Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Ervaringen nieuwe dienstregeling  (gelezen 26046 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #75 Gepost op: 15 December 2006, 17:01:22 »
@ Mr Timetable:
Om ff op je lange treinreistijden in te haken:ken je die van Lw-Eindhoven nog & Lw-Enschede? En de Efteling express die we vanuit Lw en Gn nog hebben gehad richting het zuiden? Dat waren nog eens tijden!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #76 Gepost op: 15 December 2006, 17:10:06 »
Houten - Utrecht vv
Dat traject bedoelde ik eigenlijk ook in mijn vorige posts. Ronduit belachelijk,... en ook ik heb heimwee naar die dubbeldekkers. Het lijkt wel of ze willen dat er op station Houten minder mensen met de trein gaan. Heb wel is gehoord (maar da's ook al paar jaar geleden, maar zou me echt niks verbazen als dat nog steeds van toepassing is) dat station Houten een onrendabel station is vanwege de hoeveelheid mensen die in- en uitstappen. Hierdoor moet de NS grotere treinen in zetten die de rest van het traject bijna leeg rijden wat hogere kosten met zich meebrengt. Dat wij nu als Houtenaren de dupe hiervan zijn mag duidelijk zijn.

Groeten,
Herman

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #77 Gepost op: 15 December 2006, 17:51:02 »
Alleen alles is stop geworden en moeten we overstappen.
De enige trein die ik zie eindigen in Zwolle buiten de laatste ritten om is spitsextraatje 10798. Als je met "alles is stop geworden" wilt zeggen dat er alleen nog stoptreinen rijden naar Zwolle is dat evenmin waar.
Langere reistijd. voor zowel A'dam als R'dam (en overig).
Vind je een langere reistijd van 8 minuten naar Amsterdam en 3 minuten naar Rotterdam afgezet tegen de gegroeide capaciteit van veel ritten dermate schokkend?

Dienstregeling 2007 is niet perfect, maar een achteruitgang voor Leeuwarden v.w.b. de NO-verbindingen zie ik er niet in.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #78 Gepost op: 16 December 2006, 11:51:06 »
Gister naar Amsterdam geweest. De IC Arnhem-Utrecht is op dit traject een veredelde stoptrein. Slecht! Voor Bunnik blijft die 'ergens' achter hangen en na Abcoude wordt het eveneens 40 km p/u. Slecht dat de stop in Duivendrecht er uit is. 5 minuten vertraging. Terug idem dito in een goed bezetten IC om 23.00 uur terug uit Amstel en weer lekker stoppen.....  Nee, dit heeft mijn voorkeur NIET!

Ook vind ik het slecht Elst nog slechts 2 treinen per uur per richting heeft i.t.t. de eerdere 4 per uur. Gezien de centrale functie van Elst in de regio en het vanuit Elst per trein probleemloos kunnen bereiken van Arnhem en Nijmegen een misser van de eerste orde.

Kortom: prutswerk in mijn ogen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #79 Gepost op: 16 December 2006, 13:22:40 »
Tja, 11% gaat er op vooruit, 10% gaat er op achteruit en voor de rest maakt het niets uit. Dus netto is er een vooruitgang, zij het slechts van 1%.

Mits ik me de getallen goed herinner, natuurlijk, ik haal immers ook m/s en km/u door elkaar. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #80 Gepost op: 16 December 2006, 13:56:56 »
Gister naar Amsterdam geweest. De IC Arnhem-Utrecht is op dit traject een veredelde stoptrein. Slecht! Voor Bunnik blijft die 'ergens' achter hangen en na Abcoude wordt het eveneens 40 km p/u. Slecht dat de stop in Duivendrecht er uit is. 5 minuten vertraging. Terug idem dito in een goed bezetten IC om 23.00 uur terug uit Amstel en weer lekker stoppen.....  Nee, dit heeft mijn voorkeur NIET!

Ook vind ik het slecht Elst nog slechts 2 treinen per uur per richting heeft i.t.t. de eerdere 4 per uur. Gezien de centrale functie van Elst in de regio en het vanuit Elst per trein probleemloos kunnen bereiken van Arnhem en Nijmegen een misser van de eerste orde.

Kortom: prutswerk in mijn ogen.

Deels is het vast te verklaren door het uitblijven van de 4-sporigheid tussen Ut en Asd. De capaciteit is niet toegenomen op dat traject, terwijl de dienstregeling wel alvast is aangepast. Maar idd erg irritant dat Duivendrecht geen IC-stop meer is op deze lijn, want bij uitvallen van IC's van/naar Schiphol is dit alternatief er niet meer...

En de teruggang in aantal stops te Elst? Zou dat niet gewoon komen omdat er te weinig reizigers zijn buiten de spits? In de spits stoppen er namelijk wél 4 IC's.
Groetjes, Thieu

denniss

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #81 Gepost op: 16 December 2006, 15:47:06 »
Volgens mij heeft Elst toch nog drie treinen per uur richting Arnhem buiten de spits. Om     
-.20, -.24 en -.54, dat er een trein van Syntus is mag de pret niet drukken denk ik  ;)

gr. Dennis

denniss

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #82 Gepost op: 16 December 2006, 15:55:47 »
Gister naar Amsterdam geweest. De IC Arnhem-Utrecht is op dit traject een veredelde stoptrein.

Je bedoeld die ene extra stop in Veenedaal de Klomp? Dan lijkt veredelde stoptrein me wat overdreven. Helemaal als je bedenkt dat de 2000 serie nu ook maar twee keer hoeft te stoppen op het traject Arnhem - Utrecht. De stops zijn nu gewoon beter verdeeld over de twee treinseries.

- Dennis

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #83 Gepost op: 16 December 2006, 21:14:31 »
Gister naar Amsterdam geweest. De IC Arnhem-Utrecht is op dit traject een veredelde stoptrein. Slecht! Voor Bunnik blijft die 'ergens' achter hangen
In de spits wellicht achter de 15900-serie uit Veenendaal, die overigens rijdt met Sprintertweetjes. De rijtijd op het stuk vanaf De Klomp is gewoon dermate ruim dat dit voorkomt.
en na Abcoude wordt het eveneens 40 km p/u.
Uit mijn hoofd een vaste snelheidsbeperking daar, klein stukje bij Abcoude.
Ook vind ik het slecht Elst nog slechts 2 treinen per uur per richting heeft i.t.t. de eerdere 4 per uur. Gezien de centrale functie van Elst in de regio en het vanuit Elst per trein probleemloos kunnen bereiken van Arnhem en Nijmegen een misser van de eerste orde.
In de spits rijdt de 2000-serie naar Den Haag extra op het stuk naar Elst en Nijmegen, dus dan is het aanbod wat uitgebreider, maar er rijdt verder inderdaad minder. Stopperen met ICR tot Nijmegen is ook wat apart, maar de mensen krijgen dan in ieder geval echt IC-comfort in ruil voor het wachten zullen we maar zeggen ;)

Groet, Julius

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #84 Gepost op: 16 December 2006, 22:44:52 »
IUit mijn hoofd een vaste snelheidsbeperking daar, klein stukje bij Abcoude.
Die vaste snelheidsbeperking is veel hoger dan 40 km/u. Maar ik heb afgelopen week ook twee keer na Abcoude tot Amstel gesukkeld. Zal wel een voorliggende stoppert of goederentrein zijn geweest. Overigens blijft het stukje Duivendrecht-A'dam Centraal ook bij viersporigheid een flessehals, de 3000 zit dan vanaf Duivendrecht een paar minuten achter de stopper uit R'dam.

Huub

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #85 Gepost op: 18 December 2006, 17:59:45 »
De enige trein die ik zie eindigen in Zwolle buiten de laatste ritten om is spitsextraatje 10798. Als je met "alles is stop geworden" wilt zeggen dat er alleen nog stoptreinen rijden naar Zwolle is dat evenmin waar.

@ J:
Een trein die overal stopt is een stoptrein lijkt me: Leeuwarden,Grou-Irnsum,Akkrum,Heerenveen,Wolvega,Steenwijk,Meppel Zwolle. kijk bijv: Trein 12732 op: http://www.somda.nl
Deze word pas Intercity NA Zwolle.

Vind je een langere reistijd van 8 minuten naar Amsterdam en 3 minuten naar Rotterdam afgezet tegen de gegroeide capaciteit van veel ritten dermate schokkend?

Elke minuut langere reistijd vinden de meesten vervelend.
Kijk ik uit mijn trein (Privé) gebruik: vind ik dat niet erg.
Kijk ik vanuit een werk situatie ( (die ik zelf niet heb ik kan op de fiets in Lw.) forenzen etc.): dan lijkt t me vervelend en kan ik me voorstellen dat mensen zich daar aan irriteren. ( ja zelfs aan die paar minuten!!)

Maar nogmaals; het is belachelijk als een afstand van een van de Noordelijke hoofdsteden naar A'dam of R'dam op een korte afstand een lange reistijd zit terwijl als ik vanuit A'dam naar Parijs wil waarvan de afstand wel een x zoveel is & in verhouding korter in de trein zit. Hier mee verwijs ik naar een zeer pijnlijk  strijd punt van de ZZL en een stukje waar Rode - Duivel destijds wel gelijk mee had. Maar daar gaat het hier niet over dus zo hiervoor een ander forum item voor geopend moeten worden.

Greetz:Menno 
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #86 Gepost op: 18 December 2006, 18:25:23 »
Een trein die overal stopt is een stoptrein lijkt me: Leeuwarden,Grou-Irnsum,Akkrum,Heerenveen,Wolvega,Steenwijk,Meppel Zwolle. kijk bijv: Trein 12732 op: http://www.somda.nl
Deze word pas Intercity NA Zwolle.
Tsjah, de trein A'dam - Zandvoort staat ook als IC aangekondigd, stopt alleen niet op H'lem Spaarnwoude, maar op de andere stations wel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #87 Gepost op: 18 December 2006, 18:39:57 »
Een trein die overal stopt is een stoptrein lijkt me: Leeuwarden,Grou-Irnsum,Akkrum,Heerenveen,Wolvega,Steenwijk,Meppel Zwolle. kijk bijv: Trein 12732 op: http://www.somda.nl
Deze word pas Intercity NA Zwolle
Helemaal correct, maar dat is niet anders dan voorheen, de 700-serie was altijd al stoptrein op het gedeelte naar Zwolle. Treinserie (10)500 is qua stops eveneens onveranderd ten opzichte van de oude situatie en stopt dus nog steeds alleen in Heerenveen en Steenwijk.

Groet, Julius

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #88 Gepost op: 18 December 2006, 18:52:38 »
(...) Maar nogmaals; het is belachelijk als een afstand van een van de Noordelijke hoofdsteden naar A'dam of R'dam op een korte afstand een lange reistijd zit terwijl als ik vanuit A'dam naar Parijs wil waarvan de afstand wel een x zoveel is & in verhouding korter in de trein zit.(...)
Groot verschil is het type contract tussen spoorwegen en overheden: op binnenlandse bestemmingen moet NS voldoen aan een minimum aantal treinen per uur per station, dus een IC van Groningen naar Amsterdam met alleen stops te Zwolle en Amersfoort zit er niet in: dan moet je alle tussenliggende stations aandoen met andere treinen, en daarvoor zijn er te weinig reizigers, of te weinig spoorcapaciteit, of boze lagere overheden die een IC-stop willen hebben...... Op HSL-verbindingen zijn spoorwegmaatschappijen juist verplicht om zo min mogelijk stops in te plannen. En dat vinden ze ook niet zo erg denk ik, want te veel stops kosten te veel geld, en wat moet je met een Thalys die overal stopt?
Groetjes, Thieu

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #89 Gepost op: 18 December 2006, 22:16:29 »
en wat moet je met een Thalys die overal stopt?

Dat doen ze juist in Frankrijk, stoppers met 200 km per uur :D Maar die rijden ook maar een paar keer per dag. In Duitsland heb je RE-treinen die ook 200 km/uur rijden. De afstanden tussen stations zijn ook veel groter dan bij ons, ik meen dat de langste afstand voor een IC/sneltrein/exprestrein Amersfoort-Zwolle of Utrecht - 's-Hertogenbosch is
« Laatst bewerkt op: 18 December 2006, 22:18:53 door Mr Timetable »