Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 278918 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #315 Gepost op: 30 oktober 2012, 13:27:08 »
Was ik maar zover.... ;)

Dus nog geen praktijkervaring. Heb echter geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed zou gaan.

Heb hier al sinds 2006 een testbaan liggen met 4 boogwissels met Piko aandrijvingen. Mechanisch is er met de wissels en de tongen niets mis. Alleen de aandrijvingen zijn stof- en inbrandgevoelig. Dat zal met servo's helemaal over zijn.

Grtzz,

Karst

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #316 Gepost op: 30 oktober 2012, 17:57:05 »
Succes toegewenst met de bouw.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #317 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:24:28 »
Karst moet nog bij komen van een kraantje ombouwen...

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5762
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #318 Gepost op: 30 oktober 2012, 20:39:57 »

Dus nog geen praktijkervaring. Heb echter geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed zou gaan.


Hoi Karst,

De vraag van JW komt voort uit mijn bouwverhalen bij de buren en dit topic:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41942.0.html

Herken jij dit?

Gr, Ben.

guest7823

  • Gast
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #319 Gepost op: 30 oktober 2012, 21:56:59 »
http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.nl/2011/06/fixing-short-in-peco-insulfrog.html

  • of puntstukpolarisatie
  • of een beetje isolatie

Het bovenste is het netste omdat je dan zoveel mogelijk geleiding lengte overhoudt.
De onderste is soms het makkelijkste en kan bij veel loc's geen kwaad

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #320 Gepost op: 09 februari 2013, 13:50:54 »
Hoi Karst,

De vraag van JW komt voort uit mijn bouwverhalen bij de buren en dit topic:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41942.0.html

Herken jij dit?

Gr, Ben.
Ja, en nee. Ik heb er zelf ook 8, alleen die liggen nog in de doos. Vandaar mijn vraag om te weten of ik iets speciaals moet doen. Dankzij Ben weten we dat nu.
Nagellak op het puntstuk, servo op de wisseltong. Maar gaat het ook goed als deze wissels open gereden worden zonder servo, of moeten ze dan ook aangedrukt worden?
Ik kan me voorstellen dat treinen hardnekkig stil komen te staan op de wisseltong ....
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #321 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:48:42 »
Hoi Karst,

Komt er nog beweging in dit draadje of heb ik het een en ander gemist, heel nieuwsgierig naar de voortgang.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #322 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:32:19 »
Hoi Pauw,

Nee, je hebt niets gemist... of toch... :D

Ben heel toevallig gistermiddag weer met de plannen en het testen begonnen....




... dit is de min of meer definitieve opstelling van de baan en div. andere zaken in m'n hobbyruimte.  De beige vlakken zijn werkbladen/tafels, de lichtgrijze IKEA Besta kastjes op wielen. Links boven en rechtsonder bevinden zich onder de werkbladen de helixen en keerlus.



... laag twee, de verbinding tussen de twee helixen



... laag drie, het schaduwstation, met de eerste winding van de helixen


Voor dat ik er mee beginnen ga, eerst maar eens aan het testen gegaan met de hellingen, nodig voor de helixen, met mijn Philo spulletjes.... Conclusie: 2.5 o is veel te veel van het goede. 2.0 o komt beter in de buurt. Maar dan nog moet ik flink aan het verzwaren. De aandrijvinginge kunnen het prima aan, alleen hebben die lokjes zo weinig adhesie(gewicht) dat ze een helling van 2.5 o alleen als losse loc kunnen nemen :'(

Dus van de initieel afstand tussen de lagen van 16 cm, moet ik terug naar 14 ( 7 cm per helixwinding ) Het wordt dan allemaal wel wat krapper, maar ala... als niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Betekent wel, dat ik een hele lichte helixconstructie moet maken. ...

Verder is BS spoor op 80cm vanaf de vloer bepaald. Het liefst had ik natuurlijk op 130cm gewerkt, maar ja... er zitten nog stukken schuine kanten van het oude dak op 50 cm van de wanden ( boven en onder )
Het deel langs de bovenste wand ( het station ) krijgt een fries op 50cm van BS. Ook lichtgewicht en ongeveer gelijk in constructie als de fries voor de DDPB.  Bovenkant van de fries komt dan op 134 cm.... er leuk om nog wat diaorama's ed te stallen :P ;)


Grtzz,

Karst

Fons Blomhert

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #323 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:41:58 »
Ziet er goed uit !

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #324 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:11:23 »
Wat een schitterende ruimte heb je. Om jaloers op te worden. Succes met de vorderingen.

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #325 Gepost op: 29 oktober 2013, 18:28:35 »
Ziet er goed uit!

Groet,
Chris

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #326 Gepost op: 29 oktober 2013, 19:26:48 »
Hoi Karst,

Nou dat is haast een vorm van telepathie dat je er gisterenmiddag mee bezig was en ik er nu om vraag. Ziet er heel goed uit zeg, ben met name geïnteresseerd omdat ik hopelijk in de nabije toekomst weer meer tijd krijg om de hobby uit mijn kinderjaren weer invulling te geven.

Mijn eerste treintje kreeg ik met zoals zovelen uit mijn jeugd met de Sinterklaas, toen we ook nog niet moeilijk deden over de kleur van Zwarte Piet. Ben met treinen opgegroeid omdat mijn vader bij het spoor werkte en ik vaak mee mocht, dus heb zelf op de sikjes en hippels mogen staan. Was 1958 en het was de set van Trix Express drie rail 4,5 volt. Heb tot mijn 20e de hobby uitgeoefend en toen viel ik in andere hobby's die niets met treinen te maken hadden, maar meer met mijn hormonen, verliefd verloofd getrouwd en dan heb je geen tijd meer..

Sinds een aantal jaar ben ik weer begonnen om me te verdiepen in deze hobby, eigenlijk was de aanleiding dat ik gestopt ben met roken en het geld wat ik daar aan overhield apart heb gezet. Dat is nu bijna 8 jaar en was een behoorlijke roker zodat er nu bijna € 60,-- per week overblijft om in de hobby te steken. Ondanks dat ik alle spullen nog uit mijn jeugd heb, die overigens allen nog goed functioneren, ben ik niet van plan hiermee verder te gaan en heb ik inmiddels een mooie verzameling van veelal digitaal opgebouwd. Het is allemaal zoveel mooier en gedetailleerder geworden dan vroeger. Het is zeker geen speelgoed meer. Ondanks dat er stevige prijskaartjes aan hangen is het in relatie tot vroeger relatief gezien niet duurder geworden. Heb nog de beroemde kriegsloc van trix express die in 1061 uitkwam voor een bedrag van fl 65,--. Als je de inflatie daarop toepast dan kom je nu uit op ongeveer het 10 voudige oftewel fl 650,-- Dan waren en natuurlijk niet de mogelijkheden die je nu hebt.

Heb ook een mooie vliering, geheel betimmerd vorig jaar waar ik een ruime baan kan gaan opzetten. Jou plan inspireert mij behoorlijk omdat ik deze baan ook zou kunnen plaatsen.

Hoop dus dat je nog veel zult laten zien, want voor mij is er nog veel te leren, zeker nu ik ook de mogelijkheden van digitaal zie, die onze hobby zoveel realistischer maakt.

Groetjes,

Pauw

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #327 Gepost op: 29 oktober 2013, 19:49:16 »
Ik zal dat zelfs in t nieuwe hok niet kwijt kunnen maar de plannen voor jouw baan bouw zien er geloof ik goed uit zo  (y)
dat wordt een knap atelier baantje geloof ik  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #328 Gepost op: 30 oktober 2013, 16:58:58 »
Wat er aan vooraf ging....

Dan verder met de experimenten...



... lijm inmiddels hard, maar niet naar m'n zin. Dus bruislijm wordt het niet. Heb nog 12 platen Roofmate over nu, dus genoeg om verder te experimenteren ;) De plaaten klemmend op maat gesneden, en klemvast in het frame gedrukt. Dat levert al een aardig torsiestijf geheel op. Deze lijm ik niet vast, dus het wordt absoluut een stijve module als alles vastgelijmd/gekit zit  (y)



... een probleem dat ik vooraf al voorzien had, was dat het Roofmate zou gaan doorbuigen. Daarom al een extra dwarsverbinding meebesteld... daar wordt het een stuk minder van, maar ik hou een vlak van 60 x 80 over. En dat veert nog iets. Voor deze plaat ( 3cm ) zou het nog net kunnen, maar de ondermodule komt maar 20mm in, dat gaat dus niet goed.



... maar in de lengte een extra profiel lost alle doorbuiging op :)

Dan naar het draagframe/poten...



... module op z'n ruggetje, draagframe met de poten omhoog er op gezet...



... de opstaande rand 'haakt' achter de binnenkant van de modulekop...



... zoals hier te zien is als ik hem weg haal ;)

Zondag en gisteren al flink aan het denken, meten en tekenen geweest...

Vanmiddag maar eens het 'vuistje' ter hand genomen en dit gemaakt...



... ik had ze al eerder gebouwd, twee stuks IKEA Besta onderkasten van 120x40x38cm, maar de achterste stond gestapeld boven op de andere, dus de wielen er onder geschroefd. En ze achter elkaar gezet. Zo krijg ik dus een 'tafel' op wielen van 120 x 80 cm...



... het schaduwstation-frame. Ik heb de roofmate nog niet gesneden en er in gelegd ;) Maar ipv van de eerder bedachte 2 cm wordt het 3cm en... staan de liggers nu 'recht op'.

Let op de 'lippen' van de dwars-liggers die staan naar de binnenkant, zodat....



... de bovenmodule daar precies invalt  8) ;D

Nou, dat werkt en past dus allemaal ;)  Kan het uitrekenen en uittekenen van de hoek/helix modules beginnen ;)


Grtzz,

Karst

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #329 Gepost op: 30 oktober 2013, 18:41:05 »
Uhhh, mis ik hier iets  ??? tis toch de bedoeling dat de rails OP de tafel komen en niet ERONDER  ;D ;D

Voor de rest ziet het er gelikt uit, bijna zonde om er een hoop gips op te gaan leggen straks.

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven