Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk
door
Thom
Vandaag
om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Syb030
Vandaag
om 00:58:56
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje
door
MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling
door
phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
06 August 2025, 11:09:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
32
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering (gelezen 153417 keer)
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1514
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #135 Gepost op:
19 January 2010, 08:25:27 »
Ik durf het bijna niet te zeggen, O Grootmeester
, maar die lantaarnijzers zijn echt te lang. Dan zou ik nog eerder de korte Philo's er op monteren. Het doet m.i. afbreuk aan de algehele (goede) indruk.
Groet, Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #136 Gepost op:
19 January 2010, 08:53:36 »
Prachtige en interessante ombouw!
Heerlijk, dat gepriegel met isolatoren e.d.!
Inderdaad zijn de ijzers wel te lang, de korte zijn volgens mij echt niet te kort.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #137 Gepost op:
19 January 2010, 11:12:58 »
Hu, beter niet inderdaad. Het werd zo mooi! MK heeft hele mooie kleintjes (zitten bij z'n koppelingssetjes meegeetst). Die hebben weliswaar geen ' hoogte', maar zijn wel subtiel.
Of anders Floris' oplossing van een messing draadje met een klein stukje snoerisolatie aan het eind?
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #138 Gepost op:
19 January 2010, 11:47:22 »
Ik vind die van MK te plat... Zijn er geen Duitsers die zoiets hebben?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #139 Gepost op:
19 January 2010, 12:32:13 »
Ter geruststelling. Deze lange sluitseinijzers zitten niet vast. Ik heb nog verschillende opties:
- de korte Philotrain, maar volgens mij zijn die echt tekort.
- verschillende MK opties, sommige wel degelijk met diepte en hier is vrij makkelijk ook nog een gaatje in te boren voor de sluitseinen zelf
- ik heb nog een gietboompje van Philotrain, waar verschillende sluitseinijzers aan zitten
- de Weinert catalogus doorspitten, misschien zit daar ook nog iets bij.
Ik moet sowieso nog 4 stoomfluiten bestellen. Ik dacht die nog wel te hebben, maar dat valt tegen.
mvg,
Ivo
P.S. Voor de aardigheid 8351 of 8354 als stoomfluit van Weinert
«
Laatst bewerkt op: 19 January 2010, 12:42:29 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #140 Gepost op:
19 January 2010, 23:42:13 »
Vanavond even wat sluitseinijzers opgezocht. De MK sluitseinijzers zijn iets fijner, maar even lang als de Philotrains. Zonder bevestigingsplaat kun je deze natuurlijk zo kort maken als je wilt. Daarnaast heb ik een gietboompje met verschillende sluitseinijzers en die vind ik eigenlijk te grof en hieronder dan een voorbeeld hoe de korte Philotrain eruit ziet:
Deze vind ik te grof voor dit model, maar qua lengte is het eigenlijk zo slecht nog niet.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #141 Gepost op:
20 January 2010, 08:50:31 »
Zie je wel
!
De lantaarnijzers van de Roco 1100 zijn fijner, alleen hebben die een rechte stang. En volgens mij zat er bij de Blokkendoos een boogje in.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #142 Gepost op:
20 January 2010, 11:48:46 »
Ik blijf nog wel even zoeken voor het beste resultaat. In elk geval moet er ook een gaatje is, want ik wil aan een kant sluitseinborden kunnen ophangen.
Op zoek naar de juiste dakinstallatie vind ik ook nog een aardig weetje. Zoals al aangehaald zijn er verschillende dakinstallaties welke onderverdeeld zijn naar fabrikant. Daarbinnen zie je ook nog variaties. In Vsts staat ergens dat de Heemaf installatie een in licentie gebouwde Westinghouse installatie was. Dan blijft alleen Vickers nog over. Op zoek naar hun uitvoering van schakelaars stuit ik op de firma Vickers in Manchester, welke voor 1920 British Westinghouse heette.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #143 Gepost op:
21 January 2010, 00:26:09 »
Nog een klein kastje is er op het dak gemaakt en de voet voor de dakdoorvoer begonnen:
Foto van het model op de belangrijkste leidraad:
Het gaat om het kastje rechts van het midden
Eerst 2 plakjes styreen op het dak geplakt:
Dan de bovenkant van deze plakjes goed horizontaal gemaakt. Dat kan door voorzichtig vijlen, maar ja, die freestafel van mij doet dat in een paar bewegingen meteen goed:
En dan een iets kleiner plakje styreen erop en vervolgens nog een deksel van messing:
Vergeet niet om nog een gaatje te boren in het styreen net onder het messing deksel om straks de draad in te lijmen als het geheel is gespoten.
Voor de aardigheid ook even een isolator in de voet ernaast gestoken. Je ziet meteen dat het draadhoudertje bovenop eigenlijk teveel is.
De voet voor de dakdoorvoer bij de schakelaar heb ik gemaakt van 3,5mm rond styreen. Dat ga ik nog taps proberen te krijgen en dan is de dakopbouw bijna af en kan er gespoten gaan worden.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #144 Gepost op:
21 January 2010, 00:47:30 »
Fantastisch hoor!
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #145 Gepost op:
23 January 2010, 13:17:15 »
De laatste loodjes
op het dak gemaakt, voordat ik de hele aangepaste bak kan gaan spuiten. Ik hoop daar komende week genoeg tijd voor te kunnen vinden.
Wat moest er nog gebeuren:
aangepaste voetjes maken voor de vonkhoorn, aangepaste voeten maken voor de oplegging van de hoogspanningsschakelaar, de hoogspanningsschakelaar aanpassen door een simpele eindstand voor de schakelaar in 0 stand te maken en de voet voor de isolator erachter, waar ik of de bliksemafleider of de doorvoer naar binnen onder vermoed, taps maken.
Dit is nu het totaal dak:
De voetjes van de vonkhoorn:
Omdat het allemaal pietepeuter werk is en ik enige stevigheid wilde is het voetje op zich iets dikker dan ik wilde. Dit is uit 1mm styreen plaat, maar erachter wilde ik de ronde pen van het Roco onderdeel voor de bevestiging laten zitten. Ik heb dus een halfronde sleuf achter in dit voetje gevijld. Dat was me met 0,5mm styreen nooit meer gelukt. Misschien vijl ik deze aan de buitenkant nog iets dunner.
Dan de voeten voor de vonkhoorn:
De linker steekt nog iets te ver uit, maar dat haal ik er nog af.
Op de vorige en deze foto zie je ook de 0 stand van de schakelaar. Volgens mij wordt in deze stand de hele installatie in de mC aan de massa gelegd en in de andere stand aan de 1500V. Ik heb dit gemaakt van een messing stripje van 0,2mm wat ik als restje had liggen van een messing etsfret van een Philotrain rijtuig. Het geheel vouw je eerst dubbel, daarna vanaf de bovenkant op de gewenste lengte buig je beide uiteinden haaks naar buiten en daarna zet je het op een dun plaatje metaal en buig je de 2 uiteinden weer haaks naar beneden. De pootjes staan nog iets te ver uit elkaar, maar ik vind het wel goed zo. Je ziet ook dat de voeten onder de bevestigingsplaat van de schakelaar niet allebei op de uiteinden staan. Kijk naar de foto op pag 39 Elektrische treinen in Nederland deel 1 en je kunt het zo terugvinden. Rechts ernaast staat ook de nu taps afgwerkte voet. Dat heb ik uiteindelijk gewoon met een vijltje gedaan.
Voor de vergelijking met de aangehaalde foto, mijn interpretatie:
Ik ben zelf heel benieuwd hoe het er in gespoten toestand uit gaat zien.
Voor de liefhebbers: de beugeltjes voor de vlonders naast de pantografen komen ook nog.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Martijn Joren
Offline
Berichten: 120
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #146 Gepost op:
23 January 2010, 13:28:49 »
WAUW
.
Ivo, mooi.
Je werkt het goed af ook nog. Dus extra mooi.
Ik kan niet wachten tot het af is, veel succes.
groet,
Martijn
Gelogd
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #147 Gepost op:
23 January 2010, 13:59:50 »
Wat een kunstwerk is dit Ivo, complimenten hoor!
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
eric den boer
Offline
Berichten: 3183
Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #148 Gepost op:
23 January 2010, 14:29:46 »
nou ivo...om tot zo,n kunstwerkje te komen heeft het heel wat VOETEN in de aarde....
eric
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
«
Reactie #149 Gepost op:
23 January 2010, 17:10:24 »
Eric,
Er is nog zo'n leuk klusje voor voeten of steunen. De Bec van Roco heeft een chassis met een soort stroomlijnkapje. De Bec in deze periode had dat nog niet. Wat geeft dat? Het stroomlijnkapje is er zo af, maar dan komt het pas. Als je de andere chassis ziet dan zie je dat er een driehoekig steuntje op een rechthoekig plaatje zit onder elke verticale rij klinknagels of klinknagelstrip van de bak. Het vierkante plaatje is met 6 klinknagels aan de chassisbalk geklonken. Roco heeft dat mooi nagemaakt op de andere modellen, maar niet op de Bec, dus nu ik nog. Maar misschien laat ik het gewoon zitten. Dan weet iedereen nu dat er iets niet klopt
Overigens van het vele lezen in de boeken krijg je nog allerlei ideeen. De Cesc is goed te maken door een Roco Cec te voorzien van de (3-deurs) kop van de Ces, inclusief het chassisdeel van de Ces eronder. Heb je de langste Blokkendoos die er geweest is, 95,5 cm langer in prototype. Samen met een mBD reed dat in de jaren '30 als 2 wagenstel stoptreindiensten tussen Amsterdam en Rotterdam. Is gewoon groen met dakgoot, dus je hoeft de mBD nauwelijks aan te passen, alleen de klasseborden moeten omlaag en de revisiedatum aangepast.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
32
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering