Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152573 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #390 Gepost op: 23 May 2010, 21:54:01 »
Marker pennen heb ik ook, maar het lukt me niet om daar een net bochtje op de treden mee te maken. Vandaar het afplakken. Dat kun je net zolang proberen tot je tevreden bent.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #391 Gepost op: 24 May 2010, 14:55:37 »
Erg fraai die onderstellen (y)
Vaak wordt er bij het verbeteren van grootserie modellen vergeten de  onderkant ook aan te kleden.
Zit nog een aardig gokwerkje aan te komen. De motorwagens met Vickers installatie hebben ook een andere installatie onder de bak. De Roco mC en mBD hebben alle 2 een Heemaf installatie en deze zijn ook al verschillend. Ik heb dankzij Arjen een tekening van een Vickers installatie van een mC, maar die wijkt waarschijnlijk net als de Heemaf versies af van de mBD. En op foto's, voor zover die er al zijn, zie je niet zoveel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #392 Gepost op: 29 May 2010, 21:28:19 »
Afgelopen week weer aan het spuiten. Op zich heb ik dat in dit draadje met de andere bakken al eerder laten zien, maar volgens mij ontbreekt de lost tape  ;) methode nog, naar analogie van lost wax methode voor het maken van messing gietwerk:

De mBD heeft deze week eerst een laagje crème gehad en na het afplakken van het crème een laag boonstoppelgroen:

Vroeger zou ik eerst het dak Sahara geel spuiten, maar ik had met de mC last van het netjes afplakken van het dak om de dakranden te spuiten, doordat de steunen van de vlonders in de weg zitten om dat netjes te doen. Dus nu eerst alle zwarte biezen.

Om te beginnen wordt al het crème weer afgeplakt:

Daarna al het boonstoppelgroen op de wanden en de koppen:

Dit viel een beetje tegen  ;D Al met al ben ik meer dan 2 uur bezig geweest om het zover te krijgen. Dus alle deuren apart alle stukken binnen de klinknagelstrips met enkele leuke stukjes naast de deuren. Met de mC, Bec en Cec heb ik dat anders gedaan, door de verticale strips met een Edding stift zwart te maken. Dat ga ik bij de Aec ook weer doen, want dit is me toch te gortig.

Maar om het voorgaande ging het me allemaal niet, het ging om de lost tape methode. Het laatste wat moet worden afgeplakt is de dakrand, waardoor er een zwarte bies ontstaat. Dus heb ik eerst een 0,7mm tape strak langs de rand geplakt:

Hier zit het erop en vervolgens heb ik de rest van het dak precies tegen dit tape aan afgeplakt en de 0,7mm tape weer weggehaald:

Het spuiten zelf is binnen een kwartier gebeurd:

Ik heb nu Revell matt 8 gebruikt. Dat is hetzelfde als Humbrol matt 33. Dat dekt in één keer. Voor de mC en de andere heb ik Modelmaster semi gloss gebruikt, maar dat wilde langs randjes en klinknagels maar niet dekken. Uiteindelijk komt er nog een lak overheen en dan zie je het verschil niet meer.

Snel de tape eraf en het klusje is gelukt:

Nu ik nog eens naar de foto's kijk, denk ik dat ik nog beter de 0,5mm tape had kunnen gebruiken.

Volgende stap wordt het dak. Dat gaat relatief snel: de hele bak afplakken rondom is vrij snel gebeurd. Alleen ook voor het Sahara zand van Modelmaster geldt dat het niet in één keer dekt en waarschijnlijk 3 lagen nodig heeft om er fatsoenlijk uit te zien. Ik laat de tape liever niet voor 3 spuitbeurten zitten, dus dat wordt weer 3 keer afplakken. Maar er zijn weer vorderingen en eens komt het 5 wagen stel af.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #393 Gepost op: 29 May 2010, 22:46:05 »
jas dr gewoon revell 16 of 88 overheen, verdund met wasbenzine... dekt als een hengst.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #394 Gepost op: 29 May 2010, 23:07:21 »
Je brengt me op een idee. Ga ik doen. Zojuist het dak afgeplakt en nu de eerste laag erop

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 May 2010, 23:09:10 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #395 Gepost op: 29 May 2010, 23:13:05 »
1 laag is zat toch? In elk geval... daken met revell 16 ging bij mij makkelijk in 1 laag.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #396 Gepost op: 29 May 2010, 23:31:01 »
Klopt, normaal wel, maar met de Modelmaster Afrika braun had ik 2 tot 3 lagen nodig. Omdat de andere 3 al in die kleur zijn, wilde ik de mBD dezelfde kleur geven.

Maar het is al gelukt: eerste laag met Humbrol matt 93 (die Revell kleuren had ik niet op voorraad) en inderdaad dekt dat in een keer en het lijkt heel sterk op het Afrika braun. In nat vervolgens nog een dun laagje Afrika braun erover heen gespoten en volgens mij is het nu helemaal goed. Morgen bij daglicht nog eens controleren.

Perfecte tip dus! Floris bedankt,

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 May 2010, 23:32:54 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #397 Gepost op: 30 May 2010, 00:04:54 »
ja,ach, simpel spul werkt vaak prima. dr draait hier op een suf ovaaltje op de grond een lima-218 met wat TEE-meuk ijverig rondjes, 20 jaar stilgestaan, trafo open en bokken met die zooi.  ;D

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #398 Gepost op: 30 May 2010, 14:11:43 »
Foto's:

De mBD voorop

De mC achteraan

De Aec krijgt nog een kleurtje.

Nu volgt de afwerking: klasseborden, in-uit bordjes en opschriften erop, seinijzers monteren, de vlonders erop lijmen en dan in de matlak. Daarna de rest afbouwen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 30 May 2010, 14:21:06 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #399 Gepost op: 30 May 2010, 14:19:03 »
Nu volgt de afwerking: klasseborden, in-uit bordjes en opschriften erop, sluitseinen monteren, de vlonders erop lijmen en dan in de matlak. Daarna de rest afbouwen.

Dus vanavond klaar ;)

Nee geintje, ze zien er perfect uit.
Nu kijken of we dit in het echt ook kunnen maken, zal iets langer duren.
Deze is nog het meeste werk.

Hier nog een foto van de Aec, niet alle ontluchters zitten er nog op.
Voor het bepalen van de plaats helpt het wel.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #400 Gepost op: 11 June 2010, 21:48:22 »
Arjen,

Het duurt toch iets langer  ;) Bovendien weinig tijd gehad afgelopen weken. Ik zit te broeden op een perfect rond gaatje in tape met een diameter van 1,5mm om de sluitlichten op de mC en mBD af te plakken en vervolgens de messing lampring te spuiten. In elk geval op de dichte koppen zijn deze blank messing. Op de doorloopkoppen is dat minder duidelijk te zien. Ik wil die spuiten, want messing lak ziet er dan veel beter uit dan geschilderd.

Nog een detailvraag: de kleur van de koersborden. Volgens beschrijvingen zouden die wit moeten zijn, maar op de meeste foto's lijken ze een andere kleur te hebben.
Ik heb ze al in wit. Wie weet het?

Nu nog op zoek naar de juiste opschriften: Leiden - Den Haag HS, of Amsterdam - Rotterdam DP of Rotterdam Hofplein - Scheveningen oid

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #401 Gepost op: 12 June 2010, 00:21:34 »
Broeden is weer afgelopen  ;D

Na gezocht te hebben naar een gaatjestang met een diameter die klein genoeg is (die ik dus niet heb gevonden) heb ik maar een ponsje gemaakt van een stukje messing pijp met 2mm diameter. Eerst heb ik die met een 1,5mm boortje opgeboord en vervolgens in de Multitool gespannen. Met een vijltje maak je dan een mooi ponsje. Tape opplakken en met de pons met de hand draaiend krijg je een mooi rond gat:

Vervolgens met deze stukjes de sluitlichten afgeplakt en gespoten met messing lak:

De kop van de mC en de doorloopkop met stuurstand van de mBD

De kop van de mBD en de doorloopkop van de mC

Nog een om het af te leren.

Nu ga ik nog met een drupje Crystal Clear het lensje erin maken en dan kan er zonodig nog een rood lampje of LED achter.

Wat je ook zou kunnen doen is om ter plekke van de sluitlichten een groter gat te boren van ongeveer 1,6mm en daarin dan een stukje messing buis te lijmen. De kopse kant van de messing buis moet je dan wel mooi rond afwerken en polijsten voor hetzelfde effect.

Nu kunnen de nummers op de koppen erop. Met name op de doorloopkoppen is er heel erg weinig ruimte voor de nummers C 9001 en BD 9003, maar ik ga het proberen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Romar

• Offline Offline
    • Driehuizen in 1:87
« Reactie #402 Gepost op: 12 June 2010, 00:53:39 »
Gaaf!

Ze worden steeds mooier.  (y)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #403 Gepost op: 12 June 2010, 16:33:56 »
Romar, bedankt, het wordt zo langzamerhand wat  ;)

Volgende stap zijn de NIET ROOKEN bordjes:

2 coupé's in de mBD, 4 coupé's in de Bec en 6 coupé's in de Cec en mC. De aanduiding niet rooken is bij de Cec en mC in de eerste jaren gewijzigd, maar dit is de afleveringstoestand volgens VSTS.

De bordjes zijn leesbaar:

klikbaar

Kees-Jan, bedankt voor deze super transfers  (y). Vergelijk maar met foto's en je zult zien dat deze qua afmetingen gewoon goed zijn.

Volgende stap wordt het nummer op de koppen en dan nog een paar kleine dingen als de klasse aanduiding en de in/uit bordjes en daarna kan het eindelijk in de matlak.

Hoe lastig het nummer op de doorloopkoppen wordt kun je hier zien:

Er is bij de koppen met sluitlichten nauwelijks ruimte.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 12 June 2010, 16:50:50 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Dennis

• Gast
« Reactie #404 Gepost op: 12 June 2010, 16:38:58 »

Volgende stap wordt het nummer op de koppen en dan nog een paar kleine dingen als de klasse aanduiding en de in/uit bordjes en daarna kan het eindelijk in de primer.

Persoonlijk zou ik dat jammer vinden ;D

Even zonder gekheid, het wordt een erg mooi stel.
De uitgebreide bouwhandleiding wordt erg gewaardeerd (y)

Grtn,
Dennis