Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Josephes
Vandaag om 20:15:37
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 104045 keer)

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #330 Gepost op: 01 January 2011, 11:31:31 »
Dank voor de tip Fissy (y) Ik heb de Servodecoder op een aparte voeding aangesloten en de storing is opgeheven. Treinen rijden nu weer automatisch (y)

Groet,

Jeroen

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #331 Gepost op: 01 January 2011, 12:36:59 »
Mooizo (y)
Trok hij soms te veel ampere?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #332 Gepost op: 03 January 2011, 21:49:37 »
Gisterochtend naar alle tevredenheid automatisch gereden. De wissels met servo aandrijving gaven geen enkel probleem meer. De problemen die er waren, kwamen door de andere wissels.

Zoals al eerder aangekondigd, hebben we vanavond een deel van het schaduwstation gesloopt. De bochtwissels zijn er nu uit en tevens het achterste opstelspoor. De bochtwissels worden vervangen door gewone wissels wel op andere plaatsen. Met deze aanpassingen kunnen ook de grote stomers als de Roco BR01 en BR44 het schaduwstation zonder problemen nemen. Effectief gaan we nu van 9 naar 8 opstelsporen, maar deze 8 kunnen we nu wel allemaal gebruiken. Meer hebben we denk ik ook niet nodig daar de baan maar berekend is op max 10 treinen. Bij 7 treinen is het al een drukte van belang op de baan ;D.

Nu eerst de baan weer in orde maken, de servo's plaatsen en dan weer testrijden. Kortom nog heel veel weer te doen :-\. Maar ja, nu kunnen we nog aanpassingen maken straks niet meer en een baan die niet lekker automatisch rijdt is ook niet echt leuk ;D.

Groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #333 Gepost op: 09 January 2011, 11:47:18 »
Afgelopen week eerst nog wat gesloopt, daarna wat denkwerk gedaan om te kijken hoe we de opstelsporen weer goed aan kunnen sluiten, daarna weer gaan bouwen. De linker kant van het schaduwstation is nu weer aangesloten. We hebben nu ook de wissels aan de uitrijkant van het schaduwstation van aandrijvingen voorzien. We gebruiken hiervoor de overgebleven Piko aandrijvingen. Aan deze kant van het schaduwstation kan volgens mij niet zoveel misgaan.

Vanochtend een Umbauer voorzien van licht met de lichtstrips (geel) van hufingtronic die we gister op Houten hebben gekocht. Gelijk maar wat reizigers in de trein gezet. Alleen de ledstrips nog van een condensator voorzien tegen het flikkeren.

Vanavond als het wat donkerder is wat betere foto's maken waarbij het licht wat beter te zien is.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 12:24:33 door nachbar »

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #334 Gepost op: 09 January 2011, 12:51:04 »
Ahaa, condensator.
Ik ben zeer benieuwd hoe je dat gaat aansluiten ;D
Ben het zelf ook al maanden van plan namelijk.

Het ziet er wel mooi uit zo dat licht (y)

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #335 Gepost op: 09 January 2011, 13:07:17 »
@ Mathyn:  u vraagt wij draaien  ;D

Foto van de aansluit beschrijving.

Let wel op dat je de "plus" van de condensator aan de "plus" van het ledstripje bevestigt en de condensator moet minimaal 16V zijn (ook dit staat in de handleiding)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #336 Gepost op: 09 January 2011, 15:10:39 »
Je kan het zo toch ook gewoon aansluiten bij bijv. Digirails ledstrips?

Gr,
Mathyn.

Ps: weet je ook hoe je een condensator in een loc kan doen. Bijv een sikje ofzo. Of een Hippel, die zijn zo gevoelig..
Nu ook op instagram

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #337 Gepost op: 09 January 2011, 15:16:08 »
@ Mathyn: De condensators die je in een loc moet stoppen, zijn vele malen groter. Ze moeten een aardig grotere capaciteit hebben, omdat een motor aardig wat meer stroom nodig heeft, dan een paar kleine LED's.

@ Jeroen: Ziet er leuk uit! Ik moet me ook altijd nog eens verdiepen in het plaatsen van strips in wagons... Als je dan weer van zulke plaatjes ziet, kriebelt het gelijk... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #338 Gepost op: 09 January 2011, 15:22:37 »
Dat snap ik, maar ik zou graag willen weten hoe het er in moet.

Gr,
Mathyn.

Ps: ik heb ze hier liggen van 330uF, maar 50v, dus dat is niet goed. Maar aan hoevel uF moet ik dan denken?
Ps2: misschien handiger om dit in mijn draadje te doen, anders vervuilen we Jeroens draadje zo erg..
Nu ook op instagram

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #339 Gepost op: 09 January 2011, 20:15:59 »
@ mathyn: in dit draadje wordt de inbouw van verlichting uitgelegd. Ik denk dat het aansluiten van een condensator zoals eerder op het plaatje te zien is, ook bij andere ledverlichting kan, maar ik ben hier geen deskundige in dus weet het niet zeker. Hoeveel uF je moet hebben weet ik niet, dat vraag ik me ook nog af ;D ???

@Ronald: Vorige week kwamen we via een omweg in het eerder genoemde draadje terecht. Aangezien we gister naar Houten gingen en we begrepen dat de verkoper van deze verlichting daar ook is, hebben we een paar strips gekocht en vanochtend ben ik aan de gang gegaan met inbouwen. Het viel me heel erg mee de inbouw en dat voor € 5,= per stuk.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #340 Gepost op: 19 January 2011, 15:21:57 »
De afgelopen weken weinig voortgang gemaakt. Deels vanwege zere rug deels ff geen zin :-\

Vandaag weer wat gedaan.

Eerst bezig geweest om te kijken hoe ik de servoaandrijvingen ga monteren. Ik heb dit prototype op een plankje van 3,5mm dik gemaakt. Voordeel is dat ik de servo al grof kan afstellen "boven" de baan en daarna kan plaatsen zonder al te lang "onder" de baan te hangen ;D

Het geleidingsstaafje had ik eerst met CA lijm en met activator vastgezet, het zat goed vast, maar ook zat de drijfstang vast, dus niet zo'n heel goede oplossing ;D Nu vastgezet met houtlijm, dat gaat wel, je moet alleen ff geduld hebben. Ik denk dat ik hiervoor 30 min epoxy ga gebruiken stevig en snel werkend.

Daarna de draaischijf geplaatst en de eerste sporen er aan gelegd voor een eerste indruk. Bij de 3 uitgangen zonder extra rails komt de ringlokschuppe van Faller. De stroomvoorziening gaan we eerst via de lenz keerlusmodule LK100 doen. In een later stadium misschien met de Draai 15 van Kees Moerman voor geheel automatisch rijden met koploper.

Nu weer ff moed verzamelen om de rest van het schaduwstation weer te bevestigen en aan te sluiten. Als je eenmaal automatisch hebt gereden dan valt reconstructie van je schaduwstation en wisselaandrijvingen wel een beetje tegen :-\

Maar ja, gewoon stug doorgaan en dan gaat het vanzelf weer goed komen  ;)

Groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #341 Gepost op: 19 January 2011, 22:17:51 »
Vanavond nog even verder gegaan met het BW "Bad Bührtal". Eerst de ondergrond bruin geschilderd, hierna een proef opstelling gemaakt met de bodemplaten om te kijken of e.e.a. past.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de koleninstallatie. Deze moet nog wel ff kleiner gemaakt worden om daar te passen maar dan nog zou deze wat aan de grote kant kunnen zijn.

Als de ringlocschuppe klaar is nog maar eens een proef opstelling maken.

Groet,

Jeroen

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #342 Gepost op: 20 January 2011, 08:01:40 »
Zou het een idee zijn om de sporen een of twee standen te verzetten volgens de pijl op de foto?

Wat lijkt een grote ruimte toch altijd klein, als er rails op ligt. ;)

Toevoeging: de twee rechter en de twee linker sporen liggen op deze manier erg dicht op elkaar. Als op de ene een loc staat, zal er op de andere niets meer kunnen staan. Dit kun je oplossen door de sporen langer te maken (past dat nog op deze ruimte?) of verder uit elkaar te leggen (15 in plaats van 7,5 graden).

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 08:20:38 door Basilicum. Reden: toevoeging »

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
« Reactie #343 Gepost op: 20 January 2011, 10:17:12 »
Een depot is altijd een mooi onderwerp!
Ik kan niet zo goed zien aan de foto's of dat zo is, maar wat je eigenlijk volgens het grote voorbeeld zeker moet doen is dat je de verzorgingssporen met kolen laden, water nemen, ontslakken en zand vullen aan een doorgaand spoor, of tussen 2 doorgaande sporen moet plaatsen. Dat doorgaande "heen" spoor met deze faciliteiten eindigd bij aan de draaischijf, dan kan de loc gedraaid worden en rijdt vervolgens het naast gelegen teruggaande spoor weer op. Er waren natuurlijk uitzonderingen.

Je zou kunnen kiezen voor een kleinere kraan op het kolendepot. Tis inderdaad best groot, zeker in verhouding tot de grootte van het depot en de loods  ;)

Webtip: http://www.bahnen-wuppertal.de/html/betriebswerke.html
Hier zijn ook sporenplannen te vinden.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 10:18:54 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #344 Gepost op: 20 January 2011, 11:40:04 »
@ decauville_nl: Goeie link! Mooie platen (y)

@ Basilicum: Gisteravond ook nog even aan het stoeien geweest om de sporen een plaats op te schuiven in de richting van de blauwe pijl.

Het probleem is eigenlijk dat we het locdepot pas later (nadat een groot deel van de baan al gereed was) op deze plek hebben bedacht. We moeten het dus doen met de beperkte ruimte en daardoor niet helemaal waarheidsgetrouw kunnen bouwen. Ik denk dat we de grote bekolingsinstallatie weer op zijn oorspronkelijk plek op de baan gaan plaatsen, daar is ie ook niet helemaal logisch als bekolingsinstallatie, maar kan je hem wel inzetten als bijvoorbeeld kolen handelaar of iets dergelijks.

Vervolgens naast het aanvoer spoor van de draaischijf een kleinere bekolingsinstallatie met bezandingstoren en water. Dan hebben we ook wat meer ruimte om de opstelsporen wat langer te maken en op 150 ipv 7,50 en daardoor zoals Basilicum aangeeft wat meer ruimte te hebben voor de opgestelde locs.

Kortom nog wat denkwerk ;D

Groet,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 11:42:39 door nachbar »