Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:19:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 27668 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #60 Gepost op: 20 May 2018, 08:52:57 »
Voel me wel stom, was er helemaal vanuit gegaan dat het er standaard in zat.
Ach, ik was net zo stom. Ik heb die van mij helemaal elektrisch verbouwd en was ook vergeten dat er geen verlichting in zit.

Als ik me goed herinner, schakelt de decoder een relais dat dan weer stroom zet op de leiding die door de hele trein loopt.
Precies, dat blijkt ook uit het schema dat ik liet zien. In analoog bedrijf zit er een jumper op positie A, dan brandt de verlichting direct op de railspanning. Voor digitaal verplaats je die jumper naar positie D. Dan wordt het relais geactiveerd als je het aanstuurt met een functietoets.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #61 Gepost op: 20 May 2018, 09:08:34 »
 >:(In RH 1-2012 staat  het ombouwverslag van Karst. Hij gebruikt dat relais niet meer evenals de storingsgevoellige seinschakelaar in het stuurrijtuig. Allicht een mooi beginpunt om eens te kijken wat je wilt en wat er mogelijk is.
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #62 Gepost op: 20 May 2018, 09:10:05 »
Karst deed vooral erg moeilijk vond ik.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #63 Gepost op: 20 May 2018, 09:33:08 »
Nou, ik zal wel eerst de standaard optie gebruiken, dat kan altijd anders. Maarreh, gele leds? OF warmwit?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #64 Gepost op: 20 May 2018, 09:47:00 »
Ik heb er warmwitte ledstrips inzitten. Uit een voorraadje Hufing strips, maar dat maakt niet zo uit. Je kan ook nog een stukkie in de douaneruimte van de motorbak zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #65 Gepost op: 20 May 2018, 16:08:38 »
Alle passagierscompartimenten hadden TL verlichting en daar ben ik voor warm-wit gegaan, de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen (het licht dat daar uit scheen als de DE IV 'savonds terugreed was veel geler van kleur als in de passagirsruimten) en daar dus voor gele leds gegaan. Het langsrijden van de TEE DE IV was altijd het hoogtepunt van de dag, zowel in de ochtend rond 11.15h. als in de avond rond 20.45h.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #66 Gepost op: 20 May 2018, 17:16:23 »
Karst ging voor full options (o.a. TL immitatie), betere stroomafname én elimineerde de achilleshiel van de seinverlichting. Dan wordt het wat gecompliceerder idd.

Maar of je dan meteen moeilijk doet...
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #67 Gepost op: 20 May 2018, 17:48:00 »
Voor allerlei lichteffecten is die Digikeijs lichtstrip met opgebouwde decoder nodig, dat klopt. Maar verder.
Voor het digitaal schakelen van in te bouwen binnenverlichting heeft het model al een voorziening. En het begin van dit draadje gaat er nou net over dat voor het omzeilen van de wielschakelaar geen complete verbouwing van het lichtprintje nodig is. Voor zover ik weet kan de Lenz Standard in de gedaante van functiedecoder nog steeds ompolen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #68 Gepost op: 20 May 2018, 20:10:12 »
...de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen .....
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #69 Gepost op: 20 May 2018, 20:12:52 »
Dat is dus precies andersom!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #70 Gepost op: 20 May 2018, 20:32:32 »
Nog even verder gespit in dat boek. Op blz. 70 staat een tekening van het motorrijtuig waarop de elektrische apparaten zijn aangegeven. Op blz. 71 een verklarende lijst.
In de bagageruimte en de conducteursruimte is verlichting getekend als balkjes van ca. 1 meter lang, dus TL-armaturen.
In de motorruimte zijn verlichtingsarmaturen zo klein weergegeven dat het geen TL kan zijn, dus waarschijnlijk gloeilampen. Verder zitten er op diverse plekken stopcontacten voor looplampen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #71 Gepost op: 20 May 2018, 22:17:28 »
Oh wacht, dat wordt bedoeld met 'overige ruimten'. Maar de passagiersruimten waren dus wel TL
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #72 Gepost op: 20 May 2018, 22:59:18 »
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."

De alinea daarvoor luidt:
"De verlichting van de personen- en dienstrijtuigen bestond uit TL-buizen. Daarnaast bevonden zich in de bagagerekken boven de zitplaatsen instelbare leeslampjes. Deze lampjes werden via een transformator gevoed met 12 V wisselstroom"

Off topic: er staan nauwelijks interieurfoto's in dat boek valt me nu op
Groet,

Gerard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4581
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #73 Gepost op: 14 October 2018, 16:54:53 »
Ik zat net nog eens door de "bijbel" van Martin van Oostrom te bladeren, en toen kwam ik een paar foto's tegen die in Nederland waren gemaakt, waarop het bovenste sein niet brandt, bladzijde 118 bijvoorbeeld. Is dat een vergissing van de machinist geweest, of hebben de treinstellen in het begin maar met 2 frontseinen gereden in Nederland?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #74 Gepost op: 14 October 2018, 17:29:26 »
De foto op blz. 118 is gemaakt in 1957, toen was het in Nederland nog niet gebruikelijk om met 3 pitten te rijden.
Op de foto er onder staat een Frans TEE stel met ook maar 2 pitten.
Het 3-punts sein zat er op omdat dat voor Duitsland verplicht was. Misschien ook in Zwitserland, maar dat weet ik niet zeker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.