Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:12:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Z21 en het programeren met de Z21App. door n-driver
Vandaag om 11:47:22
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 365149 keer)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 624
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #420 Gepost op: 20 March 2014, 17:22:40 »
Hallo Niels,


Fraai weer, ik ga daar rechtonder even een snack halen, kon je volgens mij uit de muur eten en er zat een loket, zo ongeveer de meest ranzige vette troep kwam uit dat gat. (althans, zo heb ik dat in mijn memory opgeslagen). En de bushalte met de VAD, de LAD, de GTW (later GSM).

Op dat achtergrond dat mooie station, met links naast de zijingang de NS reiswinkel en later een soort van restaurant en rechts tussen de zij ingang en de uitgang naar de stadsbussen de bloemen man.

Het is allemaal behoorlijk weggezakt, maar door jouw creaties begin ik het weer te zien. Ik bouw zelf aan een modelbaan zonder specifiek een locatie na te bouwen dus niet echt sensationeel te noemen, wat jij aan het doen bent is echt zeer fraai.

Richard

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #421 Gepost op: 20 March 2014, 18:00:38 »
Het nadeel van dergelijke fraaie, op de realiteit gebaseerde verbeeldingen is altijd de bereikbaarheid van het spoor. Hoe werkt dat bij jou, kun je die stationsplaat gemakkelijk weghalen? Het is toch wel vrij breed allemaal. En er zullen, neem ik aan, ook nog eens fragiele bovenleidingmasten bij komen, toch?  Ik wilde eerst ook een stationsdeel bouwen maar heb er van af gezien en nu alles smaller aangelegd. Toch heb ik ook nog delen van ruim 80 cm, voornamelijk landschap, alleen kun je daar dan vanaf insnedes in de  tafels bij komen. Bereikbaarheid is een belangrijk punt.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #422 Gepost op: 20 March 2014, 20:19:44 »
Ola,

Leuk Richard dat je herinneringen met mijn gepruts weer terug komen.  (y) Dank wederom voor je mooie compliment!   :D

@ Schiespoor: dat is inderdaad wel een probleempje aan het worden. Wat begon met een gebouwtje nabouwen omdat ik weinig inspiratie had om zelf iets te bedenken, begint een beetje uit de hand te lopen. Het wordt groter en groter. Ik heb het nu zo voorbereid dat al het plaatmateriaal met duvel- gat techniek vastligt, los ligt, zo je wilt. Onder de plaat ligt verder niets waardoor ik snel bij de baan kan als de plaat weggetild is. Waarom dan nu de platen in plaats van eerst het emplacement te bouwen? Welnu, ik begin het een beetje beu te worden dat er nog steeds ogenschijnlijk weinig zichtbaar is. Daarom ben ik nu met deze platen bezig zodat ik dit van de zomer lekker buiten kan gaan vormgeven. En mocht de verhuizing doorgaan, dan liggen de platen zo achterin de verhuiswagen. Bovendien wilde ik onderhand wel eens weten of al mijn plannen uitvoerbaar zijn. Dat lijkt het geval.  (y)

Groet,
Niels

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #423 Gepost op: 20 March 2014, 20:41:16 »
Niels,

Mooi concept, stationsplein al direct herkenbaar.
Kijk wel uit dat je de baan niet te diep bouwt en ten alle tijde bij de rails kan.

Mvg, Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #424 Gepost op: 20 March 2014, 20:57:00 »
Dank  (y)

Maximale diepte zonder de stationsplaat is zo'n 80 cm. Met plaat wordt dat 1,25 meter, da's eigenlijk net (?) te veel... Maar ja, het is niet anders, an sich kan ik overal bij, ben gelukkig nogal lang. Maar dieper moet het inderdaad niet worden.

Grtz,
Niels

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #425 Gepost op: 20 March 2014, 21:05:10 »
Diepte en hoogte plus bebouwingshoogte zijn naast lichaamslengte de bepalende factoren.
Is maar een waarschuwing hoor, om frustratie later te voorkomen.
Kun je busstationsplaat afneembaar maken?

Mvg, Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #426 Gepost op: 20 March 2014, 21:09:46 »
Ik heb het nu zo voorbereid dat al het plaatmateriaal met duvel- gat techniek vastligt, los ligt, zo je wilt. Onder de plaat ligt verder niets waardoor ik snel bij de baan kan als de plaat weggetild is.

Yes!  (y)

Er is wel een beetje over nagedacht. ;D

Maar feit is feit, het is niet gelukkig...

Grtz,
Niels

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #427 Gepost op: 20 March 2014, 21:13:07 »
Modelbouw is constant vechten met compromissen.
Ik haat b.v. segment naden, maar een grote baan in 1 deel naar shows krijgen kan ook niet .........

Je oplossing is gezien het dilemma een goede.

Mvg, Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #428 Gepost op: 20 March 2014, 21:25:00 »
 (y)

En elke keer als het weer past, nieuwe wensen.  ;D

Grtz,
Niels

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 9001
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #429 Gepost op: 20 March 2014, 22:28:35 »
Hoi, Niels

Toch niet zo heel erg dat je weer verder kan met bouwen. (y)

Groet Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #430 Gepost op: 21 March 2014, 10:57:29 »
Het begint tot leven te komen. Het restaurant wat Ricroo bedoelt was officiële  stationsrestauratie. De zijingang werd later nog opgevuld door Free recordshop.Hiernaast kwam ook nog een noten(natuur)winkel. Bloemenman Langeveld bezat de gehele voorzijde vanaf de vooringang naar rechts(v.a. voor gezien)

@Niels ik vind het prachtig en bijzonder leuk om Arnhem zo terug te zien. Het roept inderdaad veel op.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 624
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #431 Gepost op: 21 March 2014, 23:53:32 »
Hallo Waalring,

Bedankt voor je aanvulling. Zat er in de stationshal dan geen NS Reizen verkoop kantoor? Ik dacht dat ik daar ooit tickets gekocht heb voor treinreizen en niet vergeten de Interrail tickets.

Het is natuurlijk al weer een tijdje geleden dus helemaal zeker ben ik niet van mijn zaak.

Richard

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #432 Gepost op: 22 March 2014, 14:57:00 »
@riicroo de balies waren bij binnenkomst vanaf het blauwe (stads)bussen plein aan de rechterzijde. Eerst kwam het GWK dan de doorgang naar de goed lift en vervolgens de balie. Daarna zat nog de Bruna en vervolgens ging je de tunnel in.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #433 Gepost op: 22 March 2014, 16:10:13 »
Hallo Arnhem volgers,

Dank voor het ophalen van lang weggezakte beelden.  (y)

@Koen: Er zijn inderdaad ergere dingen. Lekker weer bezig, helemaal goed.

@Waalring en Richard: Leuk he, eens in de zoveel pagina's gaat het er hier weer over hoe de indeling van die hal nu was. Ik weet het ook niet meer 100% zeker. Op basis van deze plattegrond kunnen we wellicht eens kijken hoever we het nog met zijn allen kunnen reconstrueren:



In mijn beleving zag het er zo uit, maar dat klopt op een aantal punten niet met wat jullie zeggen.



Als ik jullie goed begrijp zou de bloemenzaak niet gezeten hebben waar ik denk maar juist aan de andere zijde van de ingang. Ik ben benieuwd of we hier uit gaan komen.  ;D

Grtz,
Niels

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #434 Gepost op: 22 March 2014, 17:03:10 »
@Niels  De notenzaak zat daar niet. Daar begon gelijk de ingang en balie van het GWK. De notenzaak zat links naast bloemenzaak Langeveld. Naar mijn idee is deze pas gekomen nadat de ingang west was dichtgemaakt en in die ruimte de Free record shop kwam te zitten. NS internationaal was een van de loketten van de balie . Het extra loket wat jij int noemt was het loket voor gevonden goed en diverse service handelingen. De ruimte van het GWK liep niet achter de loketten door. Hier was de verblijfsruimte voor loketpersoneel. Ook zat daar het kantoor van de chef. Het GWK zat dus in de ruimte die jij aangeeft als notenwinkel.

Als aanvulling: in de tunnel net voorbij de Bruna zaten de toiletten.