Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Ervaringen nieuwe dienstregeling  (gelezen 25841 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Gepost op: 11 December 2006, 12:14:05 »
Zijn er al mensen die ervaringen hebben met de nieuwe dienstregeling?

Ben zeer benieuwd naar de ervaringen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2006, 12:27:33 »
Tegenwoordig vier directe intercities per uur in plaats van twee.
Ging nog goed ook.
Mij hoor je niet klagen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2006, 12:32:57 »
Yups.
Gister een heen en weertje Utrecht Terwijde-Hilversum. Keurig op tijd, geen problemen.
Komt vn doordat op Terwijde nu niet de stopper Utrecht Leiden, maar de stopper Utrecht Gouda Den Haag stopt. De Leidsche ri. Utrecht had door snelheidsbeperkingen altijd minimaal 5 minuten vertraging.
Verder is de dienstregeling zo veranderd dat ik doordeweeks in 28 minuten van Terwij in Hilversum kan zijn. Mis ik de aansluiting dan wordt het 38 minuten. Ik ben niet ontevreden.... :)
Met de auto in de spits is 30-50 minuten, daarbuiten 20-25.
Nu nog vier stoppers per uur, en het is helemaal een feest!

Groet,

Huibert

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2006, 12:47:50 »
Vanmorgen was het lekker verwarrend.
Ik had normaal een rechtstreekse trein vanuit Koog Zaandijk naar Duivendrecht.
Dus van morgen 4 minuten later dan voorheen de trein genomen.
Komen we in Amsterdam CS aan blijkt het de eind bestemming te zijn, iedereen in verwarring uit de trein en op zoek naar de correcte trein.
Zien we op de aanwijzers en op de trein opeens dat we de trein weer in mogen want hij gaat toch door.
Lekker handig.

Al met al ben ik tegenwoordig 10 minuten meer kwijt om op het werk te komen. Terug moet ik nog bekijken wordt denk ik een verrassing.

Maar gelukkig doe ik dit nog tot 28 December want in het nieuwe jaar begin ik een nieuwe baan en duurt het me maar 5 minuten lopen  ;D

Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2006, 12:59:16 »
Maar gelukkig doe ik dit nog tot 28 December want in het nieuwe jaar begin ik een nieuwe baan en duurt het me maar 5 minuten lopen  ;D

Dat is het betere werk  :P ;D

Maar hier geen problemen gehad met de dienstregeling van de bus. Het is alleen ff wennen dat ie paar minuten later gaat en een ander nummer heeft.

mvg,

Matthijs

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2006, 13:13:39 »
Tsjah, station Eijsden is gesloten, dus dat is een grote tegenvaller voor mij. In het weekend en 's avonds als de IC Maastricht - Brussel Zuid niet rijdt en de stoptrein wel, wordt ook niet gestopt te Edn, terwijl er wel nog een kaartenautomaat staat en verder niets is veranderd aan de infrastructuur...

Verder vind ik het erg jammer dat de bussen uit Eijsden naar Maastricht langer onderweg zijn dan voorheen en ze totaal niet aansluiten op de treinen van/naar Heerlen... :(

Het is natuurlijk wel positief dat de IC's uit Mt naar het noorden 2x per uur rechtstreeks gaan rijden en dat op Mt-Hrl 4x per uur een trein rijdt.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2006, 13:14:50 »
Ervaringen tot nog toe goed. Nu heen én terug in de spits rechtstreeks Ut-Est 2x/uur
Vanochtend wel +5 maar dat viel verder mee.

Ook plek zat en normale treinsamenstelling dus ik stond weer netjes voor de 1e kl.

Alleen wel ff wennen dat ik 13 min. eerder op het station sta (en dus ook eerder mijn nest uit moet om 06:00 uur)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2006, 13:31:41 »
Ik heb meer te klagen over de bus dan de trein.

Vanmorgen bus kapot, waardoor ik niet via Alphen a/d Rijn en Zoetermeer kon. Eerst naar Amstelveen via Uithoorn. Dan met de Zuidtangent naar Schiphol. Dan de benelux naar Den Haag HS, vervolgens de Tramlijn 1 naar Delft (daar ik geen zin had op de stoptrein te wachten). Dan nog even met de bus naar de TU, ja hoor !!  Maar 1 Bus per kwartier en alles zit propvol.

Ook de terugweg wordt een pretje. De lessen eindiggen um 17:30, en de bussen gaan om 17:22 , 17:28 en 17:44  :-| En met die van 17:44 mis ik de trein sowiezo.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2006, 13:56:40 »
Op het 1e gezicht leek het niet veel uit te maken: nog steeds 4x per uur een
trein Arnhem-Amsterdam, de helft rechtsstreeks en de andere helft met een overstap, ze vertrekken een paar minuten later maar dat maakt voor mij niet zo heel veel uit.

Vanmorgen was het echter zwaar %$@%@#$   Trein 1 was een paar
minuten te laat en trein 2 stond netjes te wachten.  Je zou zeggen,
wacht dan even totdat iedereen overgestapt is maar nee, trein 2 sloot
de deuren op het moment dat trein 1 tot stilstand kwam.  Wanneer leert
de NS nu eindelijk dat het de bedoeling is dat de reizigers op tijd aankomen, niet dat de treinen op tijd aankomen.   Gevolg: een bijna lege trein reed
weg.

De volgende trein zou 15 minuten later komen, maar was 10 minuten vertraagd.   Hij was ook nog veel te kort. 

Nou ja, weer een tientje verdiend met "geld terug bij vertraging".

Henk

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2006, 14:34:18 »
Tja Henk, dat is nou het grote probleem met (krappe) dienstregelingen. Als trein 1 een paar minuten te laat is en trein 2 wacht, dan is de kans groot dat een trein 3 weer op trein 2 moet wachten, of dat trein 4 hierdoor wat later kan binnenkomen. Door dit wachten van trein 2 zijn er dan ineens niet 1 maar 4 treinen met een paar minuten vertaging. Op de volgende grote stations waar deze treinen heen gaan gebeurt dan hetzelfde (16 treinen vertraging) en voor je het weet....chaos. Er zit in Nederland, en dan voornamelijk in de Randstad, met de korte afstanden tussen de stations nu eenmaal niet veel speling om tijd in de lopen. Dus is op tijd vertrekken juist wel het belangrijkste.
Dit is ook één van de argumenten van NSR om in de Randstad met een soort van Metro dienstregelijng te willen gaan rijden, mis je een trein dan is er heel snel een volgende, en is er minder ergernis dan nu als er een trein net voor je neus wegrijdt..

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2006, 15:38:16 »
Over een stukje van 5 minuten:

heen: 20 minuten vertraging

terug: trein staat er --> groot op het bord: "NIET INSTAPPEN" de conducteurs idem: "NIET INSTAPPEN"

rijdt trein weg: andere conducteur vragen: daar gaat de trein, net weg :S

heerlijk zo'n nieuwe dienstregeling, alles op Alkmaar overigens vertraagd richting A'dam.

maar goed, kunnen wij gebruikers weinig aan doen....
Nederlands H0 Modelspoor

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2006, 15:47:53 »
Vanmorgen was het echter zwaar %$@%@#$   Trein 1 was een paar
minuten te laat en trein 2 stond netjes te wachten.  Je zou zeggen,
wacht dan even totdat iedereen overgestapt is maar nee, trein 2 sloot
de deuren op het moment dat trein 1 tot stilstand kwam.  Wanneer leert
de NS nu eindelijk dat het de bedoeling is dat de reizigers op tijd aankomen, niet dat de treinen op tijd aankomen.   Gevolg: een bijna lege trein reed weg.
Dat was in 2006 met de overstap 2000 -> 800/900 of andersom regelmatig exact hetzelfde. Het niet meer wachten heeft niets te maken met iets ja of nee geleerd hebben bij NSR, maar vloeit voort uit de punctualiteitseisen die de overheid stelt. Wachten betekent dat trein 2 ook vertraagd raakt en daar wordt NSR dan op afgerekend. Dat in de praktijk daar wat creatief mee moet worden omgegaan, zeker in dit soort gevallen, en dat de ene hc dat beter doet dan de andere is natuurlijk een ander verhaal.
De volgende trein zou 15 minuten later komen, maar was 10 minuten vertraagd.   Hij was ook nog veel te kort.
Om welke trein ging dit?

Groet, Julius

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2006, 16:05:18 »
Ook nog een kennis van mij stond op Haarlem, daar mochten de mensen de trein niet in omdat deze vol was, en de trein veelste kort was.
En daar ging het niet om hem alleen maar om tientallen mensen, vanochtend.
Ook wel erg, zoveel mensen laten staan...
Nederlands H0 Modelspoor

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #13 Gepost op: 11 December 2006, 16:22:52 »
Niet zo zeer met de dienstregeling, als wel met het uitzicht. ;)
Zie nu ipv de vIRM's van Zl-Rsd v.v. , nu de V-tjes van Zl-Nm v.v. voorbij komen. Eindelijk weer eens jeugdsentiment ;D.

Groet Erik

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #14 Gepost op: 11 December 2006, 16:24:35 »
Het reed op tijd :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.