Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Ervaringen nieuwe dienstregeling  (gelezen 24240 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #135 Gepost op: 24 december 2006, 12:02:28 »
Hoe bevalt voor mij als bewoner van de Randstad de nieuwe dienstregeling? Best aardig. Voor mij is er qua reistijd op het traject Den Haag HS en Leiden CS niet veel veranderd, de tijden zijn wat verschoven maar daar blijft het bij.

Wèl veranderd is het materieel: in de Intercity-dienst van Breda/Dordrecht naar Amsterdam worden DDM-1 stammen met 1800 ervoor ingezet. Ik wist niet dat dat überhaupt nog reed, maar dat het zelfs als IC de baan op wordt gestuurd, duidt volgens mij op materieeltekort bij NSR. Die DDM-1 zat toch al grotendeels in de mottenballenvloot? Het verklaart wel dat NSR over de grens op zoek is naar huurmaterieel. Als de genoemde dienst binnenkort met Duits IR-materieel zal worden gereden, zou ik er niet eens van staan te kijken.  ;)

In 1 stam vorige week 3 gedeklasseerde ABk's gezien, de indeling van de stam lijkt een samenraapsel van bakken. Wel leuk: rood saki op de banken en zo'n heerlijk jaren '80 interieur! Eigenlijk vorige week viel het me pas op dat er nog maar weinig treinen van NSR rode bekleding hebben. Leuk om weer te zien!  ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #136 Gepost op: 24 december 2006, 12:27:52 »
Die DDM-1 zat toch al grotendeels in de mottenballenvloot?
Nee, die reden gewoon rond.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #137 Gepost op: 24 december 2006, 13:08:54 »
Stuurstanden 101 en 102 stonden aan de kant, de overige bakken hebben nooit terzijde gestaan. De gedeklasseerde ABv's die nu zijn genummerd in de serie 47x/687x zijn destijds omgebouwd om de verdeling ABv/Bv weer op een juist niveau te krijgen nadat er een aantal bakken naar de IC-dienst was gegaan. Nu die laatste bakken weer terugkomen naar DDM-1 bedrijf, zal in ieder geval een deel van de 687x'en weer worden terugverbouwd tot ABv.

Groet, Julius

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #138 Gepost op: 24 december 2006, 13:27:47 »
(...)p.s. begin jaren negentig is er ook al een forse dienstregelingwijziging geweest, wat o.a. heeft geleid tot de verbinding Arnhem - Rotterdam/Den Haag v.v. Het is dus niet waar dat er 25 jaar is gewacht. En al zou het waar zijn, dit laat onverlet dat je alleen zo grootschalig moet wijzigen als daarmee de situatie substantieel verbetert.(...)
De wijzigingen van begin jaren '90 waren op basis van de bestaande dienstregeling, terwijl nu een compleet nieuwe dienstregeling is gemaakt. Dat is het grote verschil.

De huidige dienstregeling levert kleine voordelen op voor reizigers, dat is waar. Maar de belangrijkste doelstelling voor NS (en de goederenvervoerders) is dat de oude dienstregeling geen ruimte meer had en een complex bouwsel was geworden. Dat wilde men anders. Dus logistiek zal het voor de bedrijven extra voordelen opleveren, maar dat zijn zaken die je als reiziger niet zo merkt.

Even terug over de bussen die nu niet aansluiten. Dat is wel degelijk een fout van de NS aangezien de NS veel en veel te laat hun nieuwe dienstregeling naar buiten deden brengen voor de busmaatschappijen. NS kwam daar ook pas afgelopen +/- juli mee. Dan heb je als busvervoerder dus maar 5 maanden de tijd om alle bussen opnieuw in te plannen.(...)

NS moet eerst de dienstregeling indienen bij ProRail (dat was volgens mij in het voorjaar), en dan gaat alles en iedereen daar nog over praten en ruzieën. Uiteindelijk kan de definitieve dienstregeling dus pas na de zomer worden vastgesteld. Hier zou wat meer snelheid in mogen komen, denk ik.

(...)Ik snap bijvoorbeeld echt niet waarom er 's nachts niet van elke grote plaats een trein vertrekt naar de kleinere omliggende plaatsen. Daar is absoluut behoefte aan.(...) Daarom zou het bewijze van spreke als proef al aangemoedigd moeten worden om 's nachts ieder uur een stoptrein te laten vertrekken. Ik denk dat je versteld zal staan hoeveel mensen er hier gebruik van zullen maken.(...)

Ik denk dat je je hierin kan vergissen. Er zijn proeven geweest met een nachttrein naar Arnhem in de weekenden, maar dat is dus niks geworden. Zelfs de nachtelijke Carnavalstreinen in Zuid-Limburg zijn uiteindelijk opgeheven. En als je stoptreinen elk uur het land in stuurt, dan moet je eigenlijk ook voedende IC's hebben. Als je bedenkt dat buiten de spits de treinen nu al grotendeels leeg rondrijden, dan hoef je 's nachts ook geen gouden bergen te verwachten. Stoptreinen zijn sowieso kostbaarder dan IC's, en de personeelskosten zijn 's nachts ook nog eens hoger. Kortom: de overheid zal dan gevraagd worden om bij te springen. Kijk eens naar de nachtbussen: bijna overal zijn die afgeschaft want de kosten zijn te hoog.

De laatste stoptreinen zitten nu zo vol, juist omdat ze de laatste zijn.
Groetjes, Thieu

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #139 Gepost op: 24 december 2006, 14:14:24 »
De laatste stoptreinen zitten nu zo vol, juist omdat ze de laatste zijn.
Juist, dus mensen hebben eigenlijk de behoefte om langer te blijven, maar omdat dat je anders niet thuiskomt nemen ze deze stoptrein maar. Kortom als er langer doorgereden zou worden, zouden de stoptreinen daarna ook redelijk vol kunnen zitten. De vraag is zoals je zelf ook zegt, hoe groot is de vraag naar latere stoptreinen. Tsja, dat blijft koffiedik kijken, maar het is me regelmatig overkomen (= altijd) dat als ik de laatste stoptrein neem, dat alle bankjes gevuld zijn en er zelfs mensen moeten staan.

Overigens, als we kijken naar onze Oosterburen dan zie je daar dat de treinen 's ochtends eerder beginnen met rijden als dat in Nederland gebeurd en rijden ook minimaal één uur langer door. Waardoor er tussen 2-4 bijna geen treinen rijden en daarna al de volgende ochtendspits begint. Grootste voordeel, als je eens ergens vroeg moet zijn kan dat ook.  :) In Nederland lukt dat vaak niet. Als ik bijvoorbeeld van Houten naar Utrecht wil met de trein op zondagochtend dan kan ik dus pas om 8.28 op Utrecht CS aankomen. De trein die daarvoor zit is 8 uur geleden geweest.
Kijk, ik wil iedereen wel een beetje tegemoet komen hoor maar tussen 2 uur geen treinen in Duitsland en 8 uur in Nederland zit wat mij betreft een belachelijk groot verschil. Wat doen hun goed wat wij niet kunnen? Of hebben wij andere prioriteiten als de Duitsers hebben?

Tsja,.. hier kun je uren over doorgaan en het leuke is dat je het nooit zal weten wanneer het niet uitgevoerd wordt. Al moet ik ons als Nederlanders op één punt gelijk geven. In Nederland rijden er meer treinen in de spits en buiten de spits overdag dan bij onze Oosterburen. En misschien is dat dan ook wel de reden waarom wij 's nachts niks hebben en hun weer wel. Want zij bespraken overdag dus de kosten uit. zucht,.. denk,.. zucht... ;)

Groeten,
Herman

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #140 Gepost op: 24 december 2006, 14:28:53 »
waar ik me vooral aan erger zijn mensen op het journal die dan zeggen dat hun werkdag wel een hele 10 minuten langer is gaan duren door de nieuwe dienstregeling doordat ze 10 ipv 5 minuten overstaptijd hebben. men zou eens wat meer mogen onthaasten, en moeten begrijpen dat het niet altijd ikke ikke ikke nog sneller op plaats van bestemming kan aankomen, maar dat we dat graag allemaal samen en tegelijk willen...

in mijn veel gereden treinen (Den Haag HS - Delft, Den Haag CS - Utrecht, Den Haag HS - Eindhoven en Den Haag HS - Alkmaar) is er eigenlijk helemaal niets veranderd. Sommige ritten zijn enkele minuten langer gaan duren, maar thats it. Misschien ben ik verwend nu, maar ik heb in de jaren 2000-2002 de crisis met 8 bakken huurbelgen zonder of met teveel verwarming, huurduitsers, en andere veetreinen op de lijn naar Brabant overleefd en sindsdien is alles alleen maar luxe. We moeten blij zijn met ZOVEEL treinen overal en altijd en moderne inrichtingen en comfort en beetje meer bewondering voor de mensen die dit voor mekaar krijgen. Als ik daarvoor op een dag 10 minuten langer onderweg meot zijn, so be it.

En over de nachttrein, het is idd niet zo dat de drukte in de laatste trein eriop wijst dat er potentie is voor nog latere (nacht)verbindingen. Die trein is zo druk juist omdat het de laatste is, men wil zo lang mogelijk blijven, en niet omdat men eigenlijk nog liever zou willen blijven. Als je er 1 na plant is deze trein veel leger en die weer vol, je verplaatst dezelfde groep mensen alleen maar.

Anoniem

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #141 Gepost op: 24 december 2006, 14:55:23 »
Als ik bijvoorbeeld van Houten naar Utrecht wil met de trein op zondagochtend dan kan ik dus pas om 8.28 op Utrecht CS aankomen. De trein die daarvoor zit is 8 uur geleden geweest.
Kijk, ik wil iedereen wel een beetje tegemoet komen hoor maar tussen 2 uur geen treinen in Duitsland en 8 uur in Nederland zit wat mij betreft een belachelijk groot verschil.

Dat is naar jezelf toerekenen. Doordeweeks heb je in Htn richting Ut 5½ uur lang geen dienst. Dat scheelt al bijna de helft van het verschil. Het is bovendien niet overal in Nederland gelijk: in Barendrecht rijdt de laatste trein richting Rotterdam om 0:58 en de eerste weer om 4:46. Een gat van 3 uur 48 dus. Ook is Duitsland een veel groter land en dat maakt dat per definitie het concept van de nachttrein logischer is. Een taxi van Houten naar Utrecht overleef je nog wel, van Kempten naar München wordt het al een ander verhaal...

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #142 Gepost op: 24 december 2006, 15:54:24 »
@Wesley,
Ook zaterdagochtend is het bagger. De eerste trein, komt welliswaar één uur eerder in Houten dan op zondag maar blijft 07.28 aankomst in Utrecht. Dat vind ik laat.
Tuurlijk zijn er ook plaatsen te noemen waar het wel goed gaat en gelukkig kan ik daar ook wel voorbeelden van noemen. Maar, als alles 24-uurs economie moet worden, dan is het toch gek dat heel het openbaar vervoer hierin niet mee (kan/wil) gaan?
En jah, een taxi Utrech - Houten is mits hij gevuld is nog prima te doen. Maar stel je woont in Geldermalsen. Dan wordt het toch een prijzig avondje uit. Dus waarom zou er dan geen trein kunnen rijden. Aangeschoten/dronken hangjongeren (en 30+ die denkt jong te zijn ;) ) is gevoeliger voor knokpartijen wanneer de drank stopt en wanneer er geen drank meer komt. Dus voer ze dan maar zo snel mogelijk af naar hun woonplaats. En nee,... daarvoor hoeft van mij echt geen nieuw materieel worden ingezet. Maar goed,.. zoals ik hiervoor ook al schreef,... en we raken ligt off topic,.. zal het koffiedik kijken blijven totdat het is een keer wordt uitgevoerd.

Dat de stoptrein van kwart over 12 (in mijn geval) leeg zou zijn bestrijdt ik, hij is hoogstens een stuk leger. Leeg kan niet, aangezien mensen nooit besluiten om met z'n allen zo laat te vertrekken. Kortom ook hier zal je net als in de spits een dal-piek-dal diagram kunnen maken van de mensen die reizen met de trein.

Groeten,
Herman

Anoniem

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #143 Gepost op: 24 december 2006, 16:55:39 »
Maar, als alles 24-uurs economie moet worden, dan is het toch gek dat heel het openbaar vervoer hierin niet mee (kan/wil) gaan?

Mwah, Albert Heijn, de Rijksoverheid en het gemiddelde café zijn ook niet 24/7 open, dat is geen criterium ;D. Ik vind het niet zo ontzettend ongewoon dat 's nachts geen treinen rijden. Natuurlijk vind ik dat soms ook jammer, maar ik denk niet dat je elk uur in de nacht genoeg mensen heen én terug (erg belangrijk!) kunt vervoeren om dat rendabel te maken. Je zou aan het begin van de nacht met redelijk gevulde treinen stadwaarts rijden en vrijwel leeg terug, en aan het eind van de nacht vrijwel leeg stadwaarts en redelijk (of zo je wilt 'matig') gevuld terug.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #144 Gepost op: 24 december 2006, 18:42:41 »
De huidige dienstregeling levert kleine voordelen op voor reizigers, dat is waar. Maar de belangrijkste doelstelling voor NS (en de goederenvervoerders) is dat de oude dienstregeling geen ruimte meer had en een complex bouwsel was geworden. Dat wilde men anders. Dus logistiek zal het voor de bedrijven extra voordelen opleveren, maar dat zijn zaken die je als reiziger niet zo merkt.

Ik weet niet wat jij onder logistiek verstaat, maar als je om dezelfde reizigersaantallen te vervoeren meer personeel en materieel nodig hebt dan in de oude dienstregeling, kan ik even geen logistieke voordelen bedenken. De reiziger, waar het uiteindelijk allemaal om zou moeten gaan, wordt er ook niet echt beter van. Blijft bij mij dus de grote vraag waarom dit allemaal is gedaan.
Ik kan het antwoord overigens wel verzinnen, maar zou het zo graag eens uit de mond van NS zelf horen.

Huub

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #145 Gepost op: 25 december 2006, 10:22:25 »
Ik weet niet wat jij onder logistiek verstaat, maar als je om dezelfde reizigersaantallen te vervoeren meer personeel en materieel nodig hebt dan in de oude dienstregeling, kan ik even geen logistieke voordelen bedenken.(...)
Nee, het extra personeel was een tegenvaller, en dat er extra materieel nodig is lijkt me wel logisch met 4% meer treindiensten. Maar met de voordelen bedoel ik dat de treindienst makkelijker is opgezet en meer ruimte voor groei biedt dan de oude dienstregeling. Dat zijn niet de dingen die je als reiziger meteen ziet, maar als het goed is in de toekomst wel zult merken. Het is net zoiets als die 4-sporigheid Ut-Asd: iedereen loopt te piepen dat NS niet meteen tig treinen per uur inzet nu de ruimte vrijkomt. Terwijl je een uitbreiding van treindiensten rustig opbouwt i.p.v. meteen het hele traject volplempen met treinen die (nog) halfvol zijn.
Groetjes, Thieu

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #146 Gepost op: 25 december 2006, 18:56:20 »
Er zijn proeven geweest met een nachttrein naar Arnhem in de weekenden, maar dat is dus niks geworden.
In de nacht van zaterdag op zondag rijden 3095 Ut-Nm, 7595 Ah-Zp en treinpaar 30994/95 Dtc-Ah v.v.... Nieuw in 2007 overigens nachtnet op de Kip :P

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #147 Gepost op: 25 december 2006, 20:14:35 »
Amsterdam CS is losgekoppeld van het Noorden en het Oosten. Ja na 150 jaar spoorwegtraditie rijden er GEEN treinen van Amsterdam CS naar de steden in het Noorden en Oosten van het land (Leeuwarden, Groningen, Assen, Zwolle, Apeldoorn, Deventer , Almelo, Hengelo en Enschede). De intercity dienst Amsterdam - Amersfoort en verder is ingekort tot Amersfoort. In de spits rijden incidenteel nog wat treinen door naar Nijkerk en Deventer. Ook het overstappen op hetzelfde perron in Amersfoort behoort nu tot het verleden. Kennelijk vinden de Amsterdammers het nu zo gezellig in hun eigen stad dat ze niet meer verder dan Amersfoort komen. Ook leuk voor al die mensen uit Noord-Holland die op Amsterdam CS te vergeefs zoeken naar hun aansluiting richting het Noorden en Oosten. Een echte verbetering van de nieuwe dienstregeling waarmee je heel veel nieuwe klanten kan werven.

Nu rijden de treinen vanuit Amersfoort door naar Schiphol en laten Amsterdam CS letterlijk links liggen.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #148 Gepost op: 26 december 2006, 14:12:14 »
Elk na deel heb zijn voordeel!! ;D
Hier komt de laatste tijd nogal eens een IRM in de late avond uren naar Lw om passagiers te brengen en de dag erna weer mensen naar huis te brengen. Gister avond (helaas geen fototoestel bij me) heb ik het zelf gezien wat sommige familie passagiers me vertelden.
Ook schijnt het met mazzel overdag ook wel eens te gebeuren maar ja....er moet ook gewerkt worden dus......
Greetz:Menno
_____________________________________
Who now's for the future.......
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Jaap Klijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #149 Gepost op: 27 december 2006, 18:39:17 »
waar ik me vooral aan erger ... <KNIP> ... Misschien ben ik verwend nu, maar ik heb in de jaren 2000-2002 de crisis met 8 bakken huurbelgen zonder of met teveel verwarming, huurduitsers, en andere veetreinen op de lijn naar Brabant overleefd en sindsdien is alles alleen maar luxe. We moeten blij zijn met ZOVEEL treinen overal en altijd en moderne inrichtingen en comfort en beetje meer bewondering voor de mensen die dit voor mekaar krijgen. Als ik daarvoor op een dag 10 minuten langer onderweg meot zijn, so be it.
<KNIP>

Morgen morgen mag ik lekker met de diesel van Groningen naar Zwolle (oude tijden herleven!!). Gelukkig hoef ik niet bang te zijn dat mijn overstap van drie minuten mis (richting Hengelo), want die diesel rijdt even snel als een electrische trein (toch?). En anders onthaast ik me wel. Goede koffie gedronken trouwens in Arnhem tijdens mijn 32 minuten overstap. Lekker gebabbeld met een vrouw uit Eindhoven die ook 32 minuten moest wachten.

Groeten, Jaap

PS Voordeelgangers, roert u verder! Of heeft Rover toch gelijk (10% erop vooruit, 22% erop achteruit).