Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 18:00:15
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:07:40
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:32:55
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 16:21:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
  

Auteur Topic: Ervaringen nieuwe dienstregeling  (gelezen 26716 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #60 Gepost op: 12 December 2006, 22:41:35 »
Jammer inderdaad dat de ICRm van de lijn van Zuid-Limburg naar Noord-Holland verdwenen is, maar ach, het is weer wat anders.

Wat echter écht jammer is, in mijn optiek althans, is dat de treinen naar het zuiden en naar het noorden niet meer tegelijk vertrekken vanuit Weert. Een niet al te groot station, maar wél met in totaal vier VIRM-VI aan de perrons, dat was nog eens een imposant gezicht.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #61 Gepost op: 12 December 2006, 22:42:11 »
Ik ga voor Den Helder - Maastricht kwa afstand, 298 km en Den Helder - Heerlen kwa tijd, 3 uur 54 min.
Twee keer per dag en op de terugweg moet je helaas wel een keer overstappen.

Huub
« Laatst bewerkt op: 12 December 2006, 22:44:42 door hubertus »

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #62 Gepost op: 13 December 2006, 18:07:19 »
Overigens, de spits-IC's van Maastricht en Heerlen naar Schagen, zijn dat niet zo ongeveer de langste binnenlandse verbindingen uit de geschiedenis? Reistijd ruim 3½ uur...

@ jumboy: dat is wel zo, MAAR er werd niet gecombineerd en gesplitst: de treinen reden om en om naar Heerlen en naar Maastricht. Nu beide steden een halfuurdienst hebben met splitsen en koppelen in Sittard kan de NS geen getrokken materieel meer inzetten ;)

Nee, uit de geschiedenis kenden we langere verbindingen.

Leeuwarden - Nijmegen - Vlissingen (375 km).
1930: trein 220 deed er 7h37m over. Doorgaande trein, Leeuwarden V 16 16, Vlissingen A 23 53
1934: diverse doorgaande treinen, gemiddelde reistijd 6.50-7.30 uur
1939: diverse doorgaande treinen, gemiddelde reistijd 6.20 uur

Leeuwarden - Roosendaal (300 km)
1941: 7h04, 1 treinpaar per dag (treinpaar 204 naar Roosendaal/207 naar Leeuwarden)
1942: 7h10, 1 treinpaar per dag (treinpaar 204 naar Roosendaal/207 naar Leeuwarden)
1944: tr. 1663, Roosendaal - Zwolle in 205 km in 6h18
en tr. 1520 Leeuwarden-Roosendaal 300 km in 8h37

Zwolle - Nijmegen - Vlissingen (280 km): 1970-1988
tot 1975 4h20
na 1975 3h52
Deze dienst werd in 1988 opgeknipt in een sneltrein Zwolle-Roosendaal en een stoptrein Roosendaal-Vlissingen

Anoniem

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #63 Gepost op: 13 December 2006, 18:36:20 »
Die vooroorlogse treinen...tja dat vind ik toch een ander verhaal. Wat de IJssellijn betreft: daar ben ik het mee eens, en die had ik WEL zelf moeten kunnen bedenken ;D.

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #64 Gepost op: 13 December 2006, 19:39:00 »
Ut-Shl is niks als de IC uitvalt: of je dan als alternatief het stoppertje naar Dvd wilt nemen...... Er stopt werkelijk niks meer op Dvd..... Heeft het uitblijven van die 4-sporigheid hier nadelige invloed op? Ik heb in ieder geval een boeiende tocht gemaakt naar Amstel, metro naar Zuid WTC en dan weer een IC naar Shl.

Het lastigste van een nieuwe dienstregeling is dat je geen enkele alternatieve route/trein kunt bedenken, want je hebt geen spoorboekje meer in je hoofd.  :-|
Groetjes, Thieu

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #65 Gepost op: 13 December 2006, 20:50:35 »
Lw gaat er op achter uit maar de tussen liggende dorpen gaan er op voor uit naar ik begrepen had.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #66 Gepost op: 14 December 2006, 08:06:07 »
Ik reis altijd tussen Hoofddorp en Leiden. 1 minuut eerder vertrek. Opvallender is de inzet van het materieel:
in 1 week tijd gezeten in een planV&T (zoals het meestal was) en DDM dubbeldekker maar ook Regiorunner IRM en vanmorgen een vlaflip met een citypendel. Ook wisseld het aankomst perron nogal eens.
Vr. groeten,
Bob

pvanesch

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #67 Gepost op: 14 December 2006, 10:01:25 »
* Ketelbinkie pendelt op de Maaslijn nu met DH-I/DH-II dagelijks *
De rijtijden halen ze niet, dus eigenlijk is vertraging de standaard verwachting. Dat valt tot nu toe in mijn tijdslots wel mee  :D. Ik reis voor de grote ochtendspits (=plaatsgebrekdrama) en na de grote avondspits (zie ochtendspits).
Veolia heeft de bussen wel klaarstaan, dat is goed geregeld. Alleen zouden de chauffeurs een tomtom moeten hebben...  ;D

* kwijlt verder met een plaatje van de GTW boven zijn bed *

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #68 Gepost op: 14 December 2006, 14:43:16 »
* Ketelbinkie pendelt op de Maaslijn nu met DH-I/DH-II dagelijks *(...)
Ik las dat de politiek ook niet zo blij is met Veolia: ze hebben niet de beloofde extra treindiensten ingevoerd, er zijn veel vertragingen, en dan maken ze ook nog gebruik van stokoude Wadlopertjes........
Groetjes, Thieu

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #69 Gepost op: 14 December 2006, 17:03:12 »
We hebben het hier niet echt uit geprobeert....maar wat spaanse pepertjes zou wonderen doen!!
En anders ook maar over op de GTW!!  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #70 Gepost op: 14 December 2006, 18:00:44 »
Lw gaat er op achter uit
In hoeverre is Leeuwarden erop achteruit gegaan met drgl2007 dan? Het gehele concept, inclusief spitsextraatjes 10717, 10719 en 10798, op de route naar Zwolle is behouden.

Groet, Julius

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #71 Gepost op: 14 December 2006, 21:28:56 »
Nou, naast mijn geklaag over het perron nu ook maar over de treinen.  :) Vanochtend,.. en eigenlijk de rest van de week ook, overvolle treinen in de spits. Niet normaal hoe kort de treinen zijn. Waar normaal in de spits 4 treinstellen Plan V stoppen zijn het er nu nog maar 2  :-[ :-|. En nee, ook bij de 4 treinstellen zaten ze gewoon vol. Ik snap niet dat ze doorhebben dat er gewoon weer 2 Plan V's bijgezet moeten worden. Nog even en je kan een trein laten schieten omdat je er weer niet bij kan  >:(

Groeten,
Herman

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #72 Gepost op: 15 December 2006, 02:47:24 »
Even een aanvulling op mijn eerder enthousiast verhaal over de verbinding Utrecht Terwijde via Utrecht Centraal naar Hilversum.
De laatste afstand rij ik tegenwoordig in een intercity. Deze voormalige sneltrein stopt nog immer niet op alle stations en is derhalve gepromoveerd.
Net echt :)

Groet,

Huibert

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #73 Gepost op: 15 December 2006, 16:00:28 »
Houten - Utrecht vv.

De treinen zijn te kort. Ze zijn volgens reisgenoten reeds vol in Culemborg, en moeten hierna nog via Houten en Utrecht Lunetten naar Utrecht CS. De helft van de treinen komt binnen op spoor 19, wat zo ongeveer halverwege Utrecht lunetten ligt (tov de andere sporen). Ook op de terugweg zit de trein vol. Het valt mij mee dat er nog geen trein leeg gehaald is om aan te geven dat deze te vol zit.
Ik snak weer naar de oude vertrouwde dubbeldekkertjes.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #74 Gepost op: 15 December 2006, 16:55:05 »
@ Julius:
Daar binne we ook heel blij mee natuurlijk!!
Alleen alles is stop geworden en moeten we overstappen.
Langere reistijd. voor zowel A'dam als R'dam (en overig).
Hoog tijd voor de HSL + 160/200  Noord Link!!Zie:
http://www.zuiderzeelijn.nl/index.cfm?pid=2
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 15 December 2006, 16:58:21 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!