Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)  (gelezen 298795 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #630 Gepost op: 17 November 2016, 23:53:30 »
Tip, knip ze dan met een schaar los samen met de fret, eerst de ene kant, dan in een keer de andere kant. Als je ze met een mesje een voor een uit de fret gaat werken, dan gaan ze geheid buigen en dan moet je onnodig moeite doen om ze weer vlak te krijgen. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #631 Gepost op: 17 November 2016, 23:56:04 »
Thnx voor de tip ! (y)

Zat te denken aan korund-schijfje ;)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #632 Gepost op: 17 November 2016, 23:57:59 »
Nee, gewoon knippen, in 2 halen heb je 26 van die dingen los. Grof he, daarna netjes de tabjes eraf knippen.  :)

Ik knip tegenwoordig bijna alles los. Ook het zuiver maken daarna, gaat sneller en vaak netter dan vijlen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #633 Gepost op: 18 November 2016, 00:01:00 »
Jawohl Chef, so wirds gemacht ! :D :D :D
« Laatst bewerkt op: 18 November 2016, 00:06:00 door Karst Drenth »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #634 Gepost op: 18 November 2016, 00:42:51 »
Eerst maar eens kijken wat je krijgt van die lui.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #635 Gepost op: 18 November 2016, 10:20:16 »
En dan... het moest er eens van komen....



... 'my first etch' :D 8) Wat is het ? Het zijn puntstukvulplaatjes
Ah, inlegkruisjes!

Ik ben benieuwd hoe dat in z'n werk gaat.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #636 Gepost op: 18 November 2016, 10:22:05 »
Ik ook, want ik kan me geen voorstelling maken van wat dat met RP-25 doet en hoe je daarmee een puntstuk polarissert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #637 Gepost op: 18 November 2016, 10:34:35 »
Roco heeft al heel lang iets soortgelijks in het assortiment voor Rocoline. Het voorkomt dat een rp25 wielstel eventjes wegzakt in het puntstuk. Dat oogt wat raar, overigens zonder dat er iets ontspoort op Rocoline zonder die inzetstukjes. Geen idee of dat bij Piko anders is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #638 Gepost op: 18 November 2016, 10:48:22 »
Maar waarom zou een RP-25 wegzakken in het puntstuk, en een standaard wiel niet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #639 Gepost op: 18 November 2016, 11:23:41 »
Tja dat was mijn gedachte ook. Volgens mij doet RP25 alleen wat met de flenshoogte en niets met de wielbreedte.

Indien een RP25 wiel (en een standaard wiel niet) weg zou zakken in een puntstuk zou dat betekenen dat het wiel in het puntstuk op de flens rijdt en niet op het loopvlak. Voor de goede orde: bij 1:1 trams is dit normaal, kijk maar eens goed in de puntstukken.

Echter ....... wielen horen op het loopvlak te lopen en niet op de flenzen bij normaal spoorbedrijf




Uit "Wissels in beeld" door Erwin de Graaf

Ik heb in N lage flensspoorwielen (dankzij Stig :laugh: ) en daarvan weet ik zeker dat die op standaard Peco's en zelfbouwwissels gewoon op de loopvlakken lopen en niet op de flenzen

Dus ja: mijn vraag is ook: hoe zit dat dan in h0 met RP25 ??

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #640 Gepost op: 18 November 2016, 11:24:42 »
Als je een RP-25 code 88 hebt kan dat. Die donderen stiekum ook ff in het gat van een Tillig wissel. Meestal valt het mee.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #641 Gepost op: 18 November 2016, 11:30:02 »
Het zal dan wel zo zijn dat ze in het puntstuk op de flenzen rijden maar daardoor wegzakken.
Met die metalen inlegstukjes vangt hij dat op en tevens nemen dan wielen dan via de flenzen stroom af.

Stephan.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #642 Gepost op: 18 November 2016, 11:43:44 »
Stephan, jij hebt hem door ;)

Ook Klaas heeft gelijk, het zou niet moeten gebeuren, maar Piko is ( net als Roco ) nogal 'optimistisch' met de ruimte tussen puntstuk en vleugelrails.
Het is dus ook niet zozeer een probleem in termen van ontsporing, maar meer van de nood een deugd maken:

a) Wiel zakt niet zover weg
b) als het wegzakt en op de flens rijdt, neemt het stroom af ;)

Een alternatief waaraan ik nog gedacht heb, is om de spleet tussen vleugelrail en puntstuk te verkleinen... Daar waarschuwt echter NEM weer voor, daar het dan tot klemmen van wielen kan komen bij lange 2-assige wagens...  :-\  Maar proberen ga ik het zeker ;)

Hoe dan ook, in alle gevallen moet er dan polarisatie op ;)

Grtzz,

Karst

P.S. Ze komen vanavond binnen, dus dan meer ;) :P

guest7823

  • Gast
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #643 Gepost op: 18 November 2016, 12:11:37 »
Als iets niet goed gaat is het altijd nuttig / handig / leuk te weten hoe het wel hoort:







Uit "Wissels in beeld" door Erwin de Graaf


Maar ...... dat gezegde hebbende is de oplossing van Karst (as per usual) simpel en effectief  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0)
« Reactie #644 Gepost op: 18 November 2016, 12:53:38 »
Als je een RP-25 code 88 hebt kan dat.
Die zijn ook te smal. Bij H0 moet je RP-25 code 110 gebruiken. (Aanbeveling NMRA)
Het kan wel met code 88, maar dan moet je al je groefbreedtes aanpassen.

b) als het wegzakt en op de flens rijdt, neemt het stroom af ;)
De groef is minstens 1,2 mm diep. De flens van een RP-25 is 0,635 mm hoog. Als je het wiel op de flens laat rijden, en je wil ook niet dat het te diep wegzakt, dan moet je minstens met 0,5 mm opvullen. Maar jij hebt plaatjes van 0,25 mm dik. Of ga je er 2 op elkaar leggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.