Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:07:18
20 jaar BNLS door NL-modelspoor
Vandaag om 13:46:18
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:07:12
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39

Auteur Topic: Het inbouwen LED-rijtuigverlichting van Hufing-Tronic  (gelezen 14854 keer)

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Het inbouwen LED-rijtuigverlichting van Hufing-Tronic
« Gepost op: 01 August 2009, 14:04:01 »
Gloeilampen hebben hun langste tijd gehad. De modelbouwer was daarvan al eerder doordrongen en stapt steeds vaker over op LED-verlichting in de modeltreinen. Steeds meer komen kleinere en warmwitte lichtdiodes ter beschikking voor de modelbouw. Voor wie het 'klooien' met de allerkleinste soort, de SMD-LED's, te moeilijk vind, is kant-en-klare rijtuigverlichting een goed alternatief. Tal van fabrikanten (Digirails, Viesmann etc.) brengen strips uit, waarop een aantal SMD-LED's en wat elektronica is aangebracht. De aansluitdraden aan de stroomafnemers solderen en je reizigers zitten niet meer in donker.

Nadeel van deze strips is de relatief hoge prijs. Voor een strip met warmwitte LED's moet al snel een kleine 20 euro worden neergelegd. Naast de aanschaf van een rijtuig en Preisertjes wordt het zo een dure trein die je rond laat rijden.

Sinds kort is er een betaalbaar alternatief; strips van de Duitse firma Hufing-Tronic. http://www.hufing-tronic.de/ Via een tip ergens op dit onvolprezen forum kwam ik deze firma op het spoor.
Zij leveren een strip van 23 cm lengte met daarop 7 warmwitte, breed uitstralende SMD-LED;s voor slechts € 5,50 (tot eind augustus 2009 zelfs voor maar € 5,--).

De inbouw is eenvoudig zoals hierboven al beschreven. Ik heb een aantal besteld en als demonstratie een strip ingebouwd in een Roco 1:87 rijtuig (Aüm61 van de DB voor de kenners).

Hier een korte impressie:

strip en lijdend voorwerp

Er moeten wel wat reizigers mee in de trein, anders blijft het een kale bedoening:

Welja, niet met je schoenen op de banken!

Daar zitten we dan...

Met dubbelzijdige foamtape wordt de print gefixeerd in het rijtuig:
En toen was er licht;

Und gute Fahrt!

Beslist een gunstig geprijsde aanrader deze Duitse firma. Doe er uw voordeel mee.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Het inbouwen LED-rijtuigverlichting van Hufing-Tronic
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2009, 14:19:25 »
Ziet er goed uit Wim,

De prijs is zeker voordelig, vraag mijn eigen alleen af waar het verschil dan in zit.

Alleen nog even een vraag, je hebt het goed weggewerkt in het rijtuig, maar hoe heb je de stroomafname gemaakt bij de assen.
Want bij de meeste leveranciers van deze strippen krijg je wel de strip naar niet de stroomafnemers erbij. Tenminste bij die van mij van Viessmann.

Heb je hier foto's van?
groetjes Dion

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2009, 14:36:47 »

Alleen nog even een vraag, je hebt het goed weggewerkt in het rijtuig, maar hoe heb je de stroomafname gemaakt bij de assen.
Want bij de meeste leveranciers van deze strippen krijg je wel de strip naar niet de stroomafnemers erbij. Tenminste bij die van mij van Viessmann.

Heb je hier foto's van?

Heb je dan al eens de moeite genomen om op de gegeven link te klikken, als je dat gedaan had, dan had je ook een antwoord op je vraag gezien en gekregen.
http://www.hufing-tronic.de/images/small/universal_schleifer_008.jpg

Mvg

Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

sneek

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2009, 14:38:36 »
Dion,

Deze leverancier kan ook goede stroomafnemers leveren. Bij dit specifieke Roco/rijtuig had Roco al wat voorbereidingen getroffen. De spanning wordt afgenomen via de aslagers en er zijn al stroomafnemers geinstalleerd. Die drukken op de plaatjes bovenop de draaistellen waarmee de aslagers zijn verbonden.

Hier volstond dan ook het solderen van de aansluitdraden aan de Roco/stroomafnemers.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Sven Kerkvliet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2009, 14:52:56 »
Hallo Wim (Sneek)

Interessant en leuk gebracht verslag!

Het verschil in prijs zit 'm waarschijnlijk in de op de strip aangebrachte hoeveelheid LED. (Hier "slechts" 7 stuks ten opzichte van de veelal tussen de 10-14 door de andere fabrikanten/aanbieders aangebrachte hoeveelheid).

Misschien is er ook nog bezuinigd op de kwaliteit van de LED (meer wit-wit i.p.v. sunny-/golden- of weet ik veel- wit) of en de andere componenten op de print.

Bij deze duitse coupe-rijtuigen komt de wat minder gelijk verdeelde lichthoeveelheid per coupe prima uit. Was/is in 't echie ook vaak zo.

Tuurlijk zijn er ook prachtige prints met 20 LED waarbij je ook het knipperen van zojuist ingeschakelde/danwel defecte tl-buizen kunt nabootsen en het gangpad apart kan worden ingeschakeld en noem maar op. Kosten zijn dan ook meteen gelijk of hoger als het rijtuig zelf....

Deze LED-strips zijn een mooi en relatief goedkoop alternatief; dank voor de tip!

Groet,

Sven

Dion

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2009, 15:12:04 »
Hallo Wim(Sneek),

Bedankt voor je antwoord. De gemaakte stroomafname is dus anders als het plaatje van de link die Wim Ros noemde.
Hiermee wil ik zeggen geen los plaatje er tussen zetten maar een in de constructie verwerkt oplossing voor de stroomafname.

Het antwoord op mijn vraag Wim Ros is dus anders als de door jou genoemde link.

Voor de verder rest zal ik niet reageren over de wijze waar op jij je nu uitlaat tenopzichte van mij. Want dit komt niet echt positief over.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2009, 15:14:52 door dion »
groetjes Dion

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2009, 15:19:10 »

Het antwoord op mijn vraag Wim Ros is dus anders als de door jou genoemde link.

Maar het is wel een antwoord op je vraag betreffende andere rijtuigen of ombouw projectjes. En ieder project staat opzich, en zal aan de hand van de geldende situatie moeten worden opgelost. Als jij dus een verlichtings setje van Viessmann in een wagon zonder voorbereiding aangaande de stroomafname wil bouwen, heb je nu daar een oplossing voor. Digirails heeft overigens soortgelijke setjes.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2009, 15:36:32 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2009, 17:42:49 »
Ik heb hier nog een (flink aantal) rijtuigen liggen dat broodnodig aan verlichting toe is. Zeker een betaalbaar initiatief voor de (te) dure ledstrips die nu in de handel zijn.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #8 Gepost op: 01 August 2009, 19:16:01 »
Ik heb intussen 20 rijtuigen voorzien van de 23 cm strips van Ingo Hufeisen (hufing-tronic)
Via ebay gekocht. En later nog eens via zijn eigen site. De strips bevallen zeer goed. Mooie warm witte verlichting.
Voor digitaal gebruik is een gelijkrichter niet nodig. Gewoon een Kondensator op de - en de + en een mooi flikkervrije verlichting is het resultaat.

Overigens heb ik Ingo gevraagd wat strips voor mij op maat te maken voor mijn Fleischmann dubbeldeks rijtuigen. Deze heeft hij intussen ontworpen en ik ontvang een dezerdagen de monsters.

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Dion

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 August 2009, 09:45:42 »
Maar het is wel een antwoord op je vraag betreffende andere rijtuigen of ombouw projectjes. En ieder project staat opzich, en zal aan de hand van de geldende situatie moeten worden opgelost. Als jij dus een verlichtings setje van Viessmann in een wagon zonder voorbereiding aangaande de stroomafname wil bouwen, heb je nu daar een oplossing voor. Digirails heeft overigens soortgelijke setjes.

Mvg
Wim.

Op deze wijze kan ik je alleen maar gelijk geven.  Omdat ieder project opzich staat en een andere oplossingen nodig heeft heb ik er dus na gevragen. Want ieder heeft wel een oplossing van het probleem en ik wil graag die oplossingen weten om zo tot mijn oplossing te komen. Misschien is de oplossing wel een samenvoegsel van diverse oplossingen.

Bedankt voor het noemen van Digirails want daar had ik nog niet aan gedacht.
groetjes Dion

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 August 2009, 11:07:38 »
Leuk dat Sneek al een draadje heeft geopend. Ik heb er een paar weken geleden twee gekocht en heb daarmee geexperimenteerd. Prima spul voor het geld. In lange rijtuigen is het resultaat een beetje afhankelijk van het interieur. Met veel tussenwandjes krijg je toch verschillen in lichtsterkte. Gewoon proberen. Vind je het te gek, dan alsnog een duurdere proberen.
Maar voorlopig.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sneek

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 August 2009, 23:53:56 »
Vandaag weer een negental rijtuigen voorzien van deze LED-strips.  In vergelijking met de duurdere merken heb je op een strip van 230mm inderdaad maar zeven LED's. Om daarmee toch een gelijkmatige verlichting te verkrijgen helpt het volgende:

• -zet met de potmeter op de strip de lichtsterkte op maximaal
    -monteer de strip vervolgens in het rijtuig boven de coupés met de LEDS naar boven schijnend!
    -knip een stuk zilverfolie op maat van de binnenkantronding van het dak en plak dat tegen het plafond.
    -De gladde kant naar beneden. Dit werkt vervolgens als een refelctor voor het licht uit de breed stralende LED's en het resultaat is een prima verlichting!

succes,
Wim

pixon

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 August 2009, 20:36:18 »
hoi sneek (wim).
bedankt voor de tip heb net ook 5 reepjes besteld en wat mini leds die waren ook in de aanbieding.
volg me updates via  twitter
marklinbaan      http://twitter.com/pixonenco
on30 baan         http://twitter.com/pixON30
on30baan foto's http://twitpic.com/photos/pixON30

pixon

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2009, 11:06:03 »
hoi allemaal.
Het is nu 9 dagen geleden dat ik de leds  besteld  heben nog steeds niets ontvangen.
Is dat gewoon dat het zo lang duurt, ik heb wel een email gehad maar die is in het duits en dat lees  helaas ik niet.
Of moet ik soms eerst geld storten nee lijkt me niet toch.
volg me updates via  twitter
marklinbaan      http://twitter.com/pixonenco
on30 baan         http://twitter.com/pixON30
on30baan foto's http://twitpic.com/photos/pixON30

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2009, 11:18:31 »
Of 9 dagen normaal is? Daar kunnen zij alleen antwoord op geven. Voor ons is dat kristallen bol kijken.  ;D

Dan lijkt het me handig dat je eerst die mail laat lezen door iemand die wel Duits kan lezen.  ::)
Sowieso wel handig als je iets in Duitsland bestelt maar de taal niet machtig bent.

Als je weet wat er in staat kunnen we pas een zinnig antwoord geven.

- Misschien zijn de strips even niet leverbaar
- misschien moet je eerst betalen, zou zomaar kunnen dat ze vooruitbetaling willen
- Misschien zijn ze met vakantie
- Misschien .....

En anders stuur je ze nog even een mailtje en vraag je of ze je in het Engels antwoord kunnen geven. Vooropgesteld dat je dat wel kunt lezen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric