Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 27354 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #75 Gepost op: 14 October 2018, 18:27:30 »
Ja, maar er staan ook foto's uit 1957 in in Nederland genomen, waar wél alledrie de seinen branden. Dat zou dus mogelijk betekenen dat in die periode het seinbeeld is aangepast van 2 =>3?!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #76 Gepost op: 14 October 2018, 18:58:20 »
A frontsein is in 1962 ingevoerd, als ik me niet vergis. Kan zijn dat op internationale treinen een aanschrijving van toepassing was om met A frontsein te rijden. Maar dat is speculatie van mijn kant.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2018, 19:02:15 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #77 Gepost op: 14 October 2018, 19:19:12 »
Pasen 1973 kwam een stel binnen te Luxemburg vanuit België met het Belgische seinbeeld, dus alleen de onderste twee lichten.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #78 Gepost op: 14 October 2018, 19:43:15 »
Volgens deze website is het 3e frontsein in 1963 ingevoerd. Dat er eerder wel eens met een derde frontsein werd gereden kwam misschien omdat de machinist vergeten was het uit te zetten. Volgens mij was het in Nederland ook niet verboden om een 3-punts sein te voeren, alleen ongebruikelijk.
In Roosendaal heb ik niet lang geleden gezien dat de machinist het derde sein doofde alvorens richting België te vertrekken. Maar dat was eigenlijk niet nodig, in België zie ik zowel 2-punts als 3-punts seinen rijden. Dat mag kennelijk allebei.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.