Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384919 keer)

theodoor15

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #75 Gepost op: 16 april 2012, 14:16:01 »
Het wordt mooi!
Een klimspiraal is inderdaad handig, ik ga dat ook doen!
Mvg theodoor

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #76 Gepost op: 16 april 2012, 14:20:30 »
Uiteraard gaat Ronald nu lekker verder bouwen daar hij uit het bestuur van BNLS is gestapt en zee-en van tijd over heeft.... ;) Ik kan niet wachten! ;D ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: RK Boomjes maken
« Reactie #77 Gepost op: 27 mei 2012, 07:39:47 »
Hallo Allemaal,

Zo eerst even wat waarschuwingen negeren en nu maar aan het tikken. Inderdaad ik heb tijd over. ;) Het weer is mooi en eigenlijk te mooi om wat te doen op zolder. Ik ben wel bezig geweest op zolder maar dat is niet van dien aard dat het vermelden waard is.

Aangezien het boven te mooi weer is, verhuis ik een deel van de activiteiten naar "beneden". Wat is er nu mooier dan lekker in de tuin bezig te zijn met dit? Daarom is het boomjes maken geworden! Tijdens de diverse beurzen verschillende heren bezig gezien en die riepen allemaal: "Je moet het gewoon doen, gewoon beginnen". Twijfel van kan ik dat wel...

Van de week zin gekregen en maar eens langs de verschillende winkels voor de materialen. De Woontuin voor wat bloembindersdraad en filtermateriaal voor de vijverpomp. De plaatselijke bouwmarkt voor staaldraad, spuitlijn en spuitbussen, inlcusief zaagsel :) . De plaatselijke modelspoorwinkel werd met het warme weer ook verblijd met bezoek voor vlokken. Geen woodland maar Faller.

De aanwijzingen van Jos Geurts opgezocht in de Encyclopedie (Realistische bomen maken). Nog een aantal voorbeelden in het draadje van Jos bekeken. En dan maar aan de gang!

Na totaal een middag zwoegen. Verdeeld over een paar dagen. Is dit het resultaat van het experiment:



Een boom van ongeveer 12cm hoog (een meter of 10 in het echt). Ik ben vergeten de vlokken in model te knippen. Daardoor ziet deze nogal "wild" uit. Misschien niet helemaal volgens de handleiding gebouwd. Voor een eerste boom zeg ik: "niet verkeerd". Een preiser kan tenminste hier onder staan. Dus de stam hoogte is minimaal 3 meter.

Inmiddels zijn bomen 2 t/m 5 in productie. Eens kijken hoe het verder gaat. Het blijft even experimenteren met alle onderdelen van het proces. Met dit weer is het heerlijk aan de tuintafel of in de schaduw van de boom te zitten. Helemaal geen straf.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2012, 07:42:12 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #78 Gepost op: 27 mei 2012, 09:48:53 »
Is een scheun beumpke!
Mvh Steef

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #79 Gepost op: 27 mei 2012, 09:56:26 »
 (y) Goed begin is't halve werk..

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #80 Gepost op: 27 mei 2012, 20:48:11 »
Heren: Dank! :) De volgende bomen zijn nu ook in productie. Het raamwerk van de 2de is reeds klaar, van de 3de bijna. Je kan mooi met een aantal proces gangen achter elkaar werken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #81 Gepost op: 25 november 2012, 09:55:49 »
Update 1: Nieuwe plannen

Even alle meldingen en waarschuwingen negeren. Een update.

Ik liep al tijdje tegen een aantal zaken aan. Het mooie lang weekend in Leipzig met de heren Ronald, Karst en Ewout gaf de doorslag. Tijdens dat weekend zag ik de banen van Ronald (Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging) en Karst ( De digitale Pendelbaan) waardoor ik mijn plannen met de modelbaan ging overdenken.

Mijn baanplan was leuk maar zeer ambitieus. Ik was al behoorlijk ver, de treinen konden rijden zelfs al een deel met koploper. Maar ik was nog bezig met draadjes aan het solderen. Er leek geen eind aan te komen. Een aantal zaken waren niet goed uitgevoerd.

De baan was te breed. De breedte van 120 cm was leuk om een mooi rondje te maken. Voor mij gewoon te breed. Je moet aan twee zijden er bij kunnen om aan de andere kant er bij te kunnen. In mijn situatie had ik aan de achterzijde maar 50 tot 60 tot mijn beschikking. Dat was eigenlijk net iets te klein.

Iedere keer onder de baan door werd ik een beetje zat. De baan was wel op een zichthoogte van 1,00 - 1,10 meter maar door alle schaduwniveau's kwam de onderkant uit op 0,70 meter. Net iets te laag om er lekker onderdoor te kunnen. Het werken boven je macht is ook niet echt alles met alle draadjes en een soldeerbout. Ik wordt ook een dagje ouder laat ik het maar zeggen.

Dat moest en kon anders. De baan van Karst vond ik mooi in zijn eenvoud. Zelfde geldt voor de baan van Ronald. De diepte van 40cm is mooi. Niet te diep maar ook niet een diepte waar je in H0 nog wat mee kan. Gekeken naar de verschillende systemen ook bij andere banen op de beurs. Dat nog een keer gedaan op Eurospoor en gisteren bij een Fremo-treffen. Conclusie: Het IVAR-systeem van Karst spreekt mij wel aan. Aangezien ik toch niet met de baan op stap ga kan ik dat mooi gebruiken.

Gisteren met Han naar een Fremo-treffen in de buurt geweest. Dat was een zeer leerzame en gezellige ochtend / middag.  Eigenlijk daar ook gezien dat je het geheel volgens KISS (Keep IT Stupid Simpel) moet houden.

Het plan is er en ook de ideeën. Eerst de boel goed voorbereiden voordat ik verder ga. Eerst maar eens de zolder te ontdoen van de "oude" treinbaan. De boel opruimen en schoonmaken.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:17:35 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #82 Gepost op: 25 november 2012, 10:05:44 »
Hallo Ronald,

Klinkt bekend, te groot, te ambitieus en te moeilijk bereikbaar.

Vooral dat kruipen onder de baan nekt je waardoor het werken eraan steeds meer gaat tegenstaan... Het begin van het einde  ;)

Succes met het afbreken en plannen maken. Het werken aan een baan waar je makkelijk bij kan en indien nodig, op z´n kant kan zetten om aan te werken, is een verademing...

Groeten,

Ferry


Rubedino

  • Gast
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #83 Gepost op: 25 november 2012, 10:08:48 »
Heel verstandig!

Mvg

Kees-Jan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #84 Gepost op: 25 november 2012, 11:03:00 »
Tja Ronald, het is altijd jammer af te breken waar je langere tijd aan gewerkt hebt. Maar uiteindelijk kan het alleen maar beter worden. Evolutie van een modelbouwer zeg maar.
Klasse dat je de stap durft te zetten en ik ben dan ook benieuwd wat je gaat bouwen! (y)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #85 Gepost op: 25 november 2012, 13:30:21 »
@Allen: Dank! Zo'n beslissing is inderdaad niet gemakkelijk gemaakt. Meer mensen hebben hem gemaakt. Dus ben niet de eerste.

Ferry heeft helemaal gelijk in "te Groot" en "te ambiteus". Als je je gaat ergeren is het inderdaad het begin van het einde ;)

Ik zie de oude baan ook als een goed leermoment en niet als verloren tijd. Een aantal technieken kunnen gewoon "gebruikt" worden.

De huidige plannen zijn een pendelbaan op een aantal modulebakken. (goh, Karst waar hebben we dat meer gezien?). Dus geen rondjes meer rijden, een beetje heen en weer rijden. :) Dat kan ook heel leuk zijn, heb ik mogen ervaren.

Ik heb er nu al weer veel plezier in.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #86 Gepost op: 25 november 2012, 13:58:44 »
Ronald,
Leuke plannen (y)
Ook ohmb en net zo geatomatiseerd als bij Karst?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #87 Gepost op: 25 november 2012, 17:31:08 »
Hallo Jan,

Dank! Geen O.H.M.B. voor mij. Ik heb namelijk veel duits-spul. Maar wel een automatiseringsslag. Mogelijk niet als Karst maar het is wel de bedoeling het automatisch gaat rijden. Ik heb nog wat bezetmelders over ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #88 Gepost op: 27 november 2012, 19:44:41 »
Update 2: Uitleg plannen

Wat ik al schreef wordt mijn nieuwe baan meer in de lijn van de kleinere overzichtelijkere modulebanen. Als voorbeelden had ik al Ronald en Karst aangehaald. Nu zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden ook hier op het forum zoals RobbertJan laat met zijn "Modulebaan Lauwersmeer H0. Helaas nog niet in het echt mogen aanschouwen maar volgens de plaatjes en het draadje een zeer mooie baan.

Het thema.
Geen vast thema, misschien komt dat nog wel tijdens de bouw. Het thema zal wel iets van duitsland-achtig worden. Een klein stationnetje aan een nevenlijn zijn. Het materieel zal wel divers zijn, dus vanalles door elkaar heen. Maar dat geeft niet. Ik kan nog altijd in "thema" gaan rijden. Een klein station met een laag eilandperron. Een kleine verzorgingsplaats voor een locomotief inclusief kolen en water. Gewoon leuk omdat dat erbij hoort.

De layout.
Aan de rechterkant is het depotachtige deel van het station. Een lokloods met kolen en wateriname gedeelte. Een segmentdraaischijf zorgt voor wat ruimtewinst in plaats van een wisselstraat. De kolen en water zijn te bereiken via de segmentdraaischijf. Het station heeft twee perronsporen en een goederenspoor. Mogelijk komt aan het uiteinde van het doodlopende spoor iets van een laad / losplaats.

Na het station komt een soort vrije baan maar dan in een bocht. Want de kamer geen breedte meer over. Anders moet ik de boel doorbreken naar de buren om verder te kunnen. De bocht door en je komt terrecht op de opstelterrein / de tuin van de baan. Vier sporen om wat treinen tijdelijk neer te zetten. Met een maximale opstellengte van ongeveer 700mm dus niet echt geschikt voor zeer lange treinen maar met een "nevenbahn"-thema hoeft dat ook niet.

De baan komt er dan er als volgt uit te zien:


De bakken.
Nu een keer goed aanpakken. We maken de modulebakken compleet met achtergrond en fries. De breedte van de baan wordt 40cm. De bakken zelf maximaal 120cm. Ze krijgen een hoogte van 50cm. Het idee van Karst om de Ikea Ivars te gebruiken vond ik geweldig. Dus de nieuwe baan komt op Ivars te staan. Een isometrisch projectie gemaakt van hoe het geheel eruit moet komen te zien:



Niet echt schokkend nieuw en helemaal anders dan wat al hier getoond is maar ik denk hier heelveel (bouw)plezier aan te beleven. Dit zijn de plannen. Reeds de boel aan het opruimen. Dat gaat altijd sneller dan opbouwen. Het moet wel met een beetje beleid gebeuren. Dan is het tijd om op te bouwen :)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:18:01 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam”
« Reactie #89 Gepost op: 02 december 2012, 08:59:47 »
Update 3: Afbraak oude baan

Zo weer een kleine update:

De oude baan is gesloopt. Eerst netjes de rails eraf gehaald, dan rustig begonnen met de houtenconstructie te demonteren. Alles wat ik kan hergebruiken netjes verwijderen en opbergen. Dat betekent alle spijkers, schroeven, bouten en moeren netjes verwijderen. Lekker rustig aan op mijn tempo :)





De rails zat vast met houtlijm daarom gemakkelijk te verwijderen met een warme (zo heet mogelijk) natte doek op de rails en losweken. Ook de blauwe gamma platen met een plamuurmes verwijderen van het hout.  Na een tijdje ziet dat er zo uit:





Het resultaat is een lege kamer. Met de stofzuiger de boel netjes schoonmaken want we moeten wel een schone kamer opleveren. Een deel van het hout is de tuinkachel ingegaan.



Ik had even geen zin om richting de mileustraat te rijden. Een ander deel mag van het zomer in de kachel verdwijnen en een paar reststukken is voor hergebruik.

Na afbraak komt het opbouwen. Voor de goede orde: Dit wordt geen draadje met een complete verbouwing. Dat hoeft niet bij dit huis. Dat hebben de vorige eigenaren al voor ons gedaan. De kamer moet alleen netjes gemaakt worden met genoeg bergruimte voor alle spullen. Van de week maar eens richting het zweedse woonwarenhuis. Dat wordt weer een paar avonden spullen in elkaar zetten.

Groeten Ronald.

Ps: Moderatoren: Kunnen jullie de naam van dit draadje veranderen in: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam” en het mag wel verplaatst worden naar "baanbouw en scenery ". Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2013, 20:18:36 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!