Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:37:21
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Jolly - (Baanplan H0)  (gelezen 80834 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #165 Gepost op: 11 februari 2010, 15:30:31 »
Ik zou een week later gaan..... 26 t/m 28 Februari. Volgende week de 20e is Houten. Ook leuk waarbij je de verschillende mensen van BNLS kunt leren kennen, een aantal zijn er meestal wel te bespeuren. Om 12 uur in het restaurant zelfs een speciale meeting! ;)

Ik haal alle weken een beetje door elkaar :) Houten ga ik niet redden...

Voor jos nog even een opzetje voor een schaduwstation: Hierdoor kan je een rondje gaan rijden... Ik had geen zin in het creëren van keerlussen, dat kost je alleen maar extra geld aan electronica en wat hoofdbrekens... Je kan nog eventueel nog een extra paar sporen in kwijt...



Kosten ongeveer 100 - 150 euro aan wissels zonder bediening...  Rails niet inbegrepen, hoogte verschil tussen de twee niveaus: 180mm
Totale kosten voor aandrijving van wissels: ongeveer 405 euro opgebouwd uit 25 wisselaandrijvingen van Conrad: 175 euro, wisseldecoders voor Multimaus bediening (3 stuks 8 aandrijving, 1 voor 4 aandrijving allen gebouwd): 230 euro.

Indicatie van de rails: 200 -300 euro, totaal voor de baan: 800 - 1000 euro voor rails en wisselaandrijvingen exclusief houten raamwerk, enz...

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #166 Gepost op: 11 februari 2010, 15:44:09 »
He Ronald,

Het zal toch niet zo zijn dat je de baan hier bij mijn thuis ook nog gaat opbouwen... ;D
Schaam me een beetje, dacht dat ik al aardig kon ontwerpen, maar............?

Gr. Jos


PS: Volgende week is inderdaad in Houten, maar helaas heb dan een verjaardag...................myself :-[  zal alsnog proberen te komen mits het me uitkomt.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #167 Gepost op: 11 februari 2010, 15:53:54 »
Helaas Jos... :) dat bouwen moet je toch echt zelf doen....  ;D Ik ben al druk genoeg met mijn eigen baan... :) Als ik daar te weinig updates van geef dan beginnen ze hier ook te klagen  ;)  Tja... over het ontwerpen... ben ook al jaren bezig met plannen en als je al heelveel in autocad hebt staan en een beetje bedreven in bent gaat het redelijk vanzelf... :)

Je moet niet gaan haasten op zo'n beurs... dat is nooit fijn... Ik ga wel naar Ontraxs... dat is de eerste beurs waar ik naar toe ga...
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #168 Gepost op: 11 februari 2010, 16:08:11 »
Ontrax had ik al in mijn agenda staan......vrij. 26 febr. of za. 27 febr.
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #169 Gepost op: 11 februari 2010, 17:18:22 »
Beste Ronald,

Klein vraagje, heb je bewust die ruimte van 260 mm gelaten, links van het (jou) ontwerp?



Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #170 Gepost op: 11 februari 2010, 20:04:30 »
Hallo Jos,

Nee ik had niet bewust een ruimte gelaten... 3600mm vond ik een mooie maat :) je kan deze natuurlijk wel groter maken... alleen misschien is het wel gemakkelijk om wat werkruimte vrij te houden... daarom ook de afgeronde hoek, daarachter kan je ook staan. De ruimte achter het spant zal je ook deels gebruiken als werkruimte. Je kan het spant mooi wegwerken in een berg...

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #171 Gepost op: 11 februari 2010, 20:07:48 »
Oké Ronald, dat vermoeden had ik al, sluit het aan links op de muur en laat, zoals je zei, de hoeken vrij om erbij te kunnen, ook bij het spant.......thanks.

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

m de deugd

  • Gast
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #172 Gepost op: 11 februari 2010, 21:49:47 »
Hoi Jos.
Dit komt helemaal goed.
Een heel mooi baanplan.
Geen twijfel hoeft nog daarover te bestaan.
Mooi en scheeld een boel geld.

Martin de Deugd

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #173 Gepost op: 11 februari 2010, 22:10:31 »
Een vraagje over het ontwerp, het is niet duidelijk te zien op de tekening wat voor soort rails/kruising er gebruikt wordt.

Bij het rode gearceerde gebied zie ik onder een wissel die naar boven splitst naar een kruising en een wissel......... en bij het gele gebied kan ik niet goed zien wat dat voor wissels/kruisingen zijn, heb deze ondertussen wel ingetekend (Wintrack), maar heb mijn twijfels.

Welke hart-afstand tusen de rails wordt standaard bij de ROCO-Line meestal aangehouden,  61,6 - 92,4 - 123,2 mm?
En bij een spiraal?

Ik wilde zeggen: "Ik ben GEWEND rails van Fleischmann te gebruiken".  ;D  ;D  ;D



Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2010, 10:36:14 door Jos van den Heuvel »
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #174 Gepost op: 12 februari 2010, 15:21:19 »
Rail geometrie van ROCO-LINE:




Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #175 Gepost op: 12 februari 2010, 15:28:02 »
Jos,
In het gele gebied zie ik eerst een 3-weg wissel, gevolgd door:
- naar links: 2 kruisingen of Engelse wissels
- naar rechts: kruising (of Engelsman) en een linkerwissel.

Gr, Bert
PS: de normale hart-op-hart afstand van Roco is inderdaad 6,2cm, en garandeert ook probleemloze passage van 3 lange (30cm) wagons op alle radii. Maar in het 'echie' gebruiken ze een andere h-o-h afstand, en dat varieert weer per land. Kun je terug vinden in de NEM-normen. Dichter bij elkaar is wel mooier, zeker op de vrije baan (= niet station)

Succes

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #176 Gepost op: 12 februari 2010, 15:47:49 »
Oké Bert, kan weer verder met m'n ontwerp.....bedankt!

Geven die zogenaamde Engelse wissels geen problemen, lees het hier en daar?


Gr. Jos

Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #177 Gepost op: 12 februari 2010, 15:57:51 »
Nee, valt mee (eigenlijk gewoon niet). In ieder geval niet bij mijn Roco-line rails. Enige probleem dat is ontstaan was door verkeerd soort assen (te hoge flenzen) van een oud wagonnetje. Assen wisselen en klaar.

Overigens, veel flexibele rails gebruiken: veel mooier en vloeiender bogen.

Gr, Bert

Jos van den Heuvel

  • Fan
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
  • Jolly
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #178 Gepost op: 12 februari 2010, 16:00:45 »
Thanks Bert, zal er rekening mee houden!  (y)

Gr. Jos
Waarom is het 's-nachts kouder dan buiten?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Jolly - (Baanplan H0)
« Reactie #179 Gepost op: 13 februari 2010, 18:29:18 »
Hoi...
Ben je 2 dagen weg... krijg je nog veel vragen ;) Al het huidige materieel zou probleemloos door het railprogramma van Roco moeten kunnen. De wissels geven geen probleem. De linkse zijn inderdaad een driewegwissel en een paar engelsen (kruiswissels), Aan de rechterzijde een aantal gewone wissels met een engelsman... Dus geen Kruisingen... dan kan je namelijk niet meer wegkomen van een aantal sporen... De afstand is inderdaad standaad 61.6 en voor het perron is deze vergroot naar iets van 120mm.... de gehele baan is enkelspoor :)

succes met je ontwerp!

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!