dat er van enige verbinding onderling sprake is. Volgens mij kun je nooit een realistisch landschap maken als het belangrijkste onderdeel van het landschap, namelijk de sporen, dat niet zijn.
[/quote]


Hoi Marc,

Bedankt voor je reactie, ik respecteer jou mening, perslot van rekening hak jij al langer met dit bijltje dan ik, maar hoe komt het dat andere "zwaargewichten" op dit forum andere ideeen over mijn ontwerp hebben?
Zij keurden het station, dat ik verschillende keren heb moeten aanpassen, nu wél goed!
Inderdaad waren de perron-sporen voorheen te kort en zijn de bogen nog te krap, de perron-sporen hebben inmiddels een lengte van 120 cm en dat was volgens velen goed.
Kijk het gaat er mij om, als de een dit zegt en de andere dat, ........snap je!

Wat de achterkant van het station betreft, bij mijn woonplaats hebben ze op het station ook geen achterkant, daar ga je zijdelings naar binnen en zijn de aanvoerwegen ook zijdelings!

In jouw ontwerp zie ik alleen maar de sporen en een 3-tal spoorgebouwen staan. Verder staan er alleen gebieden aangeduid: stad/dorp en landschap. Hoe wegen moeten gaan lopen, waar de overige gebouwen moeten komen te staan, riviertjes of bergbeken stromen, bruggen komen is (nog) niet duidelijk. Dat zijn zaken die ik altijd in een ontwerp mee neem want nu kun je nog beoordelen of er eigenlijk wel ruimte voor is.
Een 3-tal spoorgebouwen...........ik neem aan dat je dat zelf ook ziet dat die er tijdelijk zomaar neergezet zijn en die gebieden met de aanduiding stad/dorp en berglandschap is bedoeld om aan te duiden wat de bedoeling is op de baan, ook dat is niet relevant!
Hoe wil jij in detail alles aangeven zoals wegen, landweggetjes, beekjes, watervalletjes etc, niet op deze schaal van dit ontwerp......knap als jij dat kunt!
Als ik  "blokken" ga ontwerpen....oké, dan komen de details op schaal in de tekening te staan en krijg je ook meer overzicht hier zal je dat niet lukken alleen globaal!

Zeker spoorlijnen lopen niet zomaar willekeurig door een (berg)landschap.
Lopen die dan zomaar willekeurig.........................?

Volgens mij kun je nooit een realistisch landschap maken als het belangrijkste onderdeel van het landschap, namelijk de sporen, dat niet zijn.
Daar heb je een punt, dat sporen het belangrijkste onderdeel zijn van een landschap, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Ben op vele plaatsen in een berglandschap geweest, maar heb nooit kunnen constateren zo van......"Goh, daar moest eigenlijk een spoorlijntje lopen" , nee, ook daar ben ik het niet met je eens Marc.......sorry. :(


Maar goed, ik vroeg om een menig en die heb ik gekregen en dat respecteer ik, alleen heb ik nu verschillende meningen....... ???

Gr. Jos

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #147 Gepost op: 11 februari 2010, 10:33:57 »
Misschien dat ik een nieuw ontwerp ga maken en adviezen die jullie gegeven hebben daarin meeneem!
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #148 Gepost op: 11 februari 2010, 11:22:44 »
Jos,ik blijf het geheel volgen.
Ik zou zeggen,begin nou gewoon lekker met bouwen,tafels zullen het eerst gebouwd moeten worden
En tips en adviezen die je krijgt, kun je daarbij heel goed gebruiken,tijdens het bouwen.
Als leidraad bij je uitstekende ontwerp.
Want ik blijf er bij het ziet er erg goed uit.
En wat je reeds verteld heb in je achtergrond verhaal,een geweldig goede basis van je iedeen.
Een zeer goede inspiratiebron.
Dat heb ik al die tijd al zeer goede inspiratie gevonden,en blijf daar aan vast houden.
Verdere iedeen komen meest tijdens het bouwproces.
Niet te ingewikkeld gaan denken,dat is geheel niet nodig,gewoon doen,dat is belangrijk.
Ik neem mijzelf als voorbeeld.
Ik ben ook gewoon begonnen met bouwen.
Ook al heb je er geen ervaring mee,het komt goed,geloof me.
Heb vertrouwen in de zaak,laat de moed niet zakken.
Wij staan verder volledig achter je.
Meer is helaas niet mogelijk op dit moment.
Geloof me onze steun heb je.
Nu alleen jezelf vertrouwen.
Ik kan het dus,de rest weet je...
Sucses toegewenst.


             Martin de Deugd

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #149 Gepost op: 11 februari 2010, 11:30:26 »
Hallo @Jos   ehhh... mede naam en bijna leeftijdgenoot   ;)

Als je dan toch opnieuw achter de tekentafel kruipt vlgd. adviezen.

De basis van je vorige ontwerp was niet zo slecht, echter less=more !
Maak de loopruimte breder ( is nu maar 50 cm. en dat is erg smal )
Maak je schaduwstation zo ruim mogelijk en goed bereikbaar. ( was in je vorige ontwerp niet zo slecht )
Dat je aan beide zijde een spiraal maakt is niks mis mee. Zorg echter dat je stijgend spoor altijd de grootste radius heeft ( buiten bocht )
Probeer bochten welke in het zicht liggen zo ruim mogelijk te maken en maak gebruik van flexrails.
Zorg dat je geen ~ bochten maakt ( moet altijd een stuk rechte rail ter lengte van je langste wagon tussen )

Persoonlijk zou ik van je ( 4 ) spoor een soort Parade-Strecke, zoals de Duitsers dit noemen, maken met zeer ruime bogen en van flexrail. Het station zou je dan ook in een ruime bocht kunnen leggen, waardoor dit langer wordt en beter oogt. De tandrad ( 2 ) zou ik weglaten en op het zuidelijke deel van je baan een voorziening maken om bijv. de lok te keren, of een soort steengroeve met spooraansluiting maken.

Maar... dit is mijn mening, het blijft echter jouw baan en jij moet het mooi vinden, is immers jouw feestje.

Gr. Jos




Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !