Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: NS wagen E515  (gelezen 18528 keer)

Dennis

  • Gast
Re: Ns wagon E515
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2007, 01:22:50 »
Ik heb er thuis een staan.
Hij is gebouwd door mijn broertje en onze oude buurman(ja Frank de stroomlijn koning ;D)

de basis is gewoon een oud onderstel.
Ik zal tzt wel een foto plaatsen.

Ik heb geen idee of het model helemaal conform de werkelijkheid is maar het is wel een leuk model.

Groeten,
Dennis

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2007, 08:16:21 »
Je bedoelt Peter! Peter is Koning Stroomlijn ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2007, 08:42:34 »
Bedankt Frank en Simon

Ik ben weer wat wijzer geworden. Zo'n koppelwagentje lijkt mij wel een interresant wagentje voor op de baan.

Heeft iemand van BNLS eigenlijk eens een Nederlands koppelwagen(tje) gebouwd?

M.v.g. Bram van Veen


In Railmagazine 172 (maart 2000) staat op blz. 62 een paar keer zo'n wagentje afgebeeld. Wel wat donker, Len was kennelijk niet in z'n goeie doen, maar wat wil je op een hectisch Eurospoor 1999..... Het wagentje vormt de schakel tussen een door Dennis verbouwde plan E-remwagen en een dooor mij bekladde Beneluxhondekop. Op de koppelwagen is het  computernummer 4084 9541 523-9 duidelijk te zien. Als ik nu weer koppelwagens zou bouwen, ging ik op zoek naar de eerder genoemde Märklin zandwagen om te bekijken of die niet iets dichter bij de waarheid komt.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dennis

  • Gast
Re: Ns wagon E515
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2007, 15:47:40 »
Hierbij twee foto`s van mijn wagentje.
Geen super model maar wel leuk.
Zeker gezien het feit dat mijn broertje een jaar of 13 was dat hij dit (onder begeleiding) bouwde.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0172.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0173.jpg

Groeten,
Dennis

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515 (en koppelwagens)
« Reactie #19 Gepost op: 30 October 2007, 13:58:31 »
Bijgaand 2 koppelwagens. De eerste met de voor sloop bestemde DE-1 22 te Zwolle Rangeerstation op 30 juli 1985. De tweede, eveneens te Zwolle Rangeer maar nu op 8 augustus 1997. Op de wagens zitten aan beide zijden normaal stoot- en trekwerk en een lage Scharfenbergkoppeling. Met het verdwijnen van de laatste plan U-stellen naar kopers of slopers zullen deze wagens ook wel uitsterven bij de NS. 

De eerste moet gemakkelijk te maken zijn met de Märklin zandwagens. De Roco's lijken mij toch wat te kort en te hoog. Maar bij gebrek aan beter voldoen die ook wel.


« Laatst bewerkt op: 30 October 2007, 15:22:04 door Marco Reparon. Reden: foto\'s onder elkaar »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: Ns wagon E515
« Reactie #20 Gepost op: 30 October 2007, 15:48:31 »
Heeft iemand van BNLS eigenlijk eens een Nederlands koppelwagen(tje) gebouwd?

Ja ik
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: Ns wagon E515
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2007, 16:10:12 »
Maak vandaag nog wel wat andere plaatjes.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
« Reactie #22 Gepost op: 30 October 2007, 20:25:54 »
Je hebt er flink werk van gemaakt. Een Rocootje?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: Ns wagon E515
« Reactie #23 Gepost op: 31 October 2007, 12:38:29 »
Nee geen Roco, Het model is gemaakt uit een Lage bakwagen van Fleischmann. De bouwbwschrijving staat in Railhobby.
Hieronder twee plaatjes van een koppelwagen zo die op Roosendaal te vinden waren. Voor koppelwagens werden onderstellen genomen van wagen die op dat moment voorhande waren. Er bestaat dus een grote variatie in uitvoering en lengte van deze wagens.


Het model op de 1e fot is van een nieuwer type (toen) en had maar een pakket rails aan dek. De wagen op de onderste foto heeft model gestaan voor het Railhobby model, is korter dan de de bovenste en heeft daarom drie pakketten als ballast mee gekregen -SK
ps. ook deze wagens zijn ondertussen afgevoerd uit de sterkte.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Aspelix

  • Gast
Re: Ns wagon E515
« Reactie #24 Gepost op: 15 October 2008, 05:10:10 »
Bedankt voor de info.

Kortom: ik kan er eigenlijk alle kanten mee op.

In Eindhoven wordt zo'n wagen nog gebruikt op dit moment.

En voor een zelfbouwproject vind ik het een leuk onderwerp.


Groet,
Ruurd

Ronald1974

  • Gast
Re: NS wagon E515
« Reactie #25 Gepost op: 14 October 2018, 17:33:47 »
De starter van dit draadje vroeg wat voor soort wagon dit was, en toen de vraag of de wagon overeenkomste had met het voorbeeld.
Toen ging het verder over koppelwagens.
Helaas is er geen lijkend model gemaakt van de NS E515, dus zelf maar een poging gedaan.
In de railhobby heeft en artikel gestaan over deze wagons De goederentrein nader bekeken (6): De naoorlogse houten zandwagens van NS 89/10/32.
Helaas is deze niet na te bestellen maar ben nog steeds zoekende naar dit artikel.
Op internet weinig foto's kunnen vinden, en daarmee aan de slag gegaan.
Dit is nog het voorlopige model, zonder opschriften en juiste kleur ?.
Gelukkig heeft Deetrein Erich van Dee foto's op zijn flickr site geplaatst helaas was ik toen net klaar met de bouw.





url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI0030.jpg][/url]





Copyright foto Erich van Dee



Copyright foto Erich van Dee

Ik ben op zoek naar de hoogte maat van de bak gemeten BS (Bovenkant Spoor) tot boven aan de rand van de bak.
Ook wil ik graag weten of de wiel diameter 1000 mm is.
Wil graag mijn E515 afmaken als de maten kloppen zo niet zal ik een tweede poging doen om de wagen te bouwen met de juiste maat voering.

M.v.g. Ronald.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2018, 18:29:24 door Bert van Gelder »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Ns wagon E515
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2018, 17:48:24 »
Op de vijfde foto zie ik links op de stelbalk iets onleesbaars (max.?) 950. Dat is de wieldiameter.

Leuk dat je dit oude draadje weer tot leven wekt.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
  • Dieselpower rules!
Re: Ns wagon E515
« Reactie #27 Gepost op: 14 October 2018, 17:54:25 »
Zijn deze bij de SHM niet dezelfde, maar dan met rembordes? Dan kun je met een rolmaat zelf nameten?


Hoorn, 5-8-2006


Hoorn, 21-05-2011
« Laatst bewerkt op: 14 October 2018, 17:56:09 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Ns wagon E515
« Reactie #28 Gepost op: 14 October 2018, 18:15:56 »
Had de SGB ook niet 2 van deze wagens, waarvan eentje met bordes?

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Ronald1974

  • Gast
Re: NS wagen E515
« Reactie #29 Gepost op: 15 October 2018, 13:06:22 »
Heren dank voor de info tot nu toe.

Deze wagens zijn gebouw op onderstellen van gesloten goederen wagens met een radstand van 4 meter, bij onderstellen met een langere radstand dan 4 meter werd een bordes toegevoegd.
Deze wagens hebben hun oorsprong bij de SS, HSM, HIJSM en NS.
De meeste zijn gebouwd(omgebouwd) bij de werkplaats Amersfoort.

Ik zoek meer info over de nummering van dit materiaal, verder is alle info bruikbaar.

Op de vijfde foto zie ik links op de stelbalk iets onleesbaars (max.?) 950. Dat is de wieldiameter.

Leuk dat je dit oude draadje weer tot leven wekt.

Wolter

Ik denk dat je gelijk hebt.  (y)

Mv.g. Ronald.