Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:09
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 21:45:48
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:11
Koploper overzetten naar iTrain door bask185
Vandaag om 21:37:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:20:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:16:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:57:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
Vandaag om 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
Vandaag om 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 303224 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #630 Gepost op: 17 November 2016, 23:53:30 »
Tip, knip ze dan met een schaar los samen met de fret, eerst de ene kant, dan in een keer de andere kant. Als je ze met een mesje een voor een uit de fret gaat werken, dan gaan ze geheid buigen en dan moet je onnodig moeite doen om ze weer vlak te krijgen. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #631 Gepost op: 17 November 2016, 23:56:04 »
Thnx voor de tip ! (y)

Zat te denken aan korund-schijfje ;)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #632 Gepost op: 17 November 2016, 23:57:59 »
Nee, gewoon knippen, in 2 halen heb je 26 van die dingen los. Grof he, daarna netjes de tabjes eraf knippen.  :)

Ik knip tegenwoordig bijna alles los. Ook het zuiver maken daarna, gaat sneller en vaak netter dan vijlen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #633 Gepost op: 18 November 2016, 00:01:00 »
Jawohl Chef, so wirds gemacht ! :D :D :D
« Laatst bewerkt op: 18 November 2016, 00:06:00 door Karst Drenth »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #634 Gepost op: 18 November 2016, 00:42:51 »
Eerst maar eens kijken wat je krijgt van die lui.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #635 Gepost op: 18 November 2016, 10:20:16 »
En dan... het moest er eens van komen....



... 'my first etch' :D 8) Wat is het ? Het zijn puntstukvulplaatjes
Ah, inlegkruisjes!

Ik ben benieuwd hoe dat in z'n werk gaat.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #636 Gepost op: 18 November 2016, 10:22:05 »
Ik ook, want ik kan me geen voorstelling maken van wat dat met RP-25 doet en hoe je daarmee een puntstuk polarissert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #637 Gepost op: 18 November 2016, 10:34:35 »
Roco heeft al heel lang iets soortgelijks in het assortiment voor Rocoline. Het voorkomt dat een rp25 wielstel eventjes wegzakt in het puntstuk. Dat oogt wat raar, overigens zonder dat er iets ontspoort op Rocoline zonder die inzetstukjes. Geen idee of dat bij Piko anders is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #638 Gepost op: 18 November 2016, 10:48:22 »
Maar waarom zou een RP-25 wegzakken in het puntstuk, en een standaard wiel niet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #639 Gepost op: 18 November 2016, 11:23:41 »
Tja dat was mijn gedachte ook. Volgens mij doet RP25 alleen wat met de flenshoogte en niets met de wielbreedte.

Indien een RP25 wiel (en een standaard wiel niet) weg zou zakken in een puntstuk zou dat betekenen dat het wiel in het puntstuk op de flens rijdt en niet op het loopvlak. Voor de goede orde: bij 1:1 trams is dit normaal, kijk maar eens goed in de puntstukken.

Echter ....... wielen horen op het loopvlak te lopen en niet op de flenzen bij normaal spoorbedrijf




Uit "Wissels in beeld" door Erwin de Graaf

Ik heb in N lage flensspoorwielen (dankzij Stig :laugh: ) en daarvan weet ik zeker dat die op standaard Peco's en zelfbouwwissels gewoon op de loopvlakken lopen en niet op de flenzen

Dus ja: mijn vraag is ook: hoe zit dat dan in h0 met RP25 ??

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #640 Gepost op: 18 November 2016, 11:24:42 »
Als je een RP-25 code 88 hebt kan dat. Die donderen stiekum ook ff in het gat van een Tillig wissel. Meestal valt het mee.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6738
  • Spaar ze allemaal.
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #641 Gepost op: 18 November 2016, 11:30:02 »
Het zal dan wel zo zijn dat ze in het puntstuk op de flenzen rijden maar daardoor wegzakken.
Met die metalen inlegstukjes vangt hij dat op en tevens nemen dan wielen dan via de flenzen stroom af.

Stephan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #642 Gepost op: 18 November 2016, 11:43:44 »
Stephan, jij hebt hem door ;)

Ook Klaas heeft gelijk, het zou niet moeten gebeuren, maar Piko is ( net als Roco ) nogal 'optimistisch' met de ruimte tussen puntstuk en vleugelrails.
Het is dus ook niet zozeer een probleem in termen van ontsporing, maar meer van de nood een deugd maken:

a) Wiel zakt niet zover weg
b) als het wegzakt en op de flens rijdt, neemt het stroom af ;)

Een alternatief waaraan ik nog gedacht heb, is om de spleet tussen vleugelrail en puntstuk te verkleinen... Daar waarschuwt echter NEM weer voor, daar het dan tot klemmen van wielen kan komen bij lange 2-assige wagens...  :-\  Maar proberen ga ik het zeker ;)

Hoe dan ook, in alle gevallen moet er dan polarisatie op ;)

Grtzz,

Karst

P.S. Ze komen vanavond binnen, dus dan meer ;) :P

guest7823

  • Gast
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #643 Gepost op: 18 November 2016, 12:11:37 »
Als iets niet goed gaat is het altijd nuttig / handig / leuk te weten hoe het wel hoort:







Uit "Wissels in beeld" door Erwin de Graaf


Maar ...... dat gezegde hebbende is de oplossing van Karst (as per usual) simpel en effectief  (y)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #644 Gepost op: 18 November 2016, 12:53:38 »
Als je een RP-25 code 88 hebt kan dat.
Die zijn ook te smal. Bij H0 moet je RP-25 code 110 gebruiken. (Aanbeveling NMRA)
Het kan wel met code 88, maar dan moet je al je groefbreedtes aanpassen.

b) als het wegzakt en op de flens rijdt, neemt het stroom af ;)
De groef is minstens 1,2 mm diep. De flens van een RP-25 is 0,635 mm hoog. Als je het wiel op de flens laat rijden, en je wil ook niet dat het te diep wegzakt, dan moet je minstens met 0,5 mm opvullen. Maar jij hebt plaatjes van 0,25 mm dik. Of ga je er 2 op elkaar leggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.