Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 18:05:56
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:36:43
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 17:33:02
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 17:11:05
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:09:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:50:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
  

Auteur Topic: Reserve treinkoppen  (gelezen 34522 keer)

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #45 Gepost op: 08 August 2010, 11:25:37 »
Hoi Raymond,

Dat ziet er weer goed uit.


Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2010, 12:03:53 »
Van mat. '46 was/waren er toch (een) reservekop(en):

Treinstel 679, 29-01-1969
Bron: www.bert11.homeip.net

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3728
  • N Spoor Freak
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2010, 13:04:27 »
Dat is mooi voor Oscar (THSfan)!!!

Nu je toch bezig bent Oscar kan je gelijk een reserve kop maken, hebbie nog meer wat je aan de werkplaatstrein kan toevoegen ;) ;D

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2010, 19:48:27 »
Ik heb in een loods te Blerick wel eens een 6400 cabine in de menie gezien.
Maar die zal ondertussen wel gebruikt zijn.

Zeer waarschijnlijk bedoel je deze cabine:


Dit is een standaard cabine van MaK, waarvan NS vermoedde dat deze bruikbaar zou zijn bij schade aan een 6400. Bij elke 6400 met cabineschade herstelde Tilburg echter altijd de schade of werd in eigen beheer een nieuwe cabine aangemaakt.

Van DDM zijn nooit reservecabines op voorraad geweest. Revisiebedrijf Tilburg nam in de jaren '90 wel de lasmal van Talbot over. Op de foto wordt de nieuw gemaakte cabine uit de lasmal getakeld.


In Haarlem had/heeft men IRM-cabines:

Meer NS in spoor 1!

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2010, 19:59:59 »
Goed plan Raymond!
Bedankt voor je plaatje Maarten, leuk om na te maken.
En als het niet lukt wordt het een kippenhok! ;D
Al is de MAK cabine ook wel leuk om na te maken en op een wagen te plaatsen.... ::)

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #50 Gepost op: 16 August 2010, 08:52:06 »
Onbedoeld blijk ik ook reservekoppen op de foto te hebben staan:

op of rond 1 juni 1990 de 279 gefotografeerd te Roosendaal met direct achter het stel: ICM en helemaal achteraan, achter de plan E's: plan V.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #51 Gepost op: 29 August 2010, 18:42:01 »
Tijdens het bekijken van de dia's van mijn vader vond ik nog er nog eentje met reservekoppen erop:


Hoofdwerkplaats Haarlem.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #52 Gepost op: 29 August 2010, 21:31:27 »
Een mP-kop!
Leuk!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #53 Gepost op: 15 November 2010, 09:32:41 »
Maarten er hebben geen reserve koppen van de Motorpost bestaan.

Marc
Dus toch wel! 8)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #54 Gepost op: 15 November 2010, 09:45:10 »
Misschien is het een van de koppen van de mP 3017 of mP 3021, die al in hun eerste jaren door overwegbotsingen/branden terzijde kwamen te staan en pas jaren later naar de sloper gingen. Gezien de Sprinterkoppen is de foto van na 1975, dus het zou kunnen kloppen.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #55 Gepost op: 15 November 2010, 09:47:50 »
Ik meen me te herinneren dat ik tijdens mijn stage in Wph Haarlem de reservekop van een mP nog ergens in de werkplaats heb zien staan. Dat was begin jaren '90.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #56 Gepost op: 15 November 2010, 10:11:52 »
Gezien de Sprinterkoppen is de foto van na 1975, dus het zou kunnen kloppen.
Zeer waarschijnlijk is de foto gemaakt op de open dag in de werkplaats in 1997 (of was dat in '96?).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #57 Gepost op: 15 November 2010, 11:07:14 »
Ik denk niet dat het een van de koppen van mP 3017 of 3021 is. Let maar eens op het lettertype van het getal '25' op de kop: dit lettertype is kort voor de invoering van de geel/grijze huisstijl uit 1968 toegepast op de mP's en plan W.
@Dpc Fo: je bedoelt waarschijnlijk de 3010 i.p.v. de 3017? De 3017 is pas in 2002 gesloopt.

Kijk trouwens eens op de site van Nico Spilt: er staat een zeer interessante foto met treinkoppen (o.a. de mP-kop) op!:
http://www.nicospilt.com/anderen/HE_leeuwarden.JPG

Volgens mij is trouwens de kop met bloedneus de Ak 269 (let op het ontbreken van de regengoot):
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168209
Voor zover ik kan nagaan is er geen Hondekop in bloedneusklerstelling verongelukt en het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat men een reservekop op z'n manier zou schilderen.

Maarten

« Laatst bewerkt op: 15 November 2010, 12:06:47 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #58 Gepost op: 15 November 2010, 12:34:44 »
Zou best kunnen. En die gele kop (het lijkt zelfs een halve bak?) achteraan dan?
Grtz!
Tedo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #59 Gepost op: 15 November 2010, 12:51:37 »
@Maarten; je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde de mP 3010  (y)

Ik wist trouwens niet dat er een mat'54-kop in Brussel heeft gestaan tijdens de Expo. Leuk!

grt, Carlo
« Laatst bewerkt op: 15 November 2010, 12:55:18 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo