Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 16:52:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
  

Auteur Topic: Reserve treinkoppen  (gelezen 33457 keer)

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #45 Gepost op: 08 August 2010, 11:25:37 »
Hoi Raymond,

Dat ziet er weer goed uit.


Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2010, 12:03:53 »
Van mat. '46 was/waren er toch (een) reservekop(en):

Treinstel 679, 29-01-1969
Bron: www.bert11.homeip.net

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2010, 13:04:27 »
Dat is mooi voor Oscar (THSfan)!!!

Nu je toch bezig bent Oscar kan je gelijk een reserve kop maken, hebbie nog meer wat je aan de werkplaatstrein kan toevoegen ;) ;D

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2010, 19:48:27 »
Ik heb in een loods te Blerick wel eens een 6400 cabine in de menie gezien.
Maar die zal ondertussen wel gebruikt zijn.

Zeer waarschijnlijk bedoel je deze cabine:


Dit is een standaard cabine van MaK, waarvan NS vermoedde dat deze bruikbaar zou zijn bij schade aan een 6400. Bij elke 6400 met cabineschade herstelde Tilburg echter altijd de schade of werd in eigen beheer een nieuwe cabine aangemaakt.

Van DDM zijn nooit reservecabines op voorraad geweest. Revisiebedrijf Tilburg nam in de jaren '90 wel de lasmal van Talbot over. Op de foto wordt de nieuw gemaakte cabine uit de lasmal getakeld.


In Haarlem had/heeft men IRM-cabines:

Meer NS in spoor 1!

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2010, 19:59:59 »
Goed plan Raymond!
Bedankt voor je plaatje Maarten, leuk om na te maken.
En als het niet lukt wordt het een kippenhok! ;D
Al is de MAK cabine ook wel leuk om na te maken en op een wagen te plaatsen.... ::)

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #50 Gepost op: 16 August 2010, 08:52:06 »
Onbedoeld blijk ik ook reservekoppen op de foto te hebben staan:

op of rond 1 juni 1990 de 279 gefotografeerd te Roosendaal met direct achter het stel: ICM en helemaal achteraan, achter de plan E's: plan V.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #51 Gepost op: 29 August 2010, 18:42:01 »
Tijdens het bekijken van de dia's van mijn vader vond ik nog er nog eentje met reservekoppen erop:


Hoofdwerkplaats Haarlem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #52 Gepost op: 29 August 2010, 21:31:27 »
Een mP-kop!
Leuk!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #53 Gepost op: 15 November 2010, 09:32:41 »
Maarten er hebben geen reserve koppen van de Motorpost bestaan.

Marc
Dus toch wel! 8)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn fotosite
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #54 Gepost op: 15 November 2010, 09:45:10 »
Misschien is het een van de koppen van de mP 3017 of mP 3021, die al in hun eerste jaren door overwegbotsingen/branden terzijde kwamen te staan en pas jaren later naar de sloper gingen. Gezien de Sprinterkoppen is de foto van na 1975, dus het zou kunnen kloppen.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #55 Gepost op: 15 November 2010, 09:47:50 »
Ik meen me te herinneren dat ik tijdens mijn stage in Wph Haarlem de reservekop van een mP nog ergens in de werkplaats heb zien staan. Dat was begin jaren '90.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #56 Gepost op: 15 November 2010, 10:11:52 »
Gezien de Sprinterkoppen is de foto van na 1975, dus het zou kunnen kloppen.
Zeer waarschijnlijk is de foto gemaakt op de open dag in de werkplaats in 1997 (of was dat in '96?).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #57 Gepost op: 15 November 2010, 11:07:14 »
Ik denk niet dat het een van de koppen van mP 3017 of 3021 is. Let maar eens op het lettertype van het getal '25' op de kop: dit lettertype is kort voor de invoering van de geel/grijze huisstijl uit 1968 toegepast op de mP's en plan W.
@Dpc Fo: je bedoelt waarschijnlijk de 3010 i.p.v. de 3017? De 3017 is pas in 2002 gesloopt.

Kijk trouwens eens op de site van Nico Spilt: er staat een zeer interessante foto met treinkoppen (o.a. de mP-kop) op!:
http://www.nicospilt.com/anderen/HE_leeuwarden.JPG

Volgens mij is trouwens de kop met bloedneus de Ak 269 (let op het ontbreken van de regengoot):
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168209
Voor zover ik kan nagaan is er geen Hondekop in bloedneusklerstelling verongelukt en het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat men een reservekop op z'n manier zou schilderen.

Maarten

« Laatst bewerkt op: 15 November 2010, 12:06:47 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #58 Gepost op: 15 November 2010, 12:34:44 »
Zou best kunnen. En die gele kop (het lijkt zelfs een halve bak?) achteraan dan?
Grtz!
Tedo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn fotosite
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #59 Gepost op: 15 November 2010, 12:51:37 »
@Maarten; je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde de mP 3010  (y)

Ik wist trouwens niet dat er een mat'54-kop in Brussel heeft gestaan tijdens de Expo. Leuk!

grt, Carlo
« Laatst bewerkt op: 15 November 2010, 12:55:18 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo