Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:46:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152562 keer)

mpol

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #150 Gepost op: 24 January 2010, 14:25:40 »

Overigens van het vele lezen in de boeken krijg je nog allerlei ideeen. De Cesc is goed te maken door een Roco Cec te voorzien van de (3-deurs) kop van de Ces, inclusief het chassisdeel van de Ces eronder. Heb je de langste Blokkendoos die er geweest is, 95,5 cm langer in prototype. Samen met een mBD reed dat in de jaren '30 als 2 wagenstel stoptreindiensten tussen Amsterdam en Rotterdam. Is gewoon groen met dakgoot, dus je hoeft de mBD nauwelijks aan te passen, alleen de klasseborden moeten omlaag en de revisiedatum aangepast.

mvg,
Ivo

Kijk, dat staat idd ook op mijn lijstje om te doen, heb de Cec en Ces er al voor in huis (+ mBD).
Een mABD staat ook hoog genoteerd om nog te doen.
Alleen jammer dat ik door m'n werk niet of nauwelijks aan modelbouwen toe kom (tot nu toe slechts 4 dagen thuis geweest in januari en de resterende tijd in buitenland) :-\
Eerst maar eens de NS 2530, VSM uitvoering (voor stammetje blokkendozen) afronden.

grt,
Marcel
« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 15:49:11 door mpol »

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 24 January 2010, 14:29:32 »
Een mABD staat ook hoog genoteerd om nog te doen.

Kijk da's leuk om te zien, ga jij 'm op basis van de nieuwe Roco (mBD) bouwen? Benieuwd hoe dat er uit komt te zien (de mijne is op basis van de oude mB4D).

Succes!
Peter

mpol

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 24 January 2010, 14:50:21 »
@Peter,
Is idd de bedoeling. Een mBD met als donor een Bec.
Weet dat je er over geschreven hebt in RH okt 2002, met Ces en mC in dec 2002.
Laatste had ik al weer eens opgezocht agv dit draadje, maar die van okt heb ik nog niet terug kunnen vinden :-\

Grt,
Marcel

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 24 January 2010, 15:17:15 »
@mpol,

Een 2 wagentrein hoeft geen mABD te hebben. Gewoon met de mBD werd ook gereden. Wel heb ik dan weer een foto van een mABD met Cesc op de Hofpleinlijn.

@Peter,

Klinkt flauw, maar ik heb nooit de oude Roco blokkendozen gehad. En nu de nieuwe er zijn heb ik er ook niet zoveel belangstelling meer voor. Alleen misschien de prijs. Jouw mABD in Railhobby ziet er overigens prima uit, dus wat dat betreft hoeft het niet van een nieuwe Roco.

De mC staat in de primer en dan ziet het er meteen anders uit:

Helaas zie je dan ook weer dat je plamuurwerk nog niet af is. Sommige gaatjes onvoldoende gevuld en andere toch nog zichtbaar als klein putje. Maar dat is nu allemaal nog goed te corrigeren. Het wit doorschijnende is niet erg. Primer hoeft qua kleur niet dekkend te zijn, het is vooral een hechtlaag.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 15:19:15 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

mpol

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 24 January 2010, 15:26:24 »
@mpol,

Een 2 wagentrein hoeft geen mABD te hebben. Gewoon met de mBD werd ook gereden. Wel heb ik dan weer een foto van een mABD met Cesc op de Hofpleinlijn.

mvg,
Ivo

Dat is ws zelfde die ik ook bezit, maar wil nog een mABD 'maken' die samen met Ces een IJmondstel vormt en de Cesc gaat dan samen met een mBD.
Als is de mABD + Cesc ook zeer zeker een leuke variant en het overwegen waard ;)

grt,
Marcel
« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 15:28:28 door mpol »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 24 January 2010, 15:30:57 »
Leuk om te horen dat er nog zovelen zijn met Blokkendoos plannen. Ik zie mijn 5-wagenstel al aardig vorm krijgen en eigenlijk kriebelt het een beetje om er meteen ook nog maar een mCd en Cec bij te maken. Zat deze combinatie nu in een van de Roco sets? Ik zal het bij het volgende bezoek aan mijn dealer eens navragen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 24 January 2010, 15:37:15 »
Klinkt flauw, maar ik heb nooit de oude Roco blokkendozen gehad. En nu de nieuwe er zijn heb ik er ook niet zoveel belangstelling meer voor. Alleen misschien de prijs. Jouw mABD in Railhobby ziet er overigens prima uit, dus wat dat betreft hoeft het niet van een nieuwe Roco.

Dank je! Ik had die oude Blokkendozen ook 'over' dus ik dacht kom wat zal ik er eens mee gaan doen, toen ik die mABD ging maken. En ik had bovendien nog wat donorstukken. De nieuwe mBD's waren toen net uit (en dus duur); maar ik kon wel goed welke details ik zou overnemen (lose handgrepen, andere isolatoren etc). Zou ik nu moeten beginnen, dan zou ik ook - uiteraard - de mBD en Bec uitkiezen, net als Marcel van plan is.
De keuze van de IJmond-Blokkendoos was ook ingegeven, omdat mijn ouders elkaar in de Blokkendoos op de IJmondlijnen hebben leren kennen (maar dat was wel na WO II hoor....).

V.w.b. die kleine plekjes die nu zichtbaar worden, ik tamponeer er doorgaans wat dikke verf in (voor of na de grondlaag, dat ben ik even kwijt, maar wel op het plamuur). Dan valt het al een stuk minder op. Maar complimenten!

groets
Peter

Groetjes
Peter

mpol

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 24 January 2010, 15:39:46 »
De Cec zat zeker bij de nieuwe 4-wagen trein plus een m?D. B of C weet ik zo even niet, maar ben er bijna zeker van dat het een mBD is.

grt,
Marcel

mpol

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 24 January 2010, 15:44:59 »
Leuk om te horen dat er nog zovelen zijn met Blokkendoos plannen. mvg,
Ivo

Plannen zat  ;D, blijf het een van de interessantste materieel soorten van de NS vinden, met zeer uitgebreide mogelijkheden in vele tijdperken.
Mocht Makette de Hannibal nog uitbrengen ('Tom' van Hoogovens) dan ben ik ooit nog eens van plan daar ook een setje blokkendozen voor aan te passen (o.a. ook een Cesc nodig, als ik me niet vergis) om zo de excursietrein uit te beelden.

Grt,
Marcel

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 24 January 2010, 15:48:14 »
... o.a. ook een Cesc nodig, als ik me niet vergis ...
Marcel

Klopt helemaal! Dat was de laatste van de vier...
Overigens... daar heeft ook wat van in RH gestaan he, dat wist je?
Voor de vitrine van de SIEHO (het Hoogoven-museum zegmaar) hebben Arjen Dijkgraaf en ik ook twee ex-mCv's verbouwd, waaronder het barrijtuig met het koepeltje. Meer dan twee rijtuigen was voor de vitrine niet nodig...

Groet
Peter

mpol

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 24 January 2010, 15:52:20 »
Klopt helemaal! Dat was de laatste van de vier...
Overigens... daar heeft ook wat van in RH gestaan he, dat wist je?
Voor de vitrine van de SIEHO (het Hoogoven-museum zegmaar) hebben Arjen Dijkgraaf en ik ook twee ex-mCv's verbouwd, waaronder het barrijtuig met het koepeltje. Meer dan twee rijtuigen was voor de vitrine niet nodig...

Groet
Peter

2006 als ik me niet vergis  ;D
Bar rijtuig met koepeltje zal ik tzt nog meer info voor moeten zien te vergaren.

Grt,
Marcel

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 25 January 2010, 20:58:08 »
Van een barrijtuig weet ik niks, maar misschien kunnen jullie me verder helpen met het volgende:

Als je toch bezig bent met de Blokkendoos, moet ook het interieur op kleur worden gebracht. Dit zijn de interieurs waar het om gaat:

Van links naar rechts het mBD, 2 maal Bec, Aec van Kleinspoor, Cec en mC. Roco heeft deze allemaal in een lichte houtkleur gespoten.

Echter als ik de informatie lees en de foto's bekijk had de Aec rode banken, de mBd en Bec groene en de Cec en mC houten banken. Het interieur was uitgevoerd in 2 kleuren hout, licht en donker. Met de foto's erbij gaat dat allemaal wel lukken. Wat ik alleen zo gauw nergens lees is wat er op de vloer lag en wat voor kleur dat had. Misschien wel gewoon midden grijs, maar misschien weet er iemand iets meer?

Ik heb overigens 2 Bec Roco interieurs nodig, want Roco heeft het interieur verdeeld in een deel met gewoon banken en een deel met coupé's. Volgens mij hadden de Bec's eerst alleen banken, dus dit interieur gaat in tweeën en vormt daarna een goed interieur.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 25 January 2010, 20:59:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #162 Gepost op: 26 January 2010, 21:59:28 »
@Ivo,

De kleuren voor de banken die je noemt zijn de juiste kleuren.
de vloer was bedekt met bruin linoleum.

de rest van de kleuren stond al eerder:
Voor het interieur zijn verschillende materialen gebruikt.
In principe zijn alle eerste en tweede klasse rijtuigen afgewerkt met teakhout,
de derde klasse rijtuigen zijn afgewerkt in eiken.
De wanden en deuren zijn berkentriplex panelen afgezet met sierlatten.
het ijzerwerk was in de eerste en tweede klasse Ral 8004/8012 1:4 en in de derde klasse Ral 8002 geschilderd.  de bagageruimte was grijs ral 9023

hierbij een foto van de Bd 7507 /Bec 8509

hierbij zijn de wanden boven de banken bekleed met behang, de zijwanden tot aan de hoofdsteunen zijn bekleed met groen leerdoek of groen trijp.
bij de eerste klasse is dit gelijk, en zijn de wanden tot aan de hoofdsteunen bekleed met rood trijp

en ter vergelijk een foto van de Cec 8533 met het lichtere eiken
hier zijn de wanden van eiken latten met berkentriplex panelen.

De Bec zijn afgeleverd met open compartimenten, rond 1941 zijn de Bec verbouwd tot ABec waarbij het interieur werd aangepast gelijk het roco model.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 26 January 2010, 22:36:42 »
Ha, bedankt,

Bruin gaan de vloeren dus worden. Of ik het zo kleurrijk ga maken als je nu op je foto's laat zien weet ik nog niet. In elk geval de banken in de juiste kleur, de vloer, en waar het lukt ook de 2 kleuren hout. Maar ik begrijp nu dat ik verschillende kleuren hout per klasse moet gaan gebruiken, teak voor 1e en 2e met behang en eiken en berkentriplex voor 3e klas. Dat wordt weer zoeken in mijn voorraad bruin tinten. ;D

Bedankt voor de foto's. Die staan nu in mijn blokkendoos archief.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 27 January 2010, 23:33:43 »
Het spuitwerk aan de mC, Cec en Bec vordert, maar het is nog niet naar mijn zin. Door elkaar gebruiken van verschillende soorten verf gaat ook niet altijd goed, maar alle foutjes zijn herstelbaar zonder het hele model te strippen.

Inmiddels deze bakken voorzien van crème rond de ramen en de kop, zandgeel dak en de groene dakrand met zwarte bies:

Voor de sier, maar nog lang niet definitief ook een paar onderdelen op de mC gezet.

Hier zie je lakschade doordat de zwarte lak niet heeft gehouden op de zandgele ondergrond. Overigens zijn beide kleuren van modelmaster, dus dat zou eigenlijk goed moeten gaan. Het is waarschijnlijk veroorzaakt, doordat ik de dakrand niet 2 keer wilde afplakken. Wat is namelijk mijn volgorde: eerst een primer, dan het zandgeel, vervolgens een zwarte rand en daarna dezelfde rand, op de zwarte bies onderaan na, groen spuiten. Nu haal ik tape altijd snel weg na het spuiten, maar ik heb de tape op het dak laten zitten na het zwart spuiten en pas eraf gehaald nadat de bovenkant groen was. Het effect is waarschijnlijk dat de zwarte laag een keurige hechting heeft gekregen over de rand van het tape, waardoor niet de rand scheurde, maar de laklaag met de tape meeging. Weer wat geleerd, dus nog meer afplakken.

Er komt na de opschriften nog een matte laklaag overheen, dus dan zie je de lak niet meer glimmen en ook geen glimmende randjes.

De kop:

Ook weer lichte lakschade in de zwarte bies en de groene rand

Eerste voetje ook een beetje groen geworden. Je kunt onder aan de kop aan de voorkant overigens zien hoe sterk het Philotrain standgroen overeenkomt met de kleur van de Roco bak. Het glimmende deel is Philotrain over de rode balk en erboven gewoon de Roco kleur.

En de andere kant. Eigenlijk moet ik de voeten aan de zijkanten nog plamuren. Doe ik misschien wel bij de mBD.

Stand van zaken:

Nu aan de slag met de ramen, die ook nog crème moeten worden, behalve dan de houten draairaampjes.

Oh ja, ook nog op zoek naar Boonstoppelgroen. Kan ik alle groene vlakken nog eens overdoen ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*