Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 318177 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #705 Gepost op: 17 maart 2018, 15:21:27 »
Dat terwijl die neuzen bijna zwart van de muggen-lijken waren.

Goed dat je je klimspiraal hebt aangepast dan heb je daar straks zo min mogelijk problemen van.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #706 Gepost op: 28 april 2018, 14:04:02 »
Hallo,

De laatste tijd lekker kunnen werken aan mijn treinbaan.

Wat heb ik gedaan?
- de klimspiraal is afgerond, alle treinen rijden nu probleemloos naar boven
- platen gelegd als demping en geschilderd in een basiskleur
- begonnen met het sporenplan in Koploper te zetten om een goede blokverdeling te krijgen. Helaas moet de pc eerst even een nieuwe windows versie krijgen en dat lukt allemaal nog niet zo lekker...
- proefpassen van het sporenplan. Ik ben begonnen met de Velperpoortzijde. Dat is best een ingewikkelde wisselstraat die zich lastig laat vertalen. Comcessies zijn sowieso nodig. Zo heb ik de hoek waarop het treinverkeer aankomt iets flauwer gemaakt om beter met met min perrons uit te komen.

Hier zie je de wisselstraat. Zo op de foto lijkt het een eitje, maar om hem zo te krijgen zijn toch redelijk wat pogingen gedaan:



Hier zie je een overzicht van het sporenplan in opbouw. De achterste twee sporen hebben hier bijna de volledige uiteindelijke lengte:



En de andere kant op:


Een andere zorg was of het complete station wel op de plaat paste. Met de voorste twee perrons op 10 cm en he5 achterste op 9 cm past het precies! (y)



Tot zover! Op naar het maken van de perrons!

Grtz,
Niels

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #707 Gepost op: 28 april 2018, 14:14:43 »
Het is een mooie ruimte voor de baan.

Hoe ben je van plan de perrons te maken?


Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #708 Gepost op: 28 april 2018, 21:17:39 »
Van MDF denk ik, beplakt met geplot styreen. Ik heb inmiddels een adres waar ze kunnenplotten, eens kijen wat het kost...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #709 Gepost op: 29 april 2018, 14:18:32 »
Dat word een hoop rails bij elkaar zeg  :o
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #710 Gepost op: 29 april 2018, 16:54:21 »
Mooi zeg, die wisselstraat. Imposant project.  (y)


Steyn

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #711 Gepost op: 29 april 2018, 17:01:18 »
Dit wordt een zeer gaaf project !!
Ik blijf het graag volgen. Ga zo door  (y)

Groeten Jake

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #712 Gepost op: 29 april 2018, 18:20:08 »
Ziet er inderdaad heel mooi uit, die wisselstraat, petje af.

Ik heb even teruggebladerd door dit draadje en zie dat de platen van je stationsniveau rusten op latjes, die op hun brede zijde liggen. Iets in mij roept dan heel hard: Niet Doen! Latjes op hun korte zijde zetten, dus rechtop. Tegen het doorbuigen! En ze mogen dan ook wel dikker hoor, balkjes van 2,5 bij 4 cm of zo, als je toch bezig bent. Maar altijd rechtop..
Ik ben niet te laat hoop ik?
Als mijn angst gegrond is, zou je na een half jaar al het begin van doorzakken moeten kunnen zien. Kijk eens heel kritisch, want als je nu al iets ziet, gaat het alleen maar erger worden!

Anders nieuwe spanten maken tussen de huidige.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 18:21:53 door clickmaniac »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #713 Gepost op: 29 april 2018, 18:40:54 »
Dank allen voor de reacties. Wat betreft de latjes Clickmaniac, daar heb je wel een punt. Ik moet de platen toch nog een keer verwijderen, pas ik het meteen aan. Ik had het idee om onder de latjes over dwars nog een versteviging te maken zodat er genoeg oppervlak voor de bovenliggende platen overblijft. Doorzakken is prima, maar niet op mijn treinbaan.  :D

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 22:13:46 door Niels B »

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #714 Gepost op: 29 april 2018, 18:51:42 »
Ja diagonaal klinkt ook goed - beter zelfs dan gewoon overdwars. Als ze maar rechtop staan!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #715 Gepost op: 19 mei 2018, 20:41:03 »
Op aanraden van Diederik heb ik de draagconstructie wat versterkt:



Meteen een mooie gelegenheid om alles weer eens schoon te maken en waterpas te leggen. (y)

Het is nu een stuk steviger. Nog een paar meter afronden en dan kunnen de bovenplaten gemonteerd worden.

Grt,
Niels

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #716 Gepost op: 20 mei 2018, 10:26:35 »
Niels, dit is wat je noemt een degelijke onderbouwing. Mooi op tijd toegepast om idd doorzakken van de bovenplaten tegen te gaan. En dan 10 sporen in het schaduw station. Daar kun je heel wat treinstammen opstellen. Hoe ver ben je trouwens met het station Arnhem jaren 80? Daar ben ik namelijk heel benieuwd naar.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #717 Gepost op: 20 juli 2018, 15:26:29 »
Hoi Kees,

Een beetje late reactie, maar ben vanwege drukte op mijn werk de laatste tijd niet erg actief met de hobby bezig geweest.

Het stationsgebouw groeit gestaag verder. Ik ben met diverse delen bezig, onder andere het interieur op de bovenste verdieping van het hoofgebouw. Dat is de reden dat het dak nu even niey mooi aansluit;







Helaas is de toren tijdens mijn verhuizing twee jaar geleden beschadigd. Ik heb nog wat reserveonderdelen hiervior maar twijfel hoe ik de toren uiteindelijk ga repareren. Wellicht dat ik een malletje ga maken van de bestaande reservedelen en daar met giethars nieuwe van ga afgieten.

Omdat het al met al toch wel een groot gebouw is, bouw ik alle onderdelen los van elkaar en zal ik alles vastmaken als de onderdelen gereed zijn. Hierdoor zie je nu nog wat hulpondersteuning van potjes verf en dergelijke.

Zo loop ik nog te dubben wat ik met dat ene raam in de hoek moet. Oorspronkelijk had dit raam ook de betonroostertjes zoals je op deze foto van het Gelders  Archief te zien is:


Later is het blijkbaar gewijzigd want op deze niet zo duidelijke foto ziet het er heel anders uit:


En zo zijn er in de loop der jarn tig kleine en grote verbouwingen geweest.

Aan de andere kant van het Stationsplein stond het VVV kantoor. Een tijd geleden maakte ik daar al een opzetje voor, inmiddels is het gebouw wat verder en wordt het,  voor mij, herkenbaar.



Ook aan de spoorse zijde wordt gewerkt, maar dat is voornamelijk soldeerwerk, niet erg fotowaardig...

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 15:29:47 door Niels B »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #718 Gepost op: 20 juli 2018, 15:34:08 »
Yeah eindelijk komen de gebouwen uit de kast (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #719 Gepost op: 20 juli 2018, 17:39:34 »
Dat heb ik nog nooit eerder gezien een mobiele telefoon op wielen  ;D  ;)
Verder petje af voor al t zelfbouw werk  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0