Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 October 2025, 23:47:48
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
09 October 2025, 23:42:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door sneek
09 October 2025, 23:17:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
09 October 2025, 23:12:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
09 October 2025, 23:11:00
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Tickets Modelspoordagen 2026 door Klaas Zondervan
09 October 2025, 22:57:43
Raadplaatje door chrvdv37402
09 October 2025, 22:57:42
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
09 October 2025, 22:29:12
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
09 October 2025, 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
09 October 2025, 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
09 October 2025, 21:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
09 October 2025, 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
09 October 2025, 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
09 October 2025, 20:11:57
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
09 October 2025, 16:22:02
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
09 October 2025, 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
09 October 2025, 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
09 October 2025, 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 October 2025, 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
09 October 2025, 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
09 October 2025, 10:47:57
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 145546 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #90 Gepost op: 18 December 2009, 14:51:37 »
Krijg je daar een wissel mee los?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #91 Gepost op: 18 December 2009, 14:54:51 »
Dat was ook mijn gedachte. Vastgevroren wissel, rag er gewoon een dieselloc overheen en hij doetut weer. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #92 Gepost op: 18 December 2009, 14:57:48 »
Nou, dat weer niet, maar ik was vergeten te vermelden dat er ook nog interventieploegen klaar stonden.
In heel België zijn in totaal 10 treinen geschrapt, dat is eens wat anders dan de hele boel lam leggen.
Wel was de gemiddelde vertraging tussen de 30 en 90 minuten.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #93 Gepost op: 18 December 2009, 14:58:27 »
En wat kan zo'n dieselloc wat pak 'm beet een 1800 niet kan?
Kwestie van vermogen wellicht?

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #94 Gepost op: 18 December 2009, 15:00:25 »
Dat had hier ook gekund Gerd.
Maar daar komt het woord "interventieploeg" weer.
En hebben we die??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #95 Gepost op: 18 December 2009, 15:01:44 »
En waar blijft het leger? Net als vroegâh? ;D
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22571
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #96 Gepost op: 18 December 2009, 18:51:19 »
In de Belgische Ardennen sneeuwt het ieder jaar dus ik kan me goed voorstellen dat ze daar beter zijn voorbereid.
Zou hier nergens op slaan. Als ProRail en NS flink zouden investeren in sneeuwmaatregelen en ze hoeven dat dan 5 jaar niet te gebruiken, staan we hier ook weer klaar om te vertellen dat ze het niet hebben begrepen.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #97 Gepost op: 18 December 2009, 18:56:40 »
hehe, hij is weer boven water, euhh sneeuw bedoel ik.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22571
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #98 Gepost op: 18 December 2009, 19:06:49 »
Niet goed opgelet Jos.  ;D ;)

Werd om 8 uur wakker gemaakt. Ontbijt gekregen en weer naar het station gebracht. Zit nu in de Schipholtrein.
Soms is een verre vriend toch beter dan een goede buur.

Neem me niet kwalijk als ik jullie gisteren heb zitten vervelen met mijn berichten, maar ik zat me op den duur ook klem te vervelen. Vreet batterijen trouwens dat mobiele internet.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 19:18:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #99 Gepost op: 18 December 2009, 19:36:01 »
Net op het Journaal gezien: De Politiek gaat vragen stellen?????????? Hoe zou dat nou komen, al die vertragingen???????? Bezuinigingen soms?  Hoef je niet eens vragen over te stellen. Ik weet wel, dat het heel erg zwart(zaad) (sneeuw) wit is wat ik schrijf, maar dit is toch wel een inkoppertje. Da's vragen naar de bekende weg, maar goed dat er gestrooid is  (y), anders zou je nog wel eens lelijk onderuit kunnen gaan ;D.

Gr Hans

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #100 Gepost op: 18 December 2009, 19:58:19 »
Dit is een heel oud verhaal uit de tijd dat de NS nog een eenheid was.

Natuurlijk keek men naar het buitenland. En in Zweden, daar hadden ze een betere oplossing dan wisselverwarming. Gewoon een blaassysteem en je blaast de sneeuw uit de wissels en je hebt geen centje pijn meer. In Nederland heeft men dit fantastische systeem op een paar stations geïnstalleerd. En nu even wachten op de eerste de beste winter met sneeuw. Dit werd een groot fiasco. Dit systeem was een garantie op vast gevroren wissels. Niets doen was zelfs een betere optie.

Zweedse sneeuw is droge sneeuw, Nederlandse sneeuw is natte sneeuw. Zweedse sneeuw kan je weg blazen, als je in Nederland op sneeuw gaat blazen, dan vriest die onmiddellijk vast.

Successen uit het buitenland kan je niet zo maar kopiëren. Kleine details kunnen veel uitmaken. Het vast vriezen is een typisch verschijnsel van het Nederlandse klimaat waarbij de temperatuur steeds rond het vriespunt schommelt. Als hier de temperatuur fors onder nul daalt, dan vriest de lucht droog en zijn de problemen ook weg.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #101 Gepost op: 18 December 2009, 19:59:29 »
Ach die Politici hebben ook nergens meer verstand van. Allemaal hypeverslaafde sensatiejunks zijn het. Ga een land besturen en niet discussieren over een sneeuwbui of een scheiding van Jan en Yolanthe.

 :o Oeps, zei ik dat nou echt hardop ?  :-[
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1462
  • Take It Or Leave It
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #102 Gepost op: 18 December 2009, 20:02:32 »
De Politiek gaat vragen stellen...
Gr Hans

De politiek moet de hand in eigen boezem steken, DIE wilde zo nodig alles privatiseren.
En nu werkt men langs mekaar heen...

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #103 Gepost op: 18 December 2009, 21:52:08 »
Hoi,

Kreeg net "inside information" dat er nog een oorzaak is van vastzittende wissels.
Tijdens het rijden verzameld zich onder het rijdend materieel stuifsneeuw. Op een bepaald moment gaan er dan stukken van dat, zoals hij het noemde "sneeuw-ijs" van het materieel loslaten. Wanneer dan zo,n brok sneeuw-ijs net tussen de openliggende wisseltongen terecht komt, kan de wisselverwarming dat niet snel genoeg wegkrijgen, en wordt de treinenloop geblokkeerd.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Gert1

  • Gast
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #104 Gepost op: 18 December 2009, 22:08:55 »
Neem me niet kwalijk als ik jullie gisteren heb zitten vervelen met mijn berichten, maar ik zat me op den duur ook klem te vervelen. Vreet batterijen trouwens dat mobiele internet.

In tegendeel! Het was best interessant om 'live' mee te krijgen wat er op het spoor gebeurde.

mvg,
Gert