Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:10:05
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 153377 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #360 Gepost op: 04 May 2010, 09:54:28 »
Ivo, echt, het ziet er top uit... Ik werp mijn onwaardige lichaam in het stof voor uwe doorluchtige doorluchtigheid ;D
je kan natuurlijk overdrijven. ;D
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #361 Gepost op: 04 May 2010, 10:11:00 »
Citaat van: Ivo tB
...Ik heb nog nooit een gaatje onder in een messing lantaarn geboord...

Ik wel...



... ook met diezelfde frees-met-kruistafel-en-machineklem  ;D 8) (y) met het goede gereedschap werkelijk een 'eitje' ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #362 Gepost op: 04 May 2010, 11:50:10 »
Demo!!

Inklemmen zonder beschadigen?
Zonder breken van het boortje? Messing gietwerk is vaak keihard en met de hand boren lukt heel moeilijk en met de machine zie je al gauw dat het boortje geen vat krijgt als het oppervlak niet zuiver haaks staat. Het buigt dan een beetje, waarna al snel het boortje in het rond vliegt.

mvg,

Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #363 Gepost op: 04 May 2010, 13:36:58 »
Euh Karst, onder in de lantaarn. Niet in de zijkant he!  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #364 Gepost op: 04 May 2010, 13:43:32 »
Ivo, ik denk met een heel dunne freesje van bijvoorbeeld 0.4mm heb je grotere kans door het messing te kommen.

Als de gietbom (Spritzling) nog aan zit, is inklemmen geen probleem denk ik...


Groet

Bernd

Edit: Door de post van Andries heb ik begrepen, dat ik het verhaal fout had..
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 14:20:43 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #365 Gepost op: 04 May 2010, 14:13:35 »
Ik heb tot mijn schade ook ondervonden dat diep boren (zeker bij zo'n hoge voet) niet echt lukt. Het heeft me al vele boortjes/freesjes gekost. Tegenwoordig frees ik een sleuf in de achterzijde waarna ik er een plaatje op de opening soldeer.



Andries
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 15:33:01 door Andries »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #366 Gepost op: 06 May 2010, 22:43:41 »
Gelukkig hoef ik voor de Blokkendoos nog geen lantaarn te doorboren. Dat komt wel weer als ik een stoomlok onderhanden neem.

Ondertussen weer een stapje verder met de dakinstallatie van de mBD 9003. Ik heb het meeste gehad aan de volgende foto's van het Utrechts Archief. Hier in lage resolutie:


foto 151665 Utrechts Archief


foto 161962 Utrechts Archief


foto 151648 Utrechts Archief

En natuurlijk blz 8 VSTS.

Wat je hier ziet zijn 2 keer de mC 9002 met een Vickers installatie aan de rechterkant van het dak en de mBD 9006 met een latere Vickers installatie. Het aardige is dat de mC 9002 hier ook de condensator bij de schakelaar heeft staan net als de mBD 9003 op blz 8 VSTS. De mBD 9003 heeft alleen de installatie links staan. Overigens is de mC 9002 de enige waar ik op foto's een installatie rechts zie staan. Als je de foto's op de website van het Utrechts Archief bekijkt kun je inzoomen, maar dat kun je dan niet opslaan. Als je inzoomt dan zie je maar 2 isolatoren op de schakelaar staan, maar 3 opstaande stukjes metaal. De isolatoren zijn van een ander type dan de Heemaf isolatoren.

Toen kreeg ik ineens een ingeving: de LNER 6000 Tommy, die ik aan het bouwen ben heeft ook een Vickers installatie, alleen van rond 1940. Bij het opzoeken van de foto's zie je daar dezelfde opstaande stukjes metaal. Dus dat ben ik maar gaan namaken:


Foto van Arjen AB 7216, staat ook in dit draadje over Tommy

De isolatoren zijn anders, maar de schakelaar is verder gelijk.

Ik heb vervolgens een stukje fosforbrons strip omgebogen en op een 1mm messing draad gesoldeerd. Daar heb ik van de onderkant 3 ringen tegenaan gelijmd. De onderste is een 1mm ring van GM&S en de bovenste zijn ringen gemaakt van overgebleven nieuwzilver etswerk van Tommy.

Nu zag ik maar 2 isolatoren en dat is voor de spanningsvoerende situatie. Het derde haakje lijkt gewoon op de wand te zitten en dat is de stand van de schakelaar als de hele installatie van de mBD 9003 zonder spanning staat.

Het ziet er dan zo uit:





De isolatoren zitten nog niet vast. Het moet allemaal nog op de juiste hoogte worden vastgezet, maar ik denk dat ik ze eerst ga spuiten en dan pas monteren. De hele opbouw wordt verder zandgeel, net als de rest van het dak, alleen de isolatoren en de schakelaar worden bruin. Er moet nog een fosforbronzen stripje achter de haakjes horizontaal worden aangebracht om te kunnen rijden  ;D

Van boven is het nu zo geworden:



Ik kan nu de hele dakinstallatie verder aansluiten. Dus leiding van de pantograaf naar de vonkhoorn, met een zijtak naar de condensator, leiding van de andere kant van de vonkhoorn naar de linkerkant van de schakelaar en een leiding van het midden van de schakelaar naar de isolator daarachter op de opbouw en vandaaruit loopt de leiding naar binnen. Althans dat neem ik maar zo aan.

Als je dit wilt nabouwen dan moet je wel de mBD 9003 bouwen. Dit is de enige waar de installatie er zo uitziet. Als je andere mBD's met Vickers installatie ziet dan zie je in vrijwel alle gevallen de vonkhoorn veel eerder in de leiding zitten in lijn met die leiding en zit de condensator op het dak. De plaats en de vorm van de schakelaar lijken wel overal identiek.

Makkelijker is een Heemaf installatie. Die lijkt overal hetzelfde en is heel goed te zien op blz 38 Elektrische treinen in Nederland deel 1. Die heb ik eerder in dit draadje al laten zien op de nog af te maken mC 9001.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #367 Gepost op: 06 May 2010, 22:52:56 »
Nu nog de isolatoren aanpassen Ivo ;)!
Wat een uitzoekwerk zeg, maar wel leuk en mooi!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #368 Gepost op: 06 May 2010, 23:50:55 »
Als je die witte dingen van Roco bedoelt: die ronde beugeltjes moeten er eigenlijk af. Dat is voor een rond stuk staaldraad. Je vermoed al, dat ik daar ook iets anders voor ga maken. En als ik de voet en de top een metaalkleurtje geef, dan verwacht ik dat ze er goed uitzien.
Ik twijfel nog over de plek van de vonkhoorn. Als ik de foto's goed interpreteer, dan staat deze wel heel dicht op de opbouw van de schakelaar. Maar deze zou wel nog verder naar voren of naar achteren kunnen. De plek van de laatste isolator vóór de schakelaar is wel duidelijk te zien op foto's en die staat nmm goed. Als je de vonkhoorn verder naar voren zet, kun je bijna niet meer een fatsoenlijke leiding ernaartoe maken. Tenzij er nog een andere foto opduikt laat ik het denk ik zo.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #369 Gepost op: 07 May 2010, 08:56:21 »
voor wat de utrechts archief-foto's betreft, printscreen werkt toch wel?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #370 Gepost op: 07 May 2010, 09:14:22 »
Check, zojuist geprobeerd en dat werkt inderdaad. Had ik nog nooit geprobeerd. Foto 151665 laat dan het duidelijkst zien wat ik boven heb geprobeerd na te maken. Leuk is ook om te zien welke zwieper de aardleiding nog maakt bij de vonkhoorn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #371 Gepost op: 07 May 2010, 10:44:16 »
Ik heb wel eens meerdere printscreens van een ingezoomde foto gemaakt, en deze in paint aan elkaar ´geplakt´ tot 1 foto. Heb je mooi een goede foto in hoge resolutie!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #372 Gepost op: 07 May 2010, 16:15:56 »
Daar kun ook je ook dit http://www.freedownloads.nl/mwsnap.htmk handige tooltje voor gebruiken

Hans

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #373 Gepost op: 08 May 2010, 19:50:16 »
Na een laatste check, de 2 laatste bakken maar eens in de primer gezet, dan is beter te zien waar er nog allemaal plamuurwerk nodig is:



Van een afstandje lijkt al gauw wat,

maar dichterbij:



Hoewel geplamuurd en geschuurd ontstaat er toch vaak weer een kuiltje. Ik denk dat dat komt doordat het plamuur dat ik heb gebruikt zachter is dan het materiaal van de bak. Dus misschien andere plamuur of de tip van Peter Wijshake maar eens toepassen om hier gewoon verf in te laten lopen.

De Aec heeft ook nog wel wat nabewerking nodig:



wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #374 Gepost op: 08 May 2010, 19:57:58 »
Drupje secondenlijm. Word keihard.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)