Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Terugverende koppeling door Trein033
03 August 2025, 23:24:20
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 298890 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #60 Gepost op: 21 October 2009, 21:29:12 »
Hoi,

Hoi,

Idee van Remco uitgeverd, ruimte zat :)

... en de wisselstraat rechtsonder gefatsoeneer, nu met nog meer rijmogelijkheden en de mogelijkheid om parallel uit de opstelsporen te vertrekken en het doorgaande keerlusspoor te berijden.

Overigens speelt zich het verhaal rondom de achterste inhaal sporen nu af op niveau -16, zodat de blokken aldaar horizontaal lopen. Hiervoor wordt nu op het eind van de 2e toer van de linker spiraal afgetakt ipv vanaf de onderste.

Grtzz,

Karst

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #61 Gepost op: 21 October 2009, 22:19:45 »
Karst,

Zie na lange tijd dit draadje pas. In 1 woord: Netjes!

Het station ziet er nog wat 'strak' uit... met flexen zou je de boel bij de bouw wat kunnen verlevendigen: links en rechts een 'hoekje' maken, zodat je een hele lange flauwe boog krijgt in het station. Staat 'cool'. Beneden had ik niet beter kunnen doen...  ;)

Het middenperron kun je ook ongestraft wat langer maken, niet voor de treinen maar wel voor het gezicht.

Heb je eventueel nog nagedacht over een stuk baanvak? Zou achterlangs kunnen of voorlangs, maar dan heb je weinig ruimte om je schaduwstations te bereiken, tenzij je die nog een wokkelslag omlaag laat gaan.

'k zie veel van mijn eigen baanplan terug.... leuk!
Fleischmann schijf is prima, stabiel en redelijk geluidloos. Prima voor deze baan. Langer is niet nodig, je kunt er een P8 en 23'er op draaien.

Eddy
« Laatst bewerkt op: 21 October 2009, 22:24:07 door Boertje »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #62 Gepost op: 21 October 2009, 22:34:02 »
Hoi,

Dank Eddy :)

Citaat van: Boertje
Het station ziet er nog wat 'strak' uit...
Het middenperron kun je ook ongestraft wat langer maken, niet voor de treinen maar wel voor het gezicht.

Yep, klopt, zou kunnen. maar ik wil me aan het voorbeeld houden. En het karakter van dat station is lang en strak.
De perrons zijn nu nagenoeg op schaal ! Karakterestiek was / is ook de lange tuin aan de rechterkant.

Heb je eventueel nog nagedacht over een stuk baanvak? Zou achterlangs kunnen of voorlangs, maar dan heb je weinig ruimte om je schaduwstations te bereiken, tenzij je die nog een wokkelslag omlaag laat gaan.

Aangezien het een modul(e)(aire) baan wordt, kan daar in de toekomst nog wel e.e.a. aan gedaan worden. M'n huidige voorkeur zou zijn om er een rij halfdiepe ( 40 cm ) modules achter te zetten en daar een spoordijk achter 1 rij bebouwing te maken, aftakkend van de beide lussen op de keermodules

Fleischmann schijf is prima, stabiel en redelijk geluidloos. Prima voor deze baan. Langer is niet nodig, je kunt er een P8 en 23'er op draaien.

Eum... langer is er ook niet hoor ;) Maar... goed gegokt, is was eerst van plan de 18cm versie te gebruiken. Maar.... toen werd er een 012 aangeschaft en een 42-er en een 43-er besteld ;)

Grtzz,

Karst

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #63 Gepost op: 22 October 2009, 20:32:22 »
Ha die Karst,

Ah, dus toch die grote schijf.... dat lijkt me wat heftig voor zo'n station.... persoonlijk zou ik dan de roco versie nemen. 23 m schijf is voldoende voor die jongens... (mijn BR50 past perfect op de Roco en die is volgens mij zo ongeveer evenlang als de 044,043 en 012). Inbouwdiepte viel mij errrug mee.
Trouwens, hoe ga je dan beneden de boel keren? 'k zie geen driehoek, noch een schijf daar..... En altijd terugzetten en dan doorrijden lijkt me niet handig eerlijk gezegd....

En: station op schaal met lange tuin, moeten die grote jongens echt doorsjouwen...

Half diepe modules later... lijkt een leuk idee. Ook eerst bouwen en rijden, daarna uitbreiden. Mijn baan heeft wat last van in 1 keer hebben moeten bouwen.... ::)

Eddy

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #64 Gepost op: 22 October 2009, 23:41:51 »
Kijk nou!

Ik let even niet op en meneer gaat ineens baanplannen maken!  (y) Goed bezig!

Over die draaischijf, ik heb dezelfde liggen en ben hem aan het digitaliseren. Maar jou kennende kun je dat vast beter!
De oplossing waar ik over denk (jatten en verbeteren is uiteraard toegestaan :P) is om op 4 plaatsen een microschakelaartje te plaatsen waar de tanden van het motortje tegenaan lopen, om zo te kunnen bepalen waar de schijf zich bevindt. (Meer kan ook maar een kwartslag draaien om uit te vogelen waar hij staat leek me voldoende, met minder weet ik niet zeker of het 'precies' genoeg is ondanks de 'hardware eindpositionering')
Vervolgens de 'stroomlipjes' verwijderen en bezetmelding uitvragen op de brug zelf en de aangesloten sporen.
Microcontrollertje voor de aansturing van het geheel en op basis van een binnengekregen adres de schijf draaien.
Oh ja, ook de brug 'bezetmelden' bij stroomafname van de motor van de schijf om te controleren of de schijf draait of stil staat, zodat je niet per ongeluk de put in rijdt voordat de brug er is.  ;)

Ik worstel alleen nog met een 'controle' of de trein goed in het midden van de brug staat want je hebt op de brug maar 1 sectie. (en geen ruimte voor extra sleepcontacten) Dus je ziet wel of de trein van de oprit af is, maar niet of hij te ver/ver genoeg is doorgereden op de brug. (of te lang is)

Maar goed, boom er maar eens over. In ieder geval veel plezier bij weer een ander deel van de hobby!

Groet,
Jeroen
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #65 Gepost op: 23 October 2009, 05:35:29 »
Ha Jeroen,

Back in Town ! 8) Ja, eens kijken of ik ook een baan kan bedenken, ontwerpen en bouwen  :P

Ik voel zelf veel meer voor deze methode:

( Foto en link van Sven Brandt )

Erg elegant bedacht en opgelost. Zou er zelf nog wel e.e.a. aan knutselen, maar een mooie start ;)

Grtzz,

Karst

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #66 Gepost op: 23 October 2009, 16:52:29 »
Dat heeft die Sven inderdaad mooi bedacht!

Al blijf ik meer vertrouwen hebben in die hardware-eindpositionering. Misschien moet ik het eerst zien om te geloven.
Hij heeft overigens wel een oplossing gegeven voor al mijn overige openstaande puntjes, dus bedankt voor de TIP!  (y)

edit***
Terug on-topic: Kun je met je baan ook de hoogte in? Want dan zou je twee decks boven elkaar kunnen bouwen (is dankzij Remco mijn plan geworden). Misschien een toekomstplaatje maar wanneer je nu alvast rekening houdt met een klimspiraal (aan de linkerkant de optie bouwen om ofwel omhoog danwel omlaag te rijden) kun je later desgewenst een tweede laag toevoegen.

Groet,
Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2009, 17:00:23 door Jeroen van Tol »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Ben

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 23 October 2009, 17:30:06 »
Ik voel zelf veel meer voor deze methode:

( Foto en link van Sven Brandt )
Die ombouw met decoder (van Gert Boll) heb ik ook uitgevoerd en is goed te doen. Brug draait mooi en gelijkmatig en komt zeer langzaam draaiend tot stilstand. En geen geklikklak meer van de magneet. (y)

Gr, Ben.

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #68 Gepost op: 23 October 2009, 22:08:01 »
Hallo Karst,

Mooi baanplan! Heel herkenbaar voor mij, want ik heb er tig keren staan wachten op de overstap naar Almelo. Welliswaar in de jaren 90, dus er was nogal wat spoor verdwenen. Ik ben in de buurt geboren (Hardenberg, dus 'het volgende station') en heb een vaag plan om ooit dat station na te bouwen. Het gebouw heb ik al (karton model van TSD).

Als je het station nog iets speelser wilt hebben, kun je het misschien nog iets schuiner leggen (5 a 10 graden). Uiteraard komt de rechter keerlus dan wel meer de kamer in te steken, maar het geheel oogt dan iets minder strak. Een alternatief is om de de rand van de module schuin naar voren te laten lopen (werd hiervoor al een keer door iemand voorgesteld).

Succes met bouwen!

Groet, Wim

PS Wat betreft de inbouwdiepte van je draaischijf; mocht dit nog steeds een probleem zijn, dan kun je overwegen hem ietsje naar rechts te verschuiven, zodat hij niet meer boven het andere spoor ligt. Dat gaat dan wel ten koste van de ruimte voor de lokloods...
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #69 Gepost op: 25 October 2009, 22:49:43 »
Hoi,

@Wim,

Ik weet heeeel goed waar Hardenberg ligt... Heb er van 1969 - 1991 gewoond ;)

En van 1980 - 1984 er doordeweeks bijna dagelijks met de Plan U en de 2200-trek-trek-plan-e-trein van Hbg Hdb naar Zl vv gereisd :)

En als ik er dan al een keer uitstapte moest ik bij mijn moeders ouders zijn die tegenover de 'spoorwoning' woonden, of ik stapte over op DE1/DE2 naar Geerdijk alwaar mijn andere opoe en opa woonden ;)

Verder afgelopen dagen op Eurospoor weer de nodige ( extra ;) ) inspiratie opgedaan voor de te bouwen baan aan de hand van het getoongestelde, evenals een half uurtje met Thom Raven en Gerard Tombroek gebabbeld over o.a. het maken van modulebanen, achtergronden en realistische scenery ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 26 October 2009, 18:02:36 door Karst Drenth »

wimke

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 26 October 2009, 17:43:12 »
ik weet heeeel goed waar Hardenberg ligt... Heb er van 1969 - 1991 gewoond ;)

En van 1980 - 1984 er doordeweeks bijna dagelijks met de Plan U en de 2200-trek-trek-plan-e-trein van Hbg naar Zl vv gereisd :)

Grtzz,

Karst
hbg  (haaksbergen)  ??? ??? ??? hdb (har den berg ) zul je bedoele
« Laatst bewerkt op: 26 October 2009, 17:54:33 door wimke »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #71 Gepost op: 26 October 2009, 18:01:01 »
 :-[ :-[

thnx brother  ;D

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #72 Gepost op: 27 October 2009, 01:59:31 »
Hoi,

Van allerlei ideen hier, in Utrecht en via diverse mailwisselingen opgedaan, nu een experiment met een gebogen baan :)

Ik vind het eigenlijk wel fraai ! En het lost een aantal 'ondergrondse' vraagstukken op  (y)

Je ziet, dat ik ook met achtergrond en voorgrond bezig geweest ben. Het idee is, er een soort van 'theater' / 'panorama' van te maken. De huizenrij aan de achterkant van de weg is terug en de achtergronden zijn nu symetrisch in de bogen, waarbij de voorkant van de klimtorens nu ook rond en vloeiend is. Straal van het station is 20m  ( METER ! ) en de booghoek is 6'.

Grtzz,

Karst

P.S. Schaduwstation is niet veranderd, vandaag alleen zichtbaar spoor ;)
« Laatst bewerkt op: 27 October 2009, 02:13:37 door Karst Drenth »

stig

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 27 October 2009, 03:16:02 »
Hoewel het minimaal zal zijn, zullen er bij rijtuigen in deze configuratie openingen bij de overgangen te zien zijn. Ik moet zeggen, ik heb het draadje niet gelezen en zie dit nu pas, dus misschien zeg ik iets stoms, maar ik zou de zichtzijde in een binnenboog leggen. Dan sluiten de rijtuigen mooi dicht.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #74 Gepost op: 27 October 2009, 09:25:42 »
Hoewel het minimaal zal zijn, zullen er bij rijtuigen in deze configuratie openingen bij de overgangen te zien zijn. Ik moet zeggen, ik heb het draadje niet gelezen en zie dit nu pas, dus misschien zeg ik iets stoms, maar ik zou de zichtzijde in een binnenboog leggen. Dan sluiten de rijtuigen mooi dicht.

Daar denken ze ook niet aan in het grootbedrijf.

Grt, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.