Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:24:56
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door sdz1976
Vandaag om 16:21:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:13:15
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Mcn1986
Vandaag om 16:13:09
BNLS-Module: Brandland door nighttrain1
Vandaag om 16:12:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:05:04
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 16:02:00
Groene bolkoppen van Roco door prutser
Vandaag om 15:16:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:04:04
Havenbaantje door MOVisser
Vandaag om 14:33:26
Update: baan in de tropen door fc_del_nordeste
Vandaag om 14:23:53
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door gvandersel
Vandaag om 13:58:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:42:04
Pantografen voor NS in 1:87 van Frie door Rob Moerkerken
Vandaag om 13:30:07
BNLS-module: "Grasland" door Eric B
Vandaag om 13:03:33
LSModels 2018 door MDK193
Vandaag om 12:11:17
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door Ronald Halma
Vandaag om 09:20:45
Piko 2018 door spoorfan
Vandaag om 09:02:10
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 14135 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15479
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #60 Gepost op: 20 mei 2018, 08:52:57 »
Voel me wel stom, was er helemaal vanuit gegaan dat het er standaard in zat.
Ach, ik was net zo stom. Ik heb die van mij helemaal elektrisch verbouwd en was ook vergeten dat er geen verlichting in zit.

Als ik me goed herinner, schakelt de decoder een relais dat dan weer stroom zet op de leiding die door de hele trein loopt.
Precies, dat blijkt ook uit het schema dat ik liet zien. In analoog bedrijf zit er een jumper op positie A, dan brandt de verlichting direct op de railspanning. Voor digitaal verplaats je die jumper naar positie D. Dan wordt het relais geactiveerd als je het aanstuurt met een functietoets.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #61 Gepost op: 20 mei 2018, 09:08:34 »
 >:(In RH 1-2012 staat  het ombouwverslag van Karst. Hij gebruikt dat relais niet meer evenals de storingsgevoellige seinschakelaar in het stuurrijtuig. Allicht een mooi beginpunt om eens te kijken wat je wilt en wat er mogelijk is.
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17277
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #62 Gepost op: 20 mei 2018, 09:10:05 »
Karst deed vooral erg moeilijk vond ik.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2018, 09:33:08 »
Nou, ik zal wel eerst de standaard optie gebruiken, dat kan altijd anders. Maarreh, gele leds? OF warmwit?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17277
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2018, 09:47:00 »
Ik heb er warmwitte ledstrips inzitten. Uit een voorraadje Hufing strips, maar dat maakt niet zo uit. Je kan ook nog een stukkie in de douaneruimte van de motorbak zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2141
  • Enge buur bij de buren
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2018, 16:08:38 »
Alle passagierscompartimenten hadden TL verlichting en daar ben ik voor warm-wit gegaan, de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen (het licht dat daar uit scheen als de DE IV 'savonds terugreed was veel geler van kleur als in de passagirsruimten) en daar dus voor gele leds gegaan. Het langsrijden van de TEE DE IV was altijd het hoogtepunt van de dag, zowel in de ochtend rond 11.15h. als in de avond rond 20.45h.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
107*hier
83* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2018, 17:16:23 »
Karst ging voor full options (o.a. TL immitatie), betere stroomafname én elimineerde de achilleshiel van de seinverlichting. Dan wordt het wat gecompliceerder idd.

Maar of je dan meteen moeilijk doet...
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17277
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #67 Gepost op: 20 mei 2018, 17:48:00 »
Voor allerlei lichteffecten is die Digikeijs lichtstrip met opgebouwde decoder nodig, dat klopt. Maar verder.
Voor het digitaal schakelen van in te bouwen binnenverlichting heeft het model al een voorziening. En het begin van dit draadje gaat er nou net over dat voor het omzeilen van de wielschakelaar geen complete verbouwing van het lichtprintje nodig is. Voor zover ik weet kan de Lenz Standard in de gedaante van functiedecoder nog steeds ompolen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15479
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #68 Gepost op: 20 mei 2018, 20:10:12 »
...de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen .....
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #69 Gepost op: 20 mei 2018, 20:12:52 »
Dat is dus precies andersom!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15479
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #70 Gepost op: 20 mei 2018, 20:32:32 »
Nog even verder gespit in dat boek. Op blz. 70 staat een tekening van het motorrijtuig waarop de elektrische apparaten zijn aangegeven. Op blz. 71 een verklarende lijst.
In de bagageruimte en de conducteursruimte is verlichting getekend als balkjes van ca. 1 meter lang, dus TL-armaturen.
In de motorruimte zijn verlichtingsarmaturen zo klein weergegeven dat het geen TL kan zijn, dus waarschijnlijk gloeilampen. Verder zitten er op diverse plekken stopcontacten voor looplampen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #71 Gepost op: 20 mei 2018, 22:17:28 »
Oh wacht, dat wordt bedoeld met 'overige ruimten'. Maar de passagiersruimten waren dus wel TL

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • mekkerend het leven door
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #72 Gepost op: 20 mei 2018, 22:59:18 »
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."

De alinea daarvoor luidt:
"De verlichting van de personen- en dienstrijtuigen bestond uit TL-buizen. Daarnaast bevonden zich in de bagagerekken boven de zitplaatsen instelbare leeslampjes. Deze lampjes werden via een transformator gevoed met 12 V wisselstroom"

Off topic: er staan nauwelijks interieurfoto's in dat boek valt me nu op
Groet,

Gerard