Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen Pierre Dominique door Paulus
Vandaag om 18:51:55
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 152617 keer)

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #135 Gepost op: 19 January 2010, 08:25:27 »
Ik durf het bijna niet te zeggen, O Grootmeester  ;), maar die lantaarnijzers zijn echt te lang. Dan zou ik nog eerder de korte Philo's er op monteren. Het doet m.i. afbreuk aan de algehele (goede) indruk.

Groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #136 Gepost op: 19 January 2010, 08:53:36 »
Prachtige en interessante ombouw!  (y) Heerlijk, dat gepriegel met isolatoren e.d.!
Inderdaad zijn de ijzers wel te lang, de korte zijn volgens mij echt niet te kort.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #137 Gepost op: 19 January 2010, 11:12:58 »
Hu, beter niet inderdaad. Het werd zo mooi! MK heeft hele mooie kleintjes (zitten bij z'n koppelingssetjes meegeetst). Die hebben weliswaar geen ' hoogte', maar zijn wel subtiel.
Of anders Floris'  oplossing van een messing draadje met een klein stukje snoerisolatie aan het eind?

stig

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 19 January 2010, 11:47:22 »
Ik vind die van MK te plat... Zijn er geen Duitsers die zoiets hebben?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 19 January 2010, 12:32:13 »
Ter geruststelling. Deze lange sluitseinijzers zitten niet vast. Ik heb nog verschillende opties:

- de korte Philotrain, maar volgens mij zijn die echt tekort.
- verschillende MK opties, sommige wel degelijk met diepte en hier is vrij makkelijk ook nog een gaatje in te boren voor de sluitseinen zelf
- ik heb nog een gietboompje van Philotrain, waar verschillende sluitseinijzers aan zitten
- de Weinert catalogus doorspitten, misschien zit daar ook nog iets bij.

Ik moet sowieso nog 4 stoomfluiten bestellen. Ik dacht die nog wel te hebben, maar dat valt tegen.

mvg,
Ivo

P.S. Voor de aardigheid 8351 of 8354 als stoomfluit van Weinert
« Laatst bewerkt op: 19 January 2010, 12:42:29 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 19 January 2010, 23:42:13 »
Vanavond even wat sluitseinijzers opgezocht. De MK sluitseinijzers zijn iets fijner, maar even lang als de Philotrains. Zonder bevestigingsplaat kun je deze natuurlijk zo kort maken als je wilt. Daarnaast heb ik een gietboompje met verschillende sluitseinijzers en die vind ik eigenlijk te grof en hieronder dan een voorbeeld hoe de korte Philotrain eruit ziet:

Deze vind ik te grof voor dit model, maar qua lengte is het eigenlijk zo slecht nog niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #141 Gepost op: 20 January 2010, 08:50:31 »
Zie je wel ;)!

De lantaarnijzers van de Roco 1100 zijn fijner, alleen hebben die een rechte stang. En volgens mij zat er bij de Blokkendoos een boogje in.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 20 January 2010, 11:48:46 »
Ik blijf nog wel even zoeken voor het beste resultaat. In elk geval moet er ook een gaatje is, want ik wil aan een kant sluitseinborden kunnen ophangen.

Op zoek naar de juiste dakinstallatie vind ik ook nog een aardig weetje. Zoals al aangehaald zijn er verschillende dakinstallaties welke onderverdeeld zijn naar fabrikant. Daarbinnen zie je ook nog variaties. In Vsts staat ergens dat de Heemaf installatie een in licentie gebouwde Westinghouse installatie was. Dan blijft alleen Vickers nog over. Op zoek naar hun uitvoering van schakelaars stuit ik op de firma Vickers in Manchester, welke voor 1920 British Westinghouse heette.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 21 January 2010, 00:26:09 »
Nog een klein kastje is er op het dak gemaakt en de voet voor de dakdoorvoer begonnen:

Foto van het model op de belangrijkste leidraad:

Het gaat om het kastje rechts van het midden

Eerst 2 plakjes styreen op het dak geplakt:

Dan de bovenkant van deze plakjes goed horizontaal gemaakt. Dat kan door voorzichtig vijlen, maar ja, die freestafel van mij doet dat in een paar bewegingen meteen goed:

En dan een iets kleiner plakje styreen erop en vervolgens nog een deksel van messing:

Vergeet niet om nog een gaatje te boren in het styreen net onder het messing deksel om straks de draad in te lijmen als het geheel is gespoten.

Voor de aardigheid ook even een isolator in de voet ernaast gestoken. Je ziet meteen dat het draadhoudertje bovenop eigenlijk teveel is.

De voet voor de dakdoorvoer bij de schakelaar heb ik gemaakt van 3,5mm rond styreen. Dat ga ik nog taps proberen te krijgen en dan is de dakopbouw bijna af en kan er gespoten gaan worden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #144 Gepost op: 21 January 2010, 00:47:30 »
Fantastisch hoor!  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 23 January 2010, 13:17:15 »
De laatste loodjes  ;) op het dak gemaakt, voordat ik de hele aangepaste bak kan gaan spuiten. Ik hoop daar komende week genoeg tijd voor te kunnen vinden.

Wat moest er nog gebeuren:

aangepaste voetjes maken voor de vonkhoorn, aangepaste voeten maken voor de oplegging van de hoogspanningsschakelaar, de hoogspanningsschakelaar aanpassen door een simpele eindstand voor de schakelaar in 0 stand te maken en de voet voor de isolator erachter, waar ik of de bliksemafleider of de doorvoer naar binnen onder vermoed, taps maken.

Dit is nu het totaal dak:

De voetjes van de vonkhoorn:

Omdat het allemaal pietepeuter werk is en ik enige stevigheid wilde is het voetje op zich iets dikker dan ik wilde. Dit is uit 1mm styreen plaat, maar erachter wilde ik de ronde pen van het Roco onderdeel voor de bevestiging laten zitten. Ik heb dus een halfronde sleuf achter in dit voetje gevijld. Dat was me met 0,5mm styreen nooit meer gelukt. Misschien vijl ik deze aan de buitenkant nog iets dunner.

Dan de voeten voor de vonkhoorn:

De linker steekt nog iets te ver uit, maar dat haal ik er nog af.

Op de vorige en deze foto zie je ook de 0 stand van de schakelaar. Volgens mij wordt in deze stand de hele installatie in de mC aan de massa gelegd en in de andere stand aan de 1500V. Ik heb dit gemaakt van een messing stripje van 0,2mm wat ik als restje had liggen van een messing etsfret van een Philotrain rijtuig. Het geheel vouw je eerst dubbel, daarna vanaf de bovenkant op de gewenste lengte buig je beide uiteinden haaks naar buiten en daarna zet je het op een dun plaatje metaal en buig je de 2 uiteinden weer haaks naar beneden. De pootjes staan nog iets te ver uit elkaar, maar ik vind het wel goed zo. Je ziet ook dat de voeten onder de bevestigingsplaat van de schakelaar niet allebei op de uiteinden staan. Kijk naar de foto op pag 39 Elektrische treinen in Nederland deel 1 en je kunt het zo terugvinden. Rechts ernaast staat ook de nu taps afgwerkte voet. Dat heb ik uiteindelijk gewoon met een vijltje gedaan.

Voor de vergelijking met de aangehaalde foto, mijn interpretatie:

Ik ben zelf heel benieuwd hoe het er in gespoten toestand uit gaat zien.

Voor de liefhebbers: de beugeltjes voor de vlonders naast de pantografen komen ook nog.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Martijn Joren

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 23 January 2010, 13:28:49 »
WAUW  :o.

Ivo, mooi.
Je werkt het goed af ook nog. Dus extra mooi.
Ik kan niet wachten tot het af is, veel succes.

groet,

Martijn

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #147 Gepost op: 23 January 2010, 13:59:50 »
Wat een kunstwerk is dit Ivo, complimenten hoor!  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #148 Gepost op: 23 January 2010, 14:29:46 »
nou ivo...om tot zo,n kunstwerkje te komen heeft het heel wat VOETEN in de aarde.... ;D ;)

eric

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 23 January 2010, 17:10:24 »
Eric,

Er is nog zo'n leuk klusje voor voeten of steunen. De Bec van Roco heeft een chassis met een soort stroomlijnkapje. De Bec in deze periode had dat nog niet. Wat geeft dat? Het stroomlijnkapje is er zo af, maar dan komt het pas. Als je de andere chassis ziet dan zie je dat er een driehoekig steuntje op een rechthoekig plaatje zit onder elke verticale rij klinknagels of klinknagelstrip van de bak. Het vierkante plaatje is met 6 klinknagels aan de chassisbalk geklonken. Roco heeft dat mooi nagemaakt op de andere modellen, maar niet op de Bec, dus nu ik nog. Maar misschien laat ik het gewoon zitten. Dan weet iedereen nu dat er iets niet klopt ;D

Overigens van het vele lezen in de boeken krijg je nog allerlei ideeen. De Cesc is goed te maken door een Roco Cec te voorzien van de (3-deurs) kop van de Ces, inclusief het chassisdeel van de Ces eronder. Heb je de langste Blokkendoos die er geweest is, 95,5 cm langer in prototype. Samen met een mBD reed dat in de jaren '30 als 2 wagenstel stoptreindiensten tussen Amsterdam en Rotterdam. Is gewoon groen met dakgoot, dus je hoeft de mBD nauwelijks aan te passen, alleen de klasseborden moeten omlaag en de revisiedatum aangepast.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*