Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:12:44
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 15:53:41
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 306181 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #30 Gepost op: 14 October 2009, 07:49:29 »

Draaischijf op een heuveltje? :)

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #31 Gepost op: 14 October 2009, 08:15:26 »
Hallo Karst,

Als het inderdaad lukt om de rechterlus nog een centimeter of 2 kan laten zakken (je kan wat hoogte winnen door direct na de wissel al te beginnen met dalen) dan zou het net moeten kunnen. Bij mij met de bouw blijkt met een dubbeldekker rijtuig dat je echt minimaal 6cm tussen bovenkant railstaaf en onderkant (boven)plaat nodig hebt. Dan houd je ongeveer een milimeter of 3 over  :) Dus met het iets laten dalen van het spoor zou net moeten kunnen. Ik weet niet wat voor straal de rechterlus heeft maar kan je deze niet verkleinen? Misschien mis je dan net de draaischijf...

Succes met puzzelen...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #32 Gepost op: 14 October 2009, 09:23:54 »
Hoi,

@ronald

Puzzelen viel mee, twee tegenboogjes 15' r 900mm deden het werk :) Verder stijgingspercentage iets opgevoerd tot 2.7.

Heb nu 8.5cm clearance, zou dus net genoeg zijn als er nog onder de DS door gegaan zou moeten worden. Maar... dat hoeft niet meer  ;D



... van de waarden van het schaduwstation, nog ca. 8 cm aftrekken ;)


Grtzz,

Karst

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #33 Gepost op: 14 October 2009, 09:59:23 »
Hallo Karst,

Dat is mooi om te horen... Een elegante oplossing! Ik houd altijd een klein beetje speling aan, er zit nog al eens een klein verschil tussen theorie en praktijk. Hoe goed je ook alles ontwerpt, uitdenkt en dan fabriceert.  ;)

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jakop

  • Gast
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #34 Gepost op: 14 October 2009, 10:14:02 »
Heb nu 8.5cm clearance, zou dus net genoeg zijn als er nog onder de DS door gegaan zou moeten worden.

Houd je dan ook rekening met de dikte van je isolatiemateriaal en de hoogte van je rails?

groet,

Jakop

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #35 Gepost op: 14 October 2009, 12:51:38 »
Hoi Jakop,

Yep, is allemaal rekening mee gehouden :) 1 laag gamma-blauw in het schaduwstation, 2 lagen in het zichtbare deel om een net baan-/ballast lichaam te maken.

Grtzz,

Karst

jakop

  • Gast
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #36 Gepost op: 14 October 2009, 13:20:12 »
2 lagen in het zichtbare deel om een net baan-/ballast lichaam te maken.

Is dat niet wat veel...dat gammaspul is volgens mij 2,5 mm dik (al staat er 3 mm op).
De biels zijn ook wel 2 mm (schat ik), dus je ballast komt dan 7 mm boven "het maaiveld" te liggen ~ 60 cm.

groet,

Jakop

<edit> gammaspul =2,8 mm, biels 2,4 (m* k-rail) maakt dus 8 mm ~ 70 cm
« Laatst bewerkt op: 14 October 2009, 18:08:47 door Jakop de Bruin »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #37 Gepost op: 20 October 2009, 10:10:27 »
Hoi,

Naar aanleiding van wat tips hier en het 'ontdekken' van de BWx-R3 wissels van PIKO A-Gleis het e.e.a. aan het schaduwstation veranderd. Het sporenverloop is nu nog vloeiender geworden. Dit dankzij de slanke wissels, waardoor er in de rondlopende ( en 3 van de 5 opstel- ) sporen nu een minimum boogstraal van 484mm geldt. Tevens enige wisselverbindingen verlegd en extra aangebracht, waardoor er meer rijstraten beschikbaar komen om gelijktijdig in- en uit te rijden.



Door de noodzaak van 'keerlus-blokken' is de maximum treinlengte ca. 3100mm goed voor o.a. 9 x 1:87 + loc, 20 Oliewagens + loc, 28 kolenbakken + loc etc...  8)

Voor deze keerlusblokken heb ik gisteren nog even een minimalistische-ultieme-keerlusschakeling bedacht. ;D Mischien later hier nog iets over via Wim ;)

Grtzz,

Karst

[Edit]

Nu ook de opstelsporen bereikbaar via R484 :) ( en een wissel van de modulescheiding afgehaald ;) )



... tevens Remco's idee voor een opzet en opstelspoor toegepast  8)

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 20 October 2009, 11:08:42 door Karst Drenth »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #38 Gepost op: 20 October 2009, 13:45:34 »
Hallo Karst,

Als ik naar de linkerkant kijk, zie ik daar 2 sporen die achter de achtergrond verdwijnen. Als je het bovenste spoor nog iets verder omhoog (naar achteren) kan buigen, en/of de achtergrond nog iets meer naar voren haalt, lijkt het of de 2 sporen beiden een andere kant uitgaan.

Kun je natuurlijk ook nog optisch versterken met een bomenrij/huizenrij die naar achteren toe weg lopen.

Succes, gr,

Bert

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #39 Gepost op: 20 October 2009, 19:32:30 »
Hoi Karst,

Je zei een pagina of wat terug dat je slanke wissels wilt gaan gebruiken (y) maar dit plan is getekend met 15 graden wissels EN 15 graden engelsmannen.
Tillig heeft voor zover ik weet geen slanke engelsmannen :(

En uit ervaring weet ik, dat een plan met 10 graden wissels of zelfs kleiner het hele plan gigantisch overhoop gooit :(
Ik heb al heel wat plannen ri. ronde archief gestuurd omdat ik ze niet goed kreeg met 10 graden wissels dus ben benieuwd hoe jij dat gaat doen :)



Hier je wisselstraat op rechts in 15 graden en 10 graden ( De engelsmannen even weg gelaten omdat die in 10 graden er niet zijn, maar het idee is helder lijkt me :) )

Verschil is +- 30 cm.

En dat zou grofweg betekenen dat je het stuk tussen de wisseltraat links en rechts met 40 cm moet inkorten om ruimte te maken voor die wissels  :-\

Gr. Remco.

« Laatst bewerkt op: 20 October 2009, 19:35:11 door Remco! »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #40 Gepost op: 20 October 2009, 22:44:09 »
Hoi,

@Remco

Ten eerste is er verschil tussen puntstuk- en afbuig ( geometrie ) hoek.

Bij PIKO is beide nagenoeg gelijk. Puntstuk 14' en afbuighoek 15'

Bij Tillig ( EW1 ) dat 11' respectivelijk 15' geometrisch zijn beide dus gelijk. Tillig heeft ook de EW2, met 15' puntstuk en 15' geometrie.

Het gevolg is, dat Tillig een stuk slanker oogt dan PIKO.

Daarnaast heeft Tillig ook nog de EW 3 met een puntstuk hoek an 9' en een afbuighoek van 12'. Dat is degene waar jij mee aan het tekenen gegaan bent ;) En die is dus idd ruim 6 cm per wissel langer dan de EW 1

Overigens is de PIKO geometrie nog heel zo gek niet. Ben er zelfs erg happy mee, zie het schaduwstation ;)

Apropos schaduw station...



... nog wat wijzigingetjes gemaakt, zodat nu alle sporen, behalve de binnenste boog rechtsonder, via minimaal 484 te bereiken zijn. Tevens hebben de treinstelopstelsporen wat overloopwissels gekregen zodat er ook 'achter-elkaar-geparkeerd' kan worden  (y) Door verder nog wat te schuiven met wissels aan het rechter eind van het polariteit-omkeerblok is de maximale treinlengte nu ca. 330 cm. Ruim genoeg lijk mij zo ( 10 bakken 1:87 rijtuigen  8) )

En... omdat ik met mezelf overlegd heb, dat de rechtse spiraaltoren 10cm breder mocht worden, nu ook maar gelijk het probleem 'rijhoogte-na-daling-onder-de-draaischijf' aangepakt zoals het moet, staat toch veel mooier zo ;)

En...

@Bert

Heb nog ca. 6cm gevonden linksboven.  ;D Thnx voor de tip, ziet er beter uit zo  (y)



Inmiddels heb ik van Wim vernomen, dat de nieuwe keerlusschakeling werkt ;)

Grtzz,

Karst

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #41 Gepost op: 20 October 2009, 22:53:55 »
Ten eerste is er verschil tussen puntstuk- en afbuig ( geometrie ) hoek.

Bij PIKO is beide nagenoeg gelijk. Puntstuk 14' en afbuighoek 15'

Bij Tillig ( EW1 ) dat 11' respectivelijk 15' geometrisch zijn beide dus gelijk. Tillig heeft ook de EW2, met 15' puntstuk en 15' geometrie.

Het gevolg is, dat Tillig een stuk slanker oogt dan PIKO.

Daarnaast heeft Tillig ook nog de EW 3 met een puntstuk hoek an 9' en een afbuighoek van 12'. Dat is degene waar jij mee aan het tekenen gegaan bent ;) En die is dus idd ruim 6 cm per wissel langer dan de EW 1

Ok ik wist niet dat daar verschil in zit!

Maar je houdt toch nog steeds een 15 graden afbuighoek ? Dus de bakken blijven niet 'netjes' aaneengesloten door de afbuigende sporen heen ?

Gr. Remco.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #42 Gepost op: 20 October 2009, 23:01:36 »
Zeer waarschijnlijk niet :( Ook niet bij de 9' wissels overigens.

 Maar wil je dat, dan heb je...



... deze jongens nodig

En dat zier er dan wel weer heeeeel fraai uit !



... maar dan moet je wel echte de ruimte hebben....

Grtzz,

Karst

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #43 Gepost op: 20 October 2009, 23:03:59 »
Ja die zijn vet ;D Dat zijn fatsoenlijke wissels ;D

Maar ja de ruimte :( Ik weet het, 6 meter is NIETS met dat soort wissels :(

Als die 27 miljoen even valt op mijn lot  8)

Gr. Remco.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Atelierbaan - (Baanplan H0 )
« Reactie #44 Gepost op: 20 October 2009, 23:04:25 »
Ik denk met deze wissels en geometrie een aardig compromis te hebben gevonden tussen optimale slankheid en ruimte in de lengte... geen enkele zichtbare boogstraal is kleiner dan 866mm. ook de boogstraal van de Tillig wissels... ;)  8)


Enuh... die 27 heeft voor mij niet gewerkt vorige maand :(

Grtzz,

Karst