Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 15:24:37
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:54:12
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 14:36:08
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:28:14
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
Vandaag om 14:26:55
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 14:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:06:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:04:41
Br 38 Piko Superen. door 741230
Vandaag om 13:42:17
Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 13:41:50
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:39:25
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
Vandaag om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 12:40:43
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 10:44:12
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 10:10:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
Philotrain NS6001-6006 door Gert Arkema
Vandaag om 09:07:32
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:10:56
Minibaan Visserskaai H0 door Jelmer
Vandaag om 08:03:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:38:40
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Martijn1974
Vandaag om 05:21:17
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
  

Auteur Topic: Piko A boogwissel kortsluiting  (gelezen 5101 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Piko A boogwissel kortsluiting
« Gepost op: 26 January 2012, 06:47:04 »
Goedemorgen,

Op dit moment ben ik een schaduwstation aan het bouwen met Piko A. Ik heb daarin een aantal boogwissels BWL/R3 in de uitrijstraat. Al m'n vrijwel nieuwe lok's en treinstellen rijden hier prima doorheen behoudens de Beneluxlok 1189 van LsModels. Op het puntstuk in de cirkel maakt deze sluiting rijdend, van rechts naar links, zowel vanuit de binnenboog als de buitenboog. En alleen bij langzaam rijden, op normale schaalsnelheid geen probleem. Het doet zich voor bij alle boogwissels.



Van de lok heb ik de wielafstand van de assen opgemeten, deze zijn exact 14,4mm. Ik heb de kap en de scheenplaten van de lok verwijderd om goed te kunnen zien wat er gebeurt. Ik zie het loopvlak van het wiel sluiting maken tussen de 2 punten die samen komen in het puntstuk. Het lijkt erop dat de loopvlakken van de wielen van deze lok te vlak zijn?

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen. Ik lees hier truukjes door de strijkregels iets te verdikken zodat het wiel naar de buitenste spoorstaven wordt geduwd maar voor ik daar aan begin vraag ik wat ervaringen en advies van Piko A rijders.

Iemand die dit herkent?

Gr, Ben.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2012, 06:52:15 »
Hoi,

dit heb ik nog nooit gehoord of gezien,... Ik heb zelfs een hoop Piko Sporen op de baan liggen,...

Ik gok er op, dat iets met de loc niet juist is. Heb je misschien een tweede 1100? Of kan een vriend de loc aan jouw lenen?

Welke wissel omzetter komen aan de wissel? Als het iets is met omschakelaar, dan kan je het "puntstuk" polariseren. Met Puntstuk bedoel ik natuurlijk de twee staven achter het plastic puntstuk ;)

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2012, 07:03:14 »
Hoi Bernd,

Bedankt voor je vroege reactie. (y)

Ik heb nog geen wisselaandrijvingen erin. Vooralsnog wordt opengereden. Polariseren kan het probleem oplossen maar het zou zo ook goed moeten gaan. Alle andere materieel rijdt perfect. Ik heb geen andere 1100 om uit te proberen. Kan wel eens kijken of ik mijn 1100 ergens anders kan laten rijden in een vergelijkbare situatie maar die kan ik zo snel niet bedenken.

Ik kan de wielafstand vergroten naar max. 14,6mm. Kijken of dat helpt? Ik wil niet te veel aan de wissels sleutelen of veranderen om nieuwe problemen te voorkomen. Je hebt inderdaad gelijk dat het probleem in de lok te zoeken is.

Gr, Ben.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2012, 07:17:21 »
Wat je kan doen is met een tipje goed en sterke verf het puntstuk vergroten. De verf zou dan wat meer isolatie geven, zo dat de loc geen sluiting meer doet.

Vergroten van de wielafstand zou niet helpen...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2012, 17:32:41 »
Ik zou zelf de wielafstand eerder verkleinen.

Waarschijnlijk gaan de wielen nu bij het puntstuk over beide railstaven.
Dit zou de sluiting dan veroorzaken.

Bij het verkleinen van de wielafstand zullen de wielen meer tussen de strijkstukken
worden geleid.
De wielen zouden dan de 2de railstaaf niet meer raken, waardoor de sluiting uitblijft.

Heb zelf deze combinatie van lok en rail niet, dus of dit mogelijk is weet ik niet.

Tinus.


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2012, 21:39:49 »
Bedankt Tinus en Bernd. Van het weekend ga ik eens wat uitproberen en zal het resultaat melden.

Gr, Ben.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2012, 21:48:12 »
ben,

isoleren met superlijm is ook een optie, verf slijt harder denk ik. Wel met mate, maar dat geldt voor alles.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

scalefreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2012, 22:28:50 »
hallo
Ik heb dit probleem ook met de rechte wissel van piko en dit dan nog met een pico loc .
aangezien ik nog in de test fase zit heb ik er tijdelijk een stukje plakband overgeplakt maar met der tijd denk ik het hartstuk groter te maken
hier is nog een draadje over dit probleem
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13582
groeten
Tom
« Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 22:33:26 door scalefreak »

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2012, 09:17:44 »
Ook op mijn baan bij enkele loks een probleem (oa Kato treinstel, Limburger Zigarre).
Klein likje verf die ik toch al gebruik om de railstaven aan de zijkant te verven ook naast het puntstuk, zodat het "geisoleerde" deel enkele millimeters langer wordt. Dit is een afdoende manier en je bent van je kortsluiting af. Wil je de verf kwijt: beetje ROCO-blok eroverheen en hij is weer origineel...

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2012, 15:52:37 »
Tom, Nico, Fred,

De reacties zo lezend ben ik niet de enige met dit probleem. Dank daarvoor en ik ga voor de "likje verf methode" van Nico, misschien vermengd met wat superlijm. :)

Groet van Ben.

guest7823

  • Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2012, 21:54:47 »
http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.nl/2011/06/fixing-short-in-peco-insulfrog.html

Tja, als je op de Eurospoor 2012 workshop "wissels DCC vriendelijk maken" had gekomen, had ik je deze link kunnen geven  ;)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6670
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2012, 06:53:40 »
Hallo Paul,

Ik ken de oplossing uit de link. Het ging mij erom dat je kennelijk moet knutselen om het boogwissel betrouwbaar werkend te krijgen.

Niettemin bedankt voor je reactie.

Gr, Ben.

guest7823

  • Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2012, 09:22:05 »
Is in mijn ogen het gevolg van halfbakken keuzes van de producenten.
  • of je bouwt een wissel met een afdoende isolatieafstand zodat de wielbreedte geen kortsluiting kan veroorzaken
  • of je bouwt een wissel met een volledig metalenpuntstuk en je moet na je puntstuk een isolatie aanbrengen (al dan niet met externe puntstukaansturing

De oplossing die dus o.a door Peco met de Insulfrog (maar kennelijk ook soms door Piko) is in mijn ogen vlees noch vis en geeft potentieel dit soort problemen. De Peco Insulfrog wordt voor zo ver mij bekend inmiddels niet meer geleverd

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2012, 10:18:31 »
Ik herken dit probleem:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg744662.html#msg744662
Ook in Plankendam houdt dit de technici bezig.
Het betreft hier een oude roco-lok die op sommige wissels kortsluit.
Meestal te kort om de beveiliging van decentrale te laten aanspreken, maar lang genoeg om een geluid te maken als of er een krekel wordt overreden...
Binnenkort die wissel maar eens vijlen en vullen dus!

Hendrik jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re:Piko A boogwissel kortsluiting
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2012, 10:33:15 »
Als het een loc is zou ik eens goed kijken of de wielen conform NMRA/MOROP normen staan. Wat ook kan zijn is dat deze loc wielen heeft die net iets breder zijn als de overige wielen. In beide gevallen kan dat dit soort sluiting veroorzaken. In het eerste geval kan je het probleem ook mogelijk verhelpen door de wielen op de goede maat te zetten.

Het punt is dat je met een analoge bediening een redelijke traagheid in de kortsluitdetectie hebt. Dit soort sluitingen duren bij een rijdende trein relatief kort en komt de loc op z'n momentum wel over het betreffende punt. Bij DCC herkent de centrale een kortsluiting en schakelt zichzelf automagisch uit.

Het grote probleem met dit soort wissels is dat niet alleen de loc wielen dit soort kortsluiting kunnen veroorzaken maar OOK alle metalen wagenwielen