Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering  (gelezen 153156 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #105 Gepost op: 10 January 2010, 17:33:27 »
@ Ivo,

Je bedoeld zoiets ?



Ik zat met hetzelfde dilemma.
Ik heb de wanden gewisseld en het dakdeel met de watertank uitgezaagd en gedraaid
Dit is wel de beste methode om geen verschil te krijgen met de nieuwe Roco set.

Ik heb zelfs de vouwbalgen gewisseld van de nieuwe Cec set om geen verschil te krijgen met de eerdere set. De kleuren wijken namenlijk iets af.

Ps heeft er nog iemand een verlichtingsprint van een roco Ces of mC(v) over.
ik zoek er nog eentje

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #106 Gepost op: 10 January 2010, 19:10:54 »
Kijk, dat is dus mijn idee ;D

Ik dacht er niet aan het dakdeel te draaien voor de waterbak, maar dat kan natuurlijk ook nog. Ik wilde voor de stevigheid het dak heel laten.

Misschien heb ik wel een verlichtingsprint over, hoewel niet in eerste instantie, omdat ik geen Ces verbouw. Ik denk dat ik de blokkendoos ga verlichten met een LED strip en stroomvoerende koppelingen tussen de bakken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #107 Gepost op: 13 January 2010, 00:14:48 »
Vanavond weer verder met de dakopbouw en wel in het bijzonder de voetjes waar de loopplaten rond de pantograaf op zijn gemonteerd. Zoals eerder gememoreerd zijn er 3 uitvoeringen en de uitvoering op de Roco komt niet volledig overeen met de uitvoering op de oorspronkelijke blokkendoos. Dus een tijdje zitten kijken hoe ik dat zou aanpassen. De bedoeling is dat de voetjes nu met een sierlijke boog bijna tot aan de rand doorlopen.

Ik heb eerst naast de voeten een gaatje geboord. Ik wilde eigenlijk een sleufje frezen, maar daar is helemaal geen ruimte voor:



Nu wilde ik daar een plaatje styreen in lijmen, maar dat wordt veel te klein. Het gaatje vierkant boren lukt ook niet, dus heb ik er uiteindelijk styreen rond 0,88mm in gelijmd met Plastic weld van Plastruct:



Dit droogt vrij snel, waarna je aan de volgende bewerking kunt beginnen: het afknippen van de stukjes styreen en gelijk vijlen met de bovenkant van de voetjes:



Daarna volgt heel voorzichtig met verschillende vijlen (een platte, een ronde en een ovale) de bewerking tot de juiste vorm en dan wordt het ongeveer zo:



Ik ben nog niet helemaal tevreden, want het rechte stukje onderaan moet nog iets kleiner. Wel lopen de voetjes nu bijna tot aan de rand en dat was de bedoeling.

Met de planken erop ziet het er dan toch weer anders uit:





En ter vergelijking ernaast een nog onbewerkte mBD, waar dus ook nog de dakgoot op zit:



Zo en nu op naar mijn besluit welke dakinstallatie erop moet en dan kan straks deze bak ook in de primer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #108 Gepost op: 13 January 2010, 00:38:33 »
Kijk, dat is stukken beter. Zo ga ik dat ook doen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #109 Gepost op: 13 January 2010, 08:12:02 »
Dat is optisch een hele verbetering  (y)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #110 Gepost op: 13 January 2010, 12:28:41 »
Hoi Ivo,

Slik... dat ziet er goed uit... De moed begint me al bijna in de schoenen te zakken om ook weer te gaan bouwen... Welk een werk... maar wel heel erg fraai!
Bij mijn (oude) IJmondstel zijn die steunen erg laag, daar is het nauwelijks zichtbaar, jouw methode is duidelijk meer conform de werkelijkheid.
Ben benieuwd naar hoe het er uiteindelijk allemaal uit ziet als het op kleur is!

succes
Peter


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #111 Gepost op: 14 January 2010, 00:02:58 »
Vanavond heb ik de andere dakkant ook kloppend gemaakt.

Nu komt de puzzel voor de juiste dakinstallatie en alles onder de bak. Zoals al eerder aangehaald zijn er 3 verschillende elektrische installaties aanwezig, Westinghouse, Vickers en Heemaf. Nu schijnt Westinghouse en Heemaf gelijk te zijn. Ik heb geen enkele foto gevonden van een Westinghouse uitrusting op de mBD 9001 of mBD 9002 of op de mC 9001. Nu gaat het naast de elektrische installatie ook nog om de juiste pantografen en isolatoren.

Tot nu toe is mijn meest waarschijnlijke keuze de mBD 9003. Deze had een Vickers installatie en de Roco oplegging van de pantograaf. Moet ik alleen nog aan de slag voor de installatie onder de bak en uitvinden hoe de schakelaar op het dak er echt uitziet, want die wijkt af van de Heemaf schakelaar van Roco
En de mC 9001. Ook die heb ik gevonden met de Roco oplegging van de pantograaf. Deze heeft een Westinghouse installatie. Dan ga ik ervanuit dat ik de installatie onder de bak kan handhaven en alleen de dakopbouw moet maken, maar daar is wel veel van bekend.
Bijzonder is dat ik ook 2 afwijkende dakinstallaties van Vickers heb gevonden: een rechte en een die over het dak loopt. De rechte zie je op de meeste foto's, maar van de andere heb ik een tekening van een mC en die zie je op de foto op blz 39 van EL treinen in NL deel I links staan. Waarschijnlijk is dat dan de mC 9002 of 9003

Het makkelijkst lijkt te kiezen voor de mBD9004 en mC 9004, die beide het meeste lijken op de Roco's, maar ik heb daar geen enkele foto van gevonden.

Beetje langdradig verhaal, maar het is een lastige puzzel. Er zijn behoorlijk wat stukjes, maar het past niet sluitend aan elkaar. Ik schrijf dit ook een beetje om mezelf aan te sporen tot een keuze :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #112 Gepost op: 14 January 2010, 01:48:58 »
Ik zou zeggen, kies er een waar geen enkele informatie van te vinden is. Dat geeft je de meeste vrijheid zonder dat je op je vingers getikt kan worden.  ;D

Je moet er wel zelf achter kunnen staan natuurlijk.  ;)

Ik heb nog niet echt bekeken hoe anders het er onderling uitziet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22520
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #113 Gepost op: 14 January 2010, 08:53:40 »
Ik denk dat ik de blokkendoos ga verlichten met een LED strip en stroomvoerende koppelingen tussen de bakken.

mvg,
Ivo

Ik heb de 23 cm binnenverlichting van Digirails met gele leds gemonteerd. Momenteel in de aanbieding. Ingekort tot 20 cm past dat precies. Van die standaard Roco stroomafnemertjes gebruikt en met gemonteerde elco's rijdt dat zonder veel weerstand en knippervrij. Het leuke is nog dat de lichtkleur niet is te onderscheiden van mijn bakken waarin gloeilampjes zitten. Wel flink gedempt allebei. Lampjes staan in serie en voor de ledstrook heb ik een weerstand van 1500 ohm gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #114 Gepost op: 14 January 2010, 16:49:06 »
De digirails strip is zeker een optie. Die zou ik eerst eens moeten bekijken of deze bruikbaar is, want ik wil 1 LED per raam. Ik ben een heel klein beetje een perfectionist. Met de plan U heb ik de aanwijzingen van Karst gevolgd en dan heb je dus minder LED's. Het effect daarvan is als volgt:



De achterste is geloof ik van mij en de voorste van Karst. Deze foto is van de Modelspoordagen in Rijswijk in 2008. Je ziet vooral aan de middenbak het effect dat ik bedoel. Waar de LED zit is het goed verlicht, maar de ramen ernaast minder.

En als je toch bezig bent maakt een LED meer of minder niet uit en voor het stroomverbruik hoef je het niet te laten. Tenslotte loopt door lampjes een grotere stroom.

Ik ben alleen nog niet uit de kleur: sunny white of golden white en of het vlakke LED's moeten zijn of LED's met een lensje. Dat laatste geldt overigens geloof ik alleen voor SMD LED's.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 16 January 2010, 13:29:33 door Remco Poppen »
mvg,
Ivo

*

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #115 Gepost op: 16 January 2010, 09:06:27 »
Hoi Ivo,

Klasse ombouw (y)

Als je de lichtstrips monteerd, ga je dan ook de lichtsterkte per klasse aanpassen?
Origineel was het 25 Watt in de eerste en tweede, en 20 Watt in de derde klasse.
In '33 werd in de eerste klasse 40 Watt geplaatst, en in '34 werden de waarden 40 Watt voor eerste en tweede en 25 wat voor de derde klasse.
De plaats van de lampen is duidelijk aangegeven op de plattegronden in VSTS, het zijn de cirkels met het kruis erin.

Je gaat zo ver in de details, dan is dit een eitje. ;)

Ps de verlichtingsprint is geregeld, bedankt

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #116 Gepost op: 16 January 2010, 12:33:31 »
Eerst een kwartier plaatjes teruggeplaatst, die ik nog kon vinden.

Arjen, ik ga zeker verschillende lichtniveaus toepassen, al weet ik niet hoe sterk dat effect is geweest. Maar ik had ook gelezen dat de 3e klas minder verlicht was.

Gisteravond nog maar wat karweitjes aan het dak uit gevoerd.

Ten eerste moet de vlonder achter de pantograaf verplaatst worden naar rechts. Daarom heb ik in het verlengde sleufjes in het dak gefreesd:



De steunen links moeten nog worden afgevijld, want deze zijn lager. Voor de echte puristen zijn trouwens de vlonders losse planken, waar je doorheen kunt kijken en geen plaatje met groeven erin gemaakt zoals Roco heeft gedaan.

Vervolgens de gaten voor de voeten voor de 1500 V leiding gemaakt op de freestafel:



In het midden van de steunen van de vlonder die ik net heb verlengd komt de 2e voet gemeten vanaf de pantograaf. De leiding komt exact in lijn met de 2 isolatoren waarop de pantograaf rust. Vervolgens boor je met een 2mm boor op afstanden van 9,45mm 8 gaten in het dak. De 9,45mm kun je exact instellen met de kruistafel. Dat lukt nog wel op minder dan 0,01mm nauwkeurig, door een goede schaalverdeling. Daarna nog een gat vlakbij de pantograaf en een gat iets links van het midden van het dak tussen de 3e en 4e voet van achteren.

Dan staat het zo mooi in lijn:



Dan tussen het 6e en 7e gat van achteren boor je met 0,8mm boor 2 gaatjes haaks op de lijn, om de vonkhoorn van Roco weer te kunnen plaatsen en maak je aan de achterkant 2 gaatjes voor de hoogspanningsschakelaar. Deze wordt overigens nog aangepast, want die is niet 100% correct voor de oorspronkelijke versie. Hoe dat laat ik later nog wel zien.



Hier kun je alle geboorde gaatjes zien.

In het dak lijm je vervolgens allerlei styreen stukjes. Hier voor de voeten van de achterst vlonder:



Hoe groter hoe liever  ;) , kleiner maken kan altijd nog

En je lijmt styreen staf rond 2mm in de zojuist geboorde gaten:



Tussen de voeten voor de vlonder zijn nog 4 gaatjes dichtgeplamuurd. Is niet echt nodig denk ik, want met de vlonder erop zie je dat niet meer.

De koppen van de voeten moeten nog worden gesneld. Dat doen we na uitharding van de lijm waarschijnlijk weer met de freestafel, dan zijn ze in een keer allemaal even hoog en vlak.

wordt vervolgd,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #117 Gepost op: 16 January 2010, 12:38:46 »
Indrukwekkend hoor Ivo!  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #118 Gepost op: 16 January 2010, 13:24:17 »
Ivo, waarom niet meteen losse plankjes maken voor die omloop? Viel me juist zo op van die foto van Arjan, hoeveel ruimte er tussen de latten zit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - mat '24 Blokkendoos in de oorspronkelijke uitvoering
« Reactie #119 Gepost op: 16 January 2010, 13:26:49 »
Ja, ik blijf bezig zeg ;) Maar ja, je weet het bij mij maar nooit.

Weet jij de kleur van de planken? Ik ga bij de NS in die periode uit van teakhout. Onbehandeld wordt dat grijs en ik twijfel of een laklaag lang houdt in de buitenlucht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*