Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384876 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #60 Gepost op: 31 mei 2010, 21:26:22 »
okee, daar heb ik geen ervaring mee. ik heb zelf nog de haakkoppeling. als je de rocoline rails hebt met de tandrad, heb je dan niet een hele moeilijke stroomafname ??? :o mijn edelweisslocje heeft nu al veel moeite als zijn asjes een beetje vies zijn, dus moet hem vaak even schoonmaken :-X
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #61 Gepost op: 31 mei 2010, 21:32:39 »
Hoi Martijn,

Ook bij fleischmann haak-koppelingen, Roco kortkoppelingen, Roco universeel koppelingen heb je dat probleem :) En ja dat is ook door mij getest, waarbij de Roco universeel-koppelingen de wagon netjes lieten hangen op de tandheugel. Met de stroomafname zit het wel goed. Ik ben een keer met een doekje met wasbenzine over de rails gegaan. De Carl rijdt rustig naar boven, een andere tandrad-locomotief heb ik niet tot mijn beschikking.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #62 Gepost op: 31 mei 2010, 21:44:38 »
okee, dan is het staafje voor een stukje wegsmelten wel de mooiste en beste oplossing, eigenlijk wel stom dat roco geen tandradassortiment heeft.. maarja misschien komt dat nog nu fleischmann voor een groot deel uit de h0 productie gaat.
gelukkig is je stroomafname goed, ik ben soms nog steeds aan het aanpassen, na driekwart jaar :-X maarja, zo kan het in ieder geval nooit saai worden.
veel succes met de verdere bouw van je baan. (y) het wordt erg mooi
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

m de deugd

  • Gast
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #63 Gepost op: 12 juni 2010, 08:52:14 »
Hoi Ronald.

Een Tandradbaan, ja daar mag ik te mee ook nog aan beginnen.
Wel in N spoor maar het idee en princiepe komt op het zelfde neer.
Dat is wel een handig foefje, met het schuin oplopen aan het begin van de tandrail.
Daar had ik ook altijd last van met rijden op de tandradbaan.
Dat ga ik zeker [nu] ook zo doen.
Ik ga vanaf het hoofdspoor een aftakking aanleggen de hoogte in.
Sucses, je baan wordt erg mooi.

Martin.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #64 Gepost op: 13 juni 2010, 08:59:47 »
Dankjewel voor de complimenten heren. De tip van schuin afzagen kwam ook gedeeltelijk uit een ander draadje :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #65 Gepost op: 13 juli 2010, 16:09:14 »
Even een vraagje he.

Die spiraal wat je gemaakt hebt is erg mooi.

Maar wat is de radius van de roco rails die je gebruikt hebt?

R4, R5 ? (binnen, buiten?)

Mvg. waylon

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #66 Gepost op: 13 juli 2010, 21:17:37 »
Hoi,
Inderdaad waylon, de spiraal is gemaakt met straal R4/R5 van rocoline zonder bedding. Volgens het principe wat genoemd is in één van de eerdere posts...

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #67 Gepost op: 13 juli 2010, 21:36:11 »
Oke bedankt.

Is toch nog ruim zo te zien?

Gaan lange rijtuigen er gemakkelijk door?

Want ik ga gebruik maken van R5 R6, dus dan komt dat wel goed.

Maak me zorgen over de L.S.M. rijtuigen namelijk.

Mvg. waylon

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #68 Gepost op: 13 juli 2010, 21:54:09 »
Ruimer is altijd beter maar het is meer dan ruim voldoende. De binnen straat is 481.2 en de buitenstraal is 542mm. Je hoeft niet bang te zijn voor de lange rijtuigen. Die gaan er ruimschoots doorheen, kijk maar naar deze foto, van de eerste update:



Dat gaat zonder enige problemen. Zelf ook nog een aantal 303 rijtuigen... die gaan er zonder problemen door.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #69 Gepost op: 02 januari 2011, 22:02:32 »
Even de waarschuwing van 30 dagen geen berichten negeren... Okee... maar weer eens een update...

In de afgelopen maanden vooral bezig geweest met de bedrading van de baan. Niet echt de meest aansprekende klus maar het moet wel goed gedaan worden. Veel draden van de baan naar de bezetmelders, draden trekken, extra gaten boren, klemmen onder de baan plakken....

Testen of de boel nog goed werkt. Alles van de baan en dan toch nog een bezetmelding op één of twee blokken. Hum.... Zijn alle onderbrekingen goed? Heb ik niet per ongeluk een paar draden omgewisseld c.q. verkeerd doorverbonden? Of is het toch het antenne-effect waar ik hier op het forum over gelezen heb?... Karst gaf het al aan in zijn draadje over zijn demo-pendelbaan in een aantal posts: Theoretische uitleg antenne-effect en Schets met uitleg oplossing.

Na het nalopen van alle mogelijke punten en controleren van de bedrading. Tot de conclusie gekomen dat ik ook tegen het "antenne-effect" ben aangelopen. Dat wordt weerstandjes aan de bezetmelder maken. Ik zag het niet zitten om de weerstandjes los aan de bezetmelder te maken. Daarom moest er een aantal printjes met weerstanden gesoldeerd worden.

Toevallig beviel de bevestiging van de bezetmelders onder de baan ook niet helemaal. Dat maar ook meteen aangepakt. Even de schuur in gedoken en een houder voor het plankje met de bezetmelder en de weerstanden-print gemaakt. Het plankje met de bezetmelder kan nu erin en uitgeschoven worden. De houder wordt onder de baan geschroefd. In beeld ziet dat er nu zo uit:

De materialen en de eerste houder in elkaar gezet naast elkaar:


De prints boven elkaar op het plankje. De prints worden op een ondervloer-isolatie op het plankje geschroefd.


Zoals het onder de baan hangt met alle draden weer aangesloten:


Na de ombouw was het effect weg. De gehele baan leeg een geen bezetmeldingen meer. Met de weerstandjes ertussen reageert de bezetmelders ook minder op het aanraken van de rails, dat gaf ook namelijk een bezetmelding. Ik denk dat ik de wisseldecoders ook op deze manier ga bevestigen, nog maar eens over nadenken of ik dat echt ga doen...

Nu kan ik weer rustig verder met het verder bekabelen van de baan. Het gaat niet snel en het einde is nog niet in zicht. En ik denk dat ik nog wel even bezig ben met dit tempo :) Het moet gewoon goed gebeuren, anders blijf ik er in de toekomst last van houden.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #70 Gepost op: 02 januari 2011, 22:31:54 »
Die treinen rijden al wel, de rails is al helemaal compleet gelegd op een zijtak na maar die loopt toch dood... Want de baan moet ook getest worden met rijdende treinen... Dus het is een kwestie van goed plannen met het maken van de onderbrekeningen....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #71 Gepost op: 04 januari 2011, 15:53:56 »
't ziet er allemaal heel mooi uit, Ronald.
Hoe houdt de rails zich op de blauwe onderplaten (van Gamma neem ik aan?). Is het voldoende om deze alleen de verlijmen? Ik weet niet of je veel temperatuurverschil hebt (zeker in de zomer kan het aardig warm worden op zolder), maar ik zou de neiging hebben om de rails vast te spijkeren, maar dat komt de geluidsreductie natuurlijk niet ten goede.

Groet, Edwin

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #72 Gepost op: 04 januari 2011, 23:08:48 »
De rails houdt zich goed :) Je kan die gewoon vastlijmen met houtlijm, beter is flexibele boekbinderslijm te gebruiken. Daarmee kan je onderplaat vastlijmen aan het hout en de rails aan de onderplaat. Verschil in uitzetten en/of krimpen heb ik geen last van gehad afgelopen zomer en nu ook niet in de winter.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #73 Gepost op: 05 januari 2011, 10:48:14 »
Het is mooi je weer eens bezig te zien. Uiteraard zijn deze klussen niet de meest spectaculaire maar moeten ze gewoon gebeuren. Ik weet dat dat bij jou wel in goede handen is ;)

Gaat zo door, mijn zoon ;D ;)

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:H0: De bouw van mijn baan
« Reactie #74 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:13:33 »
leuk draadje is dit, ik ga t volgen