Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen Pierre Dominique door Paulus
Vandaag om 18:51:55
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152618 keer)

Peter Wijshake

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #225 Gepost op: 14 February 2010, 12:56:05 »
De grijze daken zijn naar mijn weten gekomen vanaf het moment dat de Blokkendozen met stalen daken werden geleverd, dus ergens begin jaren '30. Wanneer de Blokkendozen met houten daken ook grijs werden weet ik niet.

Hoi Ivo en Marcel,

Als ik van Stoom naar Stroom van NJvWJ erbij pak, zie ik op pag 49 een (uiteraard) groene ABecm en op pag 52 een dito mB4D, die volgens mij allebei een creme dak hebben. Op diezelfde pag 52 staat ook een Cec met stalen dak (creme) en op pag 54 een mCv. Dus ik denk dat het later is geweest.
Aan de andere kant... op pagina 51 staat een crem/groene mC met een donker dak (foto uit 1928), dus tsja...

Groetjes
Peter

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #226 Gepost op: 14 February 2010, 13:19:07 »
@ Ivo,

De treeplanken zijn zwart geschilderd teakhout met een aluminium slijtstrip.

De daken van de rijtuigen uit 1931 waren aluminium van kleur, gelijk de ovalenramenrijtuigen
Deze daken zijn pas in 1939 vanwegen de buren donkergrijs geschilderd.
De houten daken zijn rond midden jaren dertig voorzien van betummen dakbedekking, toen werden deze donker.

Alleen werden de daken niet gereinigd, dus na enkele jaren waren de gele ook grijs.
Daarom is er op het fotomateriaal niet goed te zien welke kleur de daken zijn.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #227 Gepost op: 14 February 2010, 13:29:27 »
Hallo Peter,

Foto's, ook zwart/wit, zeggen niet alles. Kijk maar eens in het 2400-boek naar de foto op blz. 58. De 2402 heeft daar bufferhulzen die donkerder lijken dan de bufferbalk, maar op blz. 60 is het net andersom, terwijl het toch dezelfde loc bij dezelfde proefrit bij Alsthom betreft. Het hangt er van af welke soort zwartfilm en/of filters bij de opname zijn gebruikt. Daarom kun je geen kleur baseren op de door jou genoemde foto's.

Het enige houvast dat ik kan bedenken is dat in 1939 alle daken in opdracht van het Ministerie van Oorlog (!) donkergrijs werden geschilderd, zodat het aluminiumkleurige van b.v. de bolkoppen verdween. Wie weet hadden de blokkendozen met stalen daken voor die tijd ook wel aluminium-kleurige daken, maar het kan zeker ook zo zijn dat ze al donkergrijs waren sinds de bouw van deze 24'ers in 1931/1932. De lichtgekleurde houten daken zullen in ieder geval in 1939 ook wel verdwenen zijn onder een donkergrijze laag.

@Ivo; de houten daken werden naar mijn weten nooit door stalen vervangen. Mits goed beschermd door de bitumenlaag, was daar als het goed is ook geen directe aanleiding voor.

Groet, Carlo

Zie nu dat Arjen me voor is  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #228 Gepost op: 14 February 2010, 14:49:57 »
Ik zie het aantal varianten van de Blokkendoos stijgen. Dus nu ook Blokkendozen volledig in Boonstoppelgroen met aluminium daken!

Overigens als je veel naar de foto's kijkt en het een en ander leest, begint het me ook te dagen waarom Roco nog niet het museumstel van het NSM heeft uitgebracht. Klinknageltellers zoals ik hebben daar waarschijnlijk teveel op aan te merken.

Tov het huidige model even een 2 punten:

Rollagers ipv glijlagers

Dakopbouw met liggende leidingen ipv de leidingen op isolatoren

Dus aantrekkelijk voor de zelfbouwer, maar knap lastig voor het aanpassen van een grootserie model.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #229 Gepost op: 14 February 2010, 15:40:24 »
Hoi Ivo,.

Zoals je al schreef,
Overigens als je veel naar de foto's kijkt en het een en ander leest, begint het me ook te dagen waarom Roco nog niet het museumstel van het NSM heeft uitgebracht. Klinknageltellers zoals ik hebben daar waarschijnlijk teveel op aan te merken.

Dus aantrekkelijk voor de zelfbouwer, maar knap lastig voor het aanpassen van een grootserie model.

Vergeet het tussenrijtuig niet, de Cecr 8543.
stalen dak, twee watertanks, V draaistellen, apparatenkasten met schortplaten van een hondekop...

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 14 February 2010, 15:54:08 »
Iets dergelijks geldt vermoedelijk voor de grasgroene bakken.
Aan de andere kant ben ik persoonlijk best tevreden met mijn grasgroene en museum look-a-likes. De indruk komt goed over. Dat kan Roco dus ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 14 February 2010, 16:09:33 »
Als je maar duidelijk maakt dat het een compromis is, dan is het niet erg. Ik denk dat veel modelspoorders niet eens het verschil weten tussen glijlagers en rollagers, laat staan hoe ze dat zouden moeten zien, maar wel heel blij zijn met een variant die ze zelf niet "kunnen" maken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 14 February 2010, 16:44:55 »
@Carlo en @Arjen e.a.

Bedankt voor de uitleg over de dakkleuren! Ik heb hier nog een verbouwd 'Alkmaars-viertje' (c.q. Zaanlijner) staan, maar de heeft wel crème daken. Ik heb 'm zo gekocht... maar kennelijk niet juist dus....

Dan nóg een andere vraag, over de rode band op de koppen, die Ivo zo mooi weg gehaald heeft. Ik kom in Electrische Treinen in NL, deel 1 een affiche tegen, waarop de rode band wel op het groen zit (bij een crème/groene variant). Ik kan me dacht ik herinneren dat ook de Jaap op de eerste rit(ten) een rode band OP het groen had. Naar mijn idee, was er helemaal geen rood op de voorkanten te zien; en zijn de bufferbalken ook zwart. Of heb ik dat mis, en behoren de bufferbaken wél rood te zijn...? Ik heb ze op mijn modellen gewoon zwart.

Groets
Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 14 February 2010, 17:13:49 »
Peter,

Dat affiche heb ik natuurlijk ook gezien. Het zou zomaar kunnen dat het contrast tussen rood en groen op zwart wit foto's minimaal is. Kijk maar in hetzelfde boek naar de foto's van de mat '35 en mat '36 die allemaal rode banden boven en onder hadden en dat zie je vaak wel, maar lang niet altijd op die foto's. Maar omdat je het wel op deze foto's ziet en nooit op de groen crème blokkendoos en omdat ik het volgens mij ook ergens gelezen heb, ga ik ervanuit dat het nergens rood is. Wat ik gelezen heb is dat ze bij het geheel groene front de bovenste vlakken crème hebben gemaakt en de imitatie bufferbalk hebben aangebracht. Een ander punt waarmee het aannemelijk is te maken is de aanname dat de Hofpleinlijners ook nooit een rode balk hebben gehad.

Zo en nu alle foto's maar weer eens bekijken en speuren naar de mogelijke rode balk of bufferbalk. Net zoiets als de zwarte bies op de groene band van het dak.

Een vergelijkbaar puntje betreft de doorloopkop kant van de mBD en mC. Volgens mij is die helemaal groen met zwarte biezen, maar in museumuitvoering is deze rond de ramen vaak crème geschilderd. Dat heb ik op geen enkele foto uit de jaren '20 nog gezien (ik heb het dus niet over de crème vlakken boven de ramen, die zijn aangebracht nadat de hele bak groen werd gespoten (of geschilderd).

Overigens beschouw ik Jaap als een hele mooie look-a-like, maar dat is op verschillende punten natuurlijk ook niet meer de originele mC 9002.

@Arjen,

Ik zou waarschijnlijk alleen de mBD en Ces bouwen als museumstel. Ik vind de Cecr een logische toevoeging voor het museumstel qua exploitatie, maar het is wel een exotische bak.
Op de meeste foto's die ik ken staat het museumstel ook als tweerijtuigstel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 14 February 2010, 17:31:53 »
Aardigheidje

Foto pag 55 VSTS laat duidelijk een rode band zien. Maar dat hoort ook zo, want het is er een van de latere serie, ook pagina 78, 83, 89, 94, 100, 110, 122, 124, 125 ev laten allemaal een rode band zien, maar het zijn ook allemaal helemaal groene Blokkendozen.

Ik hou het denk ik maar zo.

Floris heeft nog ergens uitgelegd over verschillende zwart wit film, waardoor je het op de ene meer zou zien op de andere.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #235 Gepost op: 14 February 2010, 17:43:42 »
@Ivo en Peter:

In het boek van J.F. Smit over de ZHESM zie je op blz. 146 wel degelijk een crème-groene ZHESM-er mét rode band. Waarschijnlijk kregen de ZHESM-ers dit voor de betere zichtbaarheid, omdat de rest van de kop donkergroen was. De foto is van 1929, uit dezelfde tijd als het (charmante  :-*) affiche uit Elektrische Treinen in Nederland. Misschien heeft de rode band bij de ZHESM-ers Heemaf geïnspireerd om op het affiche een rode band te tekenen. Voor de blokkendozen was de rode band niet nodig, want door de crème bovenhelft waren ze ook op de kop gezien goed zichtbaar. Mijn theorie is dat de rode band dan ook pas kwam toen de blokkendozen helemaal groen werden geschilderd en dat het affiche van Heemaf deels fictie was (rood trekt ook de aandacht!).

@Peter; de enige rode bufferbalk die ik heb gevonden op mat.'24 was inderdaad op Jaap, maar dan nog als bruine dienstwagen in Elektrische Treinen in Nederland.

Ivo, kijk eens op blz. 131 van vStS, zeker weten dat die foto met een rood-filter is gemaakt!!
« Laatst bewerkt op: 14 February 2010, 17:46:10 door Dpc Fo »

Groeten, Carlo

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #236 Gepost op: 14 February 2010, 17:48:27 »
@Peter,

Volgens mijn gegevens waren bij de tractievoertuigen de bufferbalken rood geschilderd.
Toen de blokkendozen geheel groen zijn geschilderd, is de bufferbalk zwart geschilderd en boven de bufferbalk een bredere rode balk geschilderd. toen dit niet voldeed zijn ook nog de gele driehoeken aangebracht boven de kopramen.

In theorie zijn de bufferbalken ook aan de achterzijde van de motorwagen rood, deze kan ook voorop rijden.

en nu is DCP FO me voor  ;D

Groeten Arjen

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #237 Gepost op: 14 February 2010, 18:01:28 »
[plagerig mode on]  :P [plagerig mode off]  ;D

maar ff serieus: je zou inderdaad verwachten dat de bufferbalken van de motorrijtuigen (en de Cesc's ?) rood waren, net als bij de locs, maar dat is niet goed te zien op oude foto's. Bufferbalk en buffers lijken allemaal dezelfde kleur te hebben. Maar ja, oude foto's hè..

Carlo

Groeten, Carlo

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 14 February 2010, 18:01:49 »
Hallo Allen,

dank voor de uitleg in de discussie weer, maar we zijn er dus nog niet unaniem uit...?
Als ik Arjen (vdD) mag geloven - en dat doe ik graag  ;D - is dit dus een juiste weergave:

De beide motorwagens zijn gebouwd door de andere Arjen (D). Deze foto is niet de beste uit de fotoserie trouwens, maar dat terzijde. Ook de mCv heeft rode bufferbalken.

Mijn IJmondstel heeft overigens zwarte...

Groets
Peter

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 15 February 2010, 23:14:00 »
@Carlo,

Die foto had ik ook gezien. Een rood filter dus.

Nu nog een Blokkendoos in crème groen vinden die met een rood filter is gefotografeerd. Dan ontstaat er misschien duidelijkheid. Bij mij zijn ze nog zwart.

Met wat afplakken verder bezig met de zwarte striping of biezen:
Midden over de bak, onderaan de bak, tussen de deuren en op de koppen en ook nog een paar verticale strips aan de zijkant van de bak:

De zwarte strip moest ook nog op de kop onder de dakrand. Maar ik zie nu dat het zwart onvoldoende heeft gedekt, dus dat moet nog over.

Het meest significante verschil ontstaat op de doorloopkoppen, omdat daar aardig wat zwarte biezen en randen zitten:

Nu is de vouwbalg het enige ongespoten plastic onderdeel en ik denk die ook maar te gaan spuiten. In elk geval denk ik dat de flens waarmee de vouwbalgen tegen elkaar zitten ook zwart zou moeten zijn. Ik weet eigenlijk niet van wat voor materiaal de balg zelf is gemaakt. Is dat van een zware kwaliteit linnen of is dat van leer gemaakt. Kan ik ook nog eens gaan nadenken over de kleur.

Met flits is het weer een heel ander gezicht:

Dan zie je ineens een interieur in de Bec.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 15 February 2010, 23:15:54 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*