Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 03:07:28
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152583 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #210 Gepost op: 10 February 2010, 23:15:49 »
Nou, spoor 0 of 1 hoeft niet, met gewoon in H0 een stammetje Hofpleiners  (y) 2 is je blik alweer voor een derde leeg, dus dan nog maar 2 stammetjes te gaan... ;D

Hint hint (komop bouwen! ;D )
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #211 Gepost op: 11 February 2010, 19:27:57 »
Hoi Ivo,

De bufferbalk krijgt nog 3 luchtslangen. De 2 stuurstroomkoppelingen zitten al onder de bufferbalk. Het valt me op dat bij de blokkendozen nergens een elektriciteitskabel aan de bufferbalken hangen. Alleen de koppeldozen. Lag er dan in elk koprijtuig een losse kabel voor de verbinding?

De koppelkabels voor de stuurstroom en hoogspanning waren losse kabels die na het kombineren werden aangesloten.
Waarschijnlijk lagen deze op de stations in voorraad, in de rijtuigen is geen beugel aanwezig om deze op te bergen.
Net naast de koppeling bevind zich ook nog de hoogspanningskoppeldoos voor de verwarming
Deze is bij roco niet weergegeven, hij zit de nem koppeling in de weg.

Bij de motorposten waren de koppelkabels in het begin ook nog los, maar later zijn deze met een losse koppeldoos vast op het rijtuig aangebracht.
De stekkers zijn in het echt hetzelfde als de stuurstroomkoppeldozen van de 2200, dus ik heb bij trawos een aantal losse 2200 koppelkabels van roco gekocht voor een in aanbouw zijnde mdw

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 13 February 2010, 12:27:36 »
Arjen,

Het was even zoeken, maar nu heb ik toch een foto gevonden van de stuurstroomkoppeldoos. Hij zit in de rijrichting gezien rechts naast de koppeling onder de bufferbalk zoals je zei. Eens kijken of ik ergens een 2200 doos over heb.

Gisteren ook een pot lak laten mengen in Boonstoppel standgroen 4020. Waarschijnlijk heeft iedere goede verfhandelaar deze kleur in de computer staan.

Na 2 uur afplakken en een kwartiertje spuiten komen ze zo uit de spuiterij:

Hier zie je nog niets aan en kleuren op foto's zeggen niet zoveel, maar in elk geval zie je de rode rand niet meer als andere kleur terug ( ;) Peter):

Dit groen is een iets warmere en donkerder kleur dan de kleur van Roco en het Philotrain rijtuiggroen.
Dat donkerder verbaasde me eigenlijk, want gisteren met de kleurenwaaier van Boonstoppel in de hand is dit groen 4020 een van de lichtere soorten.
Het zou overigens kunnen dat met de blanke zijdemat of matte laklaag deze kleur weer lichter wordt en dan wordt het verschil weer anders.

Op de Bec ziet het er als volgt uit:

Het enige originele qua schilderwerk zijn nu nog de tussendeuren voor de overloop. De rest heeft allemaal al een extra laklaag. De laatste stap wordt nu het herstellen en opzetten van alle zwarte biezen, de bordjes, de kleine onderdelen en de opschriften en het kan in de blanke lak.

Voor de vergelijking 2 foto's van de 1924 Bec en een nog onbehandelde Roco:

De lichtval maakt ontzettend veel uit voor hoe de kleur overkomt. Dit is daglicht zonder flits, maar de hoek waarop het model staat maakt uit voor de kleur. Maar je kunt zo wel de verschillen zien.

Ik ben blij met de tip van Boonstoppelgroen, want ik vind dit beter combineren met het crème en ik denk dat een warme kleur ook past bij de jaren '20.

Op naar het volgende afplakfeest: alle zwarte biezen moeten nog een keer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 13 February 2010, 12:42:07 »
He Ivo,

Ik vind het een erg fraaie kleur zo, hoe je 'm ook bekijkt. Ik heb de mijne (drietje) met de groene verf van Edwin Langeveld gespoten (dacht ik), ligt qua kleur niet zo gek veel bij jouw stel vandaan zo op het oog.
Mooi dat de rode bies niet meer terug te vinden is (ook geen dun reliëfrandje?)

Heb je de stelbalk (beplating) bij de Bec bewust laten staan...? Die kwam er toch pas veel later op? Ik heb de mijne weg gehaald.... (nog een maandje of zo, dan heb ik ze weer 'boven water')...

Maar een perfect stel zo!!!
groetjes
Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 13 February 2010, 13:53:31 »
(ook geen dun reliëfrandje?)

Sssst...........!
Is overigens goed te vermijden door eerst met een glasvezelpotlood het randje weg te schuren.

Heb je de stelbalk (beplating) bij de Bec bewust laten staan...? Die kwam er toch pas veel later op? Ik heb de mijne weg gehaald.... (nog een maandje of zo, dan heb ik ze weer 'boven water')...

Die kan er altijd nog af als ik een goede methode heb bedacht om de steuntjes onder alle stijlen te maken op het chassis. Het is een scherp driehoekig plaatje haaks geplaatst op een vierkante plaat, die met 6 bouten of klinknagels op het chassis zitten. Roco heeft het mooi gemaakt, maar elk chassis is weer anders en die van Roco ook. Dus er is een Ces, Cec, Bec, mBD en mC chassis en alleen de Bec heeft de stroomlijnkap. Alle andere passen niet onder de Cec, want de stijlen zitten bij elke bak op een andere plek.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 13 February 2010, 14:39:39 »
Sssst...........!
Is overigens goed te vermijden door eerst met een glasvezelpotlood het randje weg te schuren.

Dat dacht ik ook bij m'n Fleischmann bagagewagens, even de beschrifting eraf schuren. Ik had er niet aan gedacht dat het toch zulke diepe krassen zou achterlaten. Volgende keer maar weer gewoon schuurpapier. Overigens kwamen de beschiftingen er met een haal met een in thinner gedrenkt wc papiertje er in een veeg af... :-[ Dat "ontdekte" ik pas bij de laatste wagen natuurlijk.

Maarre, dat is fraai spuitwerk Ivo!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

• Gast
« Reactie #216 Gepost op: 13 February 2010, 18:06:42 »
Ivo,

Spuitwerk ziet er top uit (y)
Zal nog wel heel wat bekken duren voordat ik dat haal ;D

Maar ga je de klinknagel banden spuiten, of kwasten?
Grts

Mark Verheulen

• Offline Offline
  • Staatsspoor "Kikker"
« Reactie #217 Gepost op: 13 February 2010, 18:13:07 »
Ivo,

mooi gedaan vooral het spuitwerk  (y)
ik doe het je niet na.

Mvg, Mark

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #218 Gepost op: 13 February 2010, 18:36:07 »
Hoi Ivo,

Mooi gedaan, ik doe het je niet na.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 13 February 2010, 22:24:48 »
@Stig,

Met het glasvezelpotlood lukt het prima. Ik heb het rijtuignummers en de klasseborden ermee weg gehaald. Je moet alleen niet hard drukken, dan krijg je groeven. Als het met terpentine ook lukt is dat natuurlijk beter, maar met thinner op de kunststof bak kun je problemen krijgen. Ik heb in elk geval daardoor wel eens een 2200 kap volledig verknoeid.

@Dennis,

1 keer raden

@Mark,

Oefening baart kunst. Ik doe dit nu al bijna 20 jaar en in het begin was het ook bagger. Maar na verloop van tijd krijg je het onder de knie. Ook goed gereedschap helpt. Met een goede compressor en een goede airbrush gaat het toch veel makkelijker dan met een bus perslucht en een Revell spuitje met externe mix.

@Arjen,

Je hebt het al voorgedaan. Ik heb een foto van een Aec van jou (gemaakt door Peter) die toch minstens zo goed is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 13 February 2010, 22:46:45 »
@Arjen,

Je hebt het al voorgedaan. Ik heb een foto van een Aec van jou (gemaakt door Peter) die toch minstens zo goed is.

Hoi Ivo,

Dat was de Aec van de andere Arjen... (Arjen Dijkgraaf)  :)

Groetjes
Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 13 February 2010, 23:38:34 »
Foutje, Sorry Arjen en Arjen  ;)

Peter, bedankt voor de correctie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #222 Gepost op: 14 February 2010, 01:02:41 »
Ha Ivo,

Ziet er werkelijk geweldig uit. Wat een operatie.
Vraagje: Van welke kleurenwaaier kwam die no. 4020? de NCS?

mpol

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 14 February 2010, 10:00:17 »
Goeie beslissing om boonstoppelgroen te gebruiken, ziet er zeer fraai uit  (y)
Heb ik nou goed begrepen dat iig tot WOII deze kleur werd gebruikt, ook bij de geheel groene wagens?
Zoja, dan zal ik dit ook gaan gebruiken voor Cesc.
Vanaf welk jaar werden de daken eigenlijk grijs?

grt,
Marcel

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 14 February 2010, 12:47:18 »
@Jan,

Nummer 4020 is het nieuwe Boonstoppelnummer. Ik weet eerlijk niet meer van welke waaier het kwam. Wel krijg ik de indruk dat de Boonstoppel kleuren vooral worden verkocht om huizen die op de monumentenlijst staan in de goede kleuren te schilderen. Dat wordt nog eens uitzoeken voor de NS / SS / HSM etc. gebouwen. Dikke kans dat daar met wat speurwerk ook Boonstoppelkleuren voor zijn gebruikt. Ik was verbaasd over het enorme aantal kleuren standgroen, die allemaal vooral zijn gebruikt voor kozijnen en luiken.

@Marcel,
Zoals je zegt heb ik het ook begrepen. Maar wel met een knipoog, als je het stuk tekst in De Erfenis over de beschildering leest. Er zullen in realiteit waarschijnlijk veel variaties zijn geweest.
De grijze daken zijn naar mijn weten gekomen vanaf het moment dat de Blokkendozen met stalen daken werden geleverd, dus ergens begin jaren '30. Wanneer de Blokkendozen met houten daken ook grijs werden weet ik niet. Ik weet sowiezo niet of de houten daken altijd hout zijn gebleven of dat die nog eens vervangen zijn door een stalen dak. Het kan ook zijn dat het geïmpregneerde linnen later is vervangen door bitumen en dan werd het vanaf dat moment grijs.

Ik heb nog een andere vraag. Als je zo bezig bent, dan neem je op een bepaald moment alles onder handen. Zo vind ik de onderstellen eigenlijk te plastic achtig en te glimmend. De opschriften zijn op de nummers en de revisieopschriften vrijwel goed. Nu denk ik hier gewoon matlak over te gaan spuiten om te zien of het daarmee opknapt.
Aanvullend zijn de verschillende opstaptreden. Die zijn gewoon zwart kunststof, maar waren die niet van hout met een stalen rand? Dus is het niet beter deze donkergrijs te spuiten met een metalen randje? Iemand ideeën?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*