Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door R1954
Vandaag om 08:58:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 08:57:20
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:43:02
Surava in modules door Huup
Vandaag om 08:38:04
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 05:58:34
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 165461 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #405 Gepost op: 12 June 2010, 16:51:35 »
Foutje: ik bedoelde natuurlijk matlak en niet primer ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #406 Gepost op: 12 June 2010, 18:03:51 »
Jemig, ponsje, plakband, pielen, plakken, etc...

Maar wat een resultaat... zucht (y)
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #407 Gepost op: 12 June 2010, 20:19:24 »
Jemig, ponsje, plakband, pielen, plakken, etc...

Je vergeet een stukje :
stukje messing pijp, boortje, Multitooltje =  ponsje, plakband, pielen, plakken, etc...  ;D

Maar het resultaat blijft hetzelfde  (y)  (y)  (y)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #408 Gepost op: 15 June 2010, 12:50:24 »
Heel mooi resultaat al Ivo, iemand moet mij dat toch ook eens leren, overdragen aan de volgende generatie.

Groeten,
Rutger

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #409 Gepost op: 15 June 2010, 13:46:44 »
Hoi, als ik de foto's zie met de 5 ruituigen dan ga je ze zeker nog wel kortkoppelen want het lijkt dat er veel afstand tussen de bakken zit :o :o

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #410 Gepost op: 15 June 2010, 13:49:32 »
Ik denk dat Ivo de vouwbalgen er nog op gaat zetten.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #411 Gepost op: 15 June 2010, 15:16:32 »
Vouwbalgen worden nog behandeld, na advies van Sobat eerder in dit draadje en mijn inspectie van vouwbalgen in het NSM tijdens Ontraxs 2010. De tussenafstand blijft wel zo, want op de foto's staan ze al buffer aan buffer. Het zag er in 1924 wat anders uit dan anno heden. Ik zette voor de aardigheid afgelopen weekend een mat'24 bak op een plan W van LS. Dat is toch wel even schrikken  ;)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #412 Gepost op: 15 June 2010, 20:57:46 »
Aardigheidje:

mat'24 Bec op een plan W. De rijtuigen zijn toch iets langer geworden.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #413 Gepost op: 15 June 2010, 21:38:02 »
aaahh... juist de blaasbalgen moeten nog!
Leuk hoor om het verschil tussen dat oude en nieuwe(re) materiaal ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #414 Gepost op: 15 June 2010, 22:08:17 »
Blaasbalgen???
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #415 Gepost op: 15 June 2010, 22:20:34 »
Achja je kent dat wel bel klepel enz. De VOUWbalg ;D ;D

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #416 Gepost op: 25 June 2010, 16:47:25 »
Ivo,

Ga je de rijtuigen nog van binnenverlichting voorzien?


Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #417 Gepost op: 25 June 2010, 17:11:47 »
Is wel de bedoeling. Ik heb al verschillende Digirails strips liggen om te proberen, maar ik wil eigenlijk een LED per coupé. Hans Sprinter laat op beurzen (met demo's) wel eens zien hoe je dit eenvoudig zelf kunt maken met gaatjesprint. Ik ben alleen op zoek naar de juiste SMD LED's en eigenlijk vind ik daarover te weinig info op de Conrad site. En met een potmeter erbij. Tenslotte is de verlichting in de 3e klas minder sterk dan in de 1e en 2e klas. Ik zoek ook nog naar stroomvoerende koppelingen met 4 aders. Ik heb van Roco al wat gevonden à 14 euro per paar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #418 Gepost op: 25 June 2010, 18:34:22 »
Hoi Ivo
Mooie SMD leds zijn oa bij ledbaron op ebay te bestellen (warmweiss)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #419 Gepost op: 25 June 2010, 19:07:11 »
De binnenverlichting in mijn Blokkendozen doe ik anders.
Ga uit van normale printplaat en (laat) dit knippen in lange stroken van 1 cm.
Teken op zo'n strook printplaat af waar de coupe's zitten. Halverwege elke coupe frees je een gleufje in het koper. Daarop soldeer je dan een smd-ledje, niet wit, maar geel. In de blokkendozen zaten tenslotte gloeilampen, waarvan de gloeispiraal door het glas goed zichtbaar was. Wel even wat anders dan de TL verlichting bij de huidige rijtuigen.
Meestal schakel ik drie tot vier ledjes in serie met een weerstand. De weerstandswaarde voor de derde klas rijtuigen is groter dan die van de tweede of eerste klasse.
Ik ben daar best tevreden over. De railspanning bij mij is wel constant omdat ik digitaal rij!

Gerard