Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Frank 123
Vandaag om 21:59:26
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 153204 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #405 Gepost op: 12 June 2010, 16:51:35 »
Foutje: ik bedoelde natuurlijk matlak en niet primer ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #406 Gepost op: 12 June 2010, 18:03:51 »
Jemig, ponsje, plakband, pielen, plakken, etc...

Maar wat een resultaat... zucht (y)
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #407 Gepost op: 12 June 2010, 20:19:24 »
Jemig, ponsje, plakband, pielen, plakken, etc...

Je vergeet een stukje :
stukje messing pijp, boortje, Multitooltje =  ponsje, plakband, pielen, plakken, etc...  ;D

Maar het resultaat blijft hetzelfde  (y)  (y)  (y)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #408 Gepost op: 15 June 2010, 12:50:24 »
Heel mooi resultaat al Ivo, iemand moet mij dat toch ook eens leren, overdragen aan de volgende generatie.

Groeten,
Rutger

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #409 Gepost op: 15 June 2010, 13:46:44 »
Hoi, als ik de foto's zie met de 5 ruituigen dan ga je ze zeker nog wel kortkoppelen want het lijkt dat er veel afstand tussen de bakken zit :o :o

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #410 Gepost op: 15 June 2010, 13:49:32 »
Ik denk dat Ivo de vouwbalgen er nog op gaat zetten.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #411 Gepost op: 15 June 2010, 15:16:32 »
Vouwbalgen worden nog behandeld, na advies van Sobat eerder in dit draadje en mijn inspectie van vouwbalgen in het NSM tijdens Ontraxs 2010. De tussenafstand blijft wel zo, want op de foto's staan ze al buffer aan buffer. Het zag er in 1924 wat anders uit dan anno heden. Ik zette voor de aardigheid afgelopen weekend een mat'24 bak op een plan W van LS. Dat is toch wel even schrikken  ;)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #412 Gepost op: 15 June 2010, 20:57:46 »
Aardigheidje:

mat'24 Bec op een plan W. De rijtuigen zijn toch iets langer geworden.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #413 Gepost op: 15 June 2010, 21:38:02 »
aaahh... juist de blaasbalgen moeten nog!
Leuk hoor om het verschil tussen dat oude en nieuwe(re) materiaal ;D

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #414 Gepost op: 15 June 2010, 22:08:17 »
Blaasbalgen???
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #415 Gepost op: 15 June 2010, 22:20:34 »
Achja je kent dat wel bel klepel enz. De VOUWbalg ;D ;D

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #416 Gepost op: 25 June 2010, 16:47:25 »
Ivo,

Ga je de rijtuigen nog van binnenverlichting voorzien?


Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #417 Gepost op: 25 June 2010, 17:11:47 »
Is wel de bedoeling. Ik heb al verschillende Digirails strips liggen om te proberen, maar ik wil eigenlijk een LED per coupé. Hans Sprinter laat op beurzen (met demo's) wel eens zien hoe je dit eenvoudig zelf kunt maken met gaatjesprint. Ik ben alleen op zoek naar de juiste SMD LED's en eigenlijk vind ik daarover te weinig info op de Conrad site. En met een potmeter erbij. Tenslotte is de verlichting in de 3e klas minder sterk dan in de 1e en 2e klas. Ik zoek ook nog naar stroomvoerende koppelingen met 4 aders. Ik heb van Roco al wat gevonden à 14 euro per paar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #418 Gepost op: 25 June 2010, 18:34:22 »
Hoi Ivo
Mooie SMD leds zijn oa bij ledbaron op ebay te bestellen (warmweiss)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #419 Gepost op: 25 June 2010, 19:07:11 »
De binnenverlichting in mijn Blokkendozen doe ik anders.
Ga uit van normale printplaat en (laat) dit knippen in lange stroken van 1 cm.
Teken op zo'n strook printplaat af waar de coupe's zitten. Halverwege elke coupe frees je een gleufje in het koper. Daarop soldeer je dan een smd-ledje, niet wit, maar geel. In de blokkendozen zaten tenslotte gloeilampen, waarvan de gloeispiraal door het glas goed zichtbaar was. Wel even wat anders dan de TL verlichting bij de huidige rijtuigen.
Meestal schakel ik drie tot vier ledjes in serie met een weerstand. De weerstandswaarde voor de derde klas rijtuigen is groter dan die van de tweede of eerste klasse.
Ik ben daar best tevreden over. De railspanning bij mij is wel constant omdat ik digitaal rij!

Gerard