Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Jelmer
Vandaag om 16:24:30
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Ervaringen nieuwe dienstregeling  (gelezen 25887 keer)

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #120 Gepost op: 22 December 2006, 20:27:31 »
Hmmmmzzzz Als ik het zo lees dan is het Noorden en Oosten achter gesteld en in de Randstad zijn ze niet echt er op vooruitgegaan (met name weekend) omdat het daar dus simpel weg ook pet is.
Ik neem dan aan dat dit ook voor de rest van het land geld?
Dan zouden we er met zijn allen er geen fluit mee opgeschoten zijn?!
En het rijk investeerd in treinen sneller te laten rijden hoorde ik op de TV en Radio? Zou t helpen of is het gewoon een bodum loze put of gebed zonder einde?
Greetz:Menno

Je leest en hoort vooral de situaties waarin het minder is geworden. Al die reizigers die erop vooruit zijn gegaan hoor je nauwelijks. Klagen is makkelijker dan complimenteren.
Groetjes, Thieu

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #121 Gepost op: 22 December 2006, 20:32:30 »
Is meestal zo!!
Maar goed dat ze bij ons in het klein dan wel optijd kunnen rijden!!  ;)  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #122 Gepost op: 22 December 2006, 20:34:59 »
En ook belangrijk: de Preisertjes klagen nooit!  ;D
Groetjes, Thieu

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #123 Gepost op: 23 December 2006, 00:38:37 »
En het rijk investeerd in treinen sneller te laten rijden hoorde ik op de TV en Radio? Zou t helpen of is het gewoon een bodum loze put of gebed zonder einde?

Sorry maar ik heb zelf les van een man die enorm veel weet van openbaar vervoer, hoe de vork in de spreekwoordelijke steel zit. (Jarenlange werkervarign) En het geld wat nu wordt vrijgemaakt is precies genoeg voor,.. ai, 2 lijnen max. Voor de rest van de lijnen heeft het overigens ook geen zin omdat de intercity toch nog een stoptrein voor zich heeft en daardoor geen 160km/u kan rijden.

Groeten,
Herman

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #124 Gepost op: 23 December 2006, 10:23:19 »
En het rijk investeerd in treinen sneller te laten rijden hoorde ik op de TV en Radio? Zou t helpen of is het gewoon een bodum loze put of gebed zonder einde?

80 miljoen was het toch? Het is wel een hoop geld, maar in spoor wereld is dit toch meer een fooi lijkt me. 800 miljoen zou meer effect hebben en zeker als ze van die "pendolino" achtige treinstellen aanschaffen. Scheeld meende ik 10% reistijd zonder het spoor aan te passen.

Groeten
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #125 Gepost op: 23 December 2006, 10:48:55 »
Nederland zal nooit een land worden waar men hard zal gaan rijden, omdat het daarvoor simpelweg te klein en te druk is. Snelle treinen bekt lekker in de politiek, alleen 160 rijden ipv 140 levert hoogstens enkele minuten ritwinst op. Voordat een trein goed en wel op snelheid is komt het volgende station al weer in zicht, of men rijdt in een zodanig druk bereden traject dat men toch achter mekaar aanrijdt. Allemaal hetzelfde tempo rijden werkt dan nog het beste. Tijdwinst is minimaal, dat bewijst de HSL ook al, dat loont nauwelijks op zijn kleine afstand als amsterdam-rotterdam bijvoorbeeld.

Dergelijk kleine reistijd winsten zijn onderschikt aan op tijd rijden, voldoende zit en sta ruimte, en het samenzijn met reizigers welke dezelfde prioriteiten hebben tijdens de reis, welke de beleving van, en dus het oordeel over het treinreizen in belangrijke mate bepalen.

In het algemeen, het hele waarom van de nieuwe dienstregeling, en eigenlijk bijvoorbeeld ook de file problematiek, zou mensen in Nederland eigenlijk meer moeten doen realiseren dat wij in ons land gewoon met erg veel mensen op een zeer klein stukje land wonen. Ons land is gewoon druk, en in de spits is het zelfs bomvol, en dat moeten we deels accepteren, want we willen ons nou eenmaal allemaal binnen enkele dezelfde uren over dezelfde stukjes infrastructuur persen, en daar staat een stuk inschikken tegenover.

Natuurlijk moet men overal de maximale best voor doen, maar de trein kan niet toveren, mensen stellen soms absurde eisen. Een voorrijdende trein is geen prive-limousine speciaal voor die dienst geprepareerd, maar onderdeel van een groter systeem.

En over klagen, in mijn ervaring als dagelijkse treingebruiker, zijn het de mensen die korte trajecten rijden en die af en toe met de trein gaan diegenen met de meest ongenuanceerde oordelen, die klagen het hardst. Uit mijn eigen omgeving: de relatief klein groep mensen die nu vanuit Voorburg eerst naar Den haag CS moet om vervolgens naar Utrecht te kunnen rijden, hoor je roepen en schreeuwen, maar 1000en reizigers die nu blij zijn dat Gouda een intercity station is geworden, hoor je niet....

tot zover,

vrolijk kerstfeest :)

simon
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #126 Gepost op: 23 December 2006, 12:18:26 »
Je leest en hoort vooral de situaties waarin het minder is geworden. Al die reizigers die erop vooruit zijn gegaan hoor je nauwelijks. Klagen is makkelijker dan complimenteren.

Ik heb toch mijn best gedaan.  ;D

Sterk verhaal van Simon trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #127 Gepost op: 23 December 2006, 13:46:47 »
Als je het spoor geschikt maakt voor 160 km/u, maar de dienstregeling blijft baseren op de huidige snelheid, heb je ineens veel meer flexibiliteit om eventuele vertragingen in te lopen. En aangezien juist kleine vertragingen al sinds jaar en dag de achilleshiel van het spoor in Nederland zijn, enerzijds door de inktvlekwerking, anderzijds door het missen door de reiziger van aansluitingen, kan de snelheidsverhoging dus wel degelijk heel nuttig zijn.

Over de nieuwe dienstregeling. Ik geloof dat ik hetzelfde traject rijdt als Henk en als ik puur naar het spoor kijk, is het voor mij verbeterd. Vier keer per uur een rechtstreekse verbinding, die bovendien in theorie enkele minuten sneller is (in de praktijk heb ik helaas meer vertraging dan in de oude dienstregeling). Maar ik zit aan beide kanten met aansluitend busvervoer en juist die aansluitingen zijn met name 's morgens dramatisch verslechterd.
Met een sprintje kan ik het 's avonds meestal wel halen, waardoor mijn reistijd dan gelijk blijft. 's Morgens deed ik er altijd al een kwartier langer over dan 's avonds, dat verschil is nu een half uur geworden (reistijd zeven kwartier resp. vijf kwartier).
Wat ik wil aangeven is dat ook op verbindingen waar het puur op het spoor wel verbeterd is, de totale reis voor veel reizigers is verslechterd (ik ben namelijk geen uitzondering). Dan begin ik me toch af te vragen of de groep waarvoor de reis per saldo wel is verbeterd dusdanig groot is, dat het deze megaoperatie rechtvaardigt.

Huub

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #128 Gepost op: 23 December 2006, 15:24:53 »
Gister 22/12 nog gebruik gemaakt van de trein. Heen Arnhem- Amsterdam Amstel zonder problemen. Goede aansluiting tram 12. Terug uit het Concertgebouw stond 12 klaar (niet volgens dienstregeling) en een perfecte aansluiting op de vertraagde IC naar Arnhem. Trein stond al klaar terwijl wij nog op de roltrap stonden. In de redelijk volle trein friet etende, bellende, en muziek uitspuwende telefoonbezitster. De laatste liet zich door mij overigens gemakkelijk corrigeren. Aangekomen in Arnhem om 0.07 natuurlijk van de Sonsbeekzijde gebruik gemaakt i.p.v. het wangedrocht van een noodstation.
Terloops nog een bomvolle Lint gezien richting Zevenaar die wachtte op de vertraage IC (2 minuten overstaptijd). Laatste stukje per auto. In dit geval was de OV dus veel sneller dan de auto.

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #129 Gepost op: 24 December 2006, 09:45:01 »
(...) Wat ik wil aangeven is dat ook op verbindingen waar het puur op het spoor wel verbeterd is, de totale reis voor veel reizigers is verslechterd (ik ben namelijk geen uitzondering). Dan begin ik me toch af te vragen of de groep waarvoor de reis per saldo wel is verbeterd dusdanig groot is, dat het deze megaoperatie rechtvaardigt.

Huub

Ja, natuurlijk is zo'n megaoperatie gerechtvaardigd als meer treinreizigers er voordeel dan nadeel van hebben. Maar NS kijkt uiteraard alleen naar de treinverbindingen, en niet naar de duizenden aansluitende bussen, metro's, trams en weet-ik-veel wat er allemaal rondrijdt: want als NS daar ook nog rekening mee moet houden, dan kan je dus nooit meer iets veranderen in de dienstregeling.

Jij bent er dus qua treinreis op vooruit gegaan; de verslechtering voor jouw reis ligt niet aan de trein, maar aan de bus. Dan moet je dus de busmaatschappij daar op aanspreken.
Groetjes, Thieu

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #130 Gepost op: 24 December 2006, 10:21:53 »
Thieu,

De mens is een gewoontedier. Voor een OV-bedrijf betekent dit dat je heel voorzichtig moet zijn met dienstregelingwijzigingen. Mede omdat deze hele operatie voor NS tamelijk kostbaar is, met name de materieelbehoefte is sterk gestegen, moet je er alleen aan beginnen als daar een duidelijke verbetering tegenover staat. En daar zit een beetje het probleem, er zijn niet veel verbindingen waar een duidelijke verbetering is te zien. Ook op mijn ritje (Ut-Ass) is de verbetering marginaal van vier verbindingen per uur, waarvan twee met overstap, naar vier rechtstreekse verbindingen die in theorie twee minuten sneller zijn (maar waar ik in de praktijk tot nog toe iedere dag 5 tot 10 minuten vertraging cq. uitvallende treinen heb gehad). Daar staat tegenover dat drie andere verbindingen die ik regelmatig gebruik, van Utrecht naar resp. Schiedam, Bergen op Zoom en Mechelen, allemaal achteruit zijn gegaan.
Ook als ik naar mijn sporende collega's in Amsterdam kijk, zijn de meesten er op achteruit gegaan, met name zij die altijd al wat langer in de trein zaten.

Ik ben dan ook oprecht benieuwd welke groep er wel flink op vooruit is gegaan. In kom op de verbindingen vanuit Gouda en vanuit Alkmaar, maar meer kan ik niet zo snel verzinnen.

Overigens zijn mijn aansluitingen teniet gedaan door de wat dubieuze keuze van NS om de aloude symmetrietijd los te laten. Daar kan een busvervoerder weinig aan doen.

Huub

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #131 Gepost op: 24 December 2006, 10:36:57 »
Thieu,

De mens is een gewoontedier. Voor een OV-bedrijf betekent dit dat je heel voorzichtig moet zijn met dienstregelingwijzigingen.(...)

Daarom heeft het ook 25 jaar geduurd voor dat deze wijzigingen zijn ingevoerd. ;)

Overigens zijn mijn aansluitingen teniet gedaan door de wat dubieuze keuze van NS om de aloude symmetrietijd los te laten. Daar kan een busvervoerder weinig aan doen.

Huub

Nee, de busmaatschappijen hebben in jouw situatie geen goede aansluitingen gemaakt op de gewijzigde dienstregeling van NS. De meeste streekvervoerders startten op 10 december met een nieuwe dienstregeling, en waren op de hoogte van de NS-tijden. Dat ze om wat voor reden dan ook hun nieuwe tijden niet of onvoldoende hebben aangepast op de trein, dat is niet de schuld van NS. Het werkt nu eenmaal zo dat dat de trein het hoofdvervoermiddel is en dat het voor-en natransport in de meeste gevallen de treindienst moet volgen.
Groetjes, Thieu

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #132 Gepost op: 24 December 2006, 10:50:24 »
Het werkt nu eenmaal zo dat dat de trein het hoofdvervoermiddel is en dat het voor-en natransport in de meeste gevallen de treindienst moet volgen.

Eens, maar zonder symmetrietijd wordt dat wel erg lastig. En daar heeft NS dus voor gekozen om die niet meer toe te passen.

Huub

p.s. begin jaren negentig is er ook al een forse dienstregelingwijziging geweest, wat o.a. heeft geleid tot de verbinding Arnhem - Rotterdam/Den Haag v.v. Het is dus niet waar dat er 25 jaar is gewacht. En al zou het waar zijn, dit laat onverlet dat je alleen zo grootschalig moet wijzigen als daarmee de situatie substantieel verbetert. En dat zie ik dus niet, maar schroom niet om me op die verbeteringen te wijzen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #133 Gepost op: 24 December 2006, 11:13:25 »
Helemaal aan het begin was het de bedoeling om treinen kortere trajecten te laten afleggen en zo minder vertragingen te hebben. Is dat nog steeds zo?
Dan moet het zich nog bewijzen.
De vraag wordt dan:
1. Komen er op den duur echt minder vertragingen?
2. Komen er ook minder vertragingen die veroorzaken dan mensen een overstap missen. Dat zijn ten slotte de echt vervelende vertragingen. Bij een trein die mij direct van A naar B brengt zal het me meestal een zorg zijn of die er 5 of 10 minuten langer over doet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #134 Gepost op: 24 December 2006, 11:59:42 »
Even terug over de bussen die nu niet aansluiten. Dat is wel degelijk een fout van de NS aangezien de NS veel en veel te laat hun nieuwe dienstregeling naar buiten deden brengen voor de busmaatschappijen. NS kwam daar ook pas afgelopen +/- juli mee. Dan heb je als busvervoerder dus maar 5 maanden de tijd om alle bussen opnieuw in te plannen. Daardoor hadden hun te weinig tijd om zich hierop aan te passen/een goed rooster te ontwikkelen. Voor iedereen die denkt dat dat wel mogelijk is,.. ga paar maanden terug toen de tweede kamer aan de minister vroeg of de nieuwe dienstregeling niet uitgesteld kon worden. Antwoord van minister en NS, nee dat is onmogelijk. Dus waarom zou een busmaatschappij in dat korte tijdsbestek wel een planning kunnen maken en NS niet?

Over het zeuren van de mensen, tsja, mensen die er minder lang over doen hoor je altijd minder als de mensen die langer over hun treinreis doen. Maar heel eerlijk gezegd. Bij ons thuis zijn van de 4 openbaar vervoer gebruikers er maar 1 op vooruit gegaan. Daarbij moet gemeld worden dat één een gebruiker is van de bus. (Waarbij er haltes zijn waar niet meer gestopt wordt, maar wel langsgekomen wordt. Haltes die nog aangelegd moeten worden maar waar de bus volgens dienstregeling zou moeten stoppen,... reden: zie eerste alinea ;) )
De enige die vooruit is gegaan is bij ons: Houten - Amsterdam CS vanwege een zitplaats die je daarvoor (rond die tijd) niet had en nu wel. (dwz. een zitplaats van Utrecht - Amsterdam, voor Houten - Utrecht zie paar berichten van mij terug)
Ik Houten - Utrecht ben er dus achteruit op gegaan
en de derde Houten - Den Haag is ook niet blij met de nieuwe dienstregeling. Laat staan dat er zometeen nog gebruik moet worden gemaakt van Randstadrail om op de bestemming aan te komen. (Reistijd met een kwartier verlengt)

Verder is het, zoals Huub ook al zegt, jammer dat ze van de symetrietijden zijn afgestapt. Een reis plannen wordt zo altijd moeilijker dan dat je een symetrische dienstregeling hebt. Waardoor mensen minder snel een trein zullen nemen dan wanneer de trein symetrisch rijdt en je ongeveer weet waar je aan toe bent.

Daarom zou het ook goed zijn om 's avonds door te blijven rijden omdat mensen dan weten dat ze toch wel thuiskomen. Dat weet je nog steeds niet aangezien treinen nu weer minder rijden en soms al heel vroeg stoppen met rijden. Ik snap bijvoorbeeld echt niet waarom er 's nachts niet van elke grote plaats een trein vertrekt naar de kleinere omliggende plaatsen. Daar is absoluut behoefte aan. Kijk maar is voor de grap naar de laatste stoptrein naar een bepaald dorp. Daarom zou het bewijze van spreke als proef al aangemoedigd moeten worden om 's nachts ieder uur een stoptrein te laten vertrekken. Ik denk dat je versteld zal staan hoeveel mensen er hier gebruik van zullen maken. Overigens kan ik me voorstellen dat je ervoor kiest om deze te laten rijden op do-vrij-zat-zon. Een halve week lang dus, want op deze dagen zit de trein 's avonds/'s nachts voller.

Tot zover mijn gedachte en mijn idee over een gemiste kans.

Groeten,
Herman

Groeten,
Herman