Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:00:49
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Reserve treinkoppen  (gelezen 32095 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Reserve treinkoppen
« Gepost op: 16 november 2009, 18:14:46 »
In andere draadjes waaronder ´19 Toen´ en ´Roosendaal Wpl, verzamelplaats voor sloop- en museummaterieel´ werden foto´s geplaats van zogenaamde reservekoppen van verschillende materieelsoorten. Om de discusie wat overzichtelijker te houden heb ik dit draadje gestart. De foto´s die geplaatst werden:

Bron: Evert (@Mass am see)


Bron: www.sleutelspoor.nl
In het boek ´Elektrische treinen in Nederland deel 3´ staat een foto (gemaakt op 05-04-86) van het rijtje wagens met reservekoppen als op de bovenste foto is te zien. Deze kan ik niet plaatsen i.v.m. copyright. Enige verschil is dat daar nog een wagen met een ICM-kop achter gekoppeld was.
Als je goed kijkt en de foto uit het boek en de bovenste foto en de zwartwitfoto vergelijkt, is de donkergrijze plan V-kop, dezelfde als de kop op de zwartwitfoto.
Ik heb sterk het vermoeden dat deze kop (ook) van de 420 was. Er zit namelijk nog een stukje geribbeld dak aan (is alleen goed te zien het het boek). Van dit treinstel zijn na de ontsporing in Heeze in 1978 beide koppen bewaard. Voor herstel van de Abk 936 die in 1979 na een botsing beschadigde is een van de koppen van de 420 gebruikt. Er bleef dus nog een over.

Dat het geraamte op de tweede foto ook van een kop van de 420 is, betwijfel ik. Waarom zou men de complete beplating eraf hebben gehaald? Ik denk eerder dat dit geraamte door Werkspoor of Talbot is geleverd als reserve. Hetzelfde vermoed ik van de bruine kop op de bovenste foto. De zijwand stopt namelijk eindigd net achter de deur. In het hierboven genoemde boek is een foto te zien van plan V in aanbouw, nog voor de gebouwde kop aan de rijtuigbak wordt gelast. Hiervan eindigd het dak en de zijwand op exact dezelfde plaats.
In 1993 is de Bk van treinstel 479 na een aanrijding voorzien van een nieuwe kop (zie foto in RM 102). deze kop komt overeen met de bruinkleurige op de bovenste foto.

Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik dat graag. Ook ben ik beniuwd wanneer de hierboven staande foto´s zijn gemaakt. Verder ben ik benieuwd of er nog meer foto´s zijn van reservekoppen.

Maarten


NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
  • de hondsrug baan
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2009, 18:32:03 »
Hallo Maarten,

Wanneer ik precies de foto heb gemaakt weet niet meer, voor 1-1-1988 schreef ik geen datum op(stom)maar ik denk dat 1985 of 86 geweest moet zijn en plaats is Onnen.


mvgr Evert Masselink (Mass an See)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009, 18:50:45 »
Hallo Maarten,

De twee "geraamten" op de tweede foto zijn naar mijn idee geen koppen als zodanig, maar lasmallen. Dit zijn een soort paspoppen die bij de fabricage gebruikt worden om de onderdelen van de kop op de juiste plaats te krijgen en vervolgens aan elkaar te lassen. Veel kans dat ze na het beëindigen van de productie door de fabrikant aan NS zijn overgedaan. Altijd handig als er een kop gereconstruerd moet worden na een te hard stootje.

groeten, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2009, 19:14:53 »
Tot een aantal maanden geleden lagen op de Wpl in Hlm 2 SGM koppen en de kop VIRM kop van de Railklipper. Deze zijn met diepladers opgehaald en naar een voor mij onbekende bestemming gegaan.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2009, 19:38:06 »
Even kijken of het lukt met Lycos...

Wadloperkoppen in Tilburg, 2003

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2009, 21:36:41 »
@Timtrein, interessant! Die wadloperkoppen heb ik nooit eerder gezien.

Carlo, de linker is een geraamte/frame van een kop waar staalplaat opgelast werd. Het geval rechts is wel een lasmal.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2009, 21:47:09 »
Dan de mijne er ook maar bij, zomer 1984 te Roosendaal:



IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2009, 00:08:54 »

In het verleden lagen in Leeuwarden de reserve koppen van de Werkplaats Haarlem t.b.v. Botsschade's,
wat Evert Masselink zegt dat kan wel aardig kloppen, waarschijnlijk stond dat convooi op de
werkplaatsterrein in Onnen om doorgestuurd te worden naar Haarlem, daar het depot Leeuwarden werd opgeheven.
In de jaren '80 kwamen inderdaad de koppen naar Haarlem om als reserve te dienen voor schade's
en het zijn dezelfde koppen als op de foto. Deze koppen stonden jaren in de WPH Haarlem
en een kopgedeelte van de ICM is nog gebruik voor een botsschade. De foto van jou Maarten,
is de zelfde als die Jojo van die twee geraamtes en inderdaad de ene is een plan V-T kop
en de andere waarschijnlijk een lasmal. Er werden ook Plan V-T koppen gemaakt in Haarlem voor Botsschades.
En waarom van het geraamte de beplating is vewijderd heeft alleen te maken voor de conservering
want de koppen werden later buiten gezet met een zeil erover heen en later werden de koppen in het grote magazijn in de GH geplaatst.

Mvg. Marc   
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2009, 08:13:11 »
Marc en Maarten,

Jullie hebben gelijk, de ene is bij betere beschouwing inderdaad geen lasmal. Je kunt het zien aan het vloergedeelte, waar bij de kop een versterkt gedeelte zit. Bij een lasmal zou dat natuurlijk niet nodig zijn.

grtz, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2009, 14:49:33 »
Tot een aantal maanden geleden lagen op de Wpl in Hlm 2 SGM koppen en de kop VIRM kop van de Railklipper. Deze zijn met diepladers opgehaald en naar een voor mij onbekende bestemming gegaan.
Volgens mij liggen deze koppen in Amersfoort in de werkplaats, waarook enkele Wadlopers opgeborgen staan. Toen ik op 4 juli van dit jaar daar was, heb ik namelijk een aantal reserve koppen kunnen zien liggen binnen van een SGM.
Spoorgroet, Martin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2009, 17:00:31 »
Ik heb nog wat plaatjes opgezocht. Alles Roosendaal December '91/Januari "92
ps, Mispoes mag, ook al heeft hij opgezegt, gewoon meekijken en evt zijn commentaar leveren! :)









SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2009, 18:00:50 »
Mooie sfeervolle plaatjes, Sobat! Hier zie je ook die lasmal en die kale kop weer!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2009, 21:23:46 »
Even een vraagje van mij:Wanneer zijn de zij ramen van de Plan V koppen dichtgemaakt?
En wat was de reden ?
Ik vind het GIGA afbreuk doen aan het Treinstel.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2009, 21:56:12 »
Zo uit m´n hoofd in ´95 of ´96. De reden was om warmte in de cabine in de zomer te verminderen.

Interessante plaatsjes Sobat!
Weet je zeker dat de foto´s allemaal uit ´91/´92 zijn? Het valt me namelijk op dat op de foto waar 1 plan V-kop en 2 SGM-koppen op staan, de koppen een groenige kleur hebben.
Op de eerste en derde foto zijn volgens mij dezelfde koppen te zien (nog) voorzien van de nummers 30 (plan V) en 35 en 36 (SGM). Op een eerder geplaatste foto uit ´85 of ´86 staan de nummers er ook nog op.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2009, 22:04:21 »
Kijk het even na. Maar dat word wel morgen. Wekkertje loopt nl om 04.30 uur af :'(
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.