Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 October 2025, 23:47:48
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
09 October 2025, 23:42:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door sneek
09 October 2025, 23:17:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
09 October 2025, 23:12:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
09 October 2025, 23:11:00
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Tickets Modelspoordagen 2026 door Klaas Zondervan
09 October 2025, 22:57:43
Raadplaatje door chrvdv37402
09 October 2025, 22:57:42
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
09 October 2025, 22:29:12
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
09 October 2025, 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
09 October 2025, 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
09 October 2025, 21:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
09 October 2025, 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
09 October 2025, 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
09 October 2025, 20:11:57
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
09 October 2025, 16:22:02
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
09 October 2025, 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
09 October 2025, 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
09 October 2025, 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 October 2025, 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
09 October 2025, 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
09 October 2025, 10:47:57
  

Auteur Topic: Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen  (gelezen 145538 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #60 Gepost op: 17 December 2009, 22:39:43 »
er rateld tenminste nog niks

enne wel thuis Henk
jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #61 Gepost op: 17 December 2009, 22:40:01 »
Daar is het nog een beetje te vroeg voor Henk... Maarre, sterkte... (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #62 Gepost op: 17 December 2009, 22:40:25 »
Henk weltrusten na zo'n vermoeiende dag  (y)
Ik snap best dat je moe bent  ;)

Groetjes edwin

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #63 Gepost op: 17 December 2009, 22:44:50 »
Henk we denken hier aan je ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #64 Gepost op: 17 December 2009, 22:44:20 »
Hier komt het.

Om te beginnen de calamiteiten van vandaag.
-Amsterdam, brand in de WC van een intercity
-Amersfoort, gaslek onder het spoor
-Den Bosch - Nijmegen, aanrijding met vrachtwagen
-Eindhoven - Venlo, aanrijding met persoon
En dan ook nog eens de sneeuw erbij, en vastgevroren wissels.

Met als gevolg dat de treinseries voor geen meter meer kloppen, het begint door elkaar te lopen (Materieel komt op plekken waar het niet hoort te komen)
Dan spreek je al gelijk van logistieke problemen.
komt daar ook nog eens bij de vertraging door het weer (dat kan gebeuren)
Dus de hele mikmak loopt in de soep.

En wat doen we dus als niks meer volgens het boekje loopt, nee er komt geen noodscenario want dat is er niet.
En wat doen we dan, ja wel leggen de boel maar plat.
Als het meezit nog het een en ander laten lopen zoals vanavond, tot er toch nog mensen thuis kunnen komen (sommige helaas niet)
En morgen helemaal opnieuw beginnen, en dan klopt alles weer volgens het boekje.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #65 Gepost op: 17 December 2009, 22:46:50 »
Op het moment is het hier -18 en de Treinen rijden (y) oOja het heeft hier vandaag ook gesneeuwd.

Groeten uit Tirol
« Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 22:52:01 door Richard Snijder »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #66 Gepost op: 17 December 2009, 22:48:46 »
Jos, je vergeet het belangrijkste namelijk beter de weersvoorspellingen in de gaten houden die in de dagen er voor wordt afgegeven .
Dan kun je er al rekening mee houden!
Maar ja zo slim zijn ze niet bij de NS :-X

Groetjes edwin

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #67 Gepost op: 17 December 2009, 22:49:25 »
ja maar
 Amsterdam, brand in de WC van een intercity was snel geblust
Amersfoort, gaslek onder het spoor was even gaskraan dichtdraaien
okee die andere twee is wat ernstiger maar is toch geen reden dat dan ook echt alles plat ligt

Jan
« Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 23:24:47 door roadster36 »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #68 Gepost op: 17 December 2009, 22:49:51 »
Dankje voor het bijvallen Edwin, ik dacht al dat ik wat vergeten was.


Jos. (y)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #69 Gepost op: 17 December 2009, 22:50:29 »
Je kunt beter in de buurt van je werk gaan wonen ipv. al dat lamme geforens...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #70 Gepost op: 17 December 2009, 22:51:00 »
Das de belangrijkste oorzaak dat het weer eens een chaos wordt.

Groetjes edwin

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #71 Gepost op: 17 December 2009, 23:58:07 »
De goede oude tijd,

Toen werd het heel simpel opgelost.

- Alle sneltreinen uit de dienstregeling
- De gehele dienstregeling werd opzij gezet
- Door koppelen van materiaal werden treinen met maximale lengte geformeerd
- Op trajecten gingen die treinen pendelen als stoptrein. Dan heb je twee wissels nodig, één bij het beginpunt en één bij het eindpunt

Ik ben in die tijd vaak in december tijdens sneeuwjacht of ijzel per spoor naar huis gereden. De treinen waren druk, lang en gezellig en ze reden langzaam maar gestaag. Als je dan in Amsterdam aankwam, bij sneeuw en ijzel, de stadsbussen bleven rijden.

Er was toen veel meer personeel aanwezig. De uitvoerenden van Weg & Werken waren in dienst van de NS, maar die hadden vorst verlet. Dit "overtollige" personeel werd overal ingezet om sneeuw te ruimen en wissels weer vrij te maken. Ook wisselsmeerders en rangeerders werden bij het ruimen ingezet.

Ook bij de "verkeersleiding" was veel meer personeel aanwezig. Amsterdam CS telde bijvoorbeeld 6 seinhuiswachters en 1 treindienstleider. Samen had dit personeel veel creativiteit en improvisatievermogen. Verder werden alle regels en de dienstregeling aan de laars gelapt. Twee van de 4 seinhuizen hadden een eigen wisselsmeerder, een eigen rangeerloc met machinist en rangeerder. De wisselsmeerder was de klusjesman die je er op uit kon sturen als iets niet werkte. De wisselsmeerder mocht gratis koffie drinken op het seinhuis in ruil voor een stuk dienstverlening. Verder was het in de hoofden van het personeel absoluut ondenkbaar dat de dienst gestaakt werd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #72 Gepost op: 17 December 2009, 23:57:39 »
Hoe vaak sneeuwt het nou in NL? We kunnen ons toch niet overal op instellen zeker...
Niet vaak, maar ze kunnen zich er wel op instellen. Dit gebeurt de laatste jaren nl. elk jaar. Op de eerste paar dagen van sneeuwval is het een puinhoop, maar na een paar dagen loopt het weer alsof er niks is gebeurd.

Vandaag ging het op sommige punten fout doordat de wisselverwarming het niet deed. En dat begrijp ik niet zo goed. Ze horen toch ook de weerberichten, dan kan je toch verzinnen dat je in de week voordat het serieus gaat vriezen al die wisselverwarmingen moet controleren? En op de dag dat er sneeuw is aangekondigd moet je dan toch een paar mannetjes paraat hebben om te zorgen dat een wisselverwarming die toch onwillig is binnen de kortste keren waar gaat werken? Of denk ik nou te simplistisch?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #73 Gepost op: 18 December 2009, 00:04:48 »
Hier komt het.

Om te beginnen de calamiteiten van vandaag.
-Amsterdam, brand in de WC van een intercity
-Amersfoort, gaslek onder het spoor
-Den Bosch - Nijmegen, aanrijding met vrachtwagen
-Eindhoven - Venlo, aanrijding met persoon
En dan ook nog eens de sneeuw erbij, en vastgevroren wissels.

Volgens mij vergeet je nog de aanrijding in Oss

Tegen een hele beste vergoeding !!!!!!!!

Ja, de NS was toen een goede werkgever.

Ik vind dat Moddemeijer het ook wel mooi zegt:


Ik ben in die tijd vaak in december tijdens sneeuwjacht of ijzel per spoor naar huis gereden. De treinen waren druk, lang en gezellig en ze reden langzaam maar gestaag. Als je dan in Amsterdam aankwam, bij sneeuw en ijzel, de stadsbussen bleven rijden.

Er was toen veel meer personeel aanwezig. De uitvoerenden van Weg & Werken waren in dienst van de NS, maar die hadden vorst verlet. Dit "overtollige" personeel werd overal ingezet om sneeuw te ruimen en wissels weer vrij te maken. Ook wisselsmeerders en rangeerders werden bij het ruimen ingezet.

Ook bij de "verkeersleiding" was veel meer personeel aanwezig. Amsterdam CS telde bijvoorbeeld 6 seinhuiswachters en 1 treindienstleider. Samen had dit personeel veel creativiteit en improvisatievermogen. Verder werden alle regels en de dienstregeling aan de laars gelapt. Twee van de 4 seinhuizen hadden een eigen wisselsmeerder, een eigen rangeerloc met machinist en rangeerder. De wisselsmeerder was de klusjesman die je er op uit kon sturen als iets niet werkte. De wisselsmeerder mocht gratis koffie drinken op het seinhuis in ruil voor een stuk dienstverlening. Verder was het in de hoofden van het personeel absoluut ondenkbaar dat de dienst gestaakt werd.
Kortom, de NS was een goede werkgever, met meer personeel dan nu. Mensen die hart voor de zaak hadden en ook buiten de gewone kantoortijden om nog wel eens een extra stapje wilden doen om de boel op de rails te houden. Met bijvoorbeeld het verdwijnen van al die seinhuizen is er veel personeel verdwenen dat bij dit soort weersomstandigheden kon optreden.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Spoorwegen en sneeuw, de ervaringen
« Reactie #74 Gepost op: 18 December 2009, 07:28:45 »
Volgens mij vergeet je nog de aanrijding in Oss

-Den Bosch - Nijmegen, aanrijding met vrachtwagen