Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
keerlusproblemen
door
astrantia
Vandaag
om 15:24:37
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 14:54:12
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 14:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 14:36:08
Raadplaatje
door
Keska
Vandaag
om 14:28:14
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
jan47
Vandaag
om 14:26:55
20 jaar BNLS
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:06:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:04:41
Br 38 Piko Superen.
door
741230
Vandaag
om 13:42:17
Piko 2025
door
1200blauw
Vandaag
om 13:41:50
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:39:25
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:27:33
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 13:26:44
Maasmuiden Haven
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in"
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:40:43
NZH A 1001 - 1004
door
Dave.......
Vandaag
om 10:44:12
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:10:49
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:39:36
Philotrain NS6001-6006
door
Gert Arkema
Vandaag
om 09:07:32
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 08:10:56
Minibaan Visserskaai H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:03:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:38:40
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint
door
Martijn1974
Vandaag
om 05:21:17
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Joz
Vandaag
om 01:44:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Piko A boogwissel kortsluiting (gelezen 5101 keer)
Ben
Offline
Berichten: 6670
Piko A boogwissel kortsluiting
«
Gepost op:
26 January 2012, 06:47:04 »
Goedemorgen,
Op dit moment ben ik een schaduwstation aan het bouwen met Piko A. Ik heb daarin een aantal boogwissels BWL/R3 in de uitrijstraat. Al m'n vrijwel nieuwe lok's en treinstellen rijden hier prima doorheen behoudens de Beneluxlok 1189 van LsModels. Op het puntstuk in de cirkel maakt deze sluiting rijdend, van rechts naar links, zowel vanuit de binnenboog als de buitenboog. En alleen bij langzaam rijden, op normale schaalsnelheid geen probleem. Het doet zich voor bij alle boogwissels.
Van de lok heb ik de wielafstand van de assen opgemeten, deze zijn exact 14,4mm. Ik heb de kap en de scheenplaten van de lok verwijderd om goed te kunnen zien wat er gebeurt. Ik zie het loopvlak van het wiel sluiting maken tussen de 2 punten die samen komen in het puntstuk. Het lijkt erop dat de loopvlakken van de wielen van deze lok te vlak zijn?
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen. Ik lees hier truukjes door de strijkregels iets te verdikken zodat het wiel naar de buitenste spoorstaven wordt geduwd maar voor ik daar aan begin vraag ik wat ervaringen en advies van Piko A rijders.
Iemand die dit herkent?
Gr, Ben.
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4304
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #1 Gepost op:
26 January 2012, 06:52:15 »
Hoi,
dit heb ik nog nooit gehoord of gezien,... Ik heb zelfs een hoop Piko Sporen op de baan liggen,...
Ik gok er op, dat iets met de loc niet juist is. Heb je misschien een tweede 1100? Of kan een vriend de loc aan jouw lenen?
Welke wissel omzetter komen aan de wissel? Als het iets is met omschakelaar, dan kan je het "puntstuk" polariseren. Met Puntstuk bedoel ik natuurlijk de twee staven achter het plastic puntstuk
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Ben
Offline
Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #2 Gepost op:
26 January 2012, 07:03:14 »
Hoi Bernd,
Bedankt voor je vroege reactie.
Ik heb nog geen wisselaandrijvingen erin. Vooralsnog wordt opengereden. Polariseren kan het probleem oplossen maar het zou zo ook goed moeten gaan. Alle andere materieel rijdt perfect. Ik heb geen andere 1100 om uit te proberen. Kan wel eens kijken of ik mijn 1100 ergens anders kan laten rijden in een vergelijkbare situatie maar die kan ik zo snel niet bedenken.
Ik kan de wielafstand vergroten naar max. 14,6mm. Kijken of dat helpt? Ik wil niet te veel aan de wissels sleutelen of veranderen om nieuwe problemen te voorkomen. Je hebt inderdaad gelijk dat het probleem in de lok te zoeken is.
Gr, Ben.
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4304
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #3 Gepost op:
26 January 2012, 07:17:21 »
Wat je kan doen is met een tipje goed en sterke verf het puntstuk vergroten. De verf zou dan wat meer isolatie geven, zo dat de loc geen sluiting meer doet.
Vergroten van de wielafstand zou niet helpen...
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #4 Gepost op:
26 January 2012, 17:32:41 »
Ik zou zelf de wielafstand eerder verkleinen.
Waarschijnlijk gaan de wielen nu bij het puntstuk over beide railstaven.
Dit zou de sluiting dan veroorzaken.
Bij het verkleinen van de wielafstand zullen de wielen meer tussen de strijkstukken
worden geleid.
De wielen zouden dan de 2de railstaaf niet meer raken, waardoor de sluiting uitblijft.
Heb zelf deze combinatie van lok en rail niet, dus of dit mogelijk is weet ik niet.
Tinus.
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #5 Gepost op:
26 January 2012, 21:39:49 »
Bedankt Tinus en Bernd. Van het weekend ga ik eens wat uitproberen en zal het resultaat melden.
Gr, Ben.
Gelogd
frederik19630
Offline
Berichten: 773
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #6 Gepost op:
26 January 2012, 21:48:12 »
ben,
isoleren met superlijm is ook een optie, verf slijt harder denk ik. Wel met mate, maar dat geldt voor alles.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
scalefreak
Offline
Berichten: 100
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #7 Gepost op:
26 January 2012, 22:28:50 »
hallo
Ik heb dit probleem ook met de rechte wissel van piko en dit dan nog met een pico loc .
aangezien ik nog in de test fase zit heb ik er tijdelijk een stukje plakband overgeplakt maar met der tijd denk ik het hartstuk groter te maken
hier is nog een draadje over dit probleem
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13582
groeten
Tom
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 22:33:26 door scalefreak
»
Gelogd
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 704
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #8 Gepost op:
27 January 2012, 09:17:44 »
Ook op mijn baan bij enkele loks een probleem (oa Kato treinstel, Limburger Zigarre).
Klein likje verf die ik toch al gebruik om de railstaven aan de zijkant te verven ook naast het puntstuk, zodat het "geisoleerde" deel enkele millimeters langer wordt. Dit is een afdoende manier en je bent van je kortsluiting af. Wil je de verf kwijt: beetje ROCO-blok eroverheen en hij is weer origineel...
Nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Ben
Offline
Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #9 Gepost op:
27 January 2012, 15:52:37 »
Tom, Nico, Fred,
De reacties zo lezend ben ik niet de enige met dit probleem. Dank daarvoor en ik ga voor de "likje verf methode" van Nico, misschien vermengd met wat superlijm.
Groet van Ben.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #10 Gepost op:
30 October 2012, 21:54:47 »
http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.nl/2011/06/fixing-short-in-peco-insulfrog.html
Tja, als je op de Eurospoor 2012 workshop "wissels DCC vriendelijk maken" had gekomen, had ik je deze link kunnen geven
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #11 Gepost op:
31 October 2012, 06:53:40 »
Hallo Paul,
Ik ken de oplossing uit de link. Het ging mij erom dat je kennelijk moet knutselen om het boogwissel betrouwbaar werkend te krijgen.
Niettemin bedankt voor je reactie.
Gr, Ben.
Gelogd
guest7823
Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #12 Gepost op:
31 October 2012, 09:22:05 »
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
of je bouwt een wissel met een afdoende isolatieafstand zodat de wielbreedte geen kortsluiting kan veroorzaken
of je bouwt een wissel met een volledig metalenpuntstuk en je moet na je puntstuk een isolatie aanbrengen (al dan niet met externe puntstukaansturing
De oplossing die dus o.a door Peco met de Insulfrog (maar kennelijk ook soms door Piko) is in mijn ogen vlees noch vis en geeft potentieel dit soort problemen. De Peco Insulfrog wordt voor zo ver mij bekend inmiddels niet meer geleverd
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7194
46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #13 Gepost op:
31 October 2012, 10:18:31 »
Ik herken dit probleem:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg744662.html#msg744662
Ook in Plankendam houdt dit de technici bezig.
Het betreft hier een oude roco-lok die op sommige wissels kortsluit.
Meestal te kort om de beveiliging van decentrale te laten aanspreken, maar lang genoeg om een geluid te maken als of er een krekel wordt overreden...
Binnenkort die wissel maar eens vijlen en vullen dus!
Hendrik jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
guest7823
Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
«
Reactie #14 Gepost op:
31 October 2012, 10:33:15 »
Als het een loc is zou ik eens goed kijken of de wielen conform NMRA/MOROP normen staan. Wat ook kan zijn is dat deze loc wielen heeft die net iets breder zijn als de overige wielen. In beide gevallen kan dat dit soort sluiting veroorzaken. In het eerste geval kan je het probleem ook mogelijk verhelpen door de wielen op de goede maat te zetten.
Het punt is dat je met een analoge bediening een redelijke traagheid in de kortsluitdetectie hebt. Dit soort sluitingen duren bij een rijdende trein relatief kort en komt de loc op z'n momentum wel over het betreffende punt. Bij DCC herkent de centrale een kortsluiting en schakelt zichzelf automagisch uit.
Het grote probleem met dit soort wissels is dat niet alleen de loc wielen dit soort kortsluiting kunnen veroorzaken maar OOK alle metalen wagenwielen
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Piko A boogwissel kortsluiting