Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Reserve treinkoppen  (gelezen 34594 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #15 Gepost op: 19 November 2009, 22:39:41 »
Even een vraagje van mij:Wanneer zijn de zij ramen van de Plan V koppen dichtgemaakt?
En wat was de reden ?
Ik vind het GIGA afbreuk doen aan het Treinstel.
Dat was gewoon een polyester ruitje ipv ene glazen. Geen laswerk oid...

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2009, 22:49:40 »
Weet je zeker dat de foto´s allemaal uit ´91/´92 zijn?
Maarten

Op de eerste foto's zie ik nog rode diesels staan dus dit moet in de periode 1984-1986 zijn.

Ook mijn dank nog voor het plaatsen van deze foto's
Wordt het toch nog gezellig!

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2009, 23:57:08 »

Wat voor wagens staan er eigenlijk onder die koppen?
Grtz!
Tedo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2009, 23:52:57 »
Volgens mij gewoon een Lgs-achtige (containerwagen)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2009, 23:56:58 »
Lijken mij eerder onderstellen van Gs'en.
Meer NS in spoor 1!

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #20 Gepost op: 21 November 2009, 00:49:45 »
Misschien wel E'tjes?
Althans ik heb een Roco Ns E'tje van het nieuwe type omgebouwd tot zo'n werkwagen.
Zou zomaar kunnen zijn.  (y) (model: zie derde afbeelding van Overlast Maarten)


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkwagen1.jpg

(zal binnenkort een betere foto schieten)
De bordjes heb ik in Photoshop op maat bewerkt en op premium photopaper uitgeprint, en vervolgens voorzien van een vernislaagje.
Het gedeelte met de plank-imitatie komt van een oude platte Liliputwagen die perfect over het Roco model past en is zwart gespoten.
Of lood gebruiken en de planken zelf inkrassen is ook een optie. Het nummer draagt:  982 0 856-7
 
« Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 00:56:42 door Thowra »
We're all riders on this train.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #21 Gepost op: 21 November 2009, 16:30:52 »
De meeste dienstwagens die je hier op de foto ziet staan komen van buitendienst gestelde goederenwagens. Zowel ex kolenbakken als K en E wagens.
De wagens hebben, op een enkeling na, allemaal het nummer van een terreinwagen en het bord "mag niet vervoer"d worden"opgespeld gekregen. De plaatjes waar alles op de grond en naast de rails staat, is daar terplaatse gesloopt. Ik heb het met eigen ogen gezien!!!
De plaatjes in de sneeuw Met de DE 1 en 2-en moeten inderdaad ergens na 86 gemaakt zijn Ik woonde nl van 86 tot 92 in Rsd en dat is de periode waarin zij gemaakt zijn.
SK

even een vraag tussendoor, waarom zetten sommige plaatsers van foto's zo duidelijk, en vaak dwars door de plaat heen hun naam?????.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 18:28:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2009, 17:49:00 »
even een vraag tussendoor, waarom zetten sommige plaatsers van foto's zo duidelijk, en vaak dwars door de plaat heen hun naam?????.

Dat is omdat sommigen als de dood zijn dat hun foto elders wordt gebruikt zonder hun naamsvermelding of toestemming. Copyright heet dat dan... Het eerste wat ik doe nadat ik een foto opgeslagen heb is het eruit Photoshoppen. ;)
Grtz!
Tedo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2009, 21:33:41 »
Weet iemand of er ook reservekoppen van mP´s (hebben) bestaan?
En dan graag een foto ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2009, 22:22:58 »
Ik heb in een loods te Blerick wel eens een 6400 cabine in de menie gezien.
Maar die zal ondertussen wel gebruikt zijn.
Grtz!
Tedo

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #25 Gepost op: 26 November 2009, 00:30:46 »
Weet iemand of er ook reservekoppen van mP´s (hebben) bestaan?
En dan graag een foto ;).
Maarten

Maarten er hebben geen reserve koppen van de Motorpost bestaan.

Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #26 Gepost op: 28 July 2010, 09:09:54 »
leuk gedaan, Jeroen!

Als ik de verschillende foto's vergelijk dat zijn de wagens waar de treinkoppen op staan geen voormalige E'tjes. Ze zien er namelijk korter uit en met name de afstand tussen bufferbalk en aspot is duidelijk korter dan bij een E. Ik heb sterk het vermoeden dat ze dezelfde afmetingen hebben als de koppelwagens, zoals die van de HIJSM: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1550.

Nog een voorbeeld van zo'n zelfde wagen:

Foto: @Mispoes, komt ui dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6315.15.html

Maar dan de vraag: Van wat voor type wagen zijn deze onderstellen afkomstig?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #27 Gepost op: 28 July 2010, 17:32:36 »
Als ik de verschillende foto's vergelijk dat zijn de wagens waar de treinkoppen op staan geen voormalige E'tjes. Ze zien er namelijk korter uit en met name de afstand tussen bufferbalk en aspot is duidelijk korter dan bij een E. Ik heb sterk het vermoeden dat ze dezelfde afmetingen hebben als de koppelwagens, zoals die van de HIJSM: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1550.

Dat is met elkaar in tegenspraak, want de wagen in de link die je geeft is geboren als NS 63101, juist een E-tje zoals Roco die heeft gemaakt. Dus daarmee zouden de andere ook E-tjes zijn geweest. Daarnaast zijn de onderstellen van de E-tjes zo'n beetje voor alles en nog wat gebruikt vanaf de jaren 70 toen de mijnen dicht gingen.

Dirkjan

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #28 Gepost op: 28 July 2010, 18:54:25 »
Dirkjan, dan heb ik niks gezegd! iets te voorbarig om te beweren dat het geen E´tjes konden zijn.

Een reactie uit een ander draadje die eigenlijk hier thuishoort:
Sprinterkoppie?
NS had nog wel 2 reservekopjes over...
Hier bij het transport vanaf de opslag in de oude Leeuwarder locloods naar Roosendaal ergens jaren '90. (te lui om de datum op te zoeken)
Naast een reservekop ICM-1 en 2 liggende Sprinterkoppen staat er een lasmal mat'64 en een kop van een Werkspoor Plan V (420?) op de wagens.


en mocht het ook maar iemand interesseren; ze werden met dieseltractie afgevoerd.


beide foto's R. Visser

grtz,
Wim

De foto moet van vóór 1993 zijn, omdat de plan V-kop (niet van de 420, maar hoogstwarschijnlijk door Talbot geleverd als reservekop) aan de bak van treinstel 479 is gelast.
Ik ben toch wel benieuwd naar de datum, Wim ;)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #29 Gepost op: 28 July 2010, 23:18:45 »
nou Maarten, ik ben 't archief met alle bijzondere ritten op de Friese lijnen ingedoken en kan vanuit m'n register 1988-1998 je melden dat dit convooi in het weekend van zaterdag 11 januari 1992 te Lw stond.

At your service ;)

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie