BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Sven Kerkvliet op 07 november 2009, 17:33:47

Titel: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 07 november 2009, 17:33:47
Na zeer lang twijfelen ben ik deze week toch overstag gegaan en heb ik in een opwelling bovenstaande trein gekocht.
Ik ben weliswaar een DB-tijdperk IV-spoorder, maar het feit dat deze trein in het begin van de zeventiger jaren op de "Allgäu-Bahn" heeft gereden (denk aan het tragische ongeval met de RAm501 "TEE Bavaria" bij Aitrang) volstond voor mij als motief om deze door Roco werkelijk prachtig in model omgezette trein te kopen.

Er is reeds veel (met name positiefs) in dit Forum en elders over deze Roco TEE geschreven, maar toch heb ik nog twee vragen over dit model:


Eerste vraag:
De frontseinverlichting; deze straalt bij het model vanaf opzij gezien enigszins gelig licht uit. Frontaal gezien is het licht echt wit licht. Dit weliswaar warmwit, maar tóch wit.
Op foto's van het grote voorbeeld lijkt mij het licht echter geel te zijn. Als ik de oude foto's goed bekijk is dat dan niet een beetje geel, maar zo geel als het door de NS gevoerde gele licht (het vroegere "Franse-auto-koplampen-licht"). Heeft Roco zich vergist of interpreteer ik de foto's verkeerd? Had de zwitserse RAm wellicht wel het (bij de SBB gebruikelijke) witte licht?

Vraag twee:

De motor: deze loopt in mijn model nou niet bepaald mooi. Ik weet maar al te goed dat na verloopt van tijd wanneer een trein enigszins ingereden raakt bepaalde rijgeluiden minder worden of zelfs verdwijnen, maar de motorwagen van dit stel is dusdanig rumoerig dat ik weinig vertrouwen heb dat dit goed gaat komen. Ik heb de kap van de motorwagen afgenomen en gecontroleerd of er niets aan de cardanassen aan liep. Dit was (helaas) niet het geval. Het is nu zo dat ik eigenlijk niet van het mooie dieselgeluid kan genieten omdat de bijgeluiden van de motor de boel overstemmen.

Controle van de overbrenging wees uit dat er in mijn treinstel nog rode tand- en wormwielen zitten (lage topsnelheid). Zorgt het Roco ombouwsetje met de gele tand- en wormwielen (hogere topsnelheid) voor rust daar het motortoerental omlaag gaat?

Daar ik er hier vast veel Roco RAM/DE-IV rijders op dit forum zijn ben ik benieuwd naar jullie bevindingen over deze twee vragen.

Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 08 november 2009, 13:12:57
Hallo,

Hier nog wat fotootjes ter verduidelijking wat ik bedoel m.b.t. het gele- danwel witte licht:

Hier het orgineel; ik meen te zien dat deze treinstellen NS-gele frontseinen hadden...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEENSSBB_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEENSSBB_1.jpg)

Hier de Roco TEE van opzij: NS-geel uitstralend licht, toch?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RienDE1002RocoA_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RienDE1002RocoA_1.jpg)

Maar hier bij de frontaal genomen foto ineens compleet wit licht, vreemd toch?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RienDE1002RocoB_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RienDE1002RocoB_1.jpg)

Wat is nou juist  ???


Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Ben op 08 november 2009, 14:57:32
Geel lijkt mij het beste.

Gr, Ben.

(http://i40.tinypic.com/11rus91.jpg)
Foto Ed de Bruijn, Stichting TEE-Nederland.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 november 2009, 15:03:28
Ik denk niet dat de frontseinen geel waren. In veel Europese landen zijn gele frontseinen niet toegestaan, dus het is veel logischer dat ze wit waren.
Dat de seinen van het Roco model van opzij geel lijken komt wellicht door de weerkaatsing tegen het geel van de kap.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 09 november 2009, 04:06:37
Hallo,

Bedankt voor de reacties tot zover.
@Ben: bedankt voor de foto: die lampen zijn helaas niet meer origineel maar "Northlanderlampenhuizen"
@Klaas: ik begrijp jouw redenering; klinkt heel logisch en toch wijzen de kleurenfoto's zo langzamerhand anders uit...

Naarmate ik wat meer kleurenfoto's van het grote voorbeeld tegenkom ben ik er steeds meer van overtuigd dat alle RAm's en DE-IV's met geel koplamplicht waren uitgerust.
Het is alleen verdraaid lastig om dergelijke foto's van deze dieseltreinstellen in boeken of op internet te vinden; helaas erg schaars.

Het probleem in de motorwagen is inmiddels opgelost:
Het geluidsniveau van de aandrijving in de motorwagen is na een avondje intensief sleutelen en met de nodige behoorlijk drastische maatregelen teruggebracht tot faulhaberniveau  (y)

Ga de motorwagen de komende tijd rustig inrijden en uitdokteren hoe het nou precies met het seinlicht zit.

Groet,

Sven 
 
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Re 6/6 op 09 november 2009, 21:09:18
Haalo Sven,

Ik wel benieuwd welke drastische maatregelen je dan genomen heb?

Groet,

Ron
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: GerardvV op 09 november 2009, 21:34:47
De seinlichten, zowel van de Nederlandse als Zwitserse DE TEE waren echt wel geel.
(http://farm1.static.flickr.com/223/458957739_c8cbcdcfb7.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/223/458957739_c8cbcdcfb7_b.jpg)
3737 en TEE Edelweiss  tijdens NVBS excursie
Dordrecht
23 mei 1974.

(http://farm1.static.flickr.com/244/451157623_ac037698ba.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/244/451157623_ac037698ba_b.jpg)
TEE Edelweiss richting Zurich
Rijswijk 24 mei 1974.

Gerard vV
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 09 november 2009, 22:08:17
Hallo weer,

@Gerard: bedankt voor de mooie foto's. Intussen zijn de LED's op de print van de Roco DE 1002 "vergeeld".


@Ron: als de boel klaar is maar de boel nog neit weer is dichtgemaakt (lees; de kap nog niet op de motorwagen is terug geplaatst) ga ik foto's maken en e.e.a. toelichten.

Ik ben nu aan het worstelen met een functie-decoder in de stuurstandwagen waarvan ik begrijp waarom óf geel óf rood het niet doet (polariteit bij gelijkstroom uit de decoder i.p.v. wisselstroom vanuit de sleepschakelaar) maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet oplossen. Ik ben niet kundig genoeg om dusdanige kleine LED's even om te draaien op het verlichtingsprintje.

Weet er iemand raad met dit probleem van de polariteit van de LED's bij het toepassen van een functie-decoder in de Roco TEE  ???

Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Karst Drenth op 09 november 2009, 23:06:02
Idd Sven: Omdraaien....  :P is de enige oplossing. ( en de diode en... )

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Karst Drenth op 09 november 2009, 23:13:43
En... om je op weg te helpen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RamPrint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RamPrint.jpg)

... zo moet ie worden  :P


Sneak preview van een nog te verschijnen artikel ;)

LEDs omdraaien ging niet. Heb er gewoon 3 nieuwe opgesoldeerd.

Grtzz en suc6,

Karst
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 09 november 2009, 23:48:46
Tjonge Karst,
Pfffff, als ik dat allemaal geweten had..... >:(

Het ging mij alleen maar om het dimmen van de standaard nogal fel schijnende sluitseinen.

Ik denk dat ik het stuurstandrijtuig weer naar origineel terugbouw (dus weer met sleepschakelaar) en daarbij een extra weerstand aan de rode LED's koppel. Bij de motorwagen zal ik dan middels de dimfunctie de sluitseinen qua lichtintensiteit gelijk maken aan die van de stuurstand.

(Ik ken mijzelf: beter deze oplossing dan een complete printplaat naar z'n gallemiezen... ;))


Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 12 november 2009, 01:04:50
Haalo Sven,

Ik wel benieuwd welke drastische maatregelen je dan genomen heb?

Groet,

Ron



Hallo Ron en andere lezers,

Omdat de originele Roco motor verre van geruisloos was en het ellenlang “inrijden”/kollektorplaten polijsten/ nieuwe koolborstels plaatsen en weet ik wat nog meer mij onderhand echt de neus uitkomt heb ik besloten ook bij dit model een andere motor te plaatsen.
Niets is in mijn ogen (oren) zo frustrerend als een prachtig klinkend afgespeeld soundfile vanuit een rijdend model, waar doorheen dan irritante aandrijfgeluiden waarneembaar zijn…

Ik heb de Roco motor vervangen voor een motor eveneens uit huize Roco; maar dan wel één van het type dat zijn werk absoluut geruisloos doet (uit een negentiger jaren Roco E18) .
Voordat deze nieuwe motor voor de DE1002 kon worden geplaatst moesten er nog wat aanpassingen worden gedaan.
In het chassis van de motorwagen is wat materiaal weg gevijld omdat het huis van de nieuwe motor iets “dikker” is dan zijn voorganger. De nieuwe motor kreeg de vliegwielen van de oude motor opgeperst zodat dezelfde cardanassen konden worden gebruikt.
De motor werd daarna omhuld met een stukje op maat geknipt zeemleer. Dit materiaal zorgt voor een prima werkende demping bij tegelijkertijd een goede fixatie van de motor. Het materiaal is bovendun zodanig dun dat het nauwelijks extra ruimte vergt. Deze techniek heb ik trouwens ook met succes ook in een Roco VT11.5 (41260) toegepast (destijds ook met nieuwe E18 motor).

(De plaatjes ter vergroting svp aanklikken)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmMotora.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmMotora.jpg)
Het chassis met de nieuwe motor met de oude vliegwielen. Linksonder de originele motor en het gebruikte dempingsmateriaal.

  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmMotorb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmMotorb.jpg)
De oude motor ontdaan van vliegwielen; voor in de projectendoos…

  
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmMotorc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmMotorc.jpg)
In plaats van via de contactveertjes wordt de motor met draadjes van “sap” voorzien.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAMMotord.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAMMotord.jpg)
Hier zie je hoe de “spanten” in de zijwand van het chassis zijn uitgevijld om meer ruimte voor motor en demping te creëren.


Als laatste heb ik –net als velen voor mij- het Roco RAm/DE-IV tuningssetje (de gele tand- en wormwielen) geplaatst. Niet met het idee de snelheid te verhogen maar om het motortoerental (lees: geluidsproductie) nog meer omlaag te brengen.
En helemaal tot slot zijn de twee assen met slipbanden in de motorwagen vervangen voor exemplaren zónder.
Resultaat: een prachtig geruisloos aangedreven motorwagen! Je hoort alleen het zachtjes tikken van de wielen over de sporen bij wissels en kruisingen…
Oja:
Ondertussen is de seinverlichting in de stuurstand weer aangepast:
De functiedecoder eruit voor een andere project. De sleepschakelaar weer geactiveerd.
Front- en sluitseinen gedimd met resp. weerstanden 1K en 5K.
De oorspronkelijk warmwitte LED’s in motor- en stuurstandwagen zijn aangetipt met gele lampenlak en stralen nu de juiste lichtkleur uit. Staan nu nog even een etmaal te drogen voordat de kappen er weer op kunnen. (Graag plaats ik morgen nog een fotootje van het resultaat).

Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 12 november 2009, 08:35:37
En... om je op weg te helpen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RamPrint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RamPrint.jpg)

... zo moet ie worden  :P


Sneak preview van een nog te verschijnen artikel ;)

LEDs omdraaien ging niet. Heb er gewoon 3 nieuwe opgesoldeerd.

Grtzz en suc6,

Karst

Interessant Karst, maar heb je ook een functiedecoder overwogen die met het oorspronkelijke printje overweg kan? Bij mijn weten heeft in ieder geval Lenz een decoder met twee uitgangen die ten opzichte van elkaar van polariteit kunnen wisselen. Is misschien toch wat eenvoudiger voor de goegemeente. Of helpt dat hier niet?
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Karst Drenth op 12 november 2009, 08:52:46
Idd Henk,

Het tov van elkaar polariteit wisselen helpt bij deze print niet.

Zowel rood als wit maken beide gebruik van een gemeenschappelijke retour... Welke in het ene geval + moet zijn, in het andere -... :(

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 12 november 2009, 08:57:48
Ja, maar dat noemen we toch ompolen Karst?
Dit is volgens Willem BR194 het schema.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEEschema2.gif)

Nou ben ik heel slecht in schema's doorgronden, maar als je wat geel en wit wordt genoemd aan elkaar knoopt, dan heb je volgens mij een gewone tweepolige schakeling met antiparallel geschakelde leds die correct reageert op ompolen. En dus ook correct reageert op een decoder die kan ompolen, zoals de Lenz functiedecoder. Hoeft er niets met het printje te gebeuren.

Het zou analoog anders ook niet functioneren. Weliswaar verzorgt de asschakelaar het omschakelen, maar ondertussen wordt de spanning analoog wel omgepoold en moet de schakeling daarmee rekening houden.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Re 6/6 op 12 november 2009, 15:10:58


Hallo Ron en andere lezers,

Hallo Sven,

Dat is een beste ombouw die je daar heb gedaan (y), ik zie het me zelf nog niet direct na doen. :-\
Ik heb deze motoren in het verleden ook gebruikt om de Roco SBB serie Re 4/4 IV mee om te bouwen. Die hadden ook van die herrie motoren, ik heb ze toen met tweezijdig tape vastgezet. De volgenkeer gebruik ik ook eens zo'n zeemleer, dat is een geode tip.
Succes met de verdere ombouw en ik ben benieuwd naar de foto's met de verlichting.

Groet,

Ron
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 12 november 2009, 15:16:29
Hallo,

Ron, ik wilde net dit berichtje afvuren toen jouw reactie een minuut geleden kwam.
Je wordt dus op je wenken bediend  ;).

(Mocht je tips/hulp m.b.t. de zeemleer operatie nodig hebben hoor ik het wel...)

De gele lampenlak op de LED's was droog dus konden de kappen weer op de frames worden geplaatst.
Zoals beloofd dan nog even de seinverlichting-foto's (ter vergroting svp even aanklikken):

Stuurstand met gedimd sluitsein i.pv. mistachterlicht  ;):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAma.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAma.jpg)

Stuurstand met eveneens gedimd en nu de juiste kleur frontsein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmb.jpg)

Ter illustratie van het kleurverschil van de seinverlichting nog even de NS-SBB combinatie tussen het Bundesbahn Eloc geweld ... ;-):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RocoRAmc.jpg)

Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Re 6/6 op 12 november 2009, 15:58:59
Hoi Sven,

Dat was toevallig dat ik dat bericht net verstuurde.
Dat ziet er erg fraai uit die verlichting, trouwens je baan ziet er ook top uit (y)
Gaaf om het verschil nu zo duidelijk te kunnen zien met de DB loc's.

Groet,

Ron
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Coen Burki op 12 november 2009, 16:57:06
Beste Sven,
Ik had met het inbouwen van een functiedecoder dezelfde problemen. De print is door een lezer van dit forum omgebouwd en functioneert nu zoals gewenst.
Ik heb een ESU functiedecoder ingebouwd waarmee ik naast de sluitverlcihting ook een ESU cabineverlichting aanstuur. Ik rij met Koploper en het is mooi om te zien wanneer de TEE van richting verandert eerst de cabineverlichting en de front- en sluitverlichting omwisselen en daarna de TEE pas wegrijdt. I.p.v. de ESU functiedecoder zou je ook een lichtprint van Digirail met ingebouwde decoder kunnen overwegen.
Indien je alsnog de sluitverlichting wilt wijzigen c.q. digitaliseren, kan ik vragen of de "ombouwer" jou wilt benaderen. Destijds heeft hij n.m.l. zijn naam etc. via een persoonlijk bericht aan mij opgegeven dus meld ik dit maar niet het het forum.
Groet
Coen.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 12 november 2009, 20:01:09
Hallo coen,

Ik heb welsiwaar nu weer de sleepschakelaar teruggebouwd in de stuurstandwagen maar het is niet optimaal  :-\.
Omdat ik echter niet zelf voor een technische oplossing kan zorgen moet het maar even zo. Helaas knipperen de seinen zo af en toe door de slechte stroomafname vanwege de sleepschakelaar. Een functiedecoder is toch wel veel mooier en beter...

Ik heb jou i.i.g. even een PB gestuurd.

Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 12 november 2009, 21:46:54
Niet om het een of ander, maar je hoeft dat printplaatje vermoedelijk helemaal niet te verbouwen. Zie vorige pagina.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 12 november 2009, 22:14:46
Hoi Henk,

Ik heb google op "Lenz LF101XF + stuurstandwagen/steuerwagen" gezocht maar nog niet concreet iets over de combinatie van de RAm stuurstandprint en deze functiedecoder gevonden.
Wel staan er succesverhalen van andere stuurstanden (uitgerust met SMD LED-printjes) en een succesvolle samenwerking met deze functiedecoder waar andere functiedecoders faalden.

Het probleem is dat ik nier zomaar even een LF1101XF van Euro 25,- ga kopen wanneer ik niet zeker weet dat het ding ook naar behoren in deze stuurstand functioneert.
Mijn voorkeur boven alles heeft de ESU functiedecoder, daar heb ik er nog een paar van liggen en daar ben ik ook "los op".
Misschien meldt zich nog iemand die de LF101XF in de RAm/DE-IV stuurstand heeft ingebouwd... :P

Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 13 november 2009, 09:20:52
Je kunt het zelf proberen. Dat wil zeggen, je kunt proberen of het printje volgens verwachting op ompolende gelijkspanning reageert.
Als dat werkt, en dat doet het naar mijn verwachting, dan werkt het ook met die functiedecoder.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: fissy op 13 november 2009, 09:29:57
Is het mogelijk een normale decoder (motoruitgang) te gebruiken voor omplolen? Rijstappen op maximal ...

Waarom een eigene decoder? Kan het met de truc van Karst en de stroomgeleidende koppeling?

Groet

Bernd
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 13 november 2009, 09:37:28
Ja, een locdecoder moet ook kunnen. Rijeigenschappen doen er niet toe dus je bent nog goedkoper uit ook dan met een functiedecoder.
Het model heeft volbezette vierpolige stroomgeleidende koppelingen. Kan allemaal vast wel, maar wordt ook ingewikkeld.
Volgens mij is dat ompolen verreweg de eenvoudigste oplossing.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: fissy op 13 november 2009, 09:44:08
4-polig is toch geen probleem. geel/wit/zwart/rood en de blauwe kan je op nieuw genereren uit zwart/rood in de stuurstand... nog goedkoper :P
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 13 november 2009, 15:24:12
Hallo,

Heb toch de LF101XF in huis. Ga vanmiddag/vanavond even testen in de RAm stuurstandwagen en laat dan mijn bevindingen hier even weten. Tot later  :)

Groet, Sven

(off-topic: Bernd, schon Neuigkeiten bzgl. HLE 18 15000V Schleifstück ?)
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 13 november 2009, 17:38:02
Hallo,

Nou, ik ben al een uur aan de gang geweest om de LF101XF zodaning aan te sluiten op het stuurstandprintje dat de verlichting geel/rood met de rijrichting wisselt;
Alle pogingen zijn tot nu toe mislukt:

- decoder-blauw (+) op print-zwart
- decoder-geel op print-blauw
- decoder-wit op print-rood

Decoder laat zich programmeren maar bij inschakeling van stroom naar de print lichten alleen de gele LED's kortstondig op... ??? >:( :'(


Wie weet raad hiermee ?:-\

Groet,

Sven
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 13 november 2009, 20:10:17
Heb je eerst geprobeerd of het printje goed reageert op ompolen? Gewoon met een gelijkstroom, een gewone rijtrafo bijvoorbeeld, een extra voorschakelweerstand van 1K is misschien wel verstandig.

Ik meende me te herinneren dat er een foto van het printje ergens op de site stond en inderdaad.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_244_1.jpg)

Zo te zien moet je de zwarte draad als de ene pool gebruiken en de twee andere draden gezamenlijk als de andere pool.

Als je hebt vastgesteld dat het werkt met ompolen, dan kun je met de decoder aan de gang. In de gebruiksaanwijzing kun je lezen welke twee uitgangen je moet gebruiken en welk CV je moet programmeren om ervoor te zorgen dat die uitgangen ten opzichte van elkaar gaan ompolen. Standaard staat de decoder zo niet ingesteld. Je moet dus ook maar twee draden van de decoder aansluiten in plaats van de gebruikelijke drie.
Ik heb het even opgezocht. Je moet de witte en gele draad op het printje aansluiten. Bijvoorbeeld de witte decoderdraad op de zwarte draad van het printje en de gele decoderdraad op de witte en gele draad van het printje. Daarna bit 1 van CV49 op 1 zetten.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 13 november 2009, 22:17:52
Hallo henk en anderen,

Ben zojuist weer aan het uitproberen geweest:

Wanneer je veel met digitale modelbaan bezig bent lijkt het wel alsof je niet meer analoog kunt denken:
Ik alsmaar knoeien met één plusdraad blauw en twee "schakeldraden" wit en geel.... :-[

Je hebt het al die tijd hardstikke juist gehad: witte decoderdraad aan zwart van de lichtprint en de gele decoderdraad aan zowel de rode als de blauwe van de lichtprint.
CV49, bit 1 => 1 én; taaataaa !!!

De schakeling werkt nu helemaal naar behoren  (y).


Op de positie waar voorheen de sleepschakelaar zat heb ik nu van een heel klein plaatje fosforbrons een extra stroomafnemer gemaakt die niet op het asje van deze wielas sleept, maar op de bovenkant van het wiel zelf.
Dit laatste i.v.m. het feit dat deze wielas -anders dan de andere rijtuigwielassen- niet in het midden (halve as) is geïsoleerd, maar aan slechts één wiel t.o.v de rest van de wielas.
(klinkt moeilijk, maar ik kan ter verduidelijking nog een fotootje plaatsen...)

Nu krijgt de lichtprint van het stuurstandrijtuig optimaal stroom van alle vier de assen.

Henk en alle anderen: bedankt voor jullie tekst en uitleg.

Ben erg blij dat het weer gelukt is :)

Groet,

Sven
   
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: fissy op 13 november 2009, 22:24:24
(off-topic: Bernd, schon Neuigkeiten bzgl. HLE 18 15000V Schleifstück ?)

Nee, geen nieuws :( De HLE 18 is ook al de deur uit en de LSM DE IV ook... Heb geen zin in deze politiek, waren dan ook de laatste locs van LSM...

veel plezier met jouw DE IV...
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 13 november 2009, 22:46:46
Henk en alle anderen: bedankt voor jullie tekst en uitleg.

Ben erg blij dat het weer gelukt is :)

Groet,

Sven
    

En jij bedankt voor het proberen.

Misschien nog een fotootje waarop te zien is hoe alles is aangesloten? Deze methode zal voor de meeste mensen toch handiger zijn dan het printje met de soldeerbout te lijf gaan.
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Sven Kerkvliet op 14 november 2009, 02:53:24
Hallo,

Ja is goed. Komt ie:

Bij deze een beschrijving met wat fotootjes (deze weer ter vergroting s.v.p. aanklikken):

De sleepschakelaar van het RAm/DE-IV stuurstandrijtuig werd verwijderd. In plaats hiervan  is een Lenz LF101XF functiedecoder ingebouwd. Deze decoder kan bij twee van de zes functie-uitgangen de gelijkstroom uit de decoder om polen zodat een front- en sluitseinenprint met LED’s zonder aanpassingen kan worden gebruikt.

Nog even de voordelen van functiedecoder ten opzichte van sleepschakelaar op een rijtje:
De frontseinen zijn na inbouw:
-   in- en uitschakelbaar.
-   kunnen in dubbeltractie worden geschakeld (frontseinen motor- en stuurstandwagen zijn aan elkaar gekoppeld en reageren gezamenlijk met één druk op de knop).
-   zijn stapsgewijs/proefsgewijs dimbaar voor een realistischer seinbeeld.
-   functiedecoder heeft een solide stroomtoevoer via alle vier de wielassen (zie extra aanpassing in draaistel verderop in tekst); de sleepschakelaar daarentegen laat de seinen bij kleine stroomonderbrekingen (wissels/kruisingen) knipperen.

Nadeel is de relatief hoge prijs van de decoder  (+/- Euro 25,- + een hele middag/avond inbouwtijd omdat je aanwijzingen vanuit het forum naast je neer legt en eigenwijs bent…

Hier voor het overzicht nog even het complete chassis van de stuurstandwagen met v.l.n.r. nog maar twee draden door de trein heen. De andere twee van de sleepschakelaar naar “voren” toe zijn komen te vervallen. Merk op dat bij dit exemplaar ook de onderste draad zwart is. Oorspronkelijk is ie blauw, maar bij mij i.v.m. een ongelukje vervangen door zwart decoderdraad. De twee korte bruine draden die links boven in beeld lopen zijn de draden van de binnenverlichting. Rechts in beeld de Lenz decoder en helemaal rechts de verlichtingsprint van Roco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzA.jpg)

De boel in close-up: de draadjes van de overige functie-uitgangen zijn met krimpkous afgedopt.
Decoder zwart aan de ene stroomafname zijde van de trein, de decoder rood aan de andere kant.
Decoder wit aan de gezamenlijke toevoer aan de print, decoder geel gezamenlijk aan zowel de witte als aan de rode LED’s.
Op het programmeerspoor moet CV49, bit 1 op 1 gezet worden. Standaard staat deze inderdaad op 0 !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzB.jpg)

Deze foto is mislukt, maar het gaat om het principe:
Daar waar de functiedecoder is weggehaald ontbreekt het in het draaistel aan stroomafnemer nummer vier. Da’s zonde want elk stroomafnamepunt extra is altijd mooi meegenomen. Knipperende seinverlichting is al niet leuk, knipperende binnenverlichting is ronduit een afknapper…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzC.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzC.jpg)

Deze foto is helaas ook al niet goed. Als je goed kijkt zie je hoe een fosforbronzen stroomafnemer met een minuscuul schroefje aan het draaistel is vastgezet. Deze stroomafnemer is d.m.v. een heel klein stukje decoderdraad verbonden met de andere stroomafnemer (uiteraard aan dezelfde kant van het draaistel).
Waarom zo omslachtig deze laatste stroomafnemer bovenop het wiel slepend ingebouwd en niet op dezelfde wijze als de overige stroomafnemers?
Dat komt om dat deze wielas anders is geïsoleerd dan de overige wielassen in de stuurstandwagen. I.p.v. een wielas met eveneens centrale isolatie heeft Roco bij de sleepschakelaar een wielas met daarop slechts aan één zijde een geïsoleerd wiel ingebouwd. Zou je op dezelfde wijze nog een stroomafnemer erbij bouwen krijg je kortsluiting…  
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzD.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzD.jpg)

Hier de stroomafnemer nog een keer van de zijkant. Van deze ingreep zie je overigens later echt helemaal niets meer…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzE.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzE.jpg)

Kijk maar… Niets teveel gezegd toch? De druk van het slepertje op het wiel is slechts zeer gering. Geen remmende werking of ook maar een geluidje waarneembaar. Het effect in de zin van een optimale stroomafname is echter goed merkbaar.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzF.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzF.jpg)

De onlangs onderhuids compleet gereviseerde motorwagen met zijn prachtige snoet staat al te pruttelen... (NB: De twee handgrepen onder de voorruit waren door het Roco verpakkingsmateriaal helemaal tot de aanslag naar binnen gedrukt. Ik heb heel voorzichtig met een zachte tandenstoker de grepen omhoog gepriegeld. Mocht dit laatste niet lukken kun je ze van binnenuit proberen naar buiten te drukken).  
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzG.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzG.jpg)

Het complete stel tijdens eerste testritten vanavond:
Vanuit het noorden komend passeert het stel met aangepaste snelheid de “DKW” die als uitrit van het kleine locdepot fungeert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RAmLenzH.jpg)

In een later stadium zal er nog binnenverlichting en de nodige reizigers in het stel worden geplaatst…



Momenteel lopende projecten:

DB BR  50 Roco 63190 inbouw Loksound + ombouw op stroomafname op alle drijfassen.
DB BR151 Roco 43384 inbouw Loksound + ombouw aangepaste verlichting Tom van Weert.

Groet,

Sven
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Jasperkc op 16 april 2017, 12:38:11
Hallo Allemaal,

Ik heb vanmorgen een loksound V4.0 ingebouwd in mijn Roco RAm. Er doen zich een aantal eigenaardigheden voor welke ik zo even niet kan oplossen. Allereerst gaat de lok zachtjes rijden als ik de lok op de rails zet. De verlichting doet het niet. Welke motortype moet ik in de lokprogrammer laden?

Kortom ik zit even helemaal vast!

Jasper
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: IJsselsteyn op 16 april 2017, 12:55:50
http://projects.esu.eu/projectoverviews/1?page=25&count=10&order=date&type=all&cat=1 en dan TEE RAm selecteren.


Steyn
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Jasperkc op 16 april 2017, 12:59:09
Hallo Steyn,

Dat heb ik gedaan, alleen gaat de lok rijden als ik de decoder erin doe. Welke motor moet ik selecteren?

Hij kruipt erg zachtjes en ook het licht doet het niet!

Jasper
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: IJsselsteyn op 16 april 2017, 13:34:03
alleen gaat de lok rijden als ik de decoder erin doe.

Hoe bedoel je dat precies? De decoder doe je er toch in als het treinstel niet op de rails staat?
Daarna zet je hem op het programmeerspoor van je Lokprogrammer en pas als je bij de Driver Cab de knop op groen zet, krijgt de decoder opdrachten en gaat het treinstel eventueel rijden?


Steyn
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Jasperkc op 16 april 2017, 14:02:34
klopt!
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: ingenium op 16 april 2017, 14:36:51
Dus?
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: IJsselsteyn op 16 april 2017, 22:54:53
Goed, de Driver Cab-knop staat op rood en dan gebeurt er uiteraard niets.
Vervolgens, met alle functies uitgeschakeld en de snelheidshendel op nul zet je de knop op groen.
Wat gebeurt er nu?


Steyn
Titel: Re:Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 31 december 2017, 18:02:11
Al héél oud, maar ik ga het ook doen: de ombouw. Kan iemand mij vertellen welk soort diode de zwarte met de witte en groene band op de print is? Ik wil vóórdat ik begin een paar reserve exemplaren in huis halen.

En welk soort / maat LED's zijn er gemonteerd? Allicht heb ik gele vervangende exemplaren in huis. Hoor het graag!

Grt,

Ger

En... om je op weg te helpen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RamPrint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RamPrint.jpg)

... zo moet ie worden  :P


Sneak preview van een nog te verschijnen artikel ;)

LEDs omdraaien ging niet. Heb er gewoon 3 nieuwe opgesoldeerd.

Grtzz en suc6,

Karst
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 december 2017, 18:38:34
Die zwarte diodes zijn zenerdiodes. Waarde weet ik niet. Ooit wel uitgezocht, maar niet opgeschreven.

PS: in reactie #14 staat een schema van de lichtprint.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 31 december 2017, 19:48:25
Dank je Klaas. Weet nog iemand welke maat LED's er gebruikt zijn?
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Fred Peters op 31 december 2017, 21:46:38
De leds zullen wel de 0604 modellen zijn, maar ik zie op bovenstaande foto dat de 0805 ook passen.

Fred
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 01 januari 2018, 14:59:54
Overigens schijnt de Lenz Standard decoder in de gedaante van functiedecoder nog steeds te kunnen ompolen. Hoef je niks om te solderen.

http://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-decoder-standard.php (http://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-decoder-standard.php)
http://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-funktionsdecoder.php (http://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-funktionsdecoder.php)
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 01 januari 2018, 16:15:32
Ik ga 'm echter ombouwen conform het artikel van Railhobby, dus mét decoder omprogrammering. Dat bestand heb ik van Karst gekregen.

Nu nog die zwarte zenerdiode precies typeren. Dus als iemand dat weet: ik hoor het graag!
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Martijn193 op 19 mei 2018, 19:12:27
Hoewel niet helemaal dezelfde casus, wilde ik er geen nieuw draadje voor openen:

Ik heb een Ram AC met sound. Ik heb hem een tijd geleden gekocht, nu pas voor het eerst op de baan gezet. Alles werkt, behalve de binnenverlichting. Nu denk ik dat dat aan de steoomdoorvoerende koppelingen ligt, geoxideerd of zo.

Iemand hier ervaring mee? Hoe zijn ze het best te reinigen?
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 19 mei 2018, 19:20:21
Ik denk eerder dat vanaf de motorwagen een draadje van de koppeling los ligt. Als alles werkt, zou ook de binnenverlichting moeten werken. Ik zou daar eens naar kijken.

De contacten reinigen zou ik met een stukje 2000 schuurpapier doen. Maar ik denk niet dat het daaraan ligt.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 mei 2018, 19:25:50
Als het oxidatie van de contacten is dan helpt het wellicht door ze een paar keer in en uit elkaar te halen. Het zijn contacten die over elkaar glijden, dus die zouden bij het in elkaar steken zichzelf moeten reinigen.
Er aan schuren zou ik niet doen.
Maar ik denk ook dat er ergens een draadje los zit, dat lijkt me waarschijnlijker.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 19 mei 2018, 19:29:37
Zou ik normaal ook doen, dat in elkaar - uit elkaar halen, maar RAm heeft misselijke steekverbindingen, ik zou ze voordat je dat doet even met een vijl van een schuin kantje voorzien. Dan gaat dat koppelen al wat makkelijker.

Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Bartje81 op 19 mei 2018, 20:06:11
Zit er überhaupt wel binnenverlichting in? Want het zit er niet standaard / af-fabriek in als je dit model nieuw koopt.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Martijn193 op 19 mei 2018, 20:23:13
Ja serieus? Dat dan maar checken eerst.....
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Bartje81 op 19 mei 2018, 21:36:14
Ja serieus, als je dit model zelf nieuw gekocht hebt, dan durf ik je (vrij-)wel met zekerheid te zeggen dat er geen binnenverlichting in zit. Roco had of heeft (dacht ik) wel een speciale verlichtingsset in zijn programma voor deze treinstellen die je er zelf in kunt (/laten) zetten.

Dat staat dacht ik ook in de gebruikershandleiding te lezen.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 mei 2018, 21:46:03
Net even bij mijn eigen exemplaar gekeken, er zit af fabriek inderdaad geen binnenverlichting in.
De bedrading is er wel op voorbereid. Voor wie er belangstelling voor heeft bijgaand het schema van de motorwagen.
De binnenverlichting kan je aansluiten tussen de twee bruine draden die door de hele trein lopen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEEtrein_2.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEEtrein_2.gif)
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: 008200 op 19 mei 2018, 23:13:41
Een zelf nog in te bouwen binnenverlichting kun je aansluiten op de blauwe (=+) draad en met twee diodes (voor de -) op de gele en witte draad van de decoder. De verlichting schakelt dan tegelijk aan/uit met de front/sluitseinen F0. Als je ledstrip gebruikt ook nog een geschikte weerstand in serie opnemen om het licht enigszins te dimmen (1k of 1,5 kOhm). Ook de verblijfs-cabine voor personeel in de motorwagen kun je met een klein stukje led-strip van verlichting voorzien. Mijn Tee heeft geen last van knipperlicht, maar als schoonmaken van de wielen niet helpt, kun je nog een condensator in het verlichtingschema opnemen (zie de Encyclopedie voor de precieze componenten)
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 mei 2018, 23:20:04
Als je dat doet moet je de printplaat gaan verbouwen. Waarom zou je dat doen als Roco alles al heeft voorbereid om de binnenverlichting apart te schakelen met F1?
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 20 mei 2018, 00:37:54
Karst Drenth heeft een aantal jaren geleden een mooi artikel in RH geschreven over de RAm en de verbeteringen die hij doorvoerde. Nummeren jaartal weet ik even niet meer.

De mijne naar zijn voorbeeld omgebouwd. Ik wist werkelijk niet meer dat er géén verlichting in zat.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Martijn193 op 20 mei 2018, 07:56:33
Nou

In het geval van de loksound die erin zit zou hij dan op F4 komen, maar dat maakt natuurlijk geen donder uit. Voel me wel stom, was er helemaal vanuit gegaan dat het er standaard in zat.

Voor zij die het hebben gedaan, is de standaard oplossing van Roco de mooiste? Volgens wat ik zo snel op internet zag dacht ik dat het om gloeilampjes ging. Of kan ik beter meteen voor LED gaan en zo ja welke kleur?

Martijn
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 20 mei 2018, 08:25:24
Je kan gewoon ledstrips naar keuze aansluiten. Als ik me goed herinner, schakelt de decoder een relais dat dan weer stroom zet op de leiding die door de hele trein loopt. De verlichting brandt dus direct op de digitale spanning.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 20 mei 2018, 08:32:02
De mooiste oplossiing is die van Karst. Wel best veel werk. En waarschijnlijk de prijzigste
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 mei 2018, 08:52:57
Voel me wel stom, was er helemaal vanuit gegaan dat het er standaard in zat.
Ach, ik was net zo stom. Ik heb die van mij helemaal elektrisch verbouwd en was ook vergeten dat er geen verlichting in zit.

Als ik me goed herinner, schakelt de decoder een relais dat dan weer stroom zet op de leiding die door de hele trein loopt.
Precies, dat blijkt ook uit het schema dat ik liet zien. In analoog bedrijf zit er een jumper op positie A, dan brandt de verlichting direct op de railspanning. Voor digitaal verplaats je die jumper naar positie D. Dan wordt het relais geactiveerd als je het aanstuurt met een functietoets.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 20 mei 2018, 09:08:34
 >:(In RH 1-2012 staat  het ombouwverslag van Karst. Hij gebruikt dat relais niet meer evenals de storingsgevoellige seinschakelaar in het stuurrijtuig. Allicht een mooi beginpunt om eens te kijken wat je wilt en wat er mogelijk is.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 20 mei 2018, 09:10:05
Karst deed vooral erg moeilijk vond ik.  :)
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Martijn193 op 20 mei 2018, 09:33:08
Nou, ik zal wel eerst de standaard optie gebruiken, dat kan altijd anders. Maarreh, gele leds? OF warmwit?
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 20 mei 2018, 09:47:00
Ik heb er warmwitte ledstrips inzitten. Uit een voorraadje Hufing strips, maar dat maakt niet zo uit. Je kan ook nog een stukkie in de douaneruimte van de motorbak zetten.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: GerardvV op 20 mei 2018, 16:08:38
Alle passagierscompartimenten hadden TL verlichting en daar ben ik voor warm-wit gegaan, de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen (het licht dat daar uit scheen als de DE IV 'savonds terugreed was veel geler van kleur als in de passagirsruimten) en daar dus voor gele leds gegaan. Het langsrijden van de TEE DE IV was altijd het hoogtepunt van de dag, zowel in de ochtend rond 11.15h. als in de avond rond 20.45h.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 20 mei 2018, 17:16:23
Karst ging voor full options (o.a. TL immitatie), betere stroomafname én elimineerde de achilleshiel van de seinverlichting. Dan wordt het wat gecompliceerder idd.

Maar of je dan meteen moeilijk doet...
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: henk op 20 mei 2018, 17:48:00
Voor allerlei lichteffecten is die Digikeijs lichtstrip met opgebouwde decoder nodig, dat klopt. Maar verder.
Voor het digitaal schakelen van in te bouwen binnenverlichting heeft het model al een voorziening. En het begin van dit draadje gaat er nou net over dat voor het omzeilen van de wielschakelaar geen complete verbouwing van het lichtprintje nodig is. Voor zover ik weet kan de Lenz Standard in de gedaante van functiedecoder nog steeds ompolen.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 mei 2018, 20:10:12
...de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen .....
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Martijn193 op 20 mei 2018, 20:12:52
Dat is dus precies andersom!
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 mei 2018, 20:32:32
Nog even verder gespit in dat boek. Op blz. 70 staat een tekening van het motorrijtuig waarop de elektrische apparaten zijn aangegeven. Op blz. 71 een verklarende lijst.
In de bagageruimte en de conducteursruimte is verlichting getekend als balkjes van ca. 1 meter lang, dus TL-armaturen.
In de motorruimte zijn verlichtingsarmaturen zo klein weergegeven dat het geen TL kan zijn, dus waarschijnlijk gloeilampen. Verder zitten er op diverse plekken stopcontacten voor looplampen.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Martijn193 op 20 mei 2018, 22:17:28
Oh wacht, dat wordt bedoeld met 'overige ruimten'. Maar de passagiersruimten waren dus wel TL
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Met een sik op 20 mei 2018, 22:59:18
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."

De alinea daarvoor luidt:
"De verlichting van de personen- en dienstrijtuigen bestond uit TL-buizen. Daarnaast bevonden zich in de bagagerekken boven de zitplaatsen instelbare leeslampjes. Deze lampjes werden via een transformator gevoed met 12 V wisselstroom"

Off topic: er staan nauwelijks interieurfoto's in dat boek valt me nu op
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: VAM65 op 14 oktober 2018, 16:54:53
Ik zat net nog eens door de "bijbel" van Martin van Oostrom te bladeren, en toen kwam ik een paar foto's tegen die in Nederland waren gemaakt, waarop het bovenste sein niet brandt, bladzijde 118 bijvoorbeeld. Is dat een vergissing van de machinist geweest, of hebben de treinstellen in het begin maar met 2 frontseinen gereden in Nederland?
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 oktober 2018, 17:29:26
De foto op blz. 118 is gemaakt in 1957, toen was het in Nederland nog niet gebruikelijk om met 3 pitten te rijden.
Op de foto er onder staat een Frans TEE stel met ook maar 2 pitten.
Het 3-punts sein zat er op omdat dat voor Duitsland verplicht was. Misschien ook in Zwitserland, maar dat weet ik niet zeker.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: VAM65 op 14 oktober 2018, 18:27:30
Ja, maar er staan ook foto's uit 1957 in in Nederland genomen, waar wél alledrie de seinen branden. Dat zou dus mogelijk betekenen dat in die periode het seinbeeld is aangepast van 2 =>3?!
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Gerke op 14 oktober 2018, 18:58:20
A frontsein is in 1962 ingevoerd, als ik me niet vergis. Kan zijn dat op internationale treinen een aanschrijving van toepassing was om met A frontsein te rijden. Maar dat is speculatie van mijn kant.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Karben op 14 oktober 2018, 19:19:12
Pasen 1973 kwam een stel binnen te Luxemburg vanuit België met het Belgische seinbeeld, dus alleen de onderste twee lichten.
Titel: Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 oktober 2018, 19:43:15
Volgens deze website (http://www.smmr.nl/Historie%20DE2200/CW.htm) is het 3e frontsein in 1963 ingevoerd. Dat er eerder wel eens met een derde frontsein werd gereden kwam misschien omdat de machinist vergeten was het uit te zetten. Volgens mij was het in Nederland ook niet verboden om een 3-punts sein te voeren, alleen ongebruikelijk.
In Roosendaal heb ik niet lang geleden gezien dat de machinist het derde sein doofde alvorens richting België te vertrekken. Maar dat was eigenlijk niet nodig, in België zie ik zowel 2-punts als 3-punts seinen rijden. Dat mag kennelijk allebei.