Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 153170 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #120 Gepost op: 16 January 2010, 13:30:21 »
Citaat van: Ivo tB
Dit snap ik dus niet. Ik probeerde het plaatje met de plan U's enkele posten hierboven weer erin te krijgen, maar nu lukt het me wel in een citaat en niet in de post hierboven. Dat komt natuurlijk dat ik niet meer in de post kan wijzigen, maar er staat een raar plaatjes nummer in de post, dat ik niet heb gemaakt. Maar zo kan het ook.

Heb het even voor je aangepast Ivo (y)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2010, 13:37:50 door Remco Poppen »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 16 January 2010, 13:32:30 »
Ha Remco, super, dan mag je ook mijn post 118 vegen  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 16 January 2010, 13:37:33 »
Bij deze :)

Gr. Remco.

stig

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 16 January 2010, 17:22:12 »
Weet jij de kleur van de planken? Ik ga bij de NS in die periode uit van teakhout. Onbehandeld wordt dat grijs en ik twijfel of een laklaag lang houdt in de buitenlucht.

Onbehandeld wordt dat grijs, maar hoe lang zijn ze in dienst in jouw geval?  ;)

Teakhout lijkt me wel voor de hand liggend. Maar er zijn meer houtsoorten die onbehandeld (juist onbehandeld) heel lang mee kunnen gaan. Ik heb alleen geen idee of dat voor handen kon zijn in die periode. Maar we weten dat teakhout al heel veel voor het interieur gebruikt werd.

Maar wie zegt dat het niet volkomen ingeteerd ander soort hout is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #124 Gepost op: 16 January 2010, 19:05:02 »
Het zou me niks verbazen als ze daar gewoon eiken voor gebruikt hebben...
Tbinnebarretije…

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 16 January 2010, 19:45:17 »
Aan eiken had ik ook al gedacht. Op zich was teak ook goed voorhanden in die tijd. Ik geloof dat het hele interieur met teakhout is gemaakt.

Volgende stap is het koppensnellen van de voeten voor de isolatoren:

Hier is de frees al een heel eind gevorderd.

Daarna worden gaten 0,8mm geboord midden in de voeten:

Dat ging dus niet overal goed, waardoor er een stuk of 3 helemaal over moeten. Wat gaat er niet goed? ik heb al eerder geschreven dat ik het laagste toerental van mijn frees te hoog vind. Met name voor kunststof is dat het geval, want als je te snel freest of boort, dan smelt het kunststof en gaat lekker als een koek aan je frees of boor zitten met als gevolg een te ruim gat of teveel weggefreesd. Ik heb al een dimmer geprobeerd, maar daarmee deed het niets, dus ik denk dat ik ga proberen de netspanning te regelen. Niet rechstreeks natuurlijk, maar ik heb nog wel ergens wat liggen.

Daarna voor het effect de opbouw maar provisorisch erop gezet:

De voet tussen de steunen voor de achterste vlonder moet nog helemaal worden gemaakt, omdat daar eerst 2 gaten dicht moesten.

Close up, ook van 3 mislukte:

En het staat aardig in een lijn:

Nu moet er straks over de isolatoren geen rond draadje, maar 2 smalle strips. Ik moet nog nadenken hoe ik dat ga doen, maar ik ga op zoek naar resten messing etsfret, waar soms half ingeetste stukken zitten als verbinding. Dat is dan mooi 0,2mm dik en zou misschien kunnen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 16 January 2010, 20:24:48 »
Ivo,

Al eens gedacht aan strookjes fosforbrons van Piet Peetoom? Is veel sterker bestand tegen onbedoeld verbuigen.
'k Weet alleen niet of de hoogte goed overeenkomt.

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 16 January 2010, 20:57:42 »
Gerard,

Is een idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb alleen fosforbrons draad voor stroomafnemers van GM&S. Ik wist eigenlijk niet dat daar ook strips van waren. Ik ga daar zeker achteraan.

Inmiddels op de site van Hassler ook messing strips gevonden van 0,2mm dik en 1mm hoog. Die 1mm is eigenlijk nog aan de grote kant, maar veel kleiner zal niet gaan.

Ik heb ook al overwogen om gewoon u profiel te nemen en dan de binnenkant zwart te maken. Dan heb je voor het zicht misschien hetzelfde effect, maar ook dat zal gauw te grof aandoen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

o_grenier

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: 16 January 2010, 21:34:28 »
Dat wordt erg mooi!!! 'n Vraagje: volgens mij lag er aan de voet van die isolatoren een koperen strip over het dak. Komt die ook op je model? (of klets ik nu over iets waar ik geen verstand van heb...:-[ )
GG
« Laatst bewerkt op: 17 January 2010, 11:20:17 door Peter van der Leek »

stig

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 16 January 2010, 22:22:08 »
Ivo, zit er een 3fasen motor in die frees van jou? Ik heb anders nog wel een 750W of 1,5kW frequentieregelaar van Siemens liggen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 17 January 2010, 11:18:09 »
@GG,

Die strip heb ik ook gezien. Er komt in elk geval een lijntje op het dak. Of het echt een strip wordt weet ik niet. Het lastige is dat de strip over elke voet waar een isolator opstaat heen loopt en het zal lastig worden dat er netjes op te krijgen. Het is een aardingsstrip, omdat het een houten dak is. De kleur wordt ook gokken. Als het blank koper was, dan is de strip binnen een paar weken bruin geworden.

@Stig,

Ik moet de gebruiksaanwijzing er eens op naslaan. Het is een Proxxon freesbank en ik heb geen idee ook hoe de motorregeling in elkaar zit. Ik heb volgens mij nog garantie. Normaal heb ik weinig problemen om apparaten open te maken.

Ik heb zelf van een oom zijn zolder nog allerlei elektrisch gereedschap uit een laboratorium mogen meenemen. O.a. een echte 2 straals Tektronix oscilloscoop. Maar er zit ook een soort grote draadgewonden potmeter bij, bedoeld om op 220V aan te sluiten en zo van 0 tot 220 te kunnen regelen. Met maar liefst een maximum stroomsterkte van 2 A. Dat moet voor die Proxxon ruim genoeg zijn. Ik wil dat ding alleen eerst in een kast inbouwen, anders is me dat te link.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #131 Gepost op: 18 January 2010, 19:59:13 »
@Ivo,

Voor het interieur zijn verschillende materialen gebruikt.
In principe zijn alle eerste en tweede klasse rijtuigen afgewerkt met teakhout,
de derde klasse rijtuigen zijn afgewerkt in eiken.
De wanden en deuren zijn berkentriplex panelen afgezet met sierlatten.
het ijzerwerk was in de eerste en tweede klasse Ral 8004/8012 1:4 en in de derde klasse Ral 8002 geschilderd.
de bagageruimte was grijs ral 9023

In de blokkendozen van 1931 was al het zichtbare lijstwerk van teakhout.

Vraagje, waarom denk je dat de loopplanken een andere kleur moeten hebben als het dak?
in de bestekken is hiervan niets te vinden, de electrische installatie is een afzonderlijk bestek wat ik nog niet heb gevonden, dus daarom de vraag.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 18 January 2010, 21:03:14 »
De kleuren van het dak?

De reden dat ik denk dat er verschillende kleuren zijn is de manier waarop ik me de constructie voorstel. Ik zie dat de latten los gemonteerd zijn op de voeten (vooral te zien op blz 39 foto in E treinen in NL deel 1) Ook de isolatoren zijn los gemonteerd op voeten net als de vonkhoorn en schakelaar. Ik denk dus dat het geïmpregneerde daklinnen de aangehaalde zandkleur had, maar de rest niet. Het daklinnen zit keurig over het houten dak gespannen en ook de voeten lijken allemaal te zijn meegenomen. Het lijkt wel een soort papier maché aktie. De isolatoren zijn volgens mij blank metaal met wit porselein, je ziet de metalen strips op het dak, waarschijnlijk van blank koper en zo denk ik dat ook de latten niet zandkleur waren. Roco maakt ze ook bruin op een grijs stalen dak. Je gaf zelf in een eerdere post ook al aan dat de randen van het waterdeksel op de Aec, Bec en Cec ook van metaal waren en ook de vuldop. Kortom het zou me niet verbazen als het wat kleurrijker is dan je uit zwart wit foto's kunt afleiden.

Maar zeker weten doe ik dit natuurlijk allemaal niet. Het blijft gokken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 18 January 2010, 21:09:48 »
Misschien wel kleurrijker bij aflevering, maar na een korte periode had je al overal koperstof en koolstofneerslag, en wat te denken van roetdeeltjes van rokende stoomlocomotieven.
Met andere woorden, de felle kleuren werden na enige tijd allemaal afgezwakt tot diverse grijstinten.
Misschien dat je een scheutje (overheerlijke) wijn in je ambities dient te stoppen. Exact een model omzetten van 1:1 naar 1:87 lijkt mij een utopie, vooral vanwege de schaalfijnheid en modelkleurindruk. Zeker over dat laatste zijn al boekdelen gepubliceerd, ook op BNL.

Gerard

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 18 January 2010, 23:31:40 »
Een beetje water bij de wijn is niet erg. Maar eerst eens kijken of ik het model redelijk af kan krijgen.

Vanavond een paar kleine klusjes. Eerst de hoogspanningsschakelaar aangepast:

Een voetje eraf geknipt. Dat komt op een andere plaats weer terug en een van de isolatoren eraf geknipt. Daar komt een strip te staan, waarin de schakelaar rust, als de motorwagen spanningsloos staat. Achter de schakelaar in lengterichting komt nog een dikker rond voetje, waar een isolator op staat en waar volgens mij de 1500V naar binnen gaat.

Op de kop 2 lange Philotrain sluitseinijzers gezet en getordeerd, zodat de bevestigingsplaat goed staat:

Volgens mij zijn ze te lang, maar de korte Philotrains zijn echt te kort. In lengterichting gezien steken ze weer niet uit:

Ze vallen nu ook erg op, omdat ze licht zijn tegen een donkere achtergrond, maar straks worden ze zwart tegen een crème achtergrond.

Ik denk er nog wel even over na.

Dan moeten er nog voeten worden gemaakt onder de vonkhoorn, want deze stond keurig op houten blokken en niet op 2 paaltjes:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*