Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat herkent AI van onze hobby? door MOVisser
Vandaag om 13:37:56
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 11:37:43
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:10:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 11:06:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 11:02:50
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Pjotr500
Vandaag om 10:34:13
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 10:13:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:56:16
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 09:38:31
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 145623 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #75 Gepost op: 18 December 2009, 08:06:29 »
Er was toen veel meer personeel aanwezig. De uitvoerenden van Weg & Werken waren in dienst van de NS, maar die hadden vorst verlet.

Kwestie van organiseren. Dat personeel zit nu bij de aannemers... Volgens mij zijn er genoeg bedrijven te vinden die onder deze omstandigheden personeel hebben dat beschikbaar is.


P.S.; Is Henk al weer wakker?
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 08:30:16 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #76 Gepost op: 18 December 2009, 09:22:10 »
Werd om 8 uur wakker gemaakt. Ontbijt gekregen en weer naar het station gebracht. Zit nu in de Schipholtrein.
Soms is een verre vriend toch beter dan een goede buur.

Niet vaak, maar ze kunnen zich er wel op instellen. Dit gebeurt de laatste jaren nl. elk jaar. Op de eerste paar dagen van sneeuwval is het een puinhoop, maar na een paar dagen loopt het weer alsof er niks is gebeurd.

Jaren geleden kwam ik er tot mijn verbazing achter dat dat in landen waar ze sneeuw gewend zijn precies zo is. Ook daar levert de allerleerste sneeuwdag van het seizoen problemen op.
Dat is in Oostenrijk niet anders Richard.  :P ;D
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 11:27:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #77 Gepost op: 18 December 2009, 11:37:23 »
Het blijft mij altijd verbazen dat in Nederland de boel bij het minste of geringste beetje sneeuw al compleet ontregeld is terwijl men in Duitsland met lightrail materieel nog precies volgens boekje kan blijven rijden. Ik heb dit in het verleden in Sauerland al vaak genoeg meegemaakt. Het Talentje van de inmiddels wijlen DME bleef bij hevige sneeuwval vrolijk doorrijden. Het zal hier in Nederland echter niet aan het materieel liggen maar wel aan het onderhoud van het spoor. Jammer dat daar nooit echt serieus naar is gekeken. De reden dat wij dan maar meer belasting moeten gaan betalen om de boel berijdbaar te houden vind ik grote onzin. De regering geeft zoveel belastingcenten uit aan naar mijn insziens onzinnige projecten in het buitenland dat ze hun eigen land totaal negeren. Dat kan ook anders.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 11:48:56 door Robert B. »
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #78 Gepost op: 18 December 2009, 11:52:22 »
Ter vergelijking: in België is de situatie op dit moment net zo....
RETROBAHN A.G.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #79 Gepost op: 18 December 2009, 12:22:35 »
.............Het zal hier in Nederland echter niet aan het materieel liggen maar wel aan het onderhoud van het spoor. .....

In Nederland ligt het NIET zozeer aan het materieel en spoor, maar logistiek zijn er "wat" problemen.
De logistike bijsturing kan het absoluut niet aan, bij de minste verstoring van de treindienst !

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #80 Gepost op: 18 December 2009, 12:23:15 »
@ Robert:

Houdt je er wel even rekening mee dat we hier in NL 1 van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld hebben?

Wanneer het spoor vol bereden wordt, en moet worden, is er weinig tijd om onderhoud in te plannen, dit moet dus in de rustige momenten.

Ik ben van mening dat je dit niemand kwalijk kan nemen, en neem van mij aan; het onderhoud van het spoorwegnet in NL is zo slecht nog niet  ;)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #81 Gepost op: 18 December 2009, 12:32:14 »
En vergeet niet dat briljant Nederland het steeds weer voor elkaar krijgt aanrijdingen op bewaakte overwegen te veroorzaken. Als je dan ook nog diverse storingen door sneeuwval hebt, staat in een mum van tijd zoveel materieel op plaatsen die niet meer met de normale dienstregeling op te vangen zijn, dat het drukke systeem vastloopt. Er is dus gewoon een reset toegepast door alles even stil te leggen. Je kunt dan de NS niet verwijten dat er ook geen bussen konden rijden..
RETROBAHN A.G.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #82 Gepost op: 18 December 2009, 12:34:58 »
@ Robert:

Houdt je er wel even rekening mee dat we hier in NL 1 van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld hebben?

Wanneer het spoor vol bereden wordt, en moet worden, is er weinig tijd om onderhoud in te plannen, dit moet dus in de rustige momenten.

Ik ben van mening dat je dit niemand kwalijk kan nemen, en neem van mij aan; het onderhoud van het spoorwegnet in NL is zo slecht nog niet  ;)

In zo verre ben ik het met je eens Gerard; maar ProRail had ook slimmer kunnen als ze betere voorzorgsmaatregelen kunnen treffen omdat er de afgelopen dagen er voor al gewaarschuwd werd voor het weer wat we dan gisteren over ons heen kregen/ nog krijgen.
Men had bv de wisselverwamings al kunnen testen en na lopen of alles in orde was en goed werkte en extra mens achter de hand houden voor het geval dat het echt mis ging.
Maar ja dit is mijn mennig.

Groetjes edwin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #83 Gepost op: 18 December 2009, 13:00:06 »
maar ProRail had ook slimmer kunnen als ze betere voorzorgsmaatregelen kunnen treffen omdat er de afgelopen dagen er voor al gewaarschuwd werd voor het weer wat we dan gisteren over ons heen kregen/ nog krijgen.
Men had bv de wisselverwamings al kunnen testen en na lopen of alles in orde was en goed werkte en extra mens achter de hand houden voor het geval dat het echt mis ging.
Maar ja dit is mijn mennig.

@Edwin,

Dat is natuurlijk ook gebeurd. Er stonden en staan extra ploegen paraat om storingen zo snel mogelijk te verhelpen en het treinverkeer rijdende te houden.

Uiteraard zijn alle wisselverwarmingen in de afgelopen periode ook gecontroleerd. Echter je kunt niet even in 1 dag alle wissels nalopen op dit druk bereden spoorwegnet. Al zouden daar voldoende bekwame monteurs voor zijn, dan nog is dat onmogelijk om dit tussen de treinenloop door te doen.

Natuurlijk is het gebeuren van gisteren weer een leermoment voor de gehele spoorbranche. Vergeet alleen niet dat we ook niet het hele jaar door alle kritische componenten in de praktijk kunnen testen en verbeteren op het gebied van vorst en sneeuwval, omdat deze weerselementen nu eenmaal niet dagelijkjs voorkomen in ons land.

Vergelijk het maar met de herfstmaatregelen. Het heeft ook een aantal jaren geduurd voordat we tot een pakket maatregelen zijn gekomen die de treindienst redelijk in stand kunenn houden. Die bladeren komen in een paar weken massaal van de bomen en daarna moeten we weer een jaar geduld hebben op de volgende praktijktest.....

Dat het effect bij verstoringen in dit land vele malen groter is als in landen als Denemarken, Finland etc. heeft er alles mee te maken dat hier veel meer treinen rijden per kilometer spoor in een etmaal dan elders. Het sneeuwbaleffect als er ergens een storing optreedt is dan ook veel groter.

Jeroen
(ProRailer)
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #84 Gepost op: 18 December 2009, 13:02:02 »
Het enige wat je NS/ProRail kunt verwijten is dat er geen draaiboek klaar ligt voor dit soort situaties. Mischien verstandig om deze eens te maken? Laat het doen door wat studenten logistiek en economie (dan hou ik me aanbevolen ;D).

Gert1

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #85 Gepost op: 18 December 2009, 13:12:04 »
Het sneeuwbaleffect als er ergens een storing optreedt is dan ook veel groter.

Fraaie woordspeling in dit verband!  ;)

mvg,
Gert

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #86 Gepost op: 18 December 2009, 13:15:08 »
Jeroen

Is het misschien niet handig dat er mensen van ProRail eens in het buitenland gaan kijken hoe men dit soort situaties daar worden op gelost.
Het is volgens mij nooit verkeerd om bij andere maatschappijen te informeren hoe die het oplossen en dat men daar de treinen wel volgens dienstregeling kan laten rijden.
Kijk is snap ook wel dat als er een ongeluk/aanrijding/brand etc is dat dit ook effect heeft op de dienstregelling.
Het weer in dit kikkerland is toch anders dan in Zwiterland,Oostenrijk en scandinavië maar in die landen zit wel de nowhow om dit soort problemen op te lossen.

Groetjes edwin

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #87 Gepost op: 18 December 2009, 14:46:01 »
In Nederland ligt het NIET zozeer aan het materieel en spoor, maar logistiek zijn er "wat" problemen.
De logistike bijsturing kan het absoluut niet aan, bij de minste verstoring van de treindienst !

Pewiam
Juist en daar zit dan ook het grote probleem.
Dat kun je ook concluderen door de reeks waarnemingen van Gisteren.

In Belgie hebben hadden ze gisteren ook last van de sneeuw.
En raad eens hoe deze jongens dat hebben opgelost??


Jos.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 14:48:03 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #88 Gepost op: 18 December 2009, 14:47:23 »

NOU vertel vertel..... ;D

Trein ze,
Frederico

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #89 Gepost op: 18 December 2009, 14:49:57 »
Ze hadden de Jongens van B-Cargo aangesproken of zei een handje konden helpen.
Dus zijn die ook met hun Dieselloc's komen opdraven om de boel weer vlot te krijgen.

En dat kan nu juist in Nederland weer niet want de NS is zn goederentak al jaren kwijt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)