Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
12 December 2025, 23:26:22
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
12 December 2025, 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
12 December 2025, 19:24:20
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
12 December 2025, 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Reserve treinkoppen  (gelezen 34534 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #15 Gepost op: 19 November 2009, 22:39:41 »
Even een vraagje van mij:Wanneer zijn de zij ramen van de Plan V koppen dichtgemaakt?
En wat was de reden ?
Ik vind het GIGA afbreuk doen aan het Treinstel.
Dat was gewoon een polyester ruitje ipv ene glazen. Geen laswerk oid...

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #16 Gepost op: 19 November 2009, 22:49:40 »
Weet je zeker dat de foto´s allemaal uit ´91/´92 zijn?
Maarten

Op de eerste foto's zie ik nog rode diesels staan dus dit moet in de periode 1984-1986 zijn.

Ook mijn dank nog voor het plaatsen van deze foto's
Wordt het toch nog gezellig!

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #17 Gepost op: 19 November 2009, 23:57:08 »

Wat voor wagens staan er eigenlijk onder die koppen?
Grtz!
Tedo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2009, 23:52:57 »
Volgens mij gewoon een Lgs-achtige (containerwagen)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2009, 23:56:58 »
Lijken mij eerder onderstellen van Gs'en.
Meer NS in spoor 1!

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #20 Gepost op: 21 November 2009, 00:49:45 »
Misschien wel E'tjes?
Althans ik heb een Roco Ns E'tje van het nieuwe type omgebouwd tot zo'n werkwagen.
Zou zomaar kunnen zijn.  (y) (model: zie derde afbeelding van Overlast Maarten)


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Werkwagen1.jpg

(zal binnenkort een betere foto schieten)
De bordjes heb ik in Photoshop op maat bewerkt en op premium photopaper uitgeprint, en vervolgens voorzien van een vernislaagje.
Het gedeelte met de plank-imitatie komt van een oude platte Liliputwagen die perfect over het Roco model past en is zwart gespoten.
Of lood gebruiken en de planken zelf inkrassen is ook een optie. Het nummer draagt:  982 0 856-7
 
« Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 00:56:42 door Thowra »
We're all riders on this train.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12563
    • sleutelspoor
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #21 Gepost op: 21 November 2009, 16:30:52 »
De meeste dienstwagens die je hier op de foto ziet staan komen van buitendienst gestelde goederenwagens. Zowel ex kolenbakken als K en E wagens.
De wagens hebben, op een enkeling na, allemaal het nummer van een terreinwagen en het bord "mag niet vervoer"d worden"opgespeld gekregen. De plaatjes waar alles op de grond en naast de rails staat, is daar terplaatse gesloopt. Ik heb het met eigen ogen gezien!!!
De plaatjes in de sneeuw Met de DE 1 en 2-en moeten inderdaad ergens na 86 gemaakt zijn Ik woonde nl van 86 tot 92 in Rsd en dat is de periode waarin zij gemaakt zijn.
SK

even een vraag tussendoor, waarom zetten sommige plaatsers van foto's zo duidelijk, en vaak dwars door de plaat heen hun naam?????.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2009, 18:28:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2009, 17:49:00 »
even een vraag tussendoor, waarom zetten sommige plaatsers van foto's zo duidelijk, en vaak dwars door de plaat heen hun naam?????.

Dat is omdat sommigen als de dood zijn dat hun foto elders wordt gebruikt zonder hun naamsvermelding of toestemming. Copyright heet dat dan... Het eerste wat ik doe nadat ik een foto opgeslagen heb is het eruit Photoshoppen. ;)
Grtz!
Tedo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #23 Gepost op: 25 November 2009, 21:33:41 »
Weet iemand of er ook reservekoppen van mP´s (hebben) bestaan?
En dan graag een foto ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #24 Gepost op: 25 November 2009, 22:22:58 »
Ik heb in een loods te Blerick wel eens een 6400 cabine in de menie gezien.
Maar die zal ondertussen wel gebruikt zijn.
Grtz!
Tedo

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #25 Gepost op: 26 November 2009, 00:30:46 »
Weet iemand of er ook reservekoppen van mP´s (hebben) bestaan?
En dan graag een foto ;).
Maarten

Maarten er hebben geen reserve koppen van de Motorpost bestaan.

Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #26 Gepost op: 28 July 2010, 09:09:54 »
leuk gedaan, Jeroen!

Als ik de verschillende foto's vergelijk dat zijn de wagens waar de treinkoppen op staan geen voormalige E'tjes. Ze zien er namelijk korter uit en met name de afstand tussen bufferbalk en aspot is duidelijk korter dan bij een E. Ik heb sterk het vermoeden dat ze dezelfde afmetingen hebben als de koppelwagens, zoals die van de HIJSM: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1550.

Nog een voorbeeld van zo'n zelfde wagen:

Foto: @Mispoes, komt ui dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6315.15.html

Maar dan de vraag: Van wat voor type wagen zijn deze onderstellen afkomstig?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #27 Gepost op: 28 July 2010, 17:32:36 »
Als ik de verschillende foto's vergelijk dat zijn de wagens waar de treinkoppen op staan geen voormalige E'tjes. Ze zien er namelijk korter uit en met name de afstand tussen bufferbalk en aspot is duidelijk korter dan bij een E. Ik heb sterk het vermoeden dat ze dezelfde afmetingen hebben als de koppelwagens, zoals die van de HIJSM: http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1550.

Dat is met elkaar in tegenspraak, want de wagen in de link die je geeft is geboren als NS 63101, juist een E-tje zoals Roco die heeft gemaakt. Dus daarmee zouden de andere ook E-tjes zijn geweest. Daarnaast zijn de onderstellen van de E-tjes zo'n beetje voor alles en nog wat gebruikt vanaf de jaren 70 toen de mijnen dicht gingen.

Dirkjan

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #28 Gepost op: 28 July 2010, 18:54:25 »
Dirkjan, dan heb ik niks gezegd! iets te voorbarig om te beweren dat het geen E´tjes konden zijn.

Een reactie uit een ander draadje die eigenlijk hier thuishoort:
Sprinterkoppie?
NS had nog wel 2 reservekopjes over...
Hier bij het transport vanaf de opslag in de oude Leeuwarder locloods naar Roosendaal ergens jaren '90. (te lui om de datum op te zoeken)
Naast een reservekop ICM-1 en 2 liggende Sprinterkoppen staat er een lasmal mat'64 en een kop van een Werkspoor Plan V (420?) op de wagens.


en mocht het ook maar iemand interesseren; ze werden met dieseltractie afgevoerd.


beide foto's R. Visser

grtz,
Wim

De foto moet van vóór 1993 zijn, omdat de plan V-kop (niet van de 420, maar hoogstwarschijnlijk door Talbot geleverd als reservekop) aan de bak van treinstel 479 is gelast.
Ik ben toch wel benieuwd naar de datum, Wim ;)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Reserve treinkoppen
« Reactie #29 Gepost op: 28 July 2010, 23:18:45 »
nou Maarten, ik ben 't archief met alle bijzondere ritten op de Friese lijnen ingedoken en kan vanuit m'n register 1988-1998 je melden dat dit convooi in het weekend van zaterdag 11 januari 1992 te Lw stond.

At your service ;)

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie