Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 153260 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #360 Gepost op: 04 May 2010, 09:54:28 »
Ivo, echt, het ziet er top uit... Ik werp mijn onwaardige lichaam in het stof voor uwe doorluchtige doorluchtigheid ;D
je kan natuurlijk overdrijven. ;D
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #361 Gepost op: 04 May 2010, 10:11:00 »
Citaat van: Ivo tB
...Ik heb nog nooit een gaatje onder in een messing lantaarn geboord...

Ik wel...



... ook met diezelfde frees-met-kruistafel-en-machineklem  ;D 8) (y) met het goede gereedschap werkelijk een 'eitje' ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #362 Gepost op: 04 May 2010, 11:50:10 »
Demo!!

Inklemmen zonder beschadigen?
Zonder breken van het boortje? Messing gietwerk is vaak keihard en met de hand boren lukt heel moeilijk en met de machine zie je al gauw dat het boortje geen vat krijgt als het oppervlak niet zuiver haaks staat. Het buigt dan een beetje, waarna al snel het boortje in het rond vliegt.

mvg,

Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #363 Gepost op: 04 May 2010, 13:36:58 »
Euh Karst, onder in de lantaarn. Niet in de zijkant he!  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #364 Gepost op: 04 May 2010, 13:43:32 »
Ivo, ik denk met een heel dunne freesje van bijvoorbeeld 0.4mm heb je grotere kans door het messing te kommen.

Als de gietbom (Spritzling) nog aan zit, is inklemmen geen probleem denk ik...


Groet

Bernd

Edit: Door de post van Andries heb ik begrepen, dat ik het verhaal fout had..
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 14:20:43 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #365 Gepost op: 04 May 2010, 14:13:35 »
Ik heb tot mijn schade ook ondervonden dat diep boren (zeker bij zo'n hoge voet) niet echt lukt. Het heeft me al vele boortjes/freesjes gekost. Tegenwoordig frees ik een sleuf in de achterzijde waarna ik er een plaatje op de opening soldeer.



Andries
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 15:33:01 door Andries »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #366 Gepost op: 06 May 2010, 22:43:41 »
Gelukkig hoef ik voor de Blokkendoos nog geen lantaarn te doorboren. Dat komt wel weer als ik een stoomlok onderhanden neem.

Ondertussen weer een stapje verder met de dakinstallatie van de mBD 9003. Ik heb het meeste gehad aan de volgende foto's van het Utrechts Archief. Hier in lage resolutie:


foto 151665 Utrechts Archief


foto 161962 Utrechts Archief


foto 151648 Utrechts Archief

En natuurlijk blz 8 VSTS.

Wat je hier ziet zijn 2 keer de mC 9002 met een Vickers installatie aan de rechterkant van het dak en de mBD 9006 met een latere Vickers installatie. Het aardige is dat de mC 9002 hier ook de condensator bij de schakelaar heeft staan net als de mBD 9003 op blz 8 VSTS. De mBD 9003 heeft alleen de installatie links staan. Overigens is de mC 9002 de enige waar ik op foto's een installatie rechts zie staan. Als je de foto's op de website van het Utrechts Archief bekijkt kun je inzoomen, maar dat kun je dan niet opslaan. Als je inzoomt dan zie je maar 2 isolatoren op de schakelaar staan, maar 3 opstaande stukjes metaal. De isolatoren zijn van een ander type dan de Heemaf isolatoren.

Toen kreeg ik ineens een ingeving: de LNER 6000 Tommy, die ik aan het bouwen ben heeft ook een Vickers installatie, alleen van rond 1940. Bij het opzoeken van de foto's zie je daar dezelfde opstaande stukjes metaal. Dus dat ben ik maar gaan namaken:


Foto van Arjen AB 7216, staat ook in dit draadje over Tommy

De isolatoren zijn anders, maar de schakelaar is verder gelijk.

Ik heb vervolgens een stukje fosforbrons strip omgebogen en op een 1mm messing draad gesoldeerd. Daar heb ik van de onderkant 3 ringen tegenaan gelijmd. De onderste is een 1mm ring van GM&S en de bovenste zijn ringen gemaakt van overgebleven nieuwzilver etswerk van Tommy.

Nu zag ik maar 2 isolatoren en dat is voor de spanningsvoerende situatie. Het derde haakje lijkt gewoon op de wand te zitten en dat is de stand van de schakelaar als de hele installatie van de mBD 9003 zonder spanning staat.

Het ziet er dan zo uit:





De isolatoren zitten nog niet vast. Het moet allemaal nog op de juiste hoogte worden vastgezet, maar ik denk dat ik ze eerst ga spuiten en dan pas monteren. De hele opbouw wordt verder zandgeel, net als de rest van het dak, alleen de isolatoren en de schakelaar worden bruin. Er moet nog een fosforbronzen stripje achter de haakjes horizontaal worden aangebracht om te kunnen rijden  ;D

Van boven is het nu zo geworden:



Ik kan nu de hele dakinstallatie verder aansluiten. Dus leiding van de pantograaf naar de vonkhoorn, met een zijtak naar de condensator, leiding van de andere kant van de vonkhoorn naar de linkerkant van de schakelaar en een leiding van het midden van de schakelaar naar de isolator daarachter op de opbouw en vandaaruit loopt de leiding naar binnen. Althans dat neem ik maar zo aan.

Als je dit wilt nabouwen dan moet je wel de mBD 9003 bouwen. Dit is de enige waar de installatie er zo uitziet. Als je andere mBD's met Vickers installatie ziet dan zie je in vrijwel alle gevallen de vonkhoorn veel eerder in de leiding zitten in lijn met die leiding en zit de condensator op het dak. De plaats en de vorm van de schakelaar lijken wel overal identiek.

Makkelijker is een Heemaf installatie. Die lijkt overal hetzelfde en is heel goed te zien op blz 38 Elektrische treinen in Nederland deel 1. Die heb ik eerder in dit draadje al laten zien op de nog af te maken mC 9001.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #367 Gepost op: 06 May 2010, 22:52:56 »
Nu nog de isolatoren aanpassen Ivo ;)!
Wat een uitzoekwerk zeg, maar wel leuk en mooi!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #368 Gepost op: 06 May 2010, 23:50:55 »
Als je die witte dingen van Roco bedoelt: die ronde beugeltjes moeten er eigenlijk af. Dat is voor een rond stuk staaldraad. Je vermoed al, dat ik daar ook iets anders voor ga maken. En als ik de voet en de top een metaalkleurtje geef, dan verwacht ik dat ze er goed uitzien.
Ik twijfel nog over de plek van de vonkhoorn. Als ik de foto's goed interpreteer, dan staat deze wel heel dicht op de opbouw van de schakelaar. Maar deze zou wel nog verder naar voren of naar achteren kunnen. De plek van de laatste isolator vóór de schakelaar is wel duidelijk te zien op foto's en die staat nmm goed. Als je de vonkhoorn verder naar voren zet, kun je bijna niet meer een fatsoenlijke leiding ernaartoe maken. Tenzij er nog een andere foto opduikt laat ik het denk ik zo.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #369 Gepost op: 07 May 2010, 08:56:21 »
voor wat de utrechts archief-foto's betreft, printscreen werkt toch wel?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #370 Gepost op: 07 May 2010, 09:14:22 »
Check, zojuist geprobeerd en dat werkt inderdaad. Had ik nog nooit geprobeerd. Foto 151665 laat dan het duidelijkst zien wat ik boven heb geprobeerd na te maken. Leuk is ook om te zien welke zwieper de aardleiding nog maakt bij de vonkhoorn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #371 Gepost op: 07 May 2010, 10:44:16 »
Ik heb wel eens meerdere printscreens van een ingezoomde foto gemaakt, en deze in paint aan elkaar ´geplakt´ tot 1 foto. Heb je mooi een goede foto in hoge resolutie!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #372 Gepost op: 07 May 2010, 16:15:56 »
Daar kun ook je ook dit http://www.freedownloads.nl/mwsnap.htmk handige tooltje voor gebruiken

Hans

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #373 Gepost op: 08 May 2010, 19:50:16 »
Na een laatste check, de 2 laatste bakken maar eens in de primer gezet, dan is beter te zien waar er nog allemaal plamuurwerk nodig is:



Van een afstandje lijkt al gauw wat,

maar dichterbij:



Hoewel geplamuurd en geschuurd ontstaat er toch vaak weer een kuiltje. Ik denk dat dat komt doordat het plamuur dat ik heb gebruikt zachter is dan het materiaal van de bak. Dus misschien andere plamuur of de tip van Peter Wijshake maar eens toepassen om hier gewoon verf in te laten lopen.

De Aec heeft ook nog wel wat nabewerking nodig:



wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #374 Gepost op: 08 May 2010, 19:57:58 »
Drupje secondenlijm. Word keihard.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)