Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
Vandaag om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door robstuart
Vandaag om 11:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:10:12
Line-up foto's van modellen door Huup
Vandaag om 11:08:27
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 11:07:13
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 11:06:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 09:32:40
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 08:40:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:25:46
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 28194 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #60 Gepost op: 20 May 2018, 08:52:57 »
Voel me wel stom, was er helemaal vanuit gegaan dat het er standaard in zat.
Ach, ik was net zo stom. Ik heb die van mij helemaal elektrisch verbouwd en was ook vergeten dat er geen verlichting in zit.

Als ik me goed herinner, schakelt de decoder een relais dat dan weer stroom zet op de leiding die door de hele trein loopt.
Precies, dat blijkt ook uit het schema dat ik liet zien. In analoog bedrijf zit er een jumper op positie A, dan brandt de verlichting direct op de railspanning. Voor digitaal verplaats je die jumper naar positie D. Dan wordt het relais geactiveerd als je het aanstuurt met een functietoets.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #61 Gepost op: 20 May 2018, 09:08:34 »
 >:(In RH 1-2012 staat  het ombouwverslag van Karst. Hij gebruikt dat relais niet meer evenals de storingsgevoellige seinschakelaar in het stuurrijtuig. Allicht een mooi beginpunt om eens te kijken wat je wilt en wat er mogelijk is.
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22630
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #62 Gepost op: 20 May 2018, 09:10:05 »
Karst deed vooral erg moeilijk vond ik.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #63 Gepost op: 20 May 2018, 09:33:08 »
Nou, ik zal wel eerst de standaard optie gebruiken, dat kan altijd anders. Maarreh, gele leds? OF warmwit?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22630
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #64 Gepost op: 20 May 2018, 09:47:00 »
Ik heb er warmwitte ledstrips inzitten. Uit een voorraadje Hufing strips, maar dat maakt niet zo uit. Je kan ook nog een stukkie in de douaneruimte van de motorbak zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #65 Gepost op: 20 May 2018, 16:08:38 »
Alle passagierscompartimenten hadden TL verlichting en daar ben ik voor warm-wit gegaan, de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen (het licht dat daar uit scheen als de DE IV 'savonds terugreed was veel geler van kleur als in de passagirsruimten) en daar dus voor gele leds gegaan. Het langsrijden van de TEE DE IV was altijd het hoogtepunt van de dag, zowel in de ochtend rond 11.15h. als in de avond rond 20.45h.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #66 Gepost op: 20 May 2018, 17:16:23 »
Karst ging voor full options (o.a. TL immitatie), betere stroomafname én elimineerde de achilleshiel van de seinverlichting. Dan wordt het wat gecompliceerder idd.

Maar of je dan meteen moeilijk doet...
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22630
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #67 Gepost op: 20 May 2018, 17:48:00 »
Voor allerlei lichteffecten is die Digikeijs lichtstrip met opgebouwde decoder nodig, dat klopt. Maar verder.
Voor het digitaal schakelen van in te bouwen binnenverlichting heeft het model al een voorziening. En het begin van dit draadje gaat er nou net over dat voor het omzeilen van de wielschakelaar geen complete verbouwing van het lichtprintje nodig is. Voor zover ik weet kan de Lenz Standard in de gedaante van functiedecoder nog steeds ompolen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #68 Gepost op: 20 May 2018, 20:10:12 »
...de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen .....
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #69 Gepost op: 20 May 2018, 20:12:52 »
Dat is dus precies andersom!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #70 Gepost op: 20 May 2018, 20:32:32 »
Nog even verder gespit in dat boek. Op blz. 70 staat een tekening van het motorrijtuig waarop de elektrische apparaten zijn aangegeven. Op blz. 71 een verklarende lijst.
In de bagageruimte en de conducteursruimte is verlichting getekend als balkjes van ca. 1 meter lang, dus TL-armaturen.
In de motorruimte zijn verlichtingsarmaturen zo klein weergegeven dat het geen TL kan zijn, dus waarschijnlijk gloeilampen. Verder zitten er op diverse plekken stopcontacten voor looplampen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #71 Gepost op: 20 May 2018, 22:17:28 »
Oh wacht, dat wordt bedoeld met 'overige ruimten'. Maar de passagiersruimten waren dus wel TL
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #72 Gepost op: 20 May 2018, 22:59:18 »
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."

De alinea daarvoor luidt:
"De verlichting van de personen- en dienstrijtuigen bestond uit TL-buizen. Daarnaast bevonden zich in de bagagerekken boven de zitplaatsen instelbare leeslampjes. Deze lampjes werden via een transformator gevoed met 12 V wisselstroom"

Off topic: er staan nauwelijks interieurfoto's in dat boek valt me nu op
Groet,

Gerard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4658
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #73 Gepost op: 14 October 2018, 16:54:53 »
Ik zat net nog eens door de "bijbel" van Martin van Oostrom te bladeren, en toen kwam ik een paar foto's tegen die in Nederland waren gemaakt, waarop het bovenste sein niet brandt, bladzijde 118 bijvoorbeeld. Is dat een vergissing van de machinist geweest, of hebben de treinstellen in het begin maar met 2 frontseinen gereden in Nederland?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #74 Gepost op: 14 October 2018, 17:29:26 »
De foto op blz. 118 is gemaakt in 1957, toen was het in Nederland nog niet gebruikelijk om met 3 pitten te rijden.
Op de foto er onder staat een Frans TEE stel met ook maar 2 pitten.
Het 3-punts sein zat er op omdat dat voor Duitsland verplicht was. Misschien ook in Zwitserland, maar dat weet ik niet zeker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.