Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:04:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Ervaringen nieuwe dienstregeling  (gelezen 25929 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #90 Gepost op: 18 December 2006, 22:34:04 »
Citaat van: Menno
....Maar nogmaals; het is belachelijk als een afstand van een van de Noordelijke hoofdsteden naar A'dam of R'dam op een korte afstand een lange reistijd zit terwijl als ik vanuit A'dam naar Parijs wil waarvan de afstand wel een x zoveel is & in verhouding korter in de trein zit....

Nou ja of men het eens is met je punt ga ik niet over maar je stelling zit wel wat in.
Zo heb ik even uitgezocht:

Amsterdam > Leeuwarden
211 KM en 2:20 uur (volgens routeplanner en de NS site)

Amsterdam > Parijs
440 KM en 2:30 uur (volgens routeplanner en de Thalys site)

Conclusie je kan het beste in Parijs gaan wonen als je in Amsterdam moet zijn  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #91 Gepost op: 19 December 2006, 07:26:40 »
Met 2,5 uur zit je in Athene, met het vliegtuig wel te verstaan. En de tijd die je kwijt bent aan autoritje Amsterdam-Utrecht gaat voornamelijk zitten in het gehannes in beide steden: stoplichten, stoplichten, en nog meer stoplichten. Dus ja, een Thalys die 300 kan rijden, grotendeels op eigen spoor, die gaat wat sneller dan een IC die allerlei stations moet aandoen op een baanvak van max. 140 met stoppertjes ertussendoor.

Hoe drukker het wordt op het spoor, hoe meer we teruggaan naar 19e eeuwse reistijden.  ;D Ach, de reistijden binnen Utrecht zijn ook weer op dat niveau: fietsen gaat sneller dan welk ander vervoermiddel ook.  ::)
Groetjes, Thieu

Anoniem

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #92 Gepost op: 19 December 2006, 10:46:58 »
Maar nogmaals; het is belachelijk als een afstand van een van de Noordelijke hoofdsteden naar A'dam of R'dam op een korte afstand een lange reistijd zit terwijl als ik vanuit A'dam naar Parijs wil waarvan de afstand wel een x zoveel is & in verhouding korter in de trein zit.

Ja, zou het misschien een reden hebben dat men WEL een hogesnelheidstrein laat rijden tussen Amsterdam en Parijs en niet tussen Amsterdam en Pieterburen?  ::) Misschien verdient het ene zijn investering wel terug en de andere niet. Ik reis vaak naar de oostelijke Pyreneeën, dus doet u mij maar een rechtstreekse nonstop verbinding via LGV... zo werkt het natuurlijk niet ;D.
(Ik trek het een en ander hier natuurlijk in de richting van het belachelijke, dat besef ik ook wel, maar het accentueert mijn punt ;)) Er zit gewoon niet genoeg reizigerspotentieel in Leeuwarden en Groningen bij elkaar om die miljardeninvestering terug te verdienen. Daarbij is de binnenlandse geografie niet geschikt voor hogesnelheidslijnen. Zoals Thieu ook opmerkt: een NS-IC stopt gemiddeld elk kwartier. Op zulke korte afstanden is nauwelijks reistijdwinst te behalen vanwege optrekken en afremmen. Een TGV is bedoeld om door te rijden.

@Mark: Asd-PNO duurt 4 uur en een beetje en geen 2½ uur. Het is ook geen 440 km per trein maar zo'n 515, dit vanwege de omweg door de outskirts van Lille (Frétin) ;D. Afgezien daarvan: een hogere snelheid is niet per definitie een betere dienst. Er rijden zes Thalys per dag tussen voornoemde stations, tegenover elk uur een Intercity vanuit/naar het Noorden.

@Thieu: in Londen kun je al jaren beter gaan lopen dan met de auto ;D.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #93 Gepost op: 19 December 2006, 12:18:41 »
Nu we het toch over de nieuwe dienstregeling hebben,

Ik sta de laatste weken vaak op Tilburg centraal waar ik diverse vreemde en vooral ook lege/geen dienst stammen ICR in de richting van Breda zie rijden!

Zo stond er vanochtend een ICR stam op spoor 4, dat perronloos is.. Breda < 1700/1800 loc - Bds - B - A - B - B - A - B - 1700/1800 Loc > Eindhoven.
En zo heb ik er al meer gezien de afgelopen dagen.  ???

Iemand enig idee waarom die dingen niet gewoon worden ingezet?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #94 Gepost op: 19 December 2006, 17:00:51 »
Dat doen ze juist in Frankrijk, stoppers met 200 km per uur
Kijk aan toch een land waar t wel kan.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #95 Gepost op: 19 December 2006, 17:50:49 »
vandaag ff slagje Rotterdam gemaakt.
Heenreis 2x overstappen, teurg reis 1x met een kwartier wachttijd in Amersfoort.

Waar is het gecombineerde intercity vervoer gebleven? Of worden we als oosterlingen gewoon achter gesteld omdat in de randstad alles perfect moet zijn?

Zeker niet enthousiast over deze regeling.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #96 Gepost op: 19 December 2006, 17:53:46 »
@Sander: Of worden we als oosterlingen gewoon achter gesteld omdat in de randstad alles perfect moet zijn?


In de randstad is het ook niet 100% hoor!
En met name de weekenden zijn dramatisch.
Nederlands H0 Modelspoor

Anoniem

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #97 Gepost op: 19 December 2006, 18:16:07 »
Dat doen ze juist in Frankrijk, stoppers met 200 km per uur
Kijk aan toch een land waar t wel kan.

In Frankrijk kan alles, daar word je soms helemaal hoorndol van ;D. Au sérieux: een Frans stoppertje stopt in het algemeen even vaak als of minder vaak dan een Nederlandse Intercity vanwege de grotere spreiding van woonkernen.

PS: voordat mensen daarover gaan vallen: hoorndol is écht de juiste spelling ;D.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2006, 19:14:10 door Wesley »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #98 Gepost op: 19 December 2006, 18:20:49 »
Waar is het gecombineerde intercity vervoer gebleven? Of worden we als oosterlingen gewoon achter gesteld omdat in de randstad alles perfect moet zijn?


Wist je dat nog niet dan? Nederland houd op bij de A2/A27. Als je naar het weer luisterd op Skyradio en je woond in Friesland, dan klopt er meestal helemaal niets van (ze bedoelden denk ik Amsterdam). In onze hobby komt het ook erg veel voor merk ik. "Rail" is/was een landelijke beurs, gezellig georganiseerd in het "centraal" gelegen Leiden (laatste keer gelukkig niet meer).  Als je op de site www.railz.nl kijkt bij bouwverslag in week 39. Daar staat "Er worden dus nu veel typisch Nederlandse polder- en dorpshuizen in elkaar gezet." Maar als ik op de foto's kijk zie ik huisjes staan die voor mij niet bepaald typisch Nederlands zijn. Voor mij zijn het "Hollandse" huizen. De magneet baan naar Groningen gaat niet door , en Amsterdam zegt " Heej kom maar hier met die 2 Miljard"Terwijl ze daar in het noorden dat geld ook goed of misschien nog beter kunnen gebruiken. Nu krijgen ze wel een fooi van 80 miljoen om de spoorbaan te verbeteren waardoor ze 160 kunnen rijden.

Wil je nog meer dingen horen?

Verder vind ik het wel gezellig hoor :)
« Laatst bewerkt op: 19 December 2006, 18:44:52 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #99 Gepost op: 19 December 2006, 19:01:11 »
Maar niemand die me iets kan vertellen over de lege treinen in de nieuwe dienstregeling?

(Zie mijn bericht hier boven)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8480
  • Spoor N
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #100 Gepost op: 19 December 2006, 19:03:07 »
Wachten op een nieuwe dienst?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Anoniem

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #101 Gepost op: 19 December 2006, 19:17:38 »
In Tilburg? Daar beginnen geen diensten. Het zouden welhaast IJssellijnstammen moeten zijn (vermits tussen Ah en Rsd überhaupt ICR rondkart - overigens ook niet echt meer "IJssel", dat deel van de lijn ;D) ...of hebben ze om de een of andere obscure reden geen plaats in Ehv om de 3500 op te stellen?

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #102 Gepost op: 19 December 2006, 19:19:56 »
Ik sta de laatste weken vaak op Tilburg centraal waar ik diverse vreemde en vooral ook lege/geen dienst stammen ICR in de richting van Breda zie rijden!

Zo stond er vanochtend een ICR stam op spoor 4, dat perronloos is.. Breda < 1700/1800 loc - Bds - B - A - B - B - A - B - 1700/1800 Loc > Eindhoven.
En zo heb ik er al meer gezien de afgelopen dagen.  ???

Iemand enig idee waarom die dingen niet gewoon worden ingezet?
Heen en weer rijden met lege sets daar is - zij het niet in heel grote hoeveelheid - gepland. Zoals je ongetwijfeld weet, worden elektrische locomotieven en rijtuigen onderhouden in de lijnwerkplaats Maastricht. Daar de sets uit de serie 3600 daar in de normale dienst niet kunnen komen, wordt er leeg gereden van en naar Maastricht.

80516 Mt 06.38 - Wt 07.36/.45 - Ehv 08.03/.17 - Rsd 09.17 (ma-do)
80515 Rsd 19.34 - Ehv 20.25/.33 - Mt 21.39 (ma-wo+zo)
vandaag ff slagje Rotterdam gemaakt.
Heenreis 2x overstappen, teurg reis 1x met een kwartier wachttijd in Amersfoort.

Waar is het gecombineerde intercity vervoer gebleven?
Steeds meer ritten worden los gereden om zo de capaciteit te kunnen vergroten. Meer dan 15 bakken ICM mag niet gekoppeld rijden en om de capaciteit nog verder te kunnen vergroten rijdt men al jaren met voortreinen. Met ingang van de dienstregeling 2007 is deze regeling flink uitgebreid. In de zeer brede spits rijdt de 1700 uit Es helemaal naar Gvc en komt de 12700 uit Lw naar Rtd. Daarnaast is de DB-IC serie 140 geïntegreerd in de binnenlandse IC-dienst, die moet je volgens mij dan op de heenweg gehad hebben, een andere manier om Es-Rtd te doen met 2x overstappen kan ik me niet bedenken.

Groet, Julius

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #103 Gepost op: 19 December 2006, 20:01:31 »
capaciteit vergroten?

Vanmorgen om 07:07 in Hengelo ingestapt en nog net plaats kunnen vinden in de intercity die 8 km verderop met zijn reis is gestart..
Dat noem ik capaciteit te kort en volgens de mededeling van de machinist is dat al een week zo.
Dit had al lag opgelost kunnen zijn naar mijn mening.
Het mag alleen weer eens niks kosten...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #104 Gepost op: 19 December 2006, 20:20:31 »
Het doel van dergelijke acties was in de basis het vergroten van capaciteit, dat dit niet overal gebeurd is blijft een ander verhaal ;) De 1622 zie ik nu met 7 bakken tov 1722 voorheen met 12, dat lijkt me inderdaad erg krap :(

De instroom van de IR'en speelt enkele ICM'en vrij, wellicht dat die daar verlichting kunnen brengen? Naar ik mag aannemen zullen ook de resultaten van Tellen in de trein nog verwerkt worden, maar of daar wijzigingen komen voor het eerste wijzigingsblad?